E achter B gehaald, nu nog trekgewicht
-
vossehoff
E achter B gehaald, nu nog trekgewicht
Nu moet de Series 3 Lightweight nog even een trekgewicht op het kenteken.
Weet iemand hoe ik dit aan moet pakken? En ja, ik weet dat ik het waarschijnlijk ook op de website van de RDW kan vinden, maar er zijn hier heel veel mensen die het al eens gedaan hebben (en dus een praktische uitleg kunnen geven).
gr Niels
Weet iemand hoe ik dit aan moet pakken? En ja, ik weet dat ik het waarschijnlijk ook op de website van de RDW kan vinden, maar er zijn hier heel veel mensen die het al eens gedaan hebben (en dus een praktische uitleg kunnen geven).
gr Niels
-
De Waldpiek
Re: E achter B gehaald, nu nog trekgewicht
gefeliciteerd!!
andere vraag weet ik niets van , zal wel een soort keuring worden
succes
andere vraag weet ik niets van , zal wel een soort keuring worden
succes
-
S@nder
Ik weet dat het geen keuring is.
Je moet bij LR-nederland een soort eenvormigheidsbewijs zien te krijgen.
Dit stuur je dan op met het kentekenbewijs naar de RDW. Als alles goed gaat, dan krijg je je nieuwe kenteken mét trekgewicht.
Dat lijkt makkelijk... Maar ik heb al menige keren contact proberen te krijgen met LR-Nederland, tot nu toe geen resultaat.
Ik denk zomaar dat Landrover Nederland een stille dood is gestorven.. ( Daar lijkt het toch op )
Sander
Je moet bij LR-nederland een soort eenvormigheidsbewijs zien te krijgen.
Dit stuur je dan op met het kentekenbewijs naar de RDW. Als alles goed gaat, dan krijg je je nieuwe kenteken mét trekgewicht.
Dat lijkt makkelijk... Maar ik heb al menige keren contact proberen te krijgen met LR-Nederland, tot nu toe geen resultaat.
Ik denk zomaar dat Landrover Nederland een stille dood is gestorven.. ( Daar lijkt het toch op )
Sander
-
vossehoff
Ai.
In dat geval, heeft iemand nog wat papieren liggen voor een Lightweight?
gr Niels
In dat geval, heeft iemand nog wat papieren liggen voor een Lightweight?
gr Niels
-
Marc-my-Words
S@nder Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik weet dat het geen keuring is.
> Je moet bij LR-nederland een soort
> eenvormigheidsbewijs zien te krijgen.
> Dit stuur je dan op met het kentekenbewijs naar de
> RDW. Als alles goed gaat, dan krijg je je nieuwe
> kenteken mét trekgewicht.
> Dat lijkt makkelijk... Maar ik heb al menige keren
> contact proberen te krijgen met LR-Nederland, tot
> nu toe geen resultaat.
> Ik denk zomaar dat Landrover Nederland een stille
> dood is gestorven.. ( Daar lijkt het toch op )
>
> Sander
Je schijnt de heer Leen Lagemaat te moeten hebben.
> Ik weet dat het geen keuring is.
> Je moet bij LR-nederland een soort
> eenvormigheidsbewijs zien te krijgen.
> Dit stuur je dan op met het kentekenbewijs naar de
> RDW. Als alles goed gaat, dan krijg je je nieuwe
> kenteken mét trekgewicht.
> Dat lijkt makkelijk... Maar ik heb al menige keren
> contact proberen te krijgen met LR-Nederland, tot
> nu toe geen resultaat.
> Ik denk zomaar dat Landrover Nederland een stille
> dood is gestorven.. ( Daar lijkt het toch op )
>
> Sander
Je schijnt de heer Leen Lagemaat te moeten hebben.
-
Marijn & Simba
Staat de typegoedkeuring TGK op je papieren genoemd Niels?
Er rijden LW's genoeg rond met 3500kg op het papiertje, dus geen keuring als je de TGK weet.
Van een 109D is t LANV-1015 (zo ff uit t hoofd) maar een LW heeft een andere.
Of een kopie van iemand die t er op heeft staan.
Oh ja, GEFELICITEERD!
Moet er toch ook maar eens werk van gaan maken
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d52dac0ca2dcebf41b0d161000658d04', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12102485, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Er rijden LW's genoeg rond met 3500kg op het papiertje, dus geen keuring als je de TGK weet.
Van een 109D is t LANV-1015 (zo ff uit t hoofd) maar een LW heeft een andere.
Of een kopie van iemand die t er op heeft staan.
Oh ja, GEFELICITEERD!
Moet er toch ook maar eens werk van gaan maken
Marijn & Simba & Serious
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d52dac0ca2dcebf41b0d161000658d04', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12102485, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Leendert
Ik ben bang dat er geen type goedgekeurde trekhaak voor een militaire (light wight) achterbalk bestaat.
De trekhaak die voor de serie's auto is goedgekeurd is een Brink 935 (2000kg) maar die past niet op een militaire achterbalk.
Ik hoop alleen dat ik dit verkeerd heb.
De trekhaak die voor de serie's auto is goedgekeurd is een Brink 935 (2000kg) maar die past niet op een militaire achterbalk.
Ik hoop alleen dat ik dit verkeerd heb.
-
Pike
Voor zover ik weet is die trekhaak goedgekeurd voor Defender en niet voor Series, dus is de max toegelaten massa 750 kilo.
De NATO haak is niet goed gekeurd dus is de max toegelaten massa 750 kilo.
Ik mag met mijn LW 500 kg ongeremd en 2000 kg geremd trekken. De kwart ton Polynorm is voor mij precies goed.
Pike
De NATO haak is niet goed gekeurd dus is de max toegelaten massa 750 kilo.
Ik mag met mijn LW 500 kg ongeremd en 2000 kg geremd trekken. De kwart ton Polynorm is voor mij precies goed.
