Probleem met de remmen.
-
jutter29
Probleem met de remmen.
Beste mensen,
Ik weet dat er heel veel over geschreven is,maar toch wil graag mijn probleem nog even beschrijven, met de vraag of jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een Land Rover Lightweight en heb pas geleden al de remschoenen en remcilinders vervangen van al de vier wielen.
Na alles vervangen te hebben ging ik een proefritje maken en even stevig remmen, maar bij het remmen trok de auto enorm rechts waarbij ik het stuur goed moest vasthouden.
Vervolgens heb ik de stelbout van de linker trommel, waarmee je de remschoen kunt verstellen, iets verdraaid zodat de remschoenen iets meer tegen de trommel aankomen. Weer een proefritje en nog steeds trok de auto sterk naar rechts.
Toen maar een nieuwe remslang aangebracht en alles weer een keer goed ontlucht, maar helaas ook dit mocht niet baten.
Ja, en nu weet ik het niet meer en wil jullie vragen wat dit kan zijn. O ja, de remschoenen zijn allen droog.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groeten,
Jan.
Ik weet dat er heel veel over geschreven is,maar toch wil graag mijn probleem nog even beschrijven, met de vraag of jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een Land Rover Lightweight en heb pas geleden al de remschoenen en remcilinders vervangen van al de vier wielen.
Na alles vervangen te hebben ging ik een proefritje maken en even stevig remmen, maar bij het remmen trok de auto enorm rechts waarbij ik het stuur goed moest vasthouden.
Vervolgens heb ik de stelbout van de linker trommel, waarmee je de remschoen kunt verstellen, iets verdraaid zodat de remschoenen iets meer tegen de trommel aankomen. Weer een proefritje en nog steeds trok de auto sterk naar rechts.
Toen maar een nieuwe remslang aangebracht en alles weer een keer goed ontlucht, maar helaas ook dit mocht niet baten.
Ja, en nu weet ik het niet meer en wil jullie vragen wat dit kan zijn. O ja, de remschoenen zijn allen droog.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groeten,
Jan.
-
bas88pickup
Re: Probleem met de remmen.
Procedure remmen afstellen;
wiel los van de grond, rem zover opstellen dat het wiel niet meer draait, nu stevig op de rem trappen, daarna terug stellen zodat het wiel net vrij draait.
Doe dit bij alle vier.
Mocht de auto dan toch nog trekken, dan de kant waarnaar die heen trekt, iets terug stellen, en de andere kant iets opstellen.
.........................................
wiel los van de grond, rem zover opstellen dat het wiel niet meer draait, nu stevig op de rem trappen, daarna terug stellen zodat het wiel net vrij draait.
Doe dit bij alle vier.
Mocht de auto dan toch nog trekken, dan de kant waarnaar die heen trekt, iets terug stellen, en de andere kant iets opstellen.
.........................................
-
Exfietser
Re: Probleem met de remmen.
Als jij met de stelbout het halve maantje bedoelt waarmee je de schoenen dichter tegen de trommel zet. Dan klopt het dat dat geen invloed heeft op de remwerking van de remmen. Met dat maantje bepaal je indirect hoe ver je de pedaal moet intrappen. Als je remt worden door de cilinder de schoenen tegen de trommels gedrukt en raken het maantje niet meer. De maantjes moeten zo staan dat de remschoenen de trommel net niet/wel raken zodat de schoenen een zo klein mogelijk weg moet afleggen naar de trommel. Als de remmen tijdens het rijden warm worden staan ze er te dicht op. Dit ook gewoon uitproberen.
Als de remmen ongelijk zijn moet je controleren of de schoenen met het hele oppervlak de trommel raken. Gewoon een proefrit maken en af en toe remmen. Dan de remmen er af en het slijt patroon op de schoenen bekijken. Grote kans dat dat scheef is. In je remankerplaat zit nog een stelschroef. Met deze stelschroef kun je de remschoen zo stellen dat die evenwijdig aan de ankerplaat beweegt. Hiermee kun je dit corrigeren.
Andere veelgemaakte fout is dat je de veren aan de verkeerde kant van de van de schoenen monteerd. Kijk heel goed in het boek hoe alles gemonteerd moet worden. Is niet erg velen zijn je voorgegaan. Als je nieuwe remschoennen hebt moet je even de scherpe kopse randen en hoekjes afronden met een vijl. Dan zijn ze sneller ingeremt. En de rem hapt minder als je voor eerst gaat remmen.
