Hallo,
welk draad zit er in het onderste gat van de achterbalk td5 chassis om de trekhaak te bevestigen?
Door het galvaniseren is het draad bijna niet meer zichtbaar.
Groeten Marcel 2
welkdraad bout trekhaak
-
Marijn & Simba
Re: welkdraad bout trekhaak
Bij mijn S3 zit er onder maatje 24 in, volgens mij is dat M16, en bovenin M10. Maar geen schroefdraad in de balk... (bout gaat door en door)
Of het dezelfde zijn weet ik niet, maar het verschil tussen M10, M12 en M16 is dusdanig groot dat je rustig even met een tap kunt proberen zonder dat je wat sloopt.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c4f6b9d78975e1c36c6c4061c76fdda1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12185779, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Of het dezelfde zijn weet ik niet, maar het verschil tussen M10, M12 en M16 is dusdanig groot dat je rustig even met een tap kunt proberen zonder dat je wat sloopt.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c4f6b9d78975e1c36c6c4061c76fdda1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12185779, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Paul Rasch
Re: welkdraad bout trekhaak
Beste Marcel,
Zelf heb ik geen Defender, maar een Serie 3 en andere auto's waarop een trekhaak is gemonteerd. Ik kan met niet voorstellen dat er een trekhaak is die je bevestigd door een bout die je vastdraait in het chassis. Volgens gaat het altijd om een doorgaande bout die van binnenuit wordt vastgezet met een moer die aan de buitenkant (trekhaakzijde) zichtbaar moet zijn. Waarbij de bout dan ook nog eens enkele slagen langer moet zijn dan waar de moer eindigt. Met andere woorden de bout moet door de moer steken en het moet in één opslag zichtbaar zijn of een en ander nog goed vastzit (uit veiligheid)..
Zo heb ik althans altijd mijn trekhaken volgens de montage handleidingen gemonteerd. Bij de Series drie betekent dat het uitbouwen van de benzine tank om de bouten van binnenuit door de achterbalk te steken.
In jouw geval is door het galvaniseren het gat wellicht verkleind, waardoor het lijkt alsof je de bout er in vast kan draaien.
De originele bout zou daar goed doorheen moeten gaan. Is dat niet het geval dan moet je het gat opboren en zorgen voor een goede roestpreventie.
Kan dit verhaal voor jou situatie kloppen?
Succes Paul Rasch
Zelf heb ik geen Defender, maar een Serie 3 en andere auto's waarop een trekhaak is gemonteerd. Ik kan met niet voorstellen dat er een trekhaak is die je bevestigd door een bout die je vastdraait in het chassis. Volgens gaat het altijd om een doorgaande bout die van binnenuit wordt vastgezet met een moer die aan de buitenkant (trekhaakzijde) zichtbaar moet zijn. Waarbij de bout dan ook nog eens enkele slagen langer moet zijn dan waar de moer eindigt. Met andere woorden de bout moet door de moer steken en het moet in één opslag zichtbaar zijn of een en ander nog goed vastzit (uit veiligheid)..
Zo heb ik althans altijd mijn trekhaken volgens de montage handleidingen gemonteerd. Bij de Series drie betekent dat het uitbouwen van de benzine tank om de bouten van binnenuit door de achterbalk te steken.
In jouw geval is door het galvaniseren het gat wellicht verkleind, waardoor het lijkt alsof je de bout er in vast kan draaien.
De originele bout zou daar goed doorheen moeten gaan. Is dat niet het geval dan moet je het gat opboren en zorgen voor een goede roestpreventie.
Kan dit verhaal voor jou situatie kloppen?
Succes Paul Rasch
-
arend
Re: welkdraad bout trekhaak
bouten zijn door en door, let wel op dat als je veel zware lasten gaat trekken je wel de juiste staalgradatie gebruikt, 8.8 is te week, die rekken uit na veel gebruik, 16 is weer te hard die breken te snel, ik meende ergens 10 of 12 zou juist zijn,( de boutenhandel weet dat wel, maar niet iedereen kan eraan komen, bij een trekhaak-kit zitten de juiste.) als je hem niet veel gebruikt is gewone bouten geen probleem, zeker niet bij deze diktes..
-
Marc-my-Words
Re: welkdraad bout trekhaak
Paul Rasch Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Marcel,
>
> Zelf heb ik geen Defender, maar een Serie 3 en
> andere auto's waarop een trekhaak is gemonteerd.