Pike
-
Marijn & Simba
Dat heb je verkeerd... bij mij zit er zo een op.
Volgens de RDW krijg ik 3,5t op kenteken (wil ik meteen regelen met de keuring van de motorwissel), dat heb ik zelfs zwart op wit van een van de medewerkers.
Let wel: 109 LANV1015 en niet LW!
Marijn & Simba & Serious
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('687eb7c62be3fae1615d7c803bfca3c5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12102825, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Volgens de RDW krijg ik 3,5t op kenteken (wil ik meteen regelen met de keuring van de motorwissel), dat heb ik zelfs zwart op wit van een van de medewerkers.
Let wel: 109 LANV1015 en niet LW!
Marijn & Simba & Serious
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('687eb7c62be3fae1615d7c803bfca3c5', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12102825, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Joost88
Ik denk dat dat geen zin heeft, want de RDW wil de gegevens hebben van jouw chassisnummer.
Ikzelf heb een paar maanden geleden de trekgegevens aangevraagd via Landrover.nl (even door de menutjes bladeren, staat ergens tussen)
Zou €60 kosten en in 3 weken binnen zijn. Na een maand heb ik gebeld waar het bleef (werd meteen doorverbonden met juiste persoon) en paar dagen later lag het op de mat. De rekening heb ik nooit gezien.
Die trekgegevens moet je dan samen met je kentekenpapieren opsturen naar de RDW en die passen het dan gratis aan. Stuur het wel naar de goede afdeling!
Hoeveel delen van het kenteken de RDW moet hebben ligt aan de leeftijd daarvan. Als je deel 1,2,3 hebt vernieuwen ze het complete kenteken.
Als je deel 1a,1b,2 hebt vernieuwen ze alleen de voertuiggegevens. Maar dit weet ik niet 100% zeker.
Bij mij was het bij de rdw in 3 weken geregeld volgens mij. Dus je hebt die tijd geen kenteken! Als je het inlevert bij een rdw kantoor dan kun je een bewijs van inname van kenteken krijgen waarmee je mag rijden, maar hier heb ik geen ervaring mee.
Ikzelf heb een paar maanden geleden de trekgegevens aangevraagd via Landrover.nl (even door de menutjes bladeren, staat ergens tussen)
Zou €60 kosten en in 3 weken binnen zijn. Na een maand heb ik gebeld waar het bleef (werd meteen doorverbonden met juiste persoon) en paar dagen later lag het op de mat. De rekening heb ik nooit gezien.
Die trekgegevens moet je dan samen met je kentekenpapieren opsturen naar de RDW en die passen het dan gratis aan. Stuur het wel naar de goede afdeling!
Hoeveel delen van het kenteken de RDW moet hebben ligt aan de leeftijd daarvan. Als je deel 1,2,3 hebt vernieuwen ze het complete kenteken.
Als je deel 1a,1b,2 hebt vernieuwen ze alleen de voertuiggegevens. Maar dit weet ik niet 100% zeker.
Bij mij was het bij de rdw in 3 weken geregeld volgens mij. Dus je hebt die tijd geen kenteken! Als je het inlevert bij een rdw kantoor dan kun je een bewijs van inname van kenteken krijgen waarmee je mag rijden, maar hier heb ik geen ervaring mee.
-
Joost88
Wat voor trekhaak er uiteindelijk onder hangt maakt volgens mij niet uit.
Als de getallen op je papieren maar kloppen.
Ik heb al voor verschillende auto's trekhaken gemaakt die sterker waren dan de fabriekshaak, de politie weet daar toch niks van.
Ik heb zelf een losse kogel die met 2 M16 bouten vast te zetten is. (steek 90mm)
Steun aan de chassisbalk zelf gemaakt, dat is voor een lightweight ook vast wel te maken.
Als de getallen op je papieren maar kloppen.
Ik heb al voor verschillende auto's trekhaken gemaakt die sterker waren dan de fabriekshaak, de politie weet daar toch niks van.
Ik heb zelf een losse kogel die met 2 M16 bouten vast te zetten is. (steek 90mm)
Steun aan de chassisbalk zelf gemaakt, dat is voor een lightweight ook vast wel te maken.
-
Dennis101
Dat klopt Leendert, de Brink 935 is de enige goedgekeurde trekhaak voor een series Land Rover en past alleen op de civiele achterbalk.
Zodra er aanpassingen aan de trekhaak worden gedaan om hem toch op de militaire balk te monteren vervalt direct de goedkeuring.
Bij de Lightweight zal je dus aangewezen blijven op maximaal 750 kg, wat er ook op het kenteken vermeld is.
Dennis B
Zodra er aanpassingen aan de trekhaak worden gedaan om hem toch op de militaire balk te monteren vervalt direct de goedkeuring.
Bij de Lightweight zal je dus aangewezen blijven op maximaal 750 kg, wat er ook op het kenteken vermeld is.
Dennis B
-
Pamela
Ben ik ff blij dat bij mij alles gewoon in orde is wat DAT betreft........ nu de rest nog .........
"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD
&
"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD
(Zuid Limburg)
"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
"Pamela"
&
"Crocky"
(Zuid Limburg)
[www.scoutinglaros.nl]
-
ds23man
De vraag is of je geel of grijs kenteken hebt. Indien geel, krijg je geremd nooit meer dan 3500kg min totaal gewicht auto. Bij grijs hangt het van de gegevens af die door de fabrikant zijn afgegeven. Als je een geel kenteken hebt, dan heb je voor niets je E gehaald. Je mag met je B rijbewijs een aanhanger trekken ( geremd) die niet meer weegt dan de auto en de totale combinatie niet boven de 3500 kg komt. Dat is het vervelende met de regelgeving! Het E rijbewijs heeft alleen nut als je met een grijs kenteken boven de 3500kg totaal gewicht wil rijden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
GRG
GRG
-
Pamela
Volgens mij begrijp ik het dan niet helemaal, mijn 110 is geel kenteken en mag 3500 kg trekken, ........
