nokkenassen keuze 3,5 l v8 automaat

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
TVR

nokkenassen keuze 3,5 l v8 automaat

Bericht door TVR »

Goedenavond,

Ik ben lekker bezig met mijn nieuwe range rover project:
Foto-RY8W7W6S.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b6e495ea26463076115dbb77aa60850a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-RY8W7W6S.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-RY8W7W6S.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-RY8W7W6S.jpg', '', 12053859, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Nou ligt het motorblok bij het revisie bedrijf, daar gaan ze de cilinderwanden honen en het onderblok chemisch reinigen, en ook de zuigers. Dus straks de boel weer opbouwen.

Ik wil iets meer uit het blok te halen met wat performance onderdelen.

Omgeving:
- er komt een ZF automaat achter
- in eerste instantie nog carburateurs, later evt EFI systeem
- in eerste instantie standaard uitlaat, later spagetti
- op LPG.
- Hoog compressie onderblok
- Vrij standaard banden maat

Wat wil ik aanpassen:
1. ARP studs voor de Krukas.
2. Koppen van een 4.6 liter zodat ik composiet koppakkingen kan gaan gebruiken, en geen compressieverlies heb.
3. andere nokkenas, zo veel keus; wat moet ik hebben?

Welke nokkenas-kit kan ik nou het beste hebben? Heb begrepen dat je onderin koppel moet hebben, en dus niet bovenin, en that’s it. Veel mooie verhalen over Piper, crower en kent nokkenassen.

Welk type adviseren jullie voor mijn blok voor net wat meer power? (ik wil verder niks ingewikkeld aanpassen aan het blok oid)

Groet!
Tom

PS: in elkaar zetten van het blok is te doen? Of zal ik dit door het revisie bedrijf laten doen?
G-men (Gargamel)

Re: nokkenassen keuze 3,5 l v8 automaat

Bericht door G-men (Gargamel) »

Kijk even op de site van RPI engineering. Daar staat een heel stuk over nokkenassen, uitlaten, ontsteking etc.etc.

mvg, Gerrit
TVR

Bericht door TVR »

Dankje Gerrit, heb ik gekeken en dan kom ik op de Piper 270/2 uit (alhoewel ik een 3.5L heb...) Zie:
klik naar rpi site

Piper 270 and 270i. Stealth (Excellent for std engines carb. Or EFi with upgraded heads)

For stock 2wd Vehicles or If you have accomplished some further head reworking at least to Stage 1 and or beyond. We found that it achieved power increases of up to 22bhp, with surprisingly healthy increases in usable torque too, most noticeable under load and part throttle acceleration, as well as being continuous under harder driving through to as much as 5500rpm (assumed with engine correctly mapped and all other issues considered).

iemand hiermee ervaring?

Anders is dit er nog:

Piper Torque Max. (mostly for heavy vehicles)
Spot on camshaft profiling for 4wd (Land Rover, Range Rover) or heavier saloon car applications with stock heads or beyond (Rover SD1, P5 & P6 perhaps). This camshaft is targeting low-end torque, mid-range power, falling short of Boy Racer level.

Klinkt goed... is natuurlijk een landrover...

GRoet, Tom
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Hoi Tom,

Ik denk dat als je met RPI gaat praten, je op de RP4 uitkomt. Jouw verhaal is bijna gelijk aan mijn verhaal afgezien van de koppen. Maar als ik me het gesprek nog een beetje herinner, zal de RP4 hier geadviseerd worden. RP4 is de nieuwe Torque Max als ik het goed begrepen heb van Chris Crane.
Ik heb een SD1 hoog compressie blok, dus ongeveer gelijk aan jouw blok, ook met ARP studs, enigzins aangepaste koppen, composite koppakking, RP4 nokkenas, JP Performance distributieketting en spaghetti uitlaat. Samen met een Megajolt ontsteking loopt dit fantastisch.

Met vriendelijke groeten
Wim Janssen

Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Als je hoofdzakelijk op gas gaat rijden dan zou ik voor 9.75 compressie zuigers gaan, dat is bijna de hoogste compressie die je voor een 3.5 kan krijgen, de rest van het blok is hetzelfde als een laag compressie blok. Daar haal je meer winst en koppel uit dan een andere nokkenas. Op gas kun je met hele hoge compressie gaan werken, ik ken jongens met chevy blokken met 12:1 compressieverhouding en die rijden alleen op lpg. Als nokkenas zou ik voor een 3.9i as gaan, dan hoef je niet met shims te gaan werken onder je tuimelaaras. Het geld dat je dan overhoud kun je besteden aan headers en een sport-systeem. Het geluid is geweldig en ook wat vermogenswinst, maar daar moet je je niet teveel van voorstellen.

gr, Bart
Bart van Dessel

Ik heb trouwens weer een setje 4.6 koppen binnen gekregen!

groetjes, Bart
TVR

9.75 std maat zuigers?

Bericht door TVR »

Ja dat lijkt mij ook mooi werk! alleen moet ik volgens het revisie bedrijf dan ook het onderblok opboren/honen, en dat gaat zo 400 euro kosten.
Bij RPI en v8tuner kon ik alleen +020 9.75 zuigersets vinden.

Weet iemand of er ook 9.75 compressie standaard maat zuigers zijn? Dan ga ik daarvoor!

GRoet, Tom
Bