24 V dynamo laadvraag
-
Wim
24 V dynamo laadvraag
Hallo Prikkers,
in mijn 24 volts ex radiowagen heb ik de indruk, dat de dynamo niet zijn best doet.
Op de spanningsregelaar (vierkant doosje) meet ik een spanning van 3 volts.
Die meet ik ook op de gelijkrichter (rond bobine achtig ding). Waar horen daar trouwens de kabels te zitten (bruin, bruin/wit en bruin/geel?).
Op mijn in serie geschakelde accu's meet ik 24.5 Volts.
Het rode lampje in het dash dooft wel bijna helemaal vanaf halflast.
Bij voorbaat dank.
Wim
in mijn 24 volts ex radiowagen heb ik de indruk, dat de dynamo niet zijn best doet.
Op de spanningsregelaar (vierkant doosje) meet ik een spanning van 3 volts.
Die meet ik ook op de gelijkrichter (rond bobine achtig ding). Waar horen daar trouwens de kabels te zitten (bruin, bruin/wit en bruin/geel?).
Op mijn in serie geschakelde accu's meet ik 24.5 Volts.
Het rode lampje in het dash dooft wel bijna helemaal vanaf halflast.
Bij voorbaat dank.
Wim
-
Exfietser
Re: 24 V dynamo laadvraag
De vierkante doos is je spanningsregelaar. De gelijkrichters (negen stuks, 6 voor de laadstroom en 3 voor de veldstroom) zitten in het huis van je dynamo. Het bobine achtige ding is een scheidingsdiode blok voor een eventuele tweede accu.
Foto´s diode blok:
Foto-QBACLLOG.jpg --> mod_embed_images_loadimage('64cdc99572e51622cde5f004fb708cd4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QBACLLOG.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-QBACLLOG.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QBACLLOG.jpg', '', 12195369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-8CGMDHBG.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cfc056f94dfc60af780ec322d2c51201', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8CGMDHBG.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-8CGMDHBG.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8CGMDHBG.jpg', '', 12195369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Aan het diode blok zitten drie draden. De draad op de A moet naar de dikke aansluiting op je laadregelaar. (Ik dacht met de bruine draad.) Dit is de voeding. De andere kleuren weet ik niet omdat dat niet meer orgineel was in mijn wagen.
De B1 aansluiting moet naar het hoofdaanluitpunt linksonder in de motoruimte, onder het stuurhuis. Daar zit ook de plus van de startaccu op. De B2 aansluiting van de scheidingsdiode gaat naar de laadruimte waar een aansluitkastje zit voor de radio accu.
B1 en B2 kunnen verwisseld worden. Dat maakt niet uit. Waarschijnlijk is dat de bruin-witte en bruin-gele draad. Soms zit er een metalen contactstrip tussen B1 en B2. De scheidingsdiode is dan buiten gebruik als accuscheider maar werkt wel gewoon als diode. Een die twee keer zo sterk is.
Met een draaiende dynamo moet je op aansluiting A iets van 27 volt meten. Op de B1 en B2 meet je dan iets van 0,6 a 0,7 volt lager. Meet je op maansluiting A veel minder dan is er waarschijnlijk iets mis met je regelaar. Met je diode (of weerstands) test op je multimeter kun je de diodes in je diode blok doormeten. De ene kant op meten geeft veel weerstand. De andere kant weinig weerstand. Je meet dus tussen A en B1 en dan tussen A en B2. Dan draai je de plus en min van je meetapparaat om en meet je hetzelfde nog een keer. Zie schema:
Foto-7648RBM3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5fe75dfeae6195ef7aef14cf2f4e1d2b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7648RBM3.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7648RBM3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7648RBM3.jpg', '', 12195369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De stroom kan alleen maar door de diode in de pijlrichting. De andere kant op kan de stroom niet. Een diode werkt als het ware als een soort terugslagklepje. Zoals je ziet zitten er vier in waarvan er telkens twee parallel staan die op die manier als een diode functioneren. Elke diode is 35 ampere. Met twee parallel geeft dat dus maximaal 70 ampere. De militaire dynamo geeft maximaal 63 ampere dat dus netjes door de diodes kan zonder dat de stroom boven de maximum waarde van 70 uitkomt.