"Pamela"
&
"Crocky"
(Zuid Limburg)
[www.scoutinglaros.nl]
"Pamela"
&
"Crocky"
(Zuid Limburg)
[www.scoutinglaros.nl]
-
Frans Bonnes
Let wel op:
Er is een heeeeeeeeel groot verschil tussen wat de auto mag en wat er volgens je rijbewijs mag.
Haal dat s.v.p. niet door elkaar, kan je heel veel ellende en je rijbewijs kosten.
fb
Er is een heeeeeeeeel groot verschil tussen wat de auto mag en wat er volgens je rijbewijs mag.
Haal dat s.v.p. niet door elkaar, kan je heel veel ellende en je rijbewijs kosten.
fb
-
Pamela
tja, mijn auto zegt: " ik mag 3500 kg trekken" en mijn rijbewijs zegt E bij B dus geloof dat ik het linksom alsook rechtsom mag toch? Snap alleen dat " grijs kenteken verhaal" over die 3500 kg dan niet helemaal !?!?
"Pamela"
&
"Crocky"
(Zuid Limburg)
[www.scoutinglaros.nl]
"Pamela"
&
"Crocky"
(Zuid Limburg)
[www.scoutinglaros.nl]
-
Joost88
Niet helemaal waar natuurlijk.
Als je (in mijn geval) een geel kenteken hebt waar 2 ton achter mag hangen en die zelf maximaal 2200 kg mag wegen dan heb je wel degelijk rijbewijs E nodig om die 2 ton mee te kunnen nemen.
In geval van alleen B rijbewijs mag je namelijk maar 3500 - 2200=1300 kg meenemen.
Geel kenteken wil niet zeggen dat het treingewicht max 3500 kg mag zijn, maar dat het aanhangergewicht niet boven max gewicht trekkend voertuig mag uitkomen.
Als je (in mijn geval) een geel kenteken hebt waar 2 ton achter mag hangen en die zelf maximaal 2200 kg mag wegen dan heb je wel degelijk rijbewijs E nodig om die 2 ton mee te kunnen nemen.
In geval van alleen B rijbewijs mag je namelijk maar 3500 - 2200=1300 kg meenemen.
Geel kenteken wil niet zeggen dat het treingewicht max 3500 kg mag zijn, maar dat het aanhangergewicht niet boven max gewicht trekkend voertuig mag uitkomen.
-
Joost88
Wat ds23man bedoelt gaat over dit wetsartikel:
Quote Artikel 5.18.18a
1.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s niet meer bedragen dan de laagste van de volgende waarden:
a. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;
b. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;
c. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting;
d. de toegestane maximummassa van het trekkend voertuig.
In elk geval mag de massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan 3.500 kg.
En dan gaat het vooral om puntje d. En jouw 110 mag hoogst waarschijnlijk geen 3500 kg wegen, dus mag dat er ook niet achter.
Quote Artikel 5.18.18a
1.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s niet meer bedragen dan de laagste van de volgende waarden:
a. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;
b. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;
c. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting;
In elk geval mag de massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan 3.500 kg.
En dan gaat het vooral om puntje d. En jouw 110 mag hoogst waarschijnlijk geen 3500 kg wegen, dus mag dat er ook niet achter.
-
Roel
Hallo Niels,
Ik heb het net gedaan met mijn LW. Ik heb eerst een mevrouw bij de RDW gebeld, die was erg behulpzaam en zei dat ze het wel zonder verklaring van de fabrikant/importeur konden vinden. Papieren opgestuurd, weekje of twee later weer retour: of ik toch maar een verklaring trekgewicht kon opvragen. Vervolgens moet je dan via de site van Landrover NL een "verklaring trekgewicht" aanvragen: [www.landrover.nl] . LW-kenteken ingescand en het hele feestje naar Landrover.nl gemailed. Dat duurt dan wel even (paar weken) voor je die verklaring hebt. Ik heb er overigens niets voor hoeven te betalen dus dat is wel weer mooi. Aan een kopietje van iemand anders heb je overigens niks, het chassisnummer staat op de verklaring gezet. Weer de RDW opgebeld met de vraag of ze het hele kenteken moesten hebben. Nee dat was niet nodig. Paar weken later: Of ik toch maar het hele kenteken wilden opsturen. Pffff... ...
Afijn, uiteindelijk staat er nu 2000 kg trekgewicht op het kenteken.
Dus wat je moet doen is: meteen eerst een "verklaring trekgewicht" halen via de Landrover site, dan het *hele* kenteken en de verklaring opsturen naar de RDW (even bellen met ze voor het precieze adres + afdeling) en dan alles aangetekend (!!!) opsturen. En dan maar wachten....
Succes,
Roel
Ik heb het net gedaan met mijn LW. Ik heb eerst een mevrouw bij de RDW gebeld, die was erg behulpzaam en zei dat ze het wel zonder verklaring van de fabrikant/importeur konden vinden. Papieren opgestuurd, weekje of twee later weer retour: of ik toch maar een verklaring trekgewicht kon opvragen. Vervolgens moet je dan via de site van Landrover NL een "verklaring trekgewicht" aanvragen: [www.landrover.nl] . LW-kenteken ingescand en het hele feestje naar Landrover.nl gemailed. Dat duurt dan wel even (paar weken) voor je die verklaring hebt. Ik heb er overigens niets voor hoeven te betalen dus dat is wel weer mooi. Aan een kopietje van iemand anders heb je overigens niks, het chassisnummer staat op de verklaring gezet. Weer de RDW opgebeld met de vraag of ze het hele kenteken moesten hebben. Nee dat was niet nodig. Paar weken later: Of ik toch maar het hele kenteken wilden opsturen. Pffff... ...
Afijn, uiteindelijk staat er nu 2000 kg trekgewicht op het kenteken.
