V8, revisie, oliedruk voor starten en met 2.500 toeren inwerken!
-
Paul Rasch
V8, revisie, oliedruk voor starten en met 2.500 toeren inwerken!
In de rebuild manual en op de site van RPI wordt gewaarschuwd dat de oliepomp van een V8 na een rebuild soms moeilijk aanzuigt. Met als gevolg dat je start zonder oliedruk met alle gevolgen van dien.
Na de revisie van mijn V8 heb ik de pomp eerst met een boortol rondgedraaid totdat er uit alle gaten, m.n. de tuimelaars olie kwam. De eerste 10 seconden gaf de pomp geen weerstand (pompt dus geen olie) Daarna duurde het zeker twee minuten voordat de olie tussen de tuimelaars uit kwam. Tussen door heb ik de krukas met de hand steeds een halve slag gedraaid. Je voelde dat en steeds makkelijker ging!.
Van een stukje 12mm koperen pijp heb ik een hulpstukje gemaakt om de pomp aan te drijven. Je plet de laatste 2 cm van het pijpje tussen de bankschroef, tot dat deze over de aandrijflip van de oliepomp past. Eventueel iets ‘vormen’ met een grote schroevendraaier.
--> mod_embed_images_loadimage('cbd30f489feadb64c47847309614ba5a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.nl%2Flh%2Fphoto%2FC0OMFxIP8aPBlc7eDUJjxw%3Ffeat%3Ddirectlink', 'http://picasaweb.google.nl/lh/photo/C0OMFxIP8aPBlc7eDUJjxw?feat=directlink', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.nl%2Flh%2Fphoto%2FC0OMFxIP8aPBlc7eDUJjxw%3Ffeat%3Ddirectlink', '', 12087468, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een ander advies komt van Piper, de leverancier van speciale nokkenassen. Zij adviseren om de nieuwe nokkenas en de stoters met minimaal 2500 toeren voor 20 minuten op elkaar in te laten werken. Zie de gebruiksaanwijzing op de site van RPI.
Ik heb dat gedaan, hoewel dat heel onnatuurlijk voelde. Een V8 geeft toch al een ‘dubbel toeren gevoel’ en voor iemand die normaal diesel rijd en alleen op de snelweg boven de 2.000 toeren uitkomt moest ik wat overwinnen.
RPI, Piper, monteren nieuwe nokkenas
Hoe zijn jullie ervaringen op deze punten?
Na de revisie van mijn V8 heb ik de pomp eerst met een boortol rondgedraaid totdat er uit alle gaten, m.n. de tuimelaars olie kwam. De eerste 10 seconden gaf de pomp geen weerstand (pompt dus geen olie) Daarna duurde het zeker twee minuten voordat de olie tussen de tuimelaars uit kwam. Tussen door heb ik de krukas met de hand steeds een halve slag gedraaid. Je voelde dat en steeds makkelijker ging!.
Van een stukje 12mm koperen pijp heb ik een hulpstukje gemaakt om de pomp aan te drijven. Je plet de laatste 2 cm van het pijpje tussen de bankschroef, tot dat deze over de aandrijflip van de oliepomp past. Eventueel iets ‘vormen’ met een grote schroevendraaier.
--> mod_embed_images_loadimage('cbd30f489feadb64c47847309614ba5a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.nl%2Flh%2Fphoto%2FC0OMFxIP8aPBlc7eDUJjxw%3Ffeat%3Ddirectlink', 'http://picasaweb.google.nl/lh/photo/C0OMFxIP8aPBlc7eDUJjxw?feat=directlink', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fpicasaweb.google.nl%2Flh%2Fphoto%2FC0OMFxIP8aPBlc7eDUJjxw%3Ffeat%3Ddirectlink', '', 12087468, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Een ander advies komt van Piper, de leverancier van speciale nokkenassen. Zij adviseren om de nieuwe nokkenas en de stoters met minimaal 2500 toeren voor 20 minuten op elkaar in te laten werken. Zie de gebruiksaanwijzing op de site van RPI.
Ik heb dat gedaan, hoewel dat heel onnatuurlijk voelde. Een V8 geeft toch al een ‘dubbel toeren gevoel’ en voor iemand die normaal diesel rijd en alleen op de snelweg boven de 2.000 toeren uitkomt moest ik wat overwinnen.
RPI, Piper, monteren nieuwe nokkenas
Hoe zijn jullie ervaringen op deze punten?