Edit: Nog een ding: Aan de vierkante doos van de spanningsregelaar zit een aarde draad. Die is heel belangrijk. Zorg dat die met een goed contact aan het chassis vast zit. Als deze draad niet goed is gaat het hele laadsysteem raar doen met mogelijk kwalijke gevolgen.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2010 17:23 door Exfietser.
Foto´s diode blok:
Foto-QBACLLOG.jpg --> mod_embed_images_loadimage('64cdc99572e51622cde5f004fb708cd4', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QBACLLOG.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-QBACLLOG.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-QBACLLOG.jpg', '', 12195369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Foto-8CGMDHBG.jpg --> mod_embed_images_loadimage('cfc056f94dfc60af780ec322d2c51201', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8CGMDHBG.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-8CGMDHBG.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-8CGMDHBG.jpg', '', 12195369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Aan het diode blok zitten drie draden. De draad op de A moet naar de dikke aansluiting op je laadregelaar. (Ik dacht met de bruine draad.) Dit is de voeding. De andere kleuren weet ik niet omdat dat niet meer orgineel was in mijn wagen.
De B1 aansluiting moet naar het hoofdaanluitpunt linksonder in de motoruimte, onder het stuurhuis. Daar zit ook de plus van de startaccu op. De B2 aansluiting van de scheidingsdiode gaat naar de laadruimte waar een aansluitkastje zit voor de radio accu.
B1 en B2 kunnen verwisseld worden. Dat maakt niet uit. Waarschijnlijk is dat de bruin-witte en bruin-gele draad. Soms zit er een metalen contactstrip tussen B1 en B2. De scheidingsdiode is dan buiten gebruik als accuscheider maar werkt wel gewoon als diode. Een die twee keer zo sterk is.
Met een draaiende dynamo moet je op aansluiting A iets van 27 volt meten. Op de B1 en B2 meet je dan iets van 0,6 a 0,7 volt lager. Meet je op maansluiting A veel minder dan is er waarschijnlijk iets mis met je regelaar. Met je diode (of weerstands) test op je multimeter kun je de diodes in je diode blok doormeten. De ene kant op meten geeft veel weerstand. De andere kant weinig weerstand. Je meet dus tussen A en B1 en dan tussen A en B2. Dan draai je de plus en min van je meetapparaat om en meet je hetzelfde nog een keer. Zie schema:
Foto-7648RBM3.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5fe75dfeae6195ef7aef14cf2f4e1d2b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7648RBM3.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-7648RBM3.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-7648RBM3.jpg', '', 12195369, 600, 600, 'Loading image ...', false);
De stroom kan alleen maar door de diode in de pijlrichting. De andere kant op kan de stroom niet. Een diode werkt als het ware als een soort terugslagklepje. Zoals je ziet zitten er vier in waarvan er telkens twee parallel staan die op die manier als een diode functioneren. Elke diode is 35 ampere. Met twee parallel geeft dat dus maximaal 70 ampere. De militaire dynamo geeft maximaal 63 ampere dat dus netjes door de diodes kan zonder dat de stroom boven de maximum waarde van 70 uitkomt.
Edit: Nog een ding: Aan de vierkante doos van de spanningsregelaar zit een aarde draad. Die is heel belangrijk. Zorg dat die met een goed contact aan het chassis vast zit. Als deze draad niet goed is gaat het hele laadsysteem raar doen met mogelijk kwalijke gevolgen.
Arnold.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/05/2010 17:23 door Exfietser.
-
AadG
Re: 24 V dynamo laadvraag
Op de dynamo zit waar de kabel naar binnen gaat een deksel.