Dus wat je moet doen is: meteen eerst een "verklaring trekgewicht" halen via de Landrover site, dan het *hele* kenteken en de verklaring opsturen naar de RDW (even bellen met ze voor het precieze adres + afdeling) en dan alles aangetekend (!!!) opsturen. En dan maar wachten....
Succes,
Roel
-
Joost Nouwen
Hee naamsgenoot.
Heb zelf ook verbeterde versies gemaakt en het altijd tot 3,5 ton goedgekeurd gekregen.
Heb 3,5 op kenteken met zelfgemaakte trekhaak plus dat ik daarover nog de nato heb zitten.
Brink is leuk , ze hebben het al bedacht en als je hem namaakt kan ie veeel beter zijn.
Heb zelf ook verbeterde versies gemaakt en het altijd tot 3,5 ton goedgekeurd gekregen.
Heb 3,5 op kenteken met zelfgemaakte trekhaak plus dat ik daarover nog de nato heb zitten.
Brink is leuk , ze hebben het al bedacht en als je hem namaakt kan ie veeel beter zijn.
-
vossehoff
Re: Bedankt iedereen!
Ik ga hier maar eens beginnen.
Bedankt iedereen voor de reacties, ik ben er weer een stuk verder mee geholpen.
gr Niels
Bedankt iedereen voor de reacties, ik ben er weer een stuk verder mee geholpen.
gr Niels
-
ds23man
Om dat puntje d gaat het bij geel kenteken, voor grijs gelden andere regels. Dus achter geel mag maximaal 3500kg gedeeld door 2 is 1750kg. Volgens je rijbewijs mag je dat ook trekken met alleen B. E is alleen nodig bij grijs kenteken met een combinatiegewicht boven de 3500kg. Daar is hier in het verleden al eens een draadje over geweest!
GRG
GRG
-
Joost88
Jij lijkt iets te lezen wat ik niet lees in het wetsartikel.
Ik snap niet waarom je 3500 deelt door 2.
Ik snap niet waarom je 3500 deelt door 2.
-
vossehoff
Even los van de huidige wetgeving, moet een landrover uit 1978 niet gewoon voldoen aan de uit die tijd geldende eisen (net zo als APK)?
gr Niels
gr Niels
-
ds23man
Het gewicht van de aanhangwagen mag nooit meer zijn dan de maximummassa van de auto, maar is nog een regel dat bij geel de totale combinatie nooit meer mag bedragen dan 3500kg. Bij grijs mag dat wel. Dus 3500kg gedeeld door twee is het maximum wat je theoretisch mag trekken met geel( dan moet je een auto hebben die leeggewicht + laadvermogen 1750kg is).
GRG
GRG
-
Dennis101
Nee, maar dat maakt ook erg weinig uit, want in 1978 stond het merk en type trekhaak altijd in het kenteken vermeld als er meer als 750 kg getrokken mocht worden.
In het geval van jouw lightweight ben je dus snel klaar, want daar is geen goedgekeurde trekhaak voor.
Als de lightweight een personenwagen kenteken heeft moet er altijd een max. trekgewicht op het kenteken vermeld zijn, want anders mag je helemaal niets trekken achter de auto. Bij een bestelwagen kenteken hoeft dit niet vermeld te zijn.
Dennis B
In het geval van jouw lightweight ben je dus snel klaar, want daar is geen goedgekeurde trekhaak voor.
Als de lightweight een personenwagen kenteken heeft moet er altijd een max. trekgewicht op het kenteken vermeld zijn, want anders mag je helemaal niets trekken achter de auto. Bij een bestelwagen kenteken hoeft dit niet vermeld te zijn.
Dennis B
-
Art van Blondie
Ik ben wel benieuwd waar die regel van maximaal 3500 kg achter geel kenteken vandaan komt?
Groet, Art
Groet, Art
-
Marijn & Simba
Nee, 3500kg combinatiegewicht blijkt dus.
Simba staat op grijs, dat verklaart waarschijnlijk dat ik zomaar 3.5t kan bij laten schrijven.
Marijn & Simba & Serious
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('848f21acffe7880703423bfb08c09bbe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12107213, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Simba staat op grijs, dat verklaart waarschijnlijk dat ik zomaar 3.5t kan bij laten schrijven.
Marijn & Simba & Serious
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('848f21acffe7880703423bfb08c09bbe', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12107213, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dennis101
Nee, dat maakt niet uit.
Ook als het een personenwagen betreft zou er 3500 kg op het kenteken vermeld kunnen worden, alleen mag je dit nooit trekken.
De maximum massa op het kenteken geeft alleen aan welke massa de constructie van het voertuig aan kan, meer niet.
De maximum massa van de aanhanger zal bij de meeste Land Rovers met personenwagen kenteken een fors stuk lager zijn.
Bij de meeste auto's heb je hier niet mee te maken, omdat de constructie geen aanhanger toestaat die zwaarder is als het getrokken voertuig.
Dennis B
Ook als het een personenwagen betreft zou er 3500 kg op het kenteken vermeld kunnen worden, alleen mag je dit nooit trekken.
De maximum massa op het kenteken geeft alleen aan welke massa de constructie van het voertuig aan kan, meer niet.
De maximum massa van de aanhanger zal bij de meeste Land Rovers met personenwagen kenteken een fors stuk lager zijn.
Bij de meeste auto's heb je hier niet mee te maken, omdat de constructie geen aanhanger toestaat die zwaarder is als het getrokken voertuig.
Dennis B
-
Joost88
Bij een bestelwagen moet dit evengoed vermeld staan.
Ik zou niet weten waarom niet.
Ik zou niet weten waarom niet.
-
Joost88
Je hebt nu al 3 keer gezegd dat de totale combinatie niet meer mag zijn dan 3500kg.
Ik zou wel eens willen weten in welk wetsartikel dat staat.
Het is namelijk gewoon niet waar.