-
Wim Janssen
Re: V8, revisie, oliedruk voor starten en met 2.500 toeren inwer
Paul,
Ik heb na de complete revisie ook de eerste 20 minuten met 2000 rpm in laten lopen. Ook ik heb een tijdje aan dat idee moeten wennen omdat je altijd geneigd bent voorzichtig te doen met nieuwe spullen. Maar het loopt natuurlijk wel onbelast op 2000 rpm en dat betekend dat alles wat gesmeerd moet worden wel met voldoende olie inloopt, met name de nokvolgers op de nokkenas. Na die 20 minuten heb ik wel olie en filter vervangen. In de olie zag ik duidelijk sporen van metaalslijpsel. 1000km later heb ik weer de olie ververst en deze zag toen veel schoner uit. Volgens mij kun je hieruit de conclusie trekken dat in die eerste 20 minuten alle draaiende delen op elkaar ingelopen zijn. Dit geldt natuurlijk niet voor cilinder en zuigerveren, welke echt met inrijden pas op elkaar inlopen.
Nu 6000 km later heb ik bij een goed warme stationiar (800rpm) draaiende motor nog steeds 1,5 bar oliedruk. Dit geeft dan weer aan dat het echt niet te zwaar voor de krukas en drijfstanglagers geweest is.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Ik heb na de complete revisie ook de eerste 20 minuten met 2000 rpm in laten lopen. Ook ik heb een tijdje aan dat idee moeten wennen omdat je altijd geneigd bent voorzichtig te doen met nieuwe spullen. Maar het loopt natuurlijk wel onbelast op 2000 rpm en dat betekend dat alles wat gesmeerd moet worden wel met voldoende olie inloopt, met name de nokvolgers op de nokkenas. Na die 20 minuten heb ik wel olie en filter vervangen. In de olie zag ik duidelijk sporen van metaalslijpsel. 1000km later heb ik weer de olie ververst en deze zag toen veel schoner uit. Volgens mij kun je hieruit de conclusie trekken dat in die eerste 20 minuten alle draaiende delen op elkaar ingelopen zijn. Dit geldt natuurlijk niet voor cilinder en zuigerveren, welke echt met inrijden pas op elkaar inlopen.
Nu 6000 km later heb ik bij een goed warme stationiar (800rpm) draaiende motor nog steeds 1,5 bar oliedruk. Dit geeft dan weer aan dat het echt niet te zwaar voor de krukas en drijfstanglagers geweest is.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
-
G-men (Gargamel)
Re: V8, revisie, oliedruk voor starten en met 2.500 toeren inwer
Hmm, dit is iets waar ik zelf ook over na zit te denken.
Dat het een tijdje duurt voor je druk hebt als je de pomp niet met vaseline hebt gevult, dat klopt. Zelfs met de boormachine heeft de pomp moeite om olie aan te zuigen als ie leeg is.
RPI gaf aan dat zij de pomp standaard vullen met vaseline; dan heb je een stuk sneller oliedruk. Hun suggestie was om zonder brandstof en zonder bougies de olie op te pompen met de startmotor, mits je een "kleine" startmotor heeft. De oude "grote" maakt namelijk te weinig toeren om deze methode toe te passen. Belasting van de lagers is minimaal omdat er geen compressie is.
Overigens heb ik beide geprobeerd, en ik moet eerlijk zeggen dat de vaseline methode mij het meeste aanspreekt. Je hebt dan bijna meteen druk.
Met een boormachine ben je best even bezig om druk op te bouwen. (bij mijn oude 3.5 dan)
Voor wat het inlopen bettreft voor de 4.6 ga ik nog even met Chris bellen. Voor de nokkenas kan ik het me goed voorstellen, die maakt immers veel minder toeren als de krukas; en als je alleen een nieuwe nokkenas geplaatst hebt zou ik het idd zonder aarzelen doen.
In geval van volledige revisie of volledig nieuw heb ik een beetje hetzelfde als Wim, voelt niet goed om een splinternieuw onderblok direct na het starten 2500 toeren te laten maken.
De 2000 van Wim klinkt al beter eerlijk gezegd. Ook al omdat er in de documentatie die ik nu heb staat dat je de eerste 500km vooral niet boven de 2500 toeren te rijden.
Zowiezo ga ik voor het afmonteren even de kleppendeksels en valley gasket lichten om daar de nodige olie rond te gooien...... Dan is er in elk geval iets.
