Remgedrag
-
vossehoff
Remgedrag
Ik heb al even lopen zoeken, maar niet direct het antwoord gevonden.
Vandaag op de snelweg wat vreemds opgevallen, als ik de remmen in trap van de Series III LW lijkt hij minder hard te remmen dan voorheen (ik moet zwaarder trappen voor hetzelfde resultaat). Pedaal voelt wel goed hard en raakt bij lange na de bodem niet. Nou komt alleen (voor mij) het vreemde, als ik even loslaat en weer intrap (1x pompen) vlieg ik zowat door de voorruit zo hard remt hij.
Weet iemand zo waar dit aan kan liggen?
gr Niels
Vandaag op de snelweg wat vreemds opgevallen, als ik de remmen in trap van de Series III LW lijkt hij minder hard te remmen dan voorheen (ik moet zwaarder trappen voor hetzelfde resultaat). Pedaal voelt wel goed hard en raakt bij lange na de bodem niet. Nou komt alleen (voor mij) het vreemde, als ik even loslaat en weer intrap (1x pompen) vlieg ik zowat door de voorruit zo hard remt hij.
Weet iemand zo waar dit aan kan liggen?
gr Niels
-
Andrew Colville
Re: Remgedrag
Misschien zijn je rem schoenen wat gesleten en is het tijd om de schoentjes weer tegen de trommel te stellen.
Op elke anker plaat ziet voor ieder schoen een stel worm, hiermee zet je de schoenen tegen de remtrommel, deze moeten net niet aanlopen.
Voor de juiste handelingen even in een WP handboek kijken.
De remmen van een series Landrover zijn niet zelf stellend, hier door moet je twee maal pompen om de schoenen tegen de trommel te krijgen.
Groetjes Andrew
Op elke anker plaat ziet voor ieder schoen een stel worm, hiermee zet je de schoenen tegen de remtrommel, deze moeten net niet aanlopen.
Voor de juiste handelingen even in een WP handboek kijken.
De remmen van een series Landrover zijn niet zelf stellend, hier door moet je twee maal pompen om de schoenen tegen de trommel te krijgen.
Groetjes Andrew
-
WillemNoord
Re: Remgedrag
Hoi Niels,
In eerste instantie hoort het aan als bij mij rembekrachtiging. Maar dan heb je de tweede keer ook niks. Kortom iets zorgt ervoor dat je de eerste keer niet voldoende druk opbouwt en de tweede keer wel. Ik heb een keer de fout gemaakt om alle veren die ik bij mijn revisie kit heb gekregen te monteren. Dan heb je hetzelfde effect.
In eerste instantie hoort het aan als bij mij rembekrachtiging. Maar dan heb je de tweede keer ook niks. Kortom iets zorgt ervoor dat je de eerste keer niet voldoende druk opbouwt en de tweede keer wel. Ik heb een keer de fout gemaakt om alle veren die ik bij mijn revisie kit heb gekregen te monteren. Dan heb je hetzelfde effect.
-
vossehoff
Re: Remgedrag
Ja, maar hij deed het prima. Misschien idd iets met de remblokjes afstellen.
Ik zal hem morgen eens bij Dakar in Westerbork langsbrengen, misschien dat ze even tijd hebben voor een diagnose.
gr Niels
Ik zal hem morgen eens bij Dakar in Westerbork langsbrengen, misschien dat ze even tijd hebben voor een diagnose.
gr Niels
-
WillemNoord
Re: Remgedrag
Als je tot zaterdag kunt wachten kunnen we de wielen er even afhalen om eens te kijken wat er aan de hand is.
Zelf ben ik nu bij paddock onderdelen aan het bestellen voor mijn remmen.
Zelf ben ik nu bij paddock onderdelen aan het bestellen voor mijn remmen.
-
Mark HJ
Re: Remgedrag
Hoi Niels,
Waarschijnlijk afstelling van de remschoenen,steekt best kritisch hoe je dat doet,je moet ook de zijdlingse afstellng controleren.