Succes,
Arnold.
Als de remmen ongelijk zijn moet je controleren of de schoenen met het hele oppervlak de trommel raken. Gewoon een proefrit maken en af en toe remmen. Dan de remmen er af en het slijt patroon op de schoenen bekijken. Grote kans dat dat scheef is. In je remankerplaat zit nog een stelschroef. Met deze stelschroef kun je de remschoen zo stellen dat die evenwijdig aan de ankerplaat beweegt. Hiermee kun je dit corrigeren.
Andere veelgemaakte fout is dat je de veren aan de verkeerde kant van de van de schoenen monteerd. Kijk heel goed in het boek hoe alles gemonteerd moet worden. Is niet erg velen zijn je voorgegaan. Als je nieuwe remschoennen hebt moet je even de scherpe kopse randen en hoekjes afronden met een vijl. Dan zijn ze sneller ingeremt. En de rem hapt minder als je voor eerst gaat remmen.
Succes,
Arnold.
-
bas88pickup
Re: Probleem met de remmen.
Sorry Arnold, je hebt het vaak goed, maar nu (denk ik-) niet.
Het afstellen heeft wel degelijk invloed op de remwerking; Op het moment dat de rechterkant dichter op de remtrommel staat, zal die kant eerder remmen dan links en zal de auto naar rechts trekken (ga maar proberen, ik raad het je af..)
Op de remankerplaat van een 88" zitten geen stelschroeven, die zitten alleen op de 109".
Wat wel van invloed is, en kan zijn is idd of de schoen de hele trommel raakt, bij (goedkope-) imitatie is dat vaak niet het geval.
Het afstellen heeft wel degelijk invloed op de remwerking; Op het moment dat de rechterkant dichter op de remtrommel staat, zal die kant eerder remmen dan links en zal de auto naar rechts trekken (ga maar proberen, ik raad het je af..)
Op de remankerplaat van een 88" zitten geen stelschroeven, die zitten alleen op de 109".
Wat wel van invloed is, en kan zijn is idd of de schoen de hele trommel raakt, bij (goedkope-) imitatie is dat vaak niet het geval.
-
Dennis101
Re: Probleem met de remmen.
De afstelling heeft geen invloed op de vertraging bij dit remsysteem, want pas als alle schoenen contact maken met de trommels (bij een remsysteem zonder defecten) wordt er druk opgebouwd in het remsysteem die merkbare vertraging kan veroorzaken.
Dennis B
Dennis B
-
bas88pickup
Re: Probleem met de remmen.
Vertel maar hoe het wel moet dan, ik kan alleen maar vertellen hoe ik het doe en wat ik in de praktijk heb ondervonden, en die van mij remt kaarsrecht, met een hoge vertraging. Als de afstelling niet klopt, dan remt ie niet recht.
-
Exfietser
Re: Probleem met de remmen.
Ik wist niet dat daar geen stelschroef opzat Bas. Maar dat van die banaantjes ben ik toch ook weer niet met je eens. Het klopt dat de ene rem dan eerder gaat werken maar kracht uitroefenen gaat pas als als de andere rem ook tegen de trommel zit. In een vloeistof werkt de kracht naar alle kanten gelijk. Op beide remmen is de kracht dus even groot. Als een rem dus nog onderweg is kan er op de andere rem nog geen kracht worden uitgeoefend. Hij sleept hoogstens een beetje. Maar ik heb nog nooit gemerkt dat de wagen door dit slepen gaat trekken. Hij remt gewoon recht of ik de maantjes nu wel of niet gelijk opstel. Ik heb een militaire 109. Mischien is het bij andere wagens anders.
Arnold.
Arnold.
Arnold.
Arnold.
-
bas88pickup
Re: Probleem met de remmen.