Aan de andere kant weet ik hoe ze in de fabriek die dingen laten inlopen, en daar is het ook meteen van dik hout. het kan wel wat hebben dus.
Overigens heb ik de verzendgegevens binnen en komt hij maandag met de truck naar Nederland.
Gerrit
Dat het een tijdje duurt voor je druk hebt als je de pomp niet met vaseline hebt gevult, dat klopt. Zelfs met de boormachine heeft de pomp moeite om olie aan te zuigen als ie leeg is.
RPI gaf aan dat zij de pomp standaard vullen met vaseline; dan heb je een stuk sneller oliedruk. Hun suggestie was om zonder brandstof en zonder bougies de olie op te pompen met de startmotor, mits je een "kleine" startmotor heeft. De oude "grote" maakt namelijk te weinig toeren om deze methode toe te passen. Belasting van de lagers is minimaal omdat er geen compressie is.
Overigens heb ik beide geprobeerd, en ik moet eerlijk zeggen dat de vaseline methode mij het meeste aanspreekt. Je hebt dan bijna meteen druk.
Met een boormachine ben je best even bezig om druk op te bouwen. (bij mijn oude 3.5 dan)
Voor wat het inlopen bettreft voor de 4.6 ga ik nog even met Chris bellen. Voor de nokkenas kan ik het me goed voorstellen, die maakt immers veel minder toeren als de krukas; en als je alleen een nieuwe nokkenas geplaatst hebt zou ik het idd zonder aarzelen doen.
In geval van volledige revisie of volledig nieuw heb ik een beetje hetzelfde als Wim, voelt niet goed om een splinternieuw onderblok direct na het starten 2500 toeren te laten maken.
De 2000 van Wim klinkt al beter eerlijk gezegd. Ook al omdat er in de documentatie die ik nu heb staat dat je de eerste 500km vooral niet boven de 2500 toeren te rijden.
Zowiezo ga ik voor het afmonteren even de kleppendeksels en valley gasket lichten om daar de nodige olie rond te gooien...... Dan is er in elk geval iets.
Aan de andere kant weet ik hoe ze in de fabriek die dingen laten inlopen, en daar is het ook meteen van dik hout. het kan wel wat hebben dus.
Overigens heb ik de verzendgegevens binnen en komt hij maandag met de truck naar Nederland.
Gerrit
-
Bart van Dessel
Re: V8, revisie, oliedruk voor starten en met 2.500 toeren inwer
Ik heb gisteren nokkenas, klepstoters en distributie vervangen van een 3.9 V8. Ik doe eerst altijd wat olie gieten over de klepstoters en op de nokkenas voordat de inlaatpakking erop gaat, een liter of 2, daarna giet ik de rest (ook 2 liter ongeveer) in het gat van de ontsteking. Met m'n special-tool en boormachine doe ik dan oliedruk opbouwen, dat ging echt binnen 5 seconden! Ik doe nooit vaseline in de pomp, het special-tool werkt perfect! Als je overal bij de tuimelaarassen olie ziet lopen dan is het goed, dat is nl. het hoogste punt van de motor.
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Wim Janssen
Re: V8, revisie, oliedruk voor starten en met 2.500 toeren inwer
Gerrit,
Ik weet niet of je al een oliedrukmeter hebt, maar zorg in ieder geval dat je na de inbouw een goede uitlezing hebt. Dit geeft zoveel vertrouwen in je blok en zoals ik al aanhaalde ook vergelijkingsmateriaal over tijd. Dus metingen vastleggen bij eerste start, na inlopen en later weer vergelijken. Ik heb zelf een traditionele glycerine gevulde manometer met een slang direct op de oliepomp. Geeft een perfecte uitlezing tot 0,1 bar nauwkeurig. Voor 30,- Euro ben je klaar.
Op mijn fotopagina zie je hem ingebouwd in de Mudstuff console.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2010 12:25 door Wim Janssen.
Ik weet niet of je al een oliedrukmeter hebt, maar zorg in ieder geval dat je na de inbouw een goede uitlezing hebt. Dit geeft zoveel vertrouwen in je blok en zoals ik al aanhaalde ook vergelijkingsmateriaal over tijd. Dus metingen vastleggen bij eerste start, na inlopen en later weer vergelijken. Ik heb zelf een traditionele glycerine gevulde manometer met een slang direct op de oliepomp. Geeft een perfecte uitlezing tot 0,1 bar nauwkeurig. Voor 30,- Euro ben je klaar.
Op mijn fotopagina zie je hem ingebouwd in de Mudstuff console.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2010 12:25 door Wim Janssen.
-
paul be
Re: V8, revisie, oliedruk voor starten en met 2.500 toeren inwer
geld dat ook voor het inlopen van een 300TDi na revisie? onbelast laten draaien?
defender 110 300TDi
defender 110 300TDi
-
Puffino
Re: V8, revisie, oliedruk voor starten en met 2.500 toeren inwer
goeie tips. Ookal heb ik geen V8.
Een mening heb ik wel over het "indraaien". Wat een onzin (mening he, geen feit). Draaien doet de motor ook als je rijdt, waarom zou je dat in vredesnaam in stilstnad moeten doen? Draait het dan "beter" op elkaar in?
Ik zeg: gewoon gaan rijden..... En inderdaad snel olie en filter verversen
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2010 12:05 door Puffino.
Een mening heb ik wel over het "indraaien". Wat een onzin (mening he, geen feit). Draaien doet de motor ook als je rijdt, waarom zou je dat in vredesnaam in stilstnad moeten doen? Draait het dan "beter" op elkaar in?
Ik zeg: gewoon gaan rijden..... En inderdaad snel olie en filter verversen
Sander Lelieveld
Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V
Snorkel.Runde.NL
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2010 12:05 door Puffino.
-
Wim Janssen
Re: V8, revisie, oliedruk voor starten en met 2.500 toeren inwer
Sander,
Velen hebben een mening over inlopen van een blok, maar veel minder mensen hebben een gefundeerde mening. Google een op "engine break in" en er gaat een wereld voor je open.
Ik denk dat het op een iets hoger toerental ONBELAST laten lopen van een fris blok gedurende ca. 20 minuten een heel mooie inloopprocedure is. Alles draaid perfect rond en overal is voldoende smering bij dat toerental. Vergelijk dat eens met het vanuit stilstand 2ton in beweging brengen met laag toerental. Er is een duidelijke eenzijdige belasting op alle draaiende delen en de smering is bij dat toerental nog niet optimaal. Zoals Paul al aangaf, stelt Piper in zijn handleiding die je bij een nieuwe nokkenas krijgt, dat je ABSOLUUT NIET stationair moet laten draaien.
Uiteraard volgt na die 20 minuten de normale inrijprocedure.
groeten
Wim Janssen
Velen hebben een mening over inlopen van een blok, maar veel minder mensen hebben een gefundeerde mening. Google een op "engine break in" en er gaat een wereld voor je open.
Ik denk dat het op een iets hoger toerental ONBELAST laten lopen van een fris blok gedurende ca. 20 minuten een heel mooie inloopprocedure is. Alles draaid perfect rond en overal is voldoende smering bij dat toerental. Vergelijk dat eens met het vanuit stilstand 2ton in beweging brengen met laag toerental. Er is een duidelijke eenzijdige belasting op alle draaiende delen en de smering is bij dat toerental nog niet optimaal. Zoals Paul al aangaf, stelt Piper in zijn handleiding die je bij een nieuwe nokkenas krijgt, dat je ABSOLUUT NIET stationair moet laten draaien.
Uiteraard volgt na die 20 minuten de normale inrijprocedure.
groeten
Wim Janssen
-
G-men (Gargamel)
Re: V8, revisie, oliedruk voor starten en met 2.500 toeren inwer
Hey Wim,
Oliedrukmeter en oiletemperatuurmeter zitten er al in. die gaan van de 3.5 over in de 4.6.
Overigens heb ik RPI nog niet gebeld. was druk op het werk. Morgen in de pauze ff doen.
@ Bart, die olie gaat er zeker op die manier in. De pomp zit vanaf RPI al gevuld. Maar ook dan is het special tool natuurlijk nog te doen
Greetz, Gerrit
Oliedrukmeter en oiletemperatuurmeter zitten er al in. die gaan van de 3.5 over in de 4.6.
Overigens heb ik RPI nog niet gebeld. was druk op het werk. Morgen in de pauze ff doen.
@ Bart, die olie gaat er zeker op die manier in. De pomp zit vanaf RPI al gevuld. Maar ook dan is het special tool natuurlijk nog te doen
Greetz, Gerrit