Dan dragen de schoenen mooier,en stel de exenters strak af zonder dat de boel warmloopt.
Heb ook 15 jaar serie gereden met veel plezier hoor maar die trommelremmen......
Ze hebben remkracht genoeg wanner ze goed zijn maar het verloopt snel dus geregeld afstellen.
Als je er niet uitkomt bel je maar.
Groet,
Mark
Mark
Waarschijnlijk afstelling van de remschoenen,steekt best kritisch hoe je dat doet,je moet ook de zijdlingse afstellng controleren.
Dan dragen de schoenen mooier,en stel de exenters strak af zonder dat de boel warmloopt.
Heb ook 15 jaar serie gereden met veel plezier hoor maar die trommelremmen......
Ze hebben remkracht genoeg wanner ze goed zijn maar het verloopt snel dus geregeld afstellen.
Als je er niet uitkomt bel je maar.
Groet,
Mark
Mark
-
vossehoff
Re: Remgedrag
Daarom ben ik ook altijd van mening geweest dat de remmen het enige deel is van de auto waarmee ik naar de garage ga (en toevallig moet ik een paar keer in Westerbork werken). Hoe lang zou dat afstellen moeten duren (weet ik ook ongeveer wat het zou kosten bij de garage)?
Ik was namelijk niet van plan om net als Willem als een raket over de vluchtstrook te schieten tijdens filevorming.
gr Niels
Ik was namelijk niet van plan om net als Willem als een raket over de vluchtstrook te schieten tijdens filevorming.
gr Niels
-
Mark HJ
Re: Remgedrag
Nou dat van die raket zal wel wat meevallen volgens mij,maar een hapklare brok in je keel is ook niet fijn als het pedaal onder je voeten wegzinkt....
Wanneer je remmen verder op orde zijn is afstellen een kwartiertje werk,ik denk dat een lightweight zoals die van jullie wel aardig moet kunnen remmen.
groet,
Mark
Mark
Wanneer je remmen verder op orde zijn is afstellen een kwartiertje werk,ik denk dat een lightweight zoals die van jullie wel aardig moet kunnen remmen.
groet,
Mark
Mark
-
WillemNoord
Re: Remgedrag
Wordt het een keer spannend op de snelweg en dan haak je af
Je hebt gelijk dat remmen belangrijk zijn. Maar mijn problemen zijn niet veroorzaakt door geknutsel. Na 30 jaar wil een onderdeel het wel eens begeven. Lullig als dat nou juist in de bergen op een snelweg met files gebeurd.
Afstellen heb ik altijd als volgt gedaan;
1 tot dat ze aanslijten
2 stukje terug zetten
3 checken of ze warm worden (liefst wel)
4 daarna nog een stukje terug
5 remmen controleren op een testbank ( zelf niet gedaan om dat hij weer goed remde)
Maar mijn suggestie was om eerst zelf eens te gaan kijken wat er exact aan de hand is?
visueel checken of
de remschoenen goed zijn
hoe zijn de remcilinders
wat zijn de onregelmatigheden.
Aan de andere kant snap ik jou ook wel want ik neem met mijn dagelijkse auto ook geen risico.
l
Hoe dan ook mijn aanbod voor morgen blijft.
Je hebt gelijk dat remmen belangrijk zijn. Maar mijn problemen zijn niet veroorzaakt door geknutsel. Na 30 jaar wil een onderdeel het wel eens begeven. Lullig als dat nou juist in de bergen op een snelweg met files gebeurd.
Afstellen heb ik altijd als volgt gedaan;
1 tot dat ze aanslijten
2 stukje terug zetten
3 checken of ze warm worden (liefst wel)
4 daarna nog een stukje terug
5 remmen controleren op een testbank ( zelf niet gedaan om dat hij weer goed remde)
Maar mijn suggestie was om eerst zelf eens te gaan kijken wat er exact aan de hand is?
visueel checken of
de remschoenen goed zijn
hoe zijn de remcilinders
wat zijn de onregelmatigheden.