Ik zou wel eens willen weten in welk wetsartikel dat staat.
Het is namelijk gewoon niet waar.
-
Dennis101
Omdat dit in de regeling voertuigen bij de personenwagens wel en bij de bestel en vrachtwagens niet vermeld is.
Dennis B
Dennis B
-
Disco
hier mag het wel
hier mag het niet
ik vind dit best wel verwarrend een beetje merc sprinter met 9 man aanboord mag dus geen aanhanger?een hummer H1 mag dan alleen een aanhanger er achter als er niemand inzit
Theo
hier mag het niet
ik vind dit best wel verwarrend een beetje merc sprinter met 9 man aanboord mag dus geen aanhanger?een hummer H1 mag dan alleen een aanhanger er achter als er niemand inzit
Theo
-
ds23man
Daar heeft een tijdje terug een draadje over gestaan op dit forum. De wetgever ziet alles boven de 3500kg als bedrijfsmatig vervoer (inclusief de getrokken last), met de bijbehorende regelgeving. Daarom mag een combinatie op geel nooit meer wegen dan 3500kg! Dit is gedaan om te voorkomen dat mensen de regelgeving wat betreft rijtijden, chauffeursdiploma en inschrijving eigen vervoer te kunnen ontlopen. Stel je voor je hebt een auto op geel kenteken die 3,5ton weegt en 5ton mag trekken, dan zou je op grijs een trekker met trailer hebben die onder de bovengenoemde regelgeving valt!
GRG
GRG
-
ds23man
Dat heeft te maken met verschillende wetgevingen, de regels wat betreft het rijbewijs gelden voor alle voertuigen, grijs en geel. De inrichtingseisen beschrijven wat voertuigen mogen! En in die regelgeving is een verschil gemaakt wat betreft grijs en geel. Vandaar de verwarring.Het maakt nogal wat verschil wat je mag met je rijbewijs en wat een voertuig mag. De officiele instanties snappen er soms zelf ook soms niet meer van, incluis de politie!
GRG
PS Eigenlijk is het heel simpel: geel max 3500kg treingewicht, alles daarboven is grijs!
GRG
PS Eigenlijk is het heel simpel: geel max 3500kg treingewicht, alles daarboven is grijs!
-
ds23man
Volgens mij moet je dan trouwens je busrijbewijs hebben en staat de bus dan op grijs/personenvervoer en dan mag je er wel weer meer achter hangen. Lastig he??
GRG
GRG
-
teigetjuh
ds23man Schreef:
> Dat heeft te maken met verschillende wetgevingen,
> de regels wat betreft het rijbewijs gelden voor
> alle voertuigen, grijs en geel. De
> inrichtingseisen beschrijven wat voertuigen mogen!
> En in die regelgeving is een verschil gemaakt wat
> betreft grijs en geel. Vandaar de verwarring.Het
> maakt nogal wat verschil wat je mag met je
> rijbewijs en wat een voertuig mag. De officiele
> instanties snappen er soms zelf ook soms niet meer
> van, incluis de politie!
>
> GRG
>
> PS Eigenlijk is het heel simpel: geel max 3500kg
> treingewicht, alles daarboven is grijs!
Zoals ik het lees, mag de aanhanger nooit meer dan 3,5 ton wegen. Anders zou iedere paarden-liefhebber/ster er ook nog een grijskenteken-auto bij moeten hebben. Maar ik vind het overigens wel erg naar disciminatie/geldklopperij stinken....
> Dat heeft te maken met verschillende wetgevingen,
> de regels wat betreft het rijbewijs gelden voor
> alle voertuigen, grijs en geel. De
> inrichtingseisen beschrijven wat voertuigen mogen!
> En in die regelgeving is een verschil gemaakt wat
> betreft grijs en geel. Vandaar de verwarring.Het
> maakt nogal wat verschil wat je mag met je
> rijbewijs en wat een voertuig mag. De officiele
> instanties snappen er soms zelf ook soms niet meer
> van, incluis de politie!
>
> GRG
>
> PS Eigenlijk is het heel simpel: geel max 3500kg
> treingewicht, alles daarboven is grijs!
Zoals ik het lees, mag de aanhanger nooit meer dan 3,5 ton wegen. Anders zou iedere paarden-liefhebber/ster er ook nog een grijskenteken-auto bij moeten hebben. Maar ik vind het overigens wel erg naar disciminatie/geldklopperij stinken....
-
bareld
Je verward B met BE. Bij B mag de totale combinatie max 3500 kg zijn op papier. Daarom laten nog al wat paardenmensen hun trailer (terug keuren) zodat het max toelaatbaar gewicht van de combinatie niet boven de 3500 uit komt en als dan het max toelaatbaar gewicht van de trailer niet hoger is dan het gewicht van de trekkende auto mag je met B rijbewijs met een paardentrailer rijden.
In een auto van 1750 kg met een paardentrailer met een max toelaatbaar gewicht van 1750kg heb je dus voldoende aan een B rijbewijs. (Klik hier en kijk bij voorbeeld 6)
Ik heb BE en ik mag met mijn Disco zonder probleem een twee paards trailer trekken met twee paarden erin. En dan zit ik echte een stuk boven 3500 kg en daar heb ik geen vrachtwagenrijbewijs voor nodig.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2010 11:48 door Bareld.
In een auto van 1750 kg met een paardentrailer met een max toelaatbaar gewicht van 1750kg heb je dus voldoende aan een B rijbewijs. (Klik hier en kijk bij voorbeeld 6)
Ik heb BE en ik mag met mijn Disco zonder probleem een twee paards trailer trekken met twee paarden erin. En dan zit ik echte een stuk boven 3500 kg en daar heb ik geen vrachtwagenrijbewijs voor nodig.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2010 11:48 door Bareld.
-
bareld
In beide gevallen mag het wel.
Lees het nog meer eens.
