wiellager

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
WillemNoord

wiellager

Bericht door WillemNoord »

Prikkers,

Ik heb een nieuw wiellager besteld, ik heb hem nog niet gezien. Ik neem aan dat hier een smeermiddel in zit. Nu heb ik begrepen dat je een wiellager moet persen. Nu geeft iemand de tip (zie warme as) dat je zo'n wiellager moet verwarmen en dan er op slaan. Mijn garage vertelde mij (ps zij hebben geen kennis van LaRo) dat je een lager nooit mag verwarmen.

Gaarne jullie mening.

Groet WillemNoord
Exfietser

Re: wiellager

Bericht door Exfietser »

Was vorige week op de prik: Lagers vervangen

Arnold.
defender110

Re: wiellager

Bericht door defender110 »

WillemNoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> Prikkers,
> Mijn garage vertelde mij (ps zij hebben
> geen kennis van LaRo) dat je een lager nooit mag
> verwarmen.
>

Dan hebben ze ook geen kennis van lagers, er zijn zelf speciale lagerheaters voor. Tot zo'n 110 graden geen probleem hoor, er vanuitgaande dat er nog geen vet inzit.

Marco
WillemNoord

Re: wiellager

Bericht door WillemNoord »

Ik heb ook meer vertrouwen in de kennis hier. Tevens zag ik dat mijn vraag al aan bod is geweest.

conclusie
Oude lager er uit slijpen en de nieuwe er voorzichtig in tikken.

Ga wel een poging doen. Mocht dit niet lukken kan ik de swivel als nog demonteren en dan het lager erop persen.

groet
WillemNoord
Roy B

Re: wiellager

Bericht door Roy B »

WillemNoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb ook meer vertrouwen in de kennis hier.
> Tevens zag ik dat mijn vraag al aan bod is
> geweest.
>
> conclusie
> Oude lager er uit slijpen en de nieuwe er
> voorzichtig in tikken.
>
> Ga wel een poging doen. Mocht dit niet lukken kan
> ik de swivel als nog demonteren en dan het lager
> erop persen.
>
> groet
> WillemNoord

Even voor de duidelijheid. We praten hier over een lagerschaal en niet over het lager zelf. Lagerschaal met een slagpen voorzichtig uittikken uit de "hub" Lager op de as kun je meestal makkelijk verwijderen dmv een poelietrekker. Daarna nieuwe schaal in de hub tikken en nieuwe lager op de as zetten. moeren 52mm weer op het juiste moment vastzetten zodat de lagers goed opgespannen staan.
Toevallig paar weken terug nog lagers vervangen van een LW zowel de lagers van de as als van het diff.
sean

Re: wiellager

Bericht door sean »

Het idee achter de verwarming is dat je het object met de grootste diameter verwarmt ( waardoor die uitzet ) en met de kleinste diameter afkoelt ( waardoor die krimpt, maar ook brosser wordt ). Door het aldus ontstane verschil in maten zou (de)montage makkelijker moeten gaan in theorie. Een lager verwarmen die in een flens moet is dan net verkeerd om gedacht, een lager verwarmen voor op een as is wel weer ok.

Grtz.
Exfietser

Re: wiellager

Bericht door Exfietser »

Zo heb ik het lager van de v-bak in het belhuis vervangen. Belhuis op het fornuis naar 100 graden ofzo. Lager in de vriezer. En toen viel het lager zo in de uitsparing in het belhuis. Nadat alles op een normale temp was terug gekomen zat het vast.