Aan de andere kant snap ik jou ook wel want ik neem met mijn dagelijkse auto ook geen risico.
l
Hoe dan ook mijn aanbod voor morgen blijft.
-
Mark HJ
Re: Remgedrag
Hoe hard gaan jullie eigenlijk op de snelweg??
Als aanvulling op Willem zijn afstelmethode;trap het rempedaal een paar keer stevig in tijdens het naar buiten draaien van de
exenters,zo kunnen de schoenen goed zetten.
Maar bij dit alles moet je wel zeker weten hoe de conditie van je remmen is.Mocht je onderdelen vervangen denk erom dat zelfs
de manier waarop de voering op de schoenen is geplakt van belang is voor waar ze moeten komen!
Dit is dan wel een garageklus of je moet heel goed weten waar je mee bezig bent.
Inmiddels al interesse in een paar schijfremmen??Je mag ook wel een anker van mijn schip lenen zolang hoor!
Groet,
Mark
Mark
Als aanvulling op Willem zijn afstelmethode;trap het rempedaal een paar keer stevig in tijdens het naar buiten draaien van de
exenters,zo kunnen de schoenen goed zetten.
Maar bij dit alles moet je wel zeker weten hoe de conditie van je remmen is.Mocht je onderdelen vervangen denk erom dat zelfs
de manier waarop de voering op de schoenen is geplakt van belang is voor waar ze moeten komen!
Dit is dan wel een garageklus of je moet heel goed weten waar je mee bezig bent.
Inmiddels al interesse in een paar schijfremmen??Je mag ook wel een anker van mijn schip lenen zolang hoor!
Groet,
Mark
Mark
-
vossehoff
Re: Remgedrag
Na wat testjes (en steeds vaker moeten pompen) blijkt het toch wat anders te liggen. Ik denk dat het de rembekrachtiging is, de pedaal is namelijk netjes hard en als ik echt even doortrap kom ik met gillende banden tot stilstand. Probleem is dus niet het kunnen remmen, maar de bekrachtiging doet het pas na 1/2x pompen.
Ik ga zondag sleutelen met Lute. Willem, ook zin om te komen?
gr Niels
Ik ga zondag sleutelen met Lute. Willem, ook zin om te komen?
gr Niels
-
Rickske
Re: Remgedrag
als de aftand van schoen tot trommel te groot is geworden moet je ook meedere keren trappen. Als je bekrachtiging stuk is remt hij hetzelfde en moet je ook met 1x trappen de wielen wel kunnen blokkeren voor het pedaal op de bodem is. Kost alleen spierkracht.
Dit is een beveiliging voor zou de bekrachtiging uitvallen. Verdenk je de bekrachtiging test t dan met motor uit. Dan is er geen vacuum dus geen bekrachtiging.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b2e311d2518862212387d53fbdf312c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12196966, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Dit is een beveiliging voor zou de bekrachtiging uitvallen. Verdenk je de bekrachtiging test t dan met motor uit. Dan is er geen vacuum dus geen bekrachtiging.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b2e311d2518862212387d53fbdf312c', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12196966, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Exfietser
Re: Remgedrag
Yep, Rembekrachtiging heeft geen invloed op de remwerking. De hoofdcilinder is zo gekozen dat die exact voldoende vloeistof verplaats om de vier remcilinders voldoende naar buiten te drukken. Moet je een keer extra pompen dan moet je dus meer vloeistof verplaatsen dan nodig zou zijn om goed te remmen.
Dat heeft vier mogelijke oorzaken:
Remschoenen zijn zo ver versleten dat de schoenen een (te) lange afstand moeten afleggen om tegen de trommel te komen. Er moet dan meer vloeistof verplaatst worden dan normaal nodig is. Oplossing is het opstellen van de komma vormige stelschroeven zodat de remschoenen tegen de trommel aankomen. Of als de blokken en trommels te ver versleten zijn vervangen voor nieuwe.