Ook in het tweede geval. Daar wordt gesproken over wat er mag met een B rijbewijs.
Hier nog een duidelijke brochure
En ik zou graag willen lezen wat het verschil tussen grijs en geel kenteken uitmaakt. Waar staat dat? Volgens mij is dat er namelijk niet, maar ik laat mij graag overtuigen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2010 11:56 door Bareld.
Lees het nog meer eens.
Ook in het tweede geval. Daar wordt gesproken over wat er mag met een B rijbewijs.
Hier nog een duidelijke brochure
En ik zou graag willen lezen wat het verschil tussen grijs en geel kenteken uitmaakt. Waar staat dat? Volgens mij is dat er namelijk niet, maar ik laat mij graag overtuigen.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2010 11:56 door Bareld.
-
Marijn & Simba
Klopt. Ben er even in gedoken, alle voorgaande wat ik gezegd heb indien afwijkend even vergeten:
samengevat in Prikkerstaal zit t dus zo :
(als je hier mee rekent doe je het nooit verkeerd)
Rijbewijzen:
Geel/ Grijs kenteken en rijbewijs B = combinatie maximaal 3500kg.
Geel/ Grijs kenteken en rijbewijs BE = combinatie maximaal gewicht voertuig 3500kg + maximaal 3500kg aanhangergewicht (dus maximaal combinatie 7000kg).
Combinatie maximaal max. gewicht voertuig 3500kg + max. gewicht aanhanger te bepalen op basis van technische mogelijkheden van de trekkende auto. de zwakste schakel bepaalt het aanhangergewicht (lastvermogen trekhaak, auto of papieren).
Als max. gewicht van het trekkend voertuig zwaarder is dan 3500kg heb je een ander rijbewijs nodig (C)
(Vandaar dat je veel van die Iveco's met een langer trailertje ziet rijden, die vallen allemaal onder BE en zijn ervoor gemaakt)
max. gewicht voertuig = altijd ledig gewicht + laadvermogen!!
De technisch gegevens van de AUTO bepalen wat er achter de auto mag, en dat staat op je kenteken.
Bij grijs kenteken moet gekeken worden naar wat de auto technisch kan, omdat t bij oudere auto's vaak niet op de papieren staat (wordt ook door de RDW aangegeven).
De meeste auto's kunnen GEEN 3500kg trekken!!! (meestal 2200kg of iets dergelijks, check dat dus eerst!)
De enige goedgekeurde haak voor een series kan 2000kg. Juridisch gezien mag een series dus nooit meer trekken.
Als er wat gebeurt ben je NIET verzekerd!
Een Fiat Punto mag 400kg ongeremd en 1000kg geremd trekken, de haak mag 1600kg trekken.
Je mag hier dus nooit 750kg ongeremd erachter hangen volgens de papieren, terwijl mijn rijbewijs dat wél goed vindt.
De auto zelf weegt ledig overigens 980kg en een laadvermogen van ongeveer 300kg, dus je hebt nooit meer dan 2250kg max. massa.
Mijn 109 op grijs is daarbij 2550kg (1550 en 1000kg)!! En zonder BE dus niet meer dan 750kg erachter!
Met BE maximaal 2000kg volgens de haak en 3500kg volgens de TGK, dus maximaal 2000kg..
Ga toch maar eens overwegen alle documentatie in de auto te leggen, zodat ik bij twijfel het zelf ter plekke kan nalezen, want de materie kan best verwarrend zijn. En BE halen, zodat ik die 2000kg kan gaan gebruiken .
Het blijkt dat ik voorheen dus altijd een geremde aanhanger van 1300kg had mogen huren bij de benzinepomp, maar omdat ik alleen B had werd me dat geweigerd, maar wettelijk had ik daar recht op!
(Peugeot 406 met ledig gewicht van 1400kg en haaklast van 2000kg... )
In Duitsland werkt het systeem weer net iets anders:
Voor rijbewijs B moet je zelf in acht houden dat je niet teveel gewicht in je aanhanger gooit. Dus je kan gewoon een 2200kg geremde ambu achter een Punto hangen (maar dan houdt t ook op want dan heb je al 800kg )
Bij BE zijn er verschillen in grijs en geel in de aanhangers: als je een brede ambulance hebt, mag je die nooit achter een geel kenteken knopen. Heeft ook weer met die particuliere trekkerij te maken.
Het schijnt dat dit systeem vanaf 2012 in heel Europa gaat gelden dus er komt een kleine verandering aan!
-edit gedaan op basis van latere postings!-
Marijn & Simba & Serious
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2b1f056509528b073ef698c5051e6075', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12118050, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2010 21:59 door Marijn & Simba.
samengevat in Prikkerstaal zit t dus zo :
(als je hier mee rekent doe je het nooit verkeerd)
Rijbewijzen:
Geel/ Grijs kenteken en rijbewijs B = combinatie maximaal 3500kg.
Geel/ Grijs kenteken en rijbewijs BE = combinatie maximaal gewicht voertuig 3500kg + maximaal 3500kg aanhangergewicht (dus maximaal combinatie 7000kg).
Combinatie maximaal max. gewicht voertuig 3500kg + max. gewicht aanhanger te bepalen op basis van technische mogelijkheden van de trekkende auto. de zwakste schakel bepaalt het aanhangergewicht (lastvermogen trekhaak, auto of papieren).
Als max. gewicht van het trekkend voertuig zwaarder is dan 3500kg heb je een ander rijbewijs nodig (C)
(Vandaar dat je veel van die Iveco's met een langer trailertje ziet rijden, die vallen allemaal onder BE en zijn ervoor gemaakt)
max. gewicht voertuig = altijd ledig gewicht + laadvermogen!!
De technisch gegevens van de AUTO bepalen wat er achter de auto mag, en dat staat op je kenteken.
Bij grijs kenteken moet gekeken worden naar wat de auto technisch kan, omdat t bij oudere auto's vaak niet op de papieren staat (wordt ook door de RDW aangegeven).