Ik had het wel; verkeerd afgesteld, en, in mijn geval, linksaf bij aanremmen. Maar ja, zo veel ervaringen, zoveel meningen
Waardoor trekt ie dan naar rechts? als alles nieuw is, dan loopt alles soepel, dus zou ie niet mogen trekken volgens jullie, ik beweer het tegendeel, totdat is bewezen dat het niet zo is, en helaas, ik had al gezegd dat het in de praktijk wel zo werkt(zelf ondervonden)
Waardoor trekt ie dan naar rechts? als alles nieuw is, dan loopt alles soepel, dus zou ie niet mogen trekken volgens jullie, ik beweer het tegendeel, totdat is bewezen dat het niet zo is, en helaas, ik had al gezegd dat het in de praktijk wel zo werkt(zelf ondervonden)
-
Dennis101
Re: Probleem met de remmen.
Dit kan nooit veroorzaakt worden door een remschoen die te ver terug is gesteld.
Hooguit kan hierdoor een defect merkbaar/zichtbaar worden die anders (nog) niet aanwezig leek, zoals een remcilinder met een zwaar punt, zwaar draaipunt van een remschoen o.i.d.
Als te ver terugstellen van de remschoenen scheef remmen tot gevolg zou hebben zal je dus eerst het werkelijke defect moeten verhelpen, anders bestaat de kans dat deze zich openbaart op een moment dat het helemaal niet uitkomt.
Dennis B
Hooguit kan hierdoor een defect merkbaar/zichtbaar worden die anders (nog) niet aanwezig leek, zoals een remcilinder met een zwaar punt, zwaar draaipunt van een remschoen o.i.d.
Als te ver terugstellen van de remschoenen scheef remmen tot gevolg zou hebben zal je dus eerst het werkelijke defect moeten verhelpen, anders bestaat de kans dat deze zich openbaart op een moment dat het helemaal niet uitkomt.
Dennis B
-
Davy
Re: Probleem met de remmen.
Even als leek inhakend hierop met een vraagje uit nieuwsgierigheid omdat ik net met mn remmen ben bezig geweest...
Ik heb (volgens mij) een gescheiden remsysteem op mn 109. Wat is er dan gescheiden als alle remcylinders dus blijkbaar met elkaar in open verbinding staan?
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c04a0c958249b258ec72ef8445215120', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 12075194, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb (volgens mij) een gescheiden remsysteem op mn 109. Wat is er dan gescheiden als alle remcylinders dus blijkbaar met elkaar in open verbinding staan?
Davy
SIII 109 2,25D 1981 ex mil.
SIIA 88 2,25B 1968
Foto-EH84LNQ8.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c04a0c958249b258ec72ef8445215120', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EH84LNQ8.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EH84LNQ8.jpg', '', 12075194, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Exfietser
Re: Probleem met de remmen.
Als jij een gescheiden remsysteem hebt staan de cilinders dus juist niet in open verbinding met elkaar. Waarom denk jij dat?
Arnold.
Arnold.
-
Davy
Re: Probleem met de remmen.
Oh, dan heb ik het niet goed begrepen denk ik. Zie nu ook dat Jan een LW heeft (zonder gescheiden remsysteem?). Heeft bij een gescheiden remsysteem de stand van de remschoenen dat wél invloed op het trekken naar links of rechts? Of snap ik het nou weer niet?
Davy
Davy
-
Dennis101
Re: Probleem met de remmen.
Nee, zowel bij een enkel als bij een gescheiden remsysteem heeft de instelling van de remschoenen geen invloed op de vertraging.
De hoofdremcilinder met gescheiden circuits is een tandem cilinder, waardoor als gevolg van de toegepaste zwevende secundaire cilinder in beide circuits altijd een gelijke druk zal heersen zolang er zich geen defect voordoet.
In het werkplaats handboek staat een mooie doorsnede tekening, waardoor de werking wel duidelijk zal worden.
Ook als het remsysteem een lastafhankelijke of vaste remdrukbegrenzing bevat blijft de instelling van de remschoenen geen invloed hebben op de remvertraging.
De instelling heeft slechts invloed op de benodigde totale hoeveelheid vloeistof om alle remschoenen in contact te brengen met de trommels en bepaalt dus mede de slag van het rempedaal.
Dennis B
De hoofdremcilinder met gescheiden circuits is een tandem cilinder, waardoor als gevolg van de toegepaste zwevende secundaire cilinder in beide circuits altijd een gelijke druk zal heersen zolang er zich geen defect voordoet.