Tweede mogelijkheid is een lek. Dat kan een cilinder zijn of een leiding zijn. Een aanwijzing is dat je dan ook remvloeistof moet bijvullen. Loop alle cilinders en leidingen na op lekkage.
Derde mogelijkheid is ook een lek maar dan intern in je hoofdremcilinder. Er verdwijnt geen vloeistof uit het vooraadtankje. De vloeistof wordt tijden het intrappen van de rem langs het niet goed afsluitende zuigertje geperst. Daardoor wordt er effectief minder vloeistof verplaatst en moet je dus twee keer trappen. De pedaal hoeft niet weg te zakken omdat het cilindertje bij een hogere druk wel zou kunnen afsluiten. Allen het eerste gedeelte van de rem lekt hij dan. Als het pedaal voldoende druk heeft opgebouwd lekt de cilinder niet meer en blijft de pedaal hard.
Vierde mogelijkheid is gewoon lucht in je systeem.
De rembekrachtiger zorgt er alleen maar voor dat je geholpen wordt met krachtzetten. Zonder bekrachtiger moet je alleen harder trappen. De remwerking blijft verder gelijk.
Arnold.
Dat heeft vier mogelijke oorzaken:
Remschoenen zijn zo ver versleten dat de schoenen een (te) lange afstand moeten afleggen om tegen de trommel te komen. Er moet dan meer vloeistof verplaatst worden dan normaal nodig is. Oplossing is het opstellen van de komma vormige stelschroeven zodat de remschoenen tegen de trommel aankomen. Of als de blokken en trommels te ver versleten zijn vervangen voor nieuwe.
Tweede mogelijkheid is een lek. Dat kan een cilinder zijn of een leiding zijn. Een aanwijzing is dat je dan ook remvloeistof moet bijvullen. Loop alle cilinders en leidingen na op lekkage.
Derde mogelijkheid is ook een lek maar dan intern in je hoofdremcilinder. Er verdwijnt geen vloeistof uit het vooraadtankje. De vloeistof wordt tijden het intrappen van de rem langs het niet goed afsluitende zuigertje geperst. Daardoor wordt er effectief minder vloeistof verplaatst en moet je dus twee keer trappen. De pedaal hoeft niet weg te zakken omdat het cilindertje bij een hogere druk wel zou kunnen afsluiten. Allen het eerste gedeelte van de rem lekt hij dan. Als het pedaal voldoende druk heeft opgebouwd lekt de cilinder niet meer en blijft de pedaal hard.
Vierde mogelijkheid is gewoon lucht in je systeem.
De rembekrachtiger zorgt er alleen maar voor dat je geholpen wordt met krachtzetten. Zonder bekrachtiger moet je alleen harder trappen. De remwerking blijft verder gelijk.
Arnold.
-
vossehoff
Re: Remgedrag
Maar zoals ik al melde hoef ik de pedaal niet dieper in te trappen, alleen veel harder om de banden te blokeren. Als ik daarintegen 1/2x pomp lijkt de bekrachtiging weer aan te slaan want doen hoef ik niet meer op spierkracht te remmen.
gr Niels
gr Niels
-
WillemNoord
Re: Remgedrag
Wie ben ik om Arnold tegen te spreken. Ik denk ook niet dat het aan je rembekrachtiger ligt.Kortom checken. Als ik morgen kan kom ik wel langs.(moet nog even met de directie overleggen)
-
vossehoff
Re: Remgedrag
Ik was van plan om rond een uur of 12 te vertrekken vanuit Zuidvelde. SMS anders maar even als je mee wilt (sleutelen is in Beilen).
gr Niels
gr Niels
-
Eric&Betty Boop
Re: Remgedrag
Niels ik lees hieruit dat jij de remmen aan de garage overlaat en er zelf nooit wat aan doet.
