Inlopen gereviseerde motor + versnellingsbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan

Inlopen gereviseerde motor + versnellingsbak

Bericht door Jan »

Hallo,

Heb van de week de revisie werkzaamheden aan m'n motor en versnellingsbak afgerond.
Nu is m'n vraag hoe het zit met het inrijden van de motor en versnellingsbak

Hoe gaat dit? welke handelingen wel, en welke zker niet?

Graag advies

jan
Jan

Re: Inlopen gereviseerde motor + versnellingsbak

Bericht door Jan »

Iemand tips/aanbevelingen voor inlopen gereviseerde motor en versnellingsbak????
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Jan,

Over welke motor gaat het en wat is er gereviseerd? Dat is wel belangrijke informatie voor diegene die jou tips gaat geven.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Jan

Bericht door Jan »

Het gaat om een 2.25 3bearing benzine

De volgende onderdelen zijn vervangen en/of bewerkt:
- nieuwe krukas
- nieuwe nokkenas + volgers
- nieuwe overmaats zuigers
- Alle lagers vervangen
- cilinders opgeboord en gehoond
- Volledige koprevisie --> nieuwe kleppen + volgers + tuimelaar en as

Ik las hier en daar een beetje tegenstrijdige berichten. de een zegt dat je de motor direkt moet laten "werken", de ander zegt dat je de eerstee 1000 km op 3/4 van vermogen moet rijden en hoge toerentallen, en hoge belastingen op hoge en lage toerentallen moet vermeiden. Dit alles met een warme motor uiteraard.

Ik heb nog een kenlowe hotstart liggen. Deze wil ik in ieder geval gebruiken om de motor voor te verwarmen.

Hoe zit het met stationair lopen? las ergens "niet langer dan 5 min" kan me dit voorstellen in verband met toerental oliepomp.

Dan nog olie --> de een zegt "inloop olie" de ander zegt gewoon 15W40 mineraal.

En hoe zit het met de versnellingsbak (standaard series 3 bak), moet hier nog speciale inloopolie in, of kan de standaard olie gebruikt worden.

Moet zeggen dat ik dat inlopen best spannend vind. Heb best wat geld in m;n blok en versnellingsbak gestoken en wil het in de eerste kilometers niet verkloten.

gr
Jan
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

over je bak moet je niet te veel drukte maken, gewoon na een 1500 km verversen.
zelf doe ik met de motor ook niet meer dan zorgen dat je alle gebieden bereikt.
gewoon rustig warm rijden en het tempo regelmatig wisselen.
na 1500 km nieuwe olie er op.

vraag het anders aan het revisie bedrijf dat aan de delen gewerkt heeft, zij doen niet anders en zouden je een degelijk advies moeten kunnen geven.

paul
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Hoi Jan,

Tja, ik heb hetzelfde dilema gehad met mijn V8 die er sinds maandag in ligt.
Je hoort allerlei voors en tegens; maar de leverancier van het blok gaf aan dat gewoon een beetje voorzichtig zijn en rustig rijden de eerste 1000 mijl normaal gesproken voldoende is. (bij de V8 dan)

Ik heb hem dus zelf eerst m.b.v. de startmotor ruim van olie voorzien en toen gewoon gestart. paar minuten op ± 1250-1300 toeren laten lopen zodat hij een wat hogere oliedruk heeft als gewoon stationair draaien. Tegelijk gekeken of er nergens iets lekte.
Daarna even stationair laten draaien om de ontsteking goed op tijd te zetten en of de (electrische) ventilator werkte.
Daarna uitgezet, koffie gedronken en gecontroleerd of de vloeistoffen nog op pijl waren. (koelvloeistof vooral...)

Dat was het geval, en daarna gewoon rustig naar huis gereden. Er zit nu 200km op en je merkt al dat het allemaal wat soepeler gaat worden.
Als olie heb ik op advies een niet al te dunne variant genomen. Normale 15W40 van Kroon-oil. Dat is een minerale olie. Na de eerste wissel ga ik denk ik over op een half synthetische olie.

G
kick

Bericht door kick »

Hoi,

Het is een kwestie van logisch redeneren , als de zaak gereviseerd is dan kun je voorstellen dat alle raakvlakken van de bewerkte of nieuwe delen niet allemaal het zelfde is , teken uit de hand zorgvuldig maar eens twee cirkels in elkaar , je voorstellende dat de buitenring de zuiger wand is en de binnenring je zuiger veren.
Je zult zien dat allebei de cirkels nooit precies even rond zijn , dat is nu precies wat er in je nieuwe motor aan de hand is , cilinder wand en de zuiger veren zijn apart ,,getekend" en zullen dus op elkaar moeten inslijpen . Dat proces moet zijn beloop hebben en heeft wat tijd nodig , doe je dat met geweld , dus hoge toerentallen en of een zware belasting dat verhit je op de ,,uitstekende"" delen en de structuur van het materiaal veranderd , waardoor je later hetzij olieverbruik krijgt , of vastlopende zuigers.
Vandaar het advies , doe zeker de eerste 1000 a 1500 km rustig aan , gewoon rijden met verstand en de motor niet te zwaar belasten , gebruik ook een olie 15/40 van een goed merk maar dan de eenvoudigste uitvoering , of nog beter koop bij een automaterialen zaak een zg HD olie , dat is een olie zonder toevoegingen , om het slijtage proces een beetje te helpen na 1500 km deze olie EN filter vervangen door een betere kwaliteit olie ! Ook de versnellingsbak olie verversen !
Dat hele verhaal geldt dus voor alle delen het komt er op neer dat het op elkaar moet inslijten!

Heb je nog vragen dan hoor ik het wel

Grt

Kick
Plaats reactie