In het werkplaats handboek staat een mooie doorsnede tekening, waardoor de werking wel duidelijk zal worden.
Ook als het remsysteem een lastafhankelijke of vaste remdrukbegrenzing bevat blijft de instelling van de remschoenen geen invloed hebben op de remvertraging.
De instelling heeft slechts invloed op de benodigde totale hoeveelheid vloeistof om alle remschoenen in contact te brengen met de trommels en bepaalt dus mede de slag van het rempedaal.
Dennis B
-
S@nder
Re: Probleem met de remmen.
Heb je de remcilinders al eens gecontroleerd?
Ik ben ook eens vergeten om remvet in de rubbers te doen. Binnen de kortste tijd ook last van scheeftrekken.
Bleek dat de cilinders al geroest waren.
Ik heb ze toen even uit elkaar gehaald en weer soepel gemaakt. Nu zijn ze gewoon met de hand heen en weer te bewegen.
Rem intrappen, en met je vingers zonder al te veel kracht terug te duwen.
Daarna in de remvet gezet natuurlijk. Hierdoor kan er geen water meer bij.
Sander
Ik ben ook eens vergeten om remvet in de rubbers te doen. Binnen de kortste tijd ook last van scheeftrekken.
Bleek dat de cilinders al geroest waren.
Ik heb ze toen even uit elkaar gehaald en weer soepel gemaakt. Nu zijn ze gewoon met de hand heen en weer te bewegen.
Rem intrappen, en met je vingers zonder al te veel kracht terug te duwen.
Daarna in de remvet gezet natuurlijk. Hierdoor kan er geen water meer bij.
Sander
-
Paul Rasch
Re: Probleem met de remmen.
Beste Jan,
Een hele andere: zijn je wiellagers oké. Aan één kant gare lagers met speling kunnen een verschil maken!
Groeten Paul Rasch
Een hele andere: zijn je wiellagers oké. Aan één kant gare lagers met speling kunnen een verschil maken!
Groeten Paul Rasch
-
fred101
Re: Probleem met de remmen.
Jouw verhaal klopt alleen als er zoals Dennis al aangeeft iets mis is. Ik zou dus nog eens goed naar je remmen kijken. De cilinders links en rechts zijn gekoppeld. Er moet druk op beide kanten staan voor er remkracht wordt opgebouwd.
Ik vermoed dat er bij de TS een rem verkeerd gemonteerd zit (veren of blokken) of dat er een trommel gewoon rot is. Als die gegroefd is dan heb je met nieuwe blokken een kleiner oppervlak en als hij te ver op is (binnen diameter te groot geworden) dan raakt het blok maar op een punt ipv over het hele oppervlak.
Fred
Ik vermoed dat er bij de TS een rem verkeerd gemonteerd zit (veren of blokken) of dat er een trommel gewoon rot is. Als die gegroefd is dan heb je met nieuwe blokken een kleiner oppervlak en als hij te ver op is (binnen diameter te groot geworden) dan raakt het blok maar op een punt ipv over het hele oppervlak.
Fred
-
Rickske
Re: Probleem met de remmen.
als er nieuwe schoenen gemonteerd zijn kan het zijn dat deze gaan happen, dat is de reden dat je de hoek van de schoen iets afrond. Als hij aan 1 kant hapt, dan trekt hij natuurlijk die kant op.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b2c2c71bccaa59b71b9e5ea1cbc57ab6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12081079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b2c2c71bccaa59b71b9e5ea1cbc57ab6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 12081079, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
bas88pickup
Re: Probleem met de remmen.
Tja, ik weet het niet; de afstelling is aan beide zijdes gelijk, er is slechts geringe pedaaldruk nodig om te stoppen, bij meer pedaaldruk kun je, als je wil, blokkerend remmen. (met 285 banden, dat is een boel rubber contactvlak). Het remvermogen is kortweg gezegd (buiten-)gewoon goed, en ook goed verdeelt tussen voor en achter. Het geheel is opgebouwd uit kwaliteitsonderdelen, en met zorg in elkaar gezet.