Arnold.
WillemNoord

Re: wiellager

Bericht door WillemNoord »

Hoi Roy,

Ik heb bij Paddock de boel besteld. Wist niet wat il exact nodig had dus verteld dat ik dit nodig had voor mijn mil lw. Ik heb wat tekeningen bekeken maar daar wordt ik niet wijzer van. Krijg de zending eind deze week binnen. Toen ik aan het demonteren was zag de eerste lager er nog wel goed uit. Van de tweede lager is niks meer over. Nu zit er nog een ring op (lagerschaal??). Ik dacht dat dit het lager was. Maar uit jouw opmerking begrijp ik dat dit 2 dingen zijn. Nu hoop ik maar dat er zo'n nieuwe lagerschaal bij zit.
WillemNoord

Re: wiellager

Bericht door WillemNoord »

Help, dit gaat denk ik niet goed.
Ik ben de ring waar de oude lager heeft gezeten aan het weghalen maar nu ik daarmee bezig ben lijkt het wel of dit 1 stuk is.
In de oude ring kun je duidelijk zien dat de lagers zijn ingevreten.
WillemNoord

Re: wiellager

Bericht door WillemNoord »

zie ook foto's

GroteFoto-6JEZR8F7.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5798f304024637f7df2bb9af9fca7087', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-6JEZR8F7.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6JEZR8F7.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-6JEZR8F7.jpg', '', 12072849, 600, 600, 'Loading image ...', false);
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]
[www.mijnalbum.nl]
WillemNoord

Re: wiellager

Bericht door WillemNoord »

en zo ziet het er nu ui GroteFoto-KCHO8PEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('154c7010e523a0015222ed55958d9c5b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-KCHO8PEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KCHO8PEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-KCHO8PEB.jpg', '', 12072953, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: wiellager

Bericht door Exfietser »

Loopring
599698-STUB-AXLE-DISTANCE-PIECE.jpg --> mod_embed_images_loadimage('841f8e42460f130f24b9d80d59570f4f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F85f788f87f85847cf69d3dd8af5b13e471b22800%2F599698-STUB-AXLE-DISTANCE-PIECE.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/85f788f87f85847cf69d3dd8af5b13e471b22800/599698-STUB-AXLE-DISTANCE-PIECE.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F85f788f87f85847cf69d3dd8af5b13e471b22800%2F599698-STUB-AXLE-DISTANCE-PIECE.jpg', '', 12073249, 600, 600, 'Loading image ...', false);

oilseal
RTC3510-OIL-SEAL-HUB-METAL-RUBBER.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d7b168ac03718cd647d7b8935aaad708', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fcf635cb3074d8819f100204e6a13042cdf0d4dab%2FRTC3510-OIL-SEAL-HUB-METAL-RUBBER.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/cf635cb3074d8819f100204e6a13042cdf0d4dab/RTC3510-OIL-SEAL-HUB-METAL-RUBBER.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2Fcf635cb3074d8819f100204e6a13042cdf0d4dab%2FRTC3510-OIL-SEAL-HUB-METAL-RUBBER.jpg', '', 12073249, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Lager
RTC3416-INNER-HUB-BEARING.jpg --> mod_embed_images_loadimage('f2301c6ad030ba7ad6355c0cb5b3ffe7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F2b441ceca7447fc49cef3377910cc3ae44b37176%2FRTC3416-INNER-HUB-BEARING.jpg', 'http://www.lrseries.com/resources/user/2b441ceca7447fc49cef3377910cc3ae44b37176/RTC3416-INNER-HUB-BEARING.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lrseries.com%2Fresources%2Fuser%2F2b441ceca7447fc49cef3377910cc3ae44b37176%2FRTC3416-INNER-HUB-BEARING.jpg', '', 12073249, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Foto-VSSEELGA.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ea8fb5171c74ce7ce578ce8c776630ec', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-VSSEELGA.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-VSSEELGA.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-VSSEELGA.jpg', '', 12073249, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Zo te zien is je hele lager uit elkaar gevallen.

Ik hoop dat je iets verder komt met deze plaatjes. Ze zijn van de gewone series landrover. Ik weet niet of de as anders is bij de lightweight.

