schakelproblemen SIII diesel 2,25 ex def 1979

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
schap3

schakelproblemen SIII diesel 2,25 ex def 1979

Bericht door schap3 »

Beste Prikkers,

Ook al probeer ik er zo goed mogelijk mee te leven, mijn versnellingsbak schakelt nog steeds niet zo als het hoort en ik weet niet of het uiteindelijk aan de bak of aan de koppeling ligt.

Een zo beknopt mogelijke omschrijving:
Bij koude motor en bak schakel je zonder probleem in 1. Als je dan naar zijn vrij wil, blijft de 1 'kleven' en komt hij er moeilijk uit. Je zou dan zeggen dat de koppeling niet helemaal vrij kwam, maar de auto beweegt geen centimeter en aan de motor hoor je niet dat de koppeling zou plakken.
Als de motor warm is en de auto komt tot stilstand, is het vrijwel onmogelijk om naar de 1 te schakelen. Met tussengas(double clutch) en veel moeite via de 2 naar de 1. opschakelen naar 2 en 3 en 4 geen probleem. Terug naar 3 geen probleem en bij terug naar 2 is tussengas vaak gewenst.

De koppelingsplaten zijn vervangen, de koppelings hulpcilinder (niet vervangen) lekt niet via het vliegwielhuis. De hoofd koppelingscilinder (niet vervangen) lijkt goed te werken en de koppelingspedaal voelt normaal 'hard' aan. Er is geen verlies van koppelingsolie merkbaar.
Er komen geen vreemde geluiden uit de bak bij het rijden en ook niet bij het (met verstand) schakelen.

Ik zou kunnen begrijpen dat de synchroringen versleten waren maar dat verklaart niet dat hij niet in z'n 1 schakelt bij warme olie. Ik zou ook kunnen begrijpen dat de schakelvorken niet meer in lijn zijn maar dan zou ook koude olie moeilijk te schakelen zijn.De olie in de bak is van de juiste soort en voldoende op niveau. Het bolletje onderaan de pook heeft geen grote slijtage (ringetje is wel weg).

Wie Oh wie weet de oplossing??

groet, Michiel
Michiel

Re: schakelproblemen SIII diesel 2,25 ex def 1979

Bericht door Michiel »

Michiel

Is dit probleem uiteindelijk opgelost aan je 109 ex KL.
Wat is het precies geweest.

Jan Koppen
jankoppen@quicknet.nl
Roel

Re: schakelproblemen SIII diesel 2,25 ex def 1979

Bericht door Roel »

heb je al eens je hele schakelmechaniek gesmeerd wat ik zo herinner zit er onder de deksel waar het bolletje waar de ppok inzit een paar schakelstangetjes en buiten de bak loopt ook het een en ander , alles goed schoonmaken en inolieen
ik heb het toen bij m,n series 3 gehad en onlangs met m,n 110 ook eens alles gangbaar gemaakt en toen kon ik weer schakelen en de hoge en lage gearring gebruiken , alles zat muurvast , bus wd40 helpt vaak al een heel eind

suc6

groet roel
Plaats reactie