Schroef dat eens los en kijk of alle draden goed vast zitten.
Wil wel eens los gaan zitten.
Schroef dat eens los en kijk of alle draden goed vast zitten.
Wil wel eens los gaan zitten.
-
Marijn & Simba
Re: 24 V dynamo laadvraag
Bij mij had de regelaar de geest gegeven, doet ie ook niet zoveel meer en na verloop van tijd start ie dan ook niet meer...
Aangezien ik nu een ander blok er in heb en alles 12V heb ik dus 2 dynamo's met kabel en twee regelaars, waarbij van 1 het inkomende relaisdingetje stuk is.
Dus mocht je nog wat nodig hebben, mail dan even
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2fc4a870a60e6c49326fef5689d90f42', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12196280, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Aangezien ik nu een ander blok er in heb en alles 12V heb ik dus 2 dynamo's met kabel en twee regelaars, waarbij van 1 het inkomende relaisdingetje stuk is.
Dus mocht je nog wat nodig hebben, mail dan even
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2fc4a870a60e6c49326fef5689d90f42', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12196280, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Landstalker
Re: 24 V dynamo laadvraag
Kijk ook eens of je V-snaar spanning goed is. Ik had ook problemen dat er nauwlijks bijgeladen werd hoewel de dynamo niet zichtbaar slipte. Na het spannen van de V-snaar nam de laadspanning toe.
Succes,
Mark..
Succes,
Mark..
-
WIm
Re: 24 V dynamo laadvraag
Hallo,
Bedankt voor het medenken!
Vandaag tijdje geklooid aan het laadprobleem.
Dynamo gewisseld, ik had nog een 24 volts liggen.
Zelfde euvel, ik meet op de dikke pool op de spanningsregelaar 3.5 Volts.
Kastje open gemaakt (regelaar), ziet er goed uit voor een leek. Geen gecorrodeerde contacten of zo.
Wat aan de kabels gepiemeld links en rechts (ook op de dynamo). He ineens 27,5 volts op het kastje!
FF koffie drinken en daarna zaak weer netjes terugbouwen. Meet ik na de koffie, weer 3.5 Volts, gloeiende gloeiende!.
Ik ben er al achter, als ik de F kabel (dunne gele) lopend ff lospak op de dynamo. Doet hij het perfect.
Tot hij op een of andere onduidelijke wijze, soms weer terugvalt naar 3.5 Volts.
Wat doen die 2 kabels op de dynamo eigenlijk? Komen uit bij de koolborstels, heb ik gezien.
Marijn als je nog een goeie regelaar hebt, graag. Geef je mailadres op (is verborgen).
Neem ik contact op.
Of ik flikker die hele rommel eruit, en ga voor een gebruikte vrachtwagen dynamo (met ingebouwde regelaar).
Mvg
Wim
Bedankt voor het medenken!
Vandaag tijdje geklooid aan het laadprobleem.
Dynamo gewisseld, ik had nog een 24 volts liggen.
Zelfde euvel, ik meet op de dikke pool op de spanningsregelaar 3.5 Volts.
Kastje open gemaakt (regelaar), ziet er goed uit voor een leek. Geen gecorrodeerde contacten of zo.
Wat aan de kabels gepiemeld links en rechts (ook op de dynamo). He ineens 27,5 volts op het kastje!
FF koffie drinken en daarna zaak weer netjes terugbouwen. Meet ik na de koffie, weer 3.5 Volts, gloeiende gloeiende!.
Ik ben er al achter, als ik de F kabel (dunne gele) lopend ff lospak op de dynamo. Doet hij het perfect.
Tot hij op een of andere onduidelijke wijze, soms weer terugvalt naar 3.5 Volts.
Wat doen die 2 kabels op de dynamo eigenlijk? Komen uit bij de koolborstels, heb ik gezien.