Arnold.
WillemNoord

Re: wiellager

Bericht door WillemNoord »

Hoi Arnold,

Blijkbaar is dit dus anders bij mij. Want je ziet dat de steekas door een ring loopt en op die ring zit bij mij nog een rand. En die ring ben ik dus aan het weg halen maar dit loopt in (volgens mij ) een stuk door. Zie de foto's.

Ik snap niet waarom dat bij een LW nou anders moet zijn dan een SIII?
Roelie

Re: wiellager

Bericht door Roelie »

Is volgens mij bij lightweight gelijk tenminste bij de mijne wel zo als op tekening.
Losse ring die er op hangt is van de keerring en ring op as is de binnenring van lager met daar achter de loopring voor de keerring is op foto niet te zien.

Roelie


395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b308e08131d4647e0e24747b91668fb1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 12073436, 600, 600, 'Loading image ...', false);

klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
bowy

Re: wiellager

Bericht door bowy »

Willem je bent op de goede weg, de ring doorgeslepen en nu in stukken slaan met de koudbeitel, gaat hij er meestal af. Of hij is zo heet geweest dat hij vast gelast is op de as en dan heb je een nieuwe asstomp nodig.....

LW is exact hetzelfde als normale series wat dit gedeelte betreft.

Succes !

Gr Bowy
Exfietser

Re: wiellager

Bericht door Exfietser »

Die ring met die rand die jij aan het doorslijpen bent was ooit het lager. Deze moet er af zoals Bowie verteld. Achter die lager resten zit de bewuste loopring.

Het ziet er dacht ik hetzelfde uit als op de tekening.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/05/2010 20:13 door Exfietser.
bas88pickup

Re: wiellager

Bericht door bas88pickup »

Je bent me net voor Bowy

De rand die er nu nog zit is het binnenste deel van het lager, je hebt duidelijk lang doorgereden met een behoorlijk verrot lager.

Voor de duidelijkheid, wij hebben het over verwarmen gehad; het gaat hier dus NIET over het lager, maar over de loopring waarop de keerring rust.

Het deel van het lager wat je nu aan het weghalen bent, dat behoort tot het binnenste lager, en schuift zonder al te veel moeite over de asstomp, dit zonder verwarmen. De lagerloopringen verwijder je met een drevel of een doorslag, de nieuwe monteer je door de oude erop te leggen en dan naar binnen te tiken. (let op!, de oude eerst een keer doorslijpen, zodat de ring weer gemakkelijk te verwijderen is, en niet klem komt bovenop de nieuwe.
ToyRoverlander

Re: wiellager

Bericht door ToyRoverlander »

Quote
Even voor de duidelijheid. We praten hier over een lagerschaal en niet over het lager zelf. Lagerschaal met een slagpen voorzichtig uittikken uit de "hub" Lager op de as kun je meestal makkelijk verwijderen dmv een poelietrekker. Daarna nieuwe schaal in de hub tikken en nieuwe lager op de as zetten.
Roy, hoe wil je dit doen? Wat wil je dan met je keerring doen? Als je nieuwe lagers in de hub zet sla je eerst de binnenring erin, dan leg je het ingevette lager erin en dan tik je de keerring in de hub. DAN pas schuif je het zaakje over de stubaxle.
Zoals jij het beschrijft kan het helemaal niet.

Even iets anders. Met het erintikken van de lagerschaal kun je idd de oude gebruiken. Doorslijpen is een goede! Wat ook kan, of sowieso wel slim is, is om de lagerschaal met de dikke rand naar onder te leggen, dan tik je hem zo eruit vanaf de andere kant. Doe je het andesom dan zit de dunne rand van de oude schaal tegen de dunne rand van de nieuwe en steekt er niks uit om tegenaan te tikken. Eén tikje en hij is er weer uit.
Dennis101

Re: wiellager

Bericht door Dennis101 »