De meeste auto's kunnen GEEN 3500kg trekken!!! (meestal 2200kg of iets dergelijks, check dat dus eerst!)
De enige goedgekeurde haak voor een series kan 2000kg. Juridisch gezien mag een series dus nooit meer trekken.
Als er wat gebeurt ben je NIET verzekerd!
Een Fiat Punto mag 400kg ongeremd en 1000kg geremd trekken, de haak mag 1600kg trekken.
Je mag hier dus nooit 750kg ongeremd erachter hangen volgens de papieren, terwijl mijn rijbewijs dat wél goed vindt.
De auto zelf weegt ledig overigens 980kg en een laadvermogen van ongeveer 300kg, dus je hebt nooit meer dan 2250kg max. massa.
Mijn 109 op grijs is daarbij 2550kg (1550 en 1000kg)!! En zonder BE dus niet meer dan 750kg erachter!
Met BE maximaal 2000kg volgens de haak en 3500kg volgens de TGK, dus maximaal 2000kg..
Ga toch maar eens overwegen alle documentatie in de auto te leggen, zodat ik bij twijfel het zelf ter plekke kan nalezen, want de materie kan best verwarrend zijn. En BE halen, zodat ik die 2000kg kan gaan gebruiken .
Het blijkt dat ik voorheen dus altijd een geremde aanhanger van 1300kg had mogen huren bij de benzinepomp, maar omdat ik alleen B had werd me dat geweigerd, maar wettelijk had ik daar recht op!
(Peugeot 406 met ledig gewicht van 1400kg en haaklast van 2000kg... )
In Duitsland werkt het systeem weer net iets anders:
Voor rijbewijs B moet je zelf in acht houden dat je niet teveel gewicht in je aanhanger gooit. Dus je kan gewoon een 2200kg geremde ambu achter een Punto hangen (maar dan houdt t ook op want dan heb je al 800kg )
Bij BE zijn er verschillen in grijs en geel in de aanhangers: als je een brede ambulance hebt, mag je die nooit achter een geel kenteken knopen. Heeft ook weer met die particuliere trekkerij te maken.
Het schijnt dat dit systeem vanaf 2012 in heel Europa gaat gelden dus er komt een kleine verandering aan!
-edit gedaan op basis van latere postings!-
Marijn & Simba & Serious
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2b1f056509528b073ef698c5051e6075', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12118050, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2010 21:59 door Marijn & Simba.
-
Marijn & Simba
Dat staat ergens bij de RDW op de website. Is in Duitsland ook zo dus t is niet verzonnen...
Zie ook mijn posting van 3 minuten eerder.
Marijn & Simba & Serious
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e4b989e3fcc7a40d7d72382c0180b57', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12118086, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zie ook mijn posting van 3 minuten eerder.
Marijn & Simba & Serious
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0e4b989e3fcc7a40d7d72382c0180b57', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12118086, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
bareld
Ik hoop echt niet dat je gelijk hebt want dan zou ik met mijn disco geen paardentrailer meer mogen trekken met mijn BE rijbewijs en geel kenteken. En dat geld dan tevens voor 80 % van paardrijdend Nederland met all hun Disco's,X5's,Jeep's etc.
Op welke officiele website heb je dat gevonden?
Op welke officiele website heb je dat gevonden?
-
bareld
Wettekst omtrent personenauto's
Regeling voertuigen
Geldend op 28-05-2009
Artikel 5.18.18a
2.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens zonder een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s niet meer bedragen dan de laagste van de volgende waarden:
c. de helft van de massa van het trekkende voertuig in rijklare toestand.
In elk geval mag de massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan 750 kg.
3.De massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van aanhangwagens achter driewielige motorrijtuigen mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van het trekkende driewielige motorrijtuig.
4.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag géén aanhangwagen worden voortbewogen.
Regeling voertuigen
Geldend op 28-05-2009
Artikel 5.18.18a
2.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag de totale massa van aanhangwagens zonder een bedrijfsremsysteem achter die personenauto’s niet meer bedragen dan de laagste van de volgende waarden:
c. de helft van de massa van het trekkende voertuig in rijklare toestand.
In elk geval mag de massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan 750 kg.
3.De massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van aanhangwagens achter driewielige motorrijtuigen mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van het trekkende driewielige motorrijtuig.
4.Als in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag géén aanhangwagen worden voortbewogen.
-
Marc-my-Words
Er staat dus NIET dat de som van aanhanger+trekkend voertuig onder de 3500 kg moet blijven, slechts de aanhangwagen of de som van aslasten van de aanhanger (wat van belang is bij 5th-wheel aanhangers) mag de 3500 kg niet overschrijden (dit laatste zou bij een max treingewicht van 3500kg ook een tamelijk loze boodschap zijn nl alleen mogelijk bij een trekkend voertuig van 0 kg, en dat kan/mag weer niet).
Mij lijkt dus dat het BE bij een geel kenteken dus oplevert dat je met max 2x het beladen voertuiggewicht mag rondrijden zolang je niet een van de andere bovengrenzen niet overschrijdt.
Bij een B zonder E heb je ook nog eens het max treingewicht van 3500 kg, ofwel in het optimale geval max 2x 1750 kg.
Mij lijkt dus dat het BE bij een geel kenteken dus oplevert dat je met max 2x het beladen voertuiggewicht mag rondrijden zolang je niet een van de andere bovengrenzen niet overschrijdt.
Bij een B zonder E heb je ook nog eens het max treingewicht van 3500 kg, ofwel in het optimale geval max 2x 1750 kg.
-
Marijn & Simba
Vond het zelf ook vreemd.
Maar als ik de wettekst goed lees, is de laagste waarde in het systeem bepalend.
Hoeveel kg kan je haak hebben Bareld? 2200kg?