Jij mag graag greenlanen in drenthe,maar maak je daarna je remmen wel schoon?
Dus trommels eraf en alle zand/modder wegspoelen.
Als dit niet het geval is denk ik toch dat je remschoenen,en misschien ook de trommels versleten zijn.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5aef6cdcf43366e5c504c3335ae09c4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12200042, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('24af5216c0d89d92a34e10369fe15cd0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12200042, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Jij mag graag greenlanen in drenthe,maar maak je daarna je remmen wel schoon?
Dus trommels eraf en alle zand/modder wegspoelen.
Als dit niet het geval is denk ik toch dat je remschoenen,en misschien ook de trommels versleten zijn.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5aef6cdcf43366e5c504c3335ae09c4d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12200042, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('24af5216c0d89d92a34e10369fe15cd0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12200042, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Mark HJ
Re: Remgedrag
Een eenvoudige manier om een idee te krijgen of de bekrachtiging werkt is deze;
Zorg dat er geen restvacuum in het systeem is(even de slang van de bekrachtiger loshalen en dan weer vast.
Motor uit!
Rempedaal in trappen en dan terwijl je de druk op het rempedaal konstant houd de motor starten;
wanneer je bekrachting werkt voel je het pedaal onder je voet zakken.
Sukses hoor,
Mark
Mark
Zorg dat er geen restvacuum in het systeem is(even de slang van de bekrachtiger loshalen en dan weer vast.
Motor uit!
Rempedaal in trappen en dan terwijl je de druk op het rempedaal konstant houd de motor starten;
wanneer je bekrachting werkt voel je het pedaal onder je voet zakken.
Sukses hoor,
Mark
Mark
-
Davy
Re: Remgedrag
Klinkt heel erg bekend . Laatst alle remschoenen (laten) vervangen, waren behoorlijk versleten door zand etc. Na de Engelandtrip (met weinig modder) thuis eerst toch maar eens de remmen schoongemaakt.
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb6eb5986fd5c5738b317cd3fcf101bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 12202777, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cb6eb5986fd5c5738b317cd3fcf101bc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 12202777, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
vossehoff
Re: Remgedrag
Ik sleutel ze niet uit elkaar om schoon te maken. Tuinslang gaat er wel op zo nu en dan.
gr Niels
gr Niels
-
Davy
Re: Remgedrag
Om de trommelremmen van een series schoon te maken moet je wel de wielen en remtrommels verwijderen. Is 10 minuutjes per wiel weet ik sinds kort. 5 wielbouten per wiel, die schroeven waarmee je trommels vastzitten kan je weglaten, hebben weinig nut. Als je dit nog nooit gedaan hebt, en wel regelmatig door de bagger rijdt, zit er mooi wat modder in je trommels weet ik uit eigen ervaring.
-
vossehoff
Re: Diagnose
Even met WillemNoord de boel los gehaald.
Alles is brandschoon van binnen (Drenthe is voornamelijk zand), dus dat schoonmaken valt wel mee.
Wel zijn de trommels en schoenen aan vervanging toe, zou nog een keer gesteld kunnen worden, maar ik ga ze gewoon allemaal vernieuwen deze week. Daarmee is de diagnose dus ook gesteld (10 punten en door voor de wasmachine voor de mensen die de schoenen verdachten).
gr Niels
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2010 16:32 door vossehoff.
Alles is brandschoon van binnen (Drenthe is voornamelijk zand), dus dat schoonmaken valt wel mee.
Wel zijn de trommels en schoenen aan vervanging toe, zou nog een keer gesteld kunnen worden, maar ik ga ze gewoon allemaal vernieuwen deze week. Daarmee is de diagnose dus ook gesteld (10 punten en door voor de wasmachine voor de mensen die de schoenen verdachten).
gr Niels
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2010 16:32 door vossehoff.