verbeteren/kietelen 2.5N/A

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Joost Nouwen

verbeteren/kietelen 2.5N/A

Bericht door Joost Nouwen »

Ik vroeg me af of er iemand wat weet van het verbeteren en of opvoeren van de standaard NA.
Heb een 110 met zo'n blok en de vorige hufters hebben hem met 180000km bijna dood gemaakt.
Ik (hufter) heb heb de genadeklap gegeven met afstellen van de pomp , 0km gereden.
Helemaal aan gort, kop op 2 plaatsen gescheurd en het riem/kettingwiel van de krukas is in stukken, kantelende zuigers, keerringen er uit......kan nog wel ff doorgaan.
Natuurlijk 0 onderhoud gehad e.d. , zat vet in het blok ipv olie , kleppen op 1,2mm etc.
Maar er moet toch (normaal)moeiteloos een half miljoen gehaald kunnen worden?
Wat ik belangrijk vind is de duurzaamheid , verbruik en als het ook nog meer vermogen kan kotsen is dat niet verkeerd maar niet per se de opzet.
Zijn er mensen die het blok hebben laten opboren? 3liter?
Blue-printen , dry-sump in combinatie met oliekoeler en dus evt. opboren , compressie vergroten, pomp ,......vul de rest aan.
Ben aan het overwegen om een 2.5 super blok te maken.
Enuh , waarom geen ander blok?...hoor ik jullie zeggen , hou het meest van NA , Turbo's zijn in mijn ogen toch dingen die eerder slijten dan de rest.
Ander blok moet ik teveel aanpassen , motorsteunen aanpassen ed/oa.
Ik hou van standaard , plug and play , wel iets goeds pluggen als het kan.
Ga nu dus een ander blok zoeken , zie mijn adv. ,maar wil misschien wel zo'n blok gaan "nog beter" maken als het allemaal de moeite waard is , en mogelijk.
ToyRoverlander

Re: verbeteren/kietelen 2.5N/A

Bericht door ToyRoverlander »

Turd polishing.

Valt vrij weinig mee te doen qua meer vermogen. Enige wat je kan doen voor betrouwbaarheid is het ding volledig reviseren met Genuine Parts en dan goed onderhouden.
Of een andere, grotere, N/A diesel erin (kom je toch uit bij non-LR blokken), en een turboblok erin. Turbo's gaan lang mee, als ze niet mishandeld worden. En een 2e hands turbo is ook vragen om problemen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Joost Nouwen

Jou had ik net nodig.
Ben best tevreden met het standaard vermogen maar wil het wel eventueel verbeteren als ik ga reviseren.
Blue-printen is toch beter voor de souplesse en verminderd de slijtage ?
Joost Nouwen

Oh ja , het is een belgische wagen en krijg helaas geen ander blok er officieel in.
Wilde eigelijk een 6 cyl nissan R blok er in wippen , deze kan ik gratis krijgen maar vertel me meer van het 3b blok wat jij hebt.
Wat kost zoiets nog?
Kan hem wel nl maken maar kost weer maandelijks pegels.
ToyRoverlander

Bericht door ToyRoverlander »

Er valt niet heel veel vermogen extra eruit te halen. Misschien dat het helpt om de kop te flowen zodat er meer lucht doorheen kan, dan kan op zijn beurt de brandstof pomp ook ietsje opgeschroeft worden. Maar of je daar nou zo heel veel van merkt.
Wil je echt merkbaar meer vermogen, dan zal er een turbo op moeten. Maar daar zijn deze blokken niet voor geschikt. Kijk maar naar wat Land Rover deed, creeerde de 2.5TD..... ook niet echt bepaald een geweldige motor, en dat is 'ontworpen', niet door een huis tuin en keuken knutselaar in mekaar gezet. Andere mogelijkheid is een N/A motor met veel meer onhoud, dan krijg je ook meer vermogen, en wat heel erg fijn is.....je krijgt bergen met koppel onderin.

Blue-printen is voor levensduur wel nuttig. Al de bewegende onderdelen wegen dan evenveel, dan loopt ie soepeler en gaat ie gewoon domweg langer mee. Vraag is dan weer, hoelang wil je ermee blijven rijden? Ga je er echt nog 500.000km mee rijden?

Zo'n 3.3 is een mooi blok. Niet zo heel veel vermogen, maar wel veel koppel en rete betrouwbaar. En als je hem voor niks kan krijgen...... En het is een 6cylinder, klinkt leuk en loopt mooi soepel.

Mijn blok, de 3B, is een 3.4 4cylinder N/A. Ding heeft 92pk en 216nm, niet wereldschokkend, maar wel reteveel koppel bij lage toeren. Waar een Tdi rijder gas moet geven om vermogen te krijgen tokkelt mijne er stationair doorheen.
Het blok is van oorsprong een industriemotor, geproduceerd door Hino en is veel gebruikt in de 40Series LandCruisers. Het is een indirect ingespoten diesel. De gemiddelde levensduur ligt zo rond de 7 a 8 ton. Er zijn exemplaren met meer dan een miljoen km erop. Oersterk en megabetrouwbaar.
Dit blok kwam ook als 13BT, hetzelfde blok maar dan met direct injection en van de fabriek met turbo.