Hoeveel weegt je Disco en wat is max. voertuiggewicht incl laadvermogen volgens de documentatie? (2700kg?)
Hoeveel staat er op kenteken als trekgewicht? 3500kg?
Hoeveel staat er in de boekjes als maximaal trekgewicht? Is dat 3500kg of minder??
Hoeveel is de max. massa van je aanhanger? Die mag niet hoger zijn dan de laagste waarde van bovenstaande...
Dus maximaal 2200kg. Tenzij je een ander overzicht gaat vormen.
In that case, zou het totale gewicht dus max. 5000kg kunnen zijn en heb ik ergens iets verkeerd begrepen.
Als t niet klopt, pas ik de posting aan, wilde het nu wel eens goed op een rijtje gezet hebben....
Marijn & Simba & Serious
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d69093823c73666b641e09d043827563', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12118654, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Maar als ik de wettekst goed lees, is de laagste waarde in het systeem bepalend.
Hoeveel kg kan je haak hebben Bareld? 2200kg?
Hoeveel weegt je Disco en wat is max. voertuiggewicht incl laadvermogen volgens de documentatie? (2700kg?)
Hoeveel staat er op kenteken als trekgewicht? 3500kg?
Hoeveel staat er in de boekjes als maximaal trekgewicht? Is dat 3500kg of minder??
Hoeveel is de max. massa van je aanhanger? Die mag niet hoger zijn dan de laagste waarde van bovenstaande...
Dus maximaal 2200kg. Tenzij je een ander overzicht gaat vormen.
In that case, zou het totale gewicht dus max. 5000kg kunnen zijn en heb ik ergens iets verkeerd begrepen.
Als t niet klopt, pas ik de posting aan, wilde het nu wel eens goed op een rijtje gezet hebben....
Marijn & Simba & Serious
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d69093823c73666b641e09d043827563', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12118654, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
bareld
Marijn & Simba Schreef:
> Vond het zelf ook vreemd.
> Maar als ik de wettekst goed lees, is de laagste
> waarde in het systeem bepalend.
> Hoeveel kg kan je haak hebben Bareld? 2200kg?3500kg
> Hoeveel weegt je Disco en wat is max.
> voertuiggewicht incl laadvermogen volgens de
> documentatie? (2700kg?) 2880 kg
> Hoeveel staat er op kenteken als trekgewicht?
> 3500kg? 3500kg
> Hoeveel staat er in de boekjes als maximaal
> trekgewicht? Is dat 3500kg of minder?? 3500kg
> Hoeveel is de max. massa van je aanhanger? Die mag 2000kg
> niet hoger zijn dan de laagste waarde van
> bovenstaande...
> Dus maximaal 2200kg. Tenzij je een ander overzicht
> gaat vormen.
>
> In that case, zou het totale gewicht dus max.
> 5000kg kunnen zijn en heb ik ergens iets verkeerd
> begrepen.
>
> Als t niet klopt, pas ik de posting aan, wilde het
> nu wel eens goed op een rijtje gezet hebben....
Ik kom dus max op 4880 kg.
Bij B geld voor de aanhanger overigens het "papieren gewicht"
Bij BE geld het werkelijke gewicht.
Ikmag er dus wel een aanhanger achter hangen die 4000 kg mag hebben op papier als ik hem maar niet boven 2880 belaadt.
Het is best ingewikkeld allemaal
> Vond het zelf ook vreemd.
> Maar als ik de wettekst goed lees, is de laagste
> waarde in het systeem bepalend.
> Hoeveel kg kan je haak hebben Bareld? 2200kg?3500kg
> Hoeveel weegt je Disco en wat is max.
> voertuiggewicht incl laadvermogen volgens de
> documentatie? (2700kg?) 2880 kg
> Hoeveel staat er op kenteken als trekgewicht?
> 3500kg? 3500kg
> Hoeveel staat er in de boekjes als maximaal
> trekgewicht? Is dat 3500kg of minder?? 3500kg
> Hoeveel is de max. massa van je aanhanger? Die mag 2000kg
> niet hoger zijn dan de laagste waarde van
> bovenstaande...
> Dus maximaal 2200kg. Tenzij je een ander overzicht
> gaat vormen.
>
> In that case, zou het totale gewicht dus max.
> 5000kg kunnen zijn en heb ik ergens iets verkeerd
> begrepen.
>
> Als t niet klopt, pas ik de posting aan, wilde het
> nu wel eens goed op een rijtje gezet hebben....
Ik kom dus max op 4880 kg.
Bij B geld voor de aanhanger overigens het "papieren gewicht"
Bij BE geld het werkelijke gewicht.
Ikmag er dus wel een aanhanger achter hangen die 4000 kg mag hebben op papier als ik hem maar niet boven 2880 belaadt.
Het is best ingewikkeld allemaal
-
vossehoff
Even een vraagje; hoe zit het dan in mijn geval, ik heb een geel kenteken, maar ook een bedrijf. Dit is dus overduidelijk bedrijfsmatig vervoer, mag ik nu dan opeens boven de 3.5 ton?
Zou mooi zijn als je een RDW artikel of iets dergelijks kon vinden ter verduidelijking.
gr Niels
Zou mooi zijn als je een RDW artikel of iets dergelijks kon vinden ter verduidelijking.
gr Niels
-
ds23man
Klopt helemaal, komt omdat de overheid alle combinaties boven de 3500kg ziet als bedrijfsmatig vervoer en moet dan een grijs kenteken hebben. Dit is ooit gedaan om te voorkomen dat lieden met een geel kenteken de regelgeving wat betreft rijtijdenbesluit, tachoplicht, chauffeursdiploma enz te ontduiken ( die gelden immers niet voor geel kenteken). Daarom krijg het debiele verschil tussen disco op geel of grijs kenteken! Iedereen die met een dubbele paardetrailer achter zijn 7 zits disco of Range rijdt, is zwaar in overtreding..
GRG
GRG