Dat klopt Roy, de beschrijving van Bas klopt niet.
Eerst zal je inderdaad de buitenringen in de naven aan moeten brengen, dan het binnenste deel van het binnenlager (binnenring+rolelementen) moeten plaatsen en daarna de keerring.
Als de naaf op de asstomp geschoven wordt is het ook verstandig om gelijk het binnenste deel van het buitenste lager al in de naaf aan te brengen om te voorkomen dat de naaf onderuitzakt en direct de keerring beschadigt.
De binnenringen van de lagers moeten gemakkelijk over de asstomp kunnen schuiven (zoals Bowy al terecht opmerkte), anders is de asstomp ook defect en zal deze vervangen moeten worden.
Handiger is het dus om de binnenringen eerst op passing te controleren op de asstompen, hoewel het moeten inslijpen om een binnenring te verwijderen al niet veel goeds voorspelt.

Dennis B
WillemNoord

Re: wiellager

Bericht door WillemNoord »

Ja, maar de boel is blijkbaar bij zo heet geworden dat de laatste lagerring als het ware op de asstomp gelast is. zie GroteFoto-ZHGUZAC4.jpg --> mod_embed_images_loadimage('165818d1e47edbdfaf34fcdb2b080e4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-ZHGUZAC4.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZHGUZAC4.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FGroteFoto-ZHGUZAC4.jpg', '', 12074984, 600, 600, 'Loading image ...', false); Het is zelfs zo erg dat mijn steekas er zelfs niet uit wil. Iedereen heeft het dus over het splitsen van die lagerring maar bij is het een geheel geworden.

Kortom morgen maar eens kijken of ik mijn steekas kan redden. En maar eens op zoek gaan naar een nieuwe asstomp.

Bowy heb jij nog wat liggen?
Grumpy Old Sil

Re: wiellager

Bericht door Grumpy Old Sil »

Heb net met Willem een poos aan de telefoon gezeten (Groningen-Brabant) en de foto's bekeken. Willem vertelde ook nog dat ie onlangs problemen heeft gehad met zijn diff. Mijn vermoeden nu is dat de steekas vanuit het diff een dusdanig opdonder heeft gekregen dat ie daardoor in de astomp is geklemd. Wat dus betekend dat er enorm veel warmte van binnenuit is gekomen waardoor de astomp wellicht zoveel is uitgezet en daardoor het lager heeft vastgezet. Vastlopen van een lager gebeurt vaak door te weinig smering en water en modder. Volgens Willem was er geen modder en wel voldoende smering. Vandaar dat ik vermoed dat het door hitte van binnenuit is gebeurt.
Willem gaat nu proberen of de steekas nog te redden is, asstomp is in elk geval afgeschreven.

Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('edb0c8166cd766e1daefda084ed6a5d9', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 12075108, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Restauratie Land Rover Serie III
Exfietser

Re: wiellager

Bericht door Exfietser »

Shit, Willem dat is pech hebben. Je weet nu wel hoe je het goed moet krijgen.

Arnold.
WillemNoord

Re: wiellager

Bericht door WillemNoord »

Het houdt je weer van de staat. Wordt pas echt shit als ik de steekas niet meer kan redden. Een asstomp moet toch wel te vinden zijn hoop ik.

Mocht iemand nog iets weten te liggen hou ik mij aanbevolen.

Bedankt Wim voor je tel uitleg en de rest voor jullie tips hier.
Exfietser

Re: wiellager

Bericht door Exfietser »

Ik zou denk ik ook voor een andere steekas gaan denk ik. Als iets zo vervormd is kun je niet meer echt op vertrouwen. De gewone leveranciers hebben ze heus wel hoor.


Arnold.
bas88pickup

Re: wiellager

Bericht door bas88pickup »

Jawel, mijn beschrijving klopt precies, het is alleen niet zo uitgebreid beschreven. Het hele geheel kan maar op 1 manier in elkaar, als het niet goed gedaan word dan past het niet, of valt het van de naaf af.
Goed lezen is ook een kunst hoor.
Plaats reactie