Vette rem
-
Hans 109
Vette rem
Net terug van camping Maka, de 109 weer lekker schoongemaakt en wederom een baggervette achterrem.
Twee weken geleden heb ik de oliekeering wederom vervangen. Nu weer vette zooi, en aan de binnenkant van het achterwiel heftige oliesporen.
De buitenkant van het wiel is brandschoon.
Wat gaat er mis, wat doe ik fout, wat is er aan de hand?
Twee weken geleden heb ik de oliekeering wederom vervangen. Nu weer vette zooi, en aan de binnenkant van het achterwiel heftige oliesporen.
De buitenkant van het wiel is brandschoon.
Wat gaat er mis, wat doe ik fout, wat is er aan de hand?
-
megamannen
Re: Vette rem
Hoi Hans,
Wellicht is de metalen ring die op de hub zit te ver ingesleten waardoor
er geen goede afsluiting meer mogelijk is.
De ring is te splijten met een koudbijtel en uiteraard door een nieuwe te vervangen.
De ringen kosten geen drol maar je bent wel weer even een uurtje of zo zoet.
Groet Laurens
[megamannen.web-log.nl]
Wellicht is de metalen ring die op de hub zit te ver ingesleten waardoor
er geen goede afsluiting meer mogelijk is.
De ring is te splijten met een koudbijtel en uiteraard door een nieuwe te vervangen.
De ringen kosten geen drol maar je bent wel weer even een uurtje of zo zoet.
Groet Laurens
[megamannen.web-log.nl]
-
Hans 109
Da's nou het probleem...die ring ziet er helemaal niet uitgesleten uit! Voordat ik en en ander opnieuw monteerde, eerst gekeken naar slijtage en dergelijke.
Misschien toch die ring so wie so vervangen.
Misschien toch die ring so wie so vervangen.
-
Geert LW79
Hallo, mischien een open deur maar zit de ontluchting van je achetras niet verstopt?
Had zelf namelijk hetzelfde probleem, na enig zoeken bleek het banjoboutje op de as dichtgerot te zijn.
Als je gaat rijden wordt de boel warm en als de ontluchting verstopt zit bouw je druk op die dan de makkelijkste weg naar buiten zoekt en dat is meestal via een van je keerringen.
Geert
Had zelf namelijk hetzelfde probleem, na enig zoeken bleek het banjoboutje op de as dichtgerot te zijn.
Als je gaat rijden wordt de boel warm en als de ontluchting verstopt zit bouw je druk op die dan de makkelijkste weg naar buiten zoekt en dat is meestal via een van je keerringen.
Geert
-
Hans 109
Zat ik ook aan te denken. Maar waar zit die banjobout? Halverwege op de as zit een beweegbaar dopje van ca 10 mm doorsnede. Beweegt op en neer. Is dat het? Zit daar iets in? En hoe krijg je het los...
-
Frans Bonnes
In dat beweegbare dopje zit een kogeltje dat voor de asontluchting moet zorgen.
Kogeltje zal wel vast gerot zitten.
Als het goed is zit dat dopje in de as geschroefd, zal wel een zeskantje onderaan zitten, helemaal verstopt onder het vuil en de roest.
Dopje / nippeltje gewoon in zijn geheel vernieuwen, zijn nog gewoon te koop bij de diverse onderdelenleveranciers.
fb
Kogeltje zal wel vast gerot zitten.
Als het goed is zit dat dopje in de as geschroefd, zal wel een zeskantje onderaan zitten, helemaal verstopt onder het vuil en de roest.
Dopje / nippeltje gewoon in zijn geheel vernieuwen, zijn nog gewoon te koop bij de diverse onderdelenleveranciers.
fb
-
Hans 109
Bedankt Frans!
Ik ga van de week even langs bij mijn favoriete onderdelenleverancier in Gouda!
mvg Hans
Ik ga van de week even langs bij mijn favoriete onderdelenleverancier in Gouda!
mvg Hans