Marijn als je nog een goeie regelaar hebt, graag. Geef je mailadres op (is verborgen).
Neem ik contact op.
Of ik flikker die hele rommel eruit, en ga voor een gebruikte vrachtwagen dynamo (met ingebouwde regelaar).
Mvg
Wim
-
Exfietser
Re: 24 V dynamo laadvraag
De twee dunne draden van de dynamo zijn voor de veld wikkeling. In een fiets dynamo zit een permanente magneet. In de 24 volt dynamo zit geen permanente magneet maar een electromagneet of spoel. Die spoel maakt het magnetisch veld dat nodig is om de dyamo te laten werken. De sterkte van het magnetisch veld bepaalt de uitgangspanning van de dynamo. Dus een sterker veld geeft een hogere uitgangspanning. Nu is de magnetische veldsterkte direct afhankelijk van de spanning die op de veldwikkelingen wordt gezet. En deze spanning wordt weer gemaakt door de regelaar. Zakt de uitgangspanning van de dynamo nu om een of andere reden (Je gaat gaat lanzamer rijden(=lager toerental) of schakeld een verbruiker aan.) dan merkt de regelaar dat en verhoogt die de veldspanning zodat het magnetisch veld sterker wordt en daar door de uitgangspanning van dynamo weer op de juiste waarde komt.
Dus hogere spanning op de veldwikkeling -> sterker magnetisch veld -> Hogere uitgangspanning op de dynamo.
Normaal gesproken bestaat een dynamo uit een z.g. veldwikkeling en een ankerwikkeling waarbij het anker het draaiende deel van de dynamo is. Omdat de ankerwikkeling echter 6 aansluitdraden heeft (voor drie fasen) en de veldwikkeling maar twee hebben ze de boel omgedraait. In plaats van 6 heb je dan twee sleepringen en twee koolborstels nodig.
Die sleepringen kunnen overigens ook vuil worden. Je kunt ze schoon poetsen met een lapje (keukenrol) en een beetje spirtus. Ga niet schuren. Als het oppervlak te ruw wordt zal de dynamo koolborstels gaan vreten.
Bij mij knipperde het laadlampje op een gegeven moment met een frequentie afhankelijk van het toerental. Hij laadde nog wel goed maar het knipperen is natuurlijk niet goed. Het bleek dat de sleepring zo vuil was dat de koolborstel gedurende de helft van de rotatie geen contact maakte. De helft was blijkbaar voldoende om de accu nog genoeg te laden. De dynamo is ook nogal ruim bemeten. Na een schoonmaakbeurt van de ring werkte alles weer zoals het hoorde.
Arnold.
Dus hogere spanning op de veldwikkeling -> sterker magnetisch veld -> Hogere uitgangspanning op de dynamo.
Normaal gesproken bestaat een dynamo uit een z.g. veldwikkeling en een ankerwikkeling waarbij het anker het draaiende deel van de dynamo is. Omdat de ankerwikkeling echter 6 aansluitdraden heeft (voor drie fasen) en de veldwikkeling maar twee hebben ze de boel omgedraait. In plaats van 6 heb je dan twee sleepringen en twee koolborstels nodig.
Die sleepringen kunnen overigens ook vuil worden. Je kunt ze schoon poetsen met een lapje (keukenrol) en een beetje spirtus. Ga niet schuren. Als het oppervlak te ruw wordt zal de dynamo koolborstels gaan vreten.
Bij mij knipperde het laadlampje op een gegeven moment met een frequentie afhankelijk van het toerental. Hij laadde nog wel goed maar het knipperen is natuurlijk niet goed. Het bleek dat de sleepring zo vuil was dat de koolborstel gedurende de helft van de rotatie geen contact maakte. De helft was blijkbaar voldoende om de accu nog genoeg te laden. De dynamo is ook nogal ruim bemeten. Na een schoonmaakbeurt van de ring werkte alles weer zoals het hoorde.
Arnold.