> Ik kan met niet voorstellen dat er een trekhaak is
> die je bevestigd door een bout die je vastdraait
> in het chassis. Volgens gaat het altijd om een
> doorgaande bout die van binnenuit wordt vastgezet
> met een moer die aan de buitenkant (trekhaakzijde)
> zichtbaar moet zijn. Waarbij de bout dan ook nog
> eens enkele slagen langer moet zijn dan waar de
> moer eindigt. Met andere woorden de bout moet door
> de moer steken en het moet in één opslag
> zichtbaar zijn of een en ander nog goed vastzit
> (uit veiligheid)..
> Zo heb ik althans altijd mijn trekhaken volgens de
> montage handleidingen gemonteerd. Bij de Series
> drie betekent dat het uitbouwen van de benzine
> tank om de bouten van binnenuit door de achterbalk
> te steken.
>
> In jouw geval is door het galvaniseren het gat
> wellicht verkleind, waardoor het lijkt alsof je de
> bout er in vast kan draaien.
> De originele bout zou daar goed doorheen moeten
> gaan. Is dat niet het geval dan moet je het gat
> opboren en zorgen voor een goede roestpreventie.
>
> Kan dit verhaal voor jou situatie kloppen?
>
> Succes Paul Rasch
Klopt niet, in ieder geval bij de wat nieuwere Defenders.
Bij een 1999-er Defender zit er "gewoon" schroefdraad in de achterbalk, d.w.z. er zit een plaat tussen-in ingebouwd met die schroefdraad.
Als het nog redelijk nieuw, en dus een combi van lak en wat roest vertoont wil een passende bout al niet direct makkelijk passen dus laat staan als het gegalvaniseerd is.
Als ik het goed zie is het tweetal dikke bouten 16mm met 2mm spoed, en zijn de 4 dunne 12 mm met 1,75 mm spoed.
Wat wijsheid bij het galvaniseren is weet ik niet, wat ik wel weet is dat het loont om er bouten in te draaien in het dagelijks gebruik, ook al heb je geen trekhaak: je hebt dan minder last van vervuiling en/of roest.
Marc
-------------------------------------------------------
> Beste Marcel,
>
> Zelf heb ik geen Defender, maar een Serie 3 en
> andere auto's waarop een trekhaak is gemonteerd.
> Ik kan met niet voorstellen dat er een trekhaak is
> die je bevestigd door een bout die je vastdraait
> in het chassis. Volgens gaat het altijd om een
> doorgaande bout die van binnenuit wordt vastgezet
> met een moer die aan de buitenkant (trekhaakzijde)
> zichtbaar moet zijn. Waarbij de bout dan ook nog
> eens enkele slagen langer moet zijn dan waar de
> moer eindigt. Met andere woorden de bout moet door
> de moer steken en het moet in één opslag
> zichtbaar zijn of een en ander nog goed vastzit
> (uit veiligheid)..
> Zo heb ik althans altijd mijn trekhaken volgens de
> montage handleidingen gemonteerd. Bij de Series
> drie betekent dat het uitbouwen van de benzine
> tank om de bouten van binnenuit door de achterbalk
> te steken.
>
> In jouw geval is door het galvaniseren het gat
> wellicht verkleind, waardoor het lijkt alsof je de
> bout er in vast kan draaien.
> De originele bout zou daar goed doorheen moeten
> gaan. Is dat niet het geval dan moet je het gat
> opboren en zorgen voor een goede roestpreventie.
>
> Kan dit verhaal voor jou situatie kloppen?
>
> Succes Paul Rasch
Klopt niet, in ieder geval bij de wat nieuwere Defenders.
Bij een 1999-er Defender zit er "gewoon" schroefdraad in de achterbalk, d.w.z. er zit een plaat tussen-in ingebouwd met die schroefdraad.
Als het nog redelijk nieuw, en dus een combi van lak en wat roest vertoont wil een passende bout al niet direct makkelijk passen dus laat staan als het gegalvaniseerd is.
Als ik het goed zie is het tweetal dikke bouten 16mm met 2mm spoed, en zijn de 4 dunne 12 mm met 1,75 mm spoed.
Wat wijsheid bij het galvaniseren is weet ik niet, wat ik wel weet is dat het loont om er bouten in te draaien in het dagelijks gebruik, ook al heb je geen trekhaak: je hebt dan minder last van vervuiling en/of roest.
Marc
-
marcel 2
Re: welkdraad bout trekhaak
Hallo Prikkers,
Bedankt voor de antwoorden, de klus is al gekaard.
Met een draadtap schoefdraad schoongemaakt. Met was inderdaad een M16 met een spoed van 2mm.
Groeten Marcel
Bedankt voor de antwoorden, de klus is al gekaard.
Met een draadtap schoefdraad schoongemaakt. Met was inderdaad een M16 met een spoed van 2mm.
Groeten Marcel