De 3B word heel vaak ge-turbo'ed, en kan dan ook serieus veel vermogen leveren. Het blok heeft standaard oliesproeiers op de zuigerbodems, iets wat eigenlijk alleen turbo-motoren hebben. De pomp opbrengst is genoeg voor 400nm, maar dat houdt het blok niet echt. 140pk en 350nm is zeker te halen met intercooler. Dit staat dan ook nog een keer op het verlanglijstje.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Toy-Rover, '65 Series IIa 112" 4deurs softtop
3B 3.4 diesel, H41 4bak, HDJ80 assen, dual E-locked, SOA, 48" voorveren, 5125series 14" Bilsteins rondom, 4:1 Orion tussenbak, 63" chevy achterveren, custom tank, Mitsu TD04L-13T turbo, Saab intercooler, Hellfire Fabworks High-steer, rolbeugel, Crow 4point harnesses. Alu radiator, 2x 24V Spal fans, OBA...En nog wat klein spul....
Rijdend en al! nu nog geluidsisolatie om het zaakje wat stiller te krijgen..
Joost Nouwen

Mijn 110 is van 1987 en wordt wel nog belastingvrij hier in bels.
Daarna hoef ik nooooit meer op keuring.
Dan kan ik doen en laten wat ik wil .
blackie

Bericht door blackie »

en dan heb je ook de de beperkingen van een oldtimer 25km in omtrek alleen testrit met oog op manifestatie (dus geen testrit voor naar de keuring en zelfs niet mee naar de keuring rijden) niet in het donker rijden
en als je een ongeluk mee maakt en er kan bewezen worde dat er fundamenteel iets aan de wagen is veranderd heb je geen verzekering meer
ben zelf tegen gehouden door een overijvergige politie agent toen ik mijn remmen had afgeregeld voor de keuring ging volgende dag naar keuring rijden dus het was een testrit
heb papieren aangehad en het moet voorkomen in de politie rechtbank van turnhout
dus zie wat ge doet ge krijgt er problemen mee vroeg of laat

dus ge kunt zeker niet doen wat ge wilt (voor de wet)

succes er mee en ben ook benieuwd naar de resultaten van het bleuprinten van een 2.5

groeten blackie
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

dat verhaal loopt wel los bij de rechtbank.
je mag er gewoon mee in je buurt rijden, alleen in het donker niet.
er is (nog steeds) geen boete voor deze overtreding vastgesteld overigens.
verder moet je je ook niet te veel voorstellen van een motorswap.
bij de keuring kennen ze de verschillen echt niet.
zelf lepel ik gewoon een 2.5 na in de 109, ben er niet bang voor, zorg wel dat m,n motornummer gelijk blijft.

deze zomer gewoon met een O-plaat op m,n 5 deurs lichte vracht 109 MET achterbank op vakantie hoor.
regel je verzekering bij march, die snappen het probleem en dekkken de O-plaat netjes op gewoon gebruik.
na de vakantie regel ik de omkeur naar personenwagen overigens wel gewoon.

paul
blackie

Bericht door blackie »

ik hoor het allemaal graag
maar zou niet in u schoenen willen staan als ge een ongeluk met dode of zwaar gewonde hebt.
en over de verzekering van marsch heb ik slecht nieuws een kameraad van mij (rijdt trouwens met 6 cilinder 109) heeft al zes jaar een rechtzaak met hen lopen, voor een uitbetaling in verband met een ongeval en dit gaat nog maar over een duim die niet meer functioneerd
kun je voorstellen wat het word bij iets serieus zoals een dode
verzekeringen en banken zijn dieven die je wettelijk nodig hebt maar ze zullen alleen naar hun portomenee kijken

veel succes

ik ben geen morraalridder maar heb zelf al te veel stom geld moeten betalen voor stomme dingen

groeten blackie

ps de conversie naar 2.5 ken ik ook maar ben beniuwd naar het bleuprinten het verbeteren en /of opvoeren van de motor
laro

Bericht door laro »

Je kunt natuurlijk wel eentje in het buitenland kopen met een andere motor er in, Belgie is verplicht dit te accepteren bij invoer, ze laten je dan alleen als straf een half jaar op de papieren wachten als je pech hebt....................
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

idd wachten doen we hier op alles...........................................
laro

Bericht door laro »

En bij Landrover ook nog dik betalen voor het gelijkvormigheidsattest !!!!!!!!!
blackie

Bericht door blackie »

als je een lightweigt koopt in nederland zou die in belgie via een 1 malige homoligatie gekeurd worden voor gelijkvormigheids attest zo was het bij de mijne en dan mag natuurlijk weer alles . officieel gaatje in de wet
heb er spijtig genoeg niks aan veranderd maar het was wel de kans om paraboolveren andere motor en schijfremmen wettelijk te krijgen .had spijtig genoeg geen tijd en de wagen moest ook direct ingezet worden om te rijden
Plaats reactie