Benodigd vermogen dynamo bij belasting

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gert

Benodigd vermogen dynamo bij belasting

Bericht door Gert »

Heren electrotechnici,

Vanmiddag vroeg ik me iets af, en op internet kom ik door verwarrende zoektermen niet op het antwoord.
Als je een dynamo hebt van 70A dan kost deze bij nullast geen 70A aan (omgerekend) energie, neem ik aan.

Als je bij een stationair draaiende motor je lampen opeens aanzet, is er dan evenveel energie nodig voor de aandrijving van de dynamo, of is dit meer (en staat dit gelijk aan het opgenomen vermogen van de verbruikers?)

Mijn gevoel zegt dat een dynamo zonder verbruikers enkel de energie om de MTR te overwinnen nodig heeft, en dat je bij verbruikers de verbruikte energie nodig hebt om de dynamo aan te drijven.

Bij voorbaat dank,

Gert
Exfietser

Re: Benodigd vermogen dynamo bij belasting

Bericht door Exfietser »

Een onbelaste dynamo heeft alleen de lager- en lucht-weerstand te overwinnen. Als het goed is dus erg weinig. Als je stroom gaat gebruiken neemt de weerstand van de dynamo toe. Dat hoor je ook als je bij een stationair draaiende motor ineens alle verlichting aanzet. Het toerental van de motor zakt dan een beetje in omdat de dieselmotor ineens zwaarder wordt belast.

Bij agregaten kun je het goed horen als ineens een zware belasting als een senseo of zo aanschakeld. Even stort het toerental in en omdat de automatische regeling dan een dot gas bijgeeft komt het agregaat dan weer snel maar een stuk luider puffend weer op toeren.

Ik heb wel eens met een militaire zender op een klein agregaat zitten zenden. Zodra ik de seinsleutel indrukte sloeg het agregaat af door de dan opeens zeer zware belasting. Omdat dat geen werken was heb ik toen een grote buffer condensator in de voedingslijnen moeten opnemen. Gemiddelt leverde het agregaat namelijk genoeg vermogen. Alleen door de enorme inschakelpiekstroomen stikte het agregaat. Ik moet zeggen dat dat een erg leuke ervaring was. En wel ouderwets in morse nog wel.

Weet jij dat morse sneller gaat als sms-en. [www.break.com]

Arnold.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2010 21:12 door Exfietser.
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Idd,

het veld in de wisselstroomdynamo is afhankelijk van de spanning, welke weer afhankelijk is van het opgenomen vermogen. Als het goed is kan je het ook wel aan je motor horen dat de dynamo meer gaat trekken als je zware verbuikers aanzet bij stationair draaiende motor.

groet Frank
pp!

Bericht door pp! »

nice,
heb ik een gerelateerde vraag:
kun je op een 75 AMP dynamo 2x 100-120 amp accu's zetten, en laden ze dan ook 100% op?
en verder nog een soortgelijke vraag:
heb een 6.5 Kva aggregaat, maar tijdens koninginnendag had die redelijk veel te verduren:
motor loopt prima, maar krijg er geen stroom meer uit, zit een aardlek op, en staat gewoon op aan, maar stroom----ho maar.
is dit op te lossen? en heb al 1 & ander opgezocht (circuit breaker>?)
maar hoe te vervangen en waar te krijgen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/05/2010 21:38 door pp!.
Gert

Bericht door Gert »

Zijn die weerstanden gelijk aan het opgenomen vermogen van de verbruikers ?

Dus kost het laten draaien van een dynamo voor het laten branden van een 50 watt lamp ook 50 watt, als je de weerstanden bij nullast (lager, iP, luchtweerstand) verwaarloosd ?

Bedankt tot zover !
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Gert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zijn die weerstanden gelijk aan het opgenomen
> vermogen van de verbruikers ?
>
> Dus kost het laten draaien van een dynamo voor het
> laten branden van een 50 watt lamp ook 50 watt,
> als je de weerstanden bij nullast (lager, iP,
> luchtweerstand) verwaarloosd ?
>
> Bedankt tot zover !

Nee, als je 50 watt vermogen afneemt moet je er meer dan 50 watt instoppen.
Naast de genoemde verliesposten heb je de rendementsverliezen, het rendement is geen 100%, en die rest procenten, die zie je terug als warmte - die warmte is de verloren energie.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

pp! Schreef:
-------------------------------------------------------
> nice,
> heb ik een gerelateerde vraag:
> kun je op een 75 AMP dynamo 2x 100-120 amp accu's
> zetten, en laden ze dan ook 100% op?
> en verder nog een soortgelijke vraag:
> heb een 6.5 Kva aggregaat, maar tijdens
> koninginnendag had die redelijk veel te verduren:
> motor loopt prima, maar krijg er geen stroom meer
> uit, zit een aardlek op, en staat gewoon op aan,
> maar stroom----ho maar.
> is dit op te lossen? en heb al 1 & ander opgezocht
> (circuit breaker>?)
> maar hoe te vervangen en waar te krijgen?

In antwoord op je eerste vraag: desnoods kan je met een 1 Amp dynamo je accu's volkrijgen, het gaat wel even duren, maar het gaat.
Het dynamo-vermogen wordt vooral bepaald door de verbruikers zoals startmotor, verlichting etc. endaarbij ook door de vaak lagere vermogens die een dynamo levert vanwege de vaak de wat lagere toerentallen (lager als nodig voor de nominale waarden).
Je tweede vraag vraagt meer specifieke kennis van het agregaat.
Dan, PA1FZH

Bericht door Dan, PA1FZH »

Hoi Arnold,

Geweldige test tussen SMS en CW.
Maar wat wil je, met 2 stuks FT-817R!
Het beste zou zijn geweest als het vanuit een Laro zou zijn getest!!

73,

Dan, PA1FZH
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Of de dynamo de accu's 100% vol kan laden is afhankelijk van de ladingstoestand van de accu's op het moment dat begonnen wordt om de accu's op te laden.
Bij een normale startaccu zal de lading van de accu als het goed is nooit minder als 80% van de capaciteit worden en is een normale dynamo in staat om de accu's volledig op te laden. Zodra de accu's verder ontladen worden is de dynamo niet in staat om de accu's volledig op te laden, want de normale autodynamo laadt met een vaste laadspanning en is daardoor niet in staat om het deel onder de 80% capaciteit van de accu volledig van lading te voorzien. Het uiteindelijke resultaat zal dus zijn dat de accu's niet volledig opgeladen worden en de levensduur achteruitgaat.
Hetzelfde gebeurt overigens ook met de goedkope (W karakteristiek) acculaders die regelmatig aangeboden worden bij bouwmarkten e.d.
Om een accu die onder de 80% van z'n capaciteit wordt ontladen toch volledig op te laden heb je een lader nodig die de verschillende fases van het laden herkent en de wijze van laden hieraan aanpast.
Met een dergelijke lader is het ook mogelijk om bv. een huishoud of bv. lieraccu in conditie te houden door deze accu's bijvoorbeeld maandelijks met de lader op te laden, terwijl ze tijdens gebruik in de auto door een dynamo worden geladen.
Je zal merken dat de accu's aanzienlijk langer mee gaan.

Dennis B
Plaats reactie