Hetzelfde geldt voor de 109 ambu; blokkerend tot stilstand te brengen.(zwarte strepen op de weg) (ook hier alles nieuw, zelfs de trommels, alles dure kwaliteit, geen goedkope zooi)
Voor beide geldt; als de afstelling niet goed is, dan trekt de boel scheef....Dus, zeg het maar, ik sleutel pas een paar jaar aan auto's( al weer bijna 20 jaar), misschien heb ik het wel fout.
Btw, remmen zijn een hot item in de Land Rover wereld, en ik moet zeggen, heb ook wel eens in auto's gereden waar ik bang werd tijdens het remmen, dat lijkt me niet de bedoeling, dus met remmen neem ik geen risico.
Gr, Bas
Hetzelfde geldt voor de 109 ambu; blokkerend tot stilstand te brengen.(zwarte strepen op de weg) (ook hier alles nieuw, zelfs de trommels, alles dure kwaliteit, geen goedkope zooi)
Voor beide geldt; als de afstelling niet goed is, dan trekt de boel scheef....Dus, zeg het maar, ik sleutel pas een paar jaar aan auto's( al weer bijna 20 jaar), misschien heb ik het wel fout.
Btw, remmen zijn een hot item in de Land Rover wereld, en ik moet zeggen, heb ook wel eens in auto's gereden waar ik bang werd tijdens het remmen, dat lijkt me niet de bedoeling, dus met remmen neem ik geen risico.
Gr, Bas
-
fred101
Re: Probleem met de remmen.
Tja, dan kan ik niets meer zeggen, ik sleutel pas een jaar of 30 aan van alles wat rijdt. Mijn 101 trekt ook strepen en mijn S2a deed dat idem toen hij nog reed. Maar ik heb ook in diverse laro's gereden waarvan de eigenaar dan verbaasd vroeg, hoezo vindt je de remmen niet goed. (nadat je met het zweet op je rug bij de overburen in de tuin tot stilstand bent gekomen). Zo remt hij al zolang als ik hem heb. Ik bespaarde dan ook nooit op de remmen.
Maar ik heb nog nooit ervaren dat hij trekt omdat de blokken niet precies gelijk staan. Je bouwt druk op, onder je voet is dat misschien een beetje naar hou maar eens je vinger tussen blok en trommel bij dat "beetje" De cilinders zijn links en rechts verbonden. Dus als je vloeistof inpompt dan verdeelt zich dat. Eerst gaat een van de blokken aanliggen. Hij kan nog niet klemmen want die kracht verhuist naar de andere kant tot daar ook de blokken aanliggen. Dan pas wordt er remkracht gegenereerd. Als je nu dus een naar een kant trekkende auto hebt, dan heb je dus aan een kant een rem die zich afzet tegen de trommel maar aan de andere kant een rem die de trommel niet goed raakt maar toch geblokkeerd wordt zodat hij druk op kan bouwen. Er moet daar ook maximale druk op de cilinder staan anders kan de andere kant geen druk hebben (communicerende vaten dus ieder de helft van de druk) Is alles in orde, maar kun je die situatie opwekken dan is er dus gegarandeerd iets mis. Dat kan gewoon niet anders.
In jou verklaring kan je dus aan een kant onafhankelijk van de ander op de zelfde as druk opbouwen. Dus als je de linker trommel verwijdert moet jou auto rechts op de zelfde as nog steeds kunnen remmen. Dat zou een echte revolutie in landrover remmerij zijn.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/05/2010 21:00 door fred101.
Maar ik heb nog nooit ervaren dat hij trekt omdat de blokken niet precies gelijk staan. Je bouwt druk op, onder je voet is dat misschien een beetje naar hou maar eens je vinger tussen blok en trommel bij dat "beetje" De cilinders zijn links en rechts verbonden. Dus als je vloeistof inpompt dan verdeelt zich dat. Eerst gaat een van de blokken aanliggen. Hij kan nog niet klemmen want die kracht verhuist naar de andere kant tot daar ook de blokken aanliggen. Dan pas wordt er remkracht gegenereerd. Als je nu dus een naar een kant trekkende auto hebt, dan heb je dus aan een kant een rem die zich afzet tegen de trommel maar aan de andere kant een rem die de trommel niet goed raakt maar toch geblokkeerd wordt zodat hij druk op kan bouwen. Er moet daar ook maximale druk op de cilinder staan anders kan de andere kant geen druk hebben (communicerende vaten dus ieder de helft van de druk) Is alles in orde, maar kun je die situatie opwekken dan is er dus gegarandeerd iets mis. Dat kan gewoon niet anders.
In jou verklaring kan je dus aan een kant onafhankelijk van de ander op de zelfde as druk opbouwen. Dus als je de linker trommel verwijdert moet jou auto rechts op de zelfde as nog steeds kunnen remmen. Dat zou een echte revolutie in landrover remmerij zijn.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/05/2010 21:00 door fred101.
-
bas88pickup
Re: Probleem met de remmen.
Fred, IK heb geen remprobleem hoor Bij mij functioneert het juist helemaal naar behoren! Discussiepunt is de afstelling van de remmen, volgens mij heeft dat wel degelijk effect op het remgedrag. In theorie misschien niet, maar de praktijk ervaring leert (althans, heeft mij geleerd-) dat het wel effect heeft.
Als ik een trommel eraf haal, dan kan ook ik niet meer remmen hoor Als je zoiets uitvindt, meteen patent aanvragen!
Bas
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/05/2010 21:13 door bas88pickup.
Als ik een trommel eraf haal, dan kan ook ik niet meer remmen hoor Als je zoiets uitvindt, meteen patent aanvragen!
Bas
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/05/2010 21:13 door bas88pickup.
-
jutter29
Re: Probleem met de remmen.
Beste meedenkers,
Hartelijk dank voor jullie goede en bruikbare tips.
Ik heb het hele spul aan de vooras weer losgehaald en nagekeken.
Nu bleek dat van het linker-en rechterwiel de remschoenen die aan de bovenkant niet aan de veer vastzit, aan één kant tijdens het remmen tegen de trommel komt. Toch een beetje vreemd dat hij sterk naar rechts trekt.
Maar goed, ik heb nu die twee betreffende remschoenen iets afgeveild en de linker en rechter verwisseld, toen alles weer gemonteerd en nu nog eens alle remmen afgesteld zoals beschreven.
En.......het is inderdaad een stuk berbeterd. Bij zeer krachtig remmen trekt toch nog iets naar rechts, maar het stuur vliegt niet meer uit mijn handen. Het is nog niet zo makkelijk als het lijkt, maar het is een leuke hobby en als dit prikbord er niet was zat je echt met je handen in het haar.
Teven wil ik jullie nog even iets anders vragen.
Weet iemand van jullie ook de afstand van het merkje t.o.v. de spiebaan op de krukaspoelie voor het afstellen met de stroboscoop. Ik heb een poelie met dubbele schijf en de diam. is 13,5 cm.
Bij mijn poelie kan ik helemaal niets ontdekken.
Wederom hartelijk dank.
Groeten,
Jan.
Terschelling.
Hartelijk dank voor jullie goede en bruikbare tips.
Ik heb het hele spul aan de vooras weer losgehaald en nagekeken.
Nu bleek dat van het linker-en rechterwiel de remschoenen die aan de bovenkant niet aan de veer vastzit, aan één kant tijdens het remmen tegen de trommel komt. Toch een beetje vreemd dat hij sterk naar rechts trekt.
Maar goed, ik heb nu die twee betreffende remschoenen iets afgeveild en de linker en rechter verwisseld, toen alles weer gemonteerd en nu nog eens alle remmen afgesteld zoals beschreven.
En.......het is inderdaad een stuk berbeterd. Bij zeer krachtig remmen trekt toch nog iets naar rechts, maar het stuur vliegt niet meer uit mijn handen. Het is nog niet zo makkelijk als het lijkt, maar het is een leuke hobby en als dit prikbord er niet was zat je echt met je handen in het haar.
Teven wil ik jullie nog even iets anders vragen.
Weet iemand van jullie ook de afstand van het merkje t.o.v. de spiebaan op de krukaspoelie voor het afstellen met de stroboscoop. Ik heb een poelie met dubbele schijf en de diam. is 13,5 cm.
Bij mijn poelie kan ik helemaal niets ontdekken.
Wederom hartelijk dank.
Groeten,
Jan.
Terschelling.
-
S@nder
Re: Probleem met de remmen.
Jan
Ik denk dat je hierover het best een nieuw draadje start....
Sander
Ik denk dat je hierover het best een nieuw draadje start....
Sander