V8 distributieketting
-
Paul
V8 distributieketting
Vraagje: Ben mijn motor (hoge compressie) aan het reviseren. Schoonmaken is nog het meeste werk.
De distributieketting hoeveel speling (indrukking net als bij een v-snaar) mag deze hebben?
Ik heb een nokkenastandwiel met kunststsof erop.
PS waar kan ik vinden op de zuigers en lagers of het STD of overmaat is?
Alvast bedankt
Paul
De distributieketting hoeveel speling (indrukking net als bij een v-snaar) mag deze hebben?
Ik heb een nokkenastandwiel met kunststsof erop.
PS waar kan ik vinden op de zuigers en lagers of het STD of overmaat is?
Alvast bedankt
Paul
-
Paul Rasch
Re: V8 distributieketting
Beste Paul,
Mag ik vragen waarom je wilt weten wat de maximaal acceptabele speling is?
Goed reviseren van een V8 is minimaal vervangen van distributie, nokkenas, hydraulische stoters, tuimelaars, tuimelaarassen en koppakkingen.
Het advies is dus om de ketting en tandwielen altijd te vervangen, liefst door een betere set dan origineel.
Lees eens op de site van RPI, www.v8engines.com . Heb geen aandelen, noch krijg ik provisie. De site is zeer informatief en ik ben destijds goed geadviseerd.
Je vraag over de zuigers kan ik niet beantwoorden. Hier geldt echter een vergelijkbare opmerking als over de distributie. Goed reviseren is in mijn ogen demonteren, laten opmeten en besluiten of je alleen laat honen of een overmaat laat boren. Dan weet je vervolgens wat je kan terugplaatsen.
Succes Paul Rasch
Mag ik vragen waarom je wilt weten wat de maximaal acceptabele speling is?
Goed reviseren van een V8 is minimaal vervangen van distributie, nokkenas, hydraulische stoters, tuimelaars, tuimelaarassen en koppakkingen.
Het advies is dus om de ketting en tandwielen altijd te vervangen, liefst door een betere set dan origineel.
Lees eens op de site van RPI, www.v8engines.com . Heb geen aandelen, noch krijg ik provisie. De site is zeer informatief en ik ben destijds goed geadviseerd.
Je vraag over de zuigers kan ik niet beantwoorden. Hier geldt echter een vergelijkbare opmerking als over de distributie. Goed reviseren is in mijn ogen demonteren, laten opmeten en besluiten of je alleen laat honen of een overmaat laat boren. Dan weet je vervolgens wat je kan terugplaatsen.
Succes Paul Rasch
-
Wim Janssen
Re: V8 distributieketting
That's the way to do it.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
Paul
Re: V8 distributieketting
Hoi Paul,
Ik laat mijn blok honen en wil weten wat voor lagers en zuigers ik moet bestellen (wat is er gebruikt in het blok) Tevens wil ik weten wat de speling is van de ketting, zodat ik dit kan vergelijken met de nieuwe (controle)
Ik wil vooruit alle onderdelen bestellen zodat als het blok van de honer terugkomt, ik direct kan beginnen met opbouwen. Bij RPI willen ze een lijst hebben van wat ik nodig hebt + evt nog alternatieven voor me aanbieden, zoals lagerschaal bouten e.d.
Ik laat mijn blok honen en wil weten wat voor lagers en zuigers ik moet bestellen (wat is er gebruikt in het blok) Tevens wil ik weten wat de speling is van de ketting, zodat ik dit kan vergelijken met de nieuwe (controle)
Ik wil vooruit alle onderdelen bestellen zodat als het blok van de honer terugkomt, ik direct kan beginnen met opbouwen. Bij RPI willen ze een lijst hebben van wat ik nodig hebt + evt nog alternatieven voor me aanbieden, zoals lagerschaal bouten e.d.
-
Bart van Dessel
Re: V8 distributieketting
De maten van je cylinders, zuigers en krukas kun je terug vinden in de workshop manual, is ook her en der te downloaden. Ook de rondheid/ovaliteit van de cylinders kun (moet) je opmeten voor een degelijke revisie. Er zijn volgens mij 2 maten overmaat te koop. Ik ben met een 300 tdi revisie bezig, daarvan waren de maten ruim binnen de tolerantie om de originele zuigers weer te plaatsen. Honen is altijd aan te raden bij nieuwe zuigerveren omdat ze op elkaar moeten inslijten. Het beste is om de eerste paar duizend km minerale olie te gebruiken.
Ik heb een dual chain distributieketting die veel langer meegaat en minder rek heeft. Gebruik alleen originele klepstoters, imitatie hoor je wel eens dat daar problemen mee zijn.
gr, Bart
Ik heb een dual chain distributieketting die veel langer meegaat en minder rek heeft. Gebruik alleen originele klepstoters, imitatie hoor je wel eens dat daar problemen mee zijn.
gr, Bart
-
Paul
Re: V8 distributieketting
Bedankt Bart,
Ik dacht dat het ook misschien op de zuigers was gemerkt, bv STD, +10, + 20 of zo. Het zelfde met de lagersschalen, zodat ik de juiste kan bestellen. Blok gaat vlgde week weg voor honen.
Ik dacht dat het ook misschien op de zuigers was gemerkt, bv STD, +10, + 20 of zo. Het zelfde met de lagersschalen, zodat ik de juiste kan bestellen. Blok gaat vlgde week weg voor honen.
-
Eric&Betty Boop
Re: V8 distributieketting
Bij de dieselblokken die ik open heb gehad staat het op de zuigers.
Een V8 heb ik ook open gehad maar toen heb ik er niet op gelet,alleen koppakkingen vervangen,maar ik ga er van uit dat het daar ook op de zuigerkroon staat.
Alle koolaanslag verwijderen en dan moet het leesbaar worden.
Op de achterkant van de lagerschalen hoort het ook te staan.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('87e5bacf8d294d29087d24dc671b3782', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12166145, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('014887810bc286007dd2fbfb0e0069c6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12166145, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een V8 heb ik ook open gehad maar toen heb ik er niet op gelet,alleen koppakkingen vervangen,maar ik ga er van uit dat het daar ook op de zuigerkroon staat.
Alle koolaanslag verwijderen en dan moet het leesbaar worden.
Op de achterkant van de lagerschalen hoort het ook te staan.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('87e5bacf8d294d29087d24dc671b3782', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 12166145, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('014887810bc286007dd2fbfb0e0069c6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 12166145, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Paul Rasch
Re: V8 distributieketting
Beste Paul,
Mooi dat je de weg naar RPI al hebt gevonden. Geven echt goed advies (tussen de verhalen door...).
Bart geeft verder op de suggestie om de cilinders op te laten meten, wellicht zijn ze ovaal, dan is het verstandig om een overmaat te laten boren.
Ik zou zeker voor de gemodificeerde lagerschaal bouten gaan. Het is natuurlijk weer een paar tientjes, maar als het mist gaat ben je al je geld kwijt.
Dat vergelijken van de speling op de distributie is een interessante. Mij viel het persoonlijk tegen hoeveel speling er op mijn nieuwe set zit (dual chain). zou die strakker verwacht hebben. De oorspronkelijke speling heb ik niet gemeten dus voor mij was het alleen het 'gevoel'. Wellicht dat jij de oorspronkelijke speling nog kan meten om die te vergelijke met de nieuwe, ben benieuwd.
Succes, de beloning komt: het is zo'n mooi gezicht, die schone motor en wat een verschil in rijden.
Groeten Paul Rasch
Mooi dat je de weg naar RPI al hebt gevonden. Geven echt goed advies (tussen de verhalen door...).
Bart geeft verder op de suggestie om de cilinders op te laten meten, wellicht zijn ze ovaal, dan is het verstandig om een overmaat te laten boren.
Ik zou zeker voor de gemodificeerde lagerschaal bouten gaan. Het is natuurlijk weer een paar tientjes, maar als het mist gaat ben je al je geld kwijt.
Dat vergelijken van de speling op de distributie is een interessante. Mij viel het persoonlijk tegen hoeveel speling er op mijn nieuwe set zit (dual chain). zou die strakker verwacht hebben. De oorspronkelijke speling heb ik niet gemeten dus voor mij was het alleen het 'gevoel'. Wellicht dat jij de oorspronkelijke speling nog kan meten om die te vergelijke met de nieuwe, ben benieuwd.
Succes, de beloning komt: het is zo'n mooi gezicht, die schone motor en wat een verschil in rijden.
Groeten Paul Rasch
-
G-men (Gargamel)
Re: V8 distributieketting
Gents,
Ik denk dat er aan de slapped kant best speling mag zitten. die hoeft niet snaarstrak te staan, dan slijt het spul alleen maar sneller.
Waar het om gaat is dat de lengte van de trekkende kant maar goed en stabiel is. m.a.w. de afstand van de bussen (pennen) moet binnen tolerantie zijn.
Bij slijtage van de ketting neemt die ruimte door slijtage toe en zal de nokkenas dus iets gaan naijlen t.o.v. de krukas......
En het spul dus een beetje uit zijn ideale timing lopen.
Je kunt het heel makkelijk controleren, strek de kettingen beide vlak uit op de werkbank, leg de nieuwe ernaast en trek ze goed strak. Het verschil is de ruimte die door slijtage is ontstaan.
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2010 13:35 door G-men (Gargamel).
Ik denk dat er aan de slapped kant best speling mag zitten. die hoeft niet snaarstrak te staan, dan slijt het spul alleen maar sneller.
Waar het om gaat is dat de lengte van de trekkende kant maar goed en stabiel is. m.a.w. de afstand van de bussen (pennen) moet binnen tolerantie zijn.
Bij slijtage van de ketting neemt die ruimte door slijtage toe en zal de nokkenas dus iets gaan naijlen t.o.v. de krukas......
En het spul dus een beetje uit zijn ideale timing lopen.
Je kunt het heel makkelijk controleren, strek de kettingen beide vlak uit op de werkbank, leg de nieuwe ernaast en trek ze goed strak. Het verschil is de ruimte die door slijtage is ontstaan.
Gerrit
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/05/2010 13:35 door G-men (Gargamel).
-
Paul
Re: V8 distributieketting
Ik zit er over te denken om een verstelbaar tandwiel voor de nokkenas te gebruiken. Hierdoor kan je de nokkenas precies op tijd zetten t.o.v. de krukas en de speling eruit halen over het trekkende gedeelte. Weet iemand waar je deze set kan kopen?
-
Paul Rasch
Re: V8 distributieketting
Beste Paul,
RPI. De duplex chain heeft in het kleine tandwiel extra inkepingen waarmee -6, -4, -2, +2, +4 en +6 graden kan variëren. Werkt prima.
Succes. Groeten Paul Rasch
RPI. De duplex chain heeft in het kleine tandwiel extra inkepingen waarmee -6, -4, -2, +2, +4 en +6 graden kan variëren. Werkt prima.
Succes. Groeten Paul Rasch
-
Bart van Dessel
Re: V8 distributieketting
Wat is het voordeel van die variabelen?
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart
-
VincentM
Re: V8 distributieketting
Hallo,
Een versleten / te vervangen ketting buigt door.
Je legt hem plat en tilt 1 kant op. De doorbuiging geeft slijtage aan.
In de totale revisie kunnen de kosten van een nieuwe ketting en tandwielen er wel bij...
Succes, groet VincentM.
Een versleten / te vervangen ketting buigt door.
Je legt hem plat en tilt 1 kant op. De doorbuiging geeft slijtage aan.
In de totale revisie kunnen de kosten van een nieuwe ketting en tandwielen er wel bij...
Succes, groet VincentM.
-
paulus-109
Re: V8 distributieketting
dat de nokkenas altijd 100% staat tov de krukas.
je zal zien dat je met de ketting eigenlijk nooit lekker uitkomt, en zo vang je dat verschilletje van een halve of kwart tand helemaal op.
paul
je zal zien dat je met de ketting eigenlijk nooit lekker uitkomt, en zo vang je dat verschilletje van een halve of kwart tand helemaal op.
paul
-
PaulRRC
Re: V8 distributieketting
Hoi Paul.
Ketting gemeten en blijft ruim een halve cm langer te wezen. Gevolg, niet goed op tijd dus en de kleppen gaan te laat open.
Ketting gemeten en blijft ruim een halve cm langer te wezen. Gevolg, niet goed op tijd dus en de kleppen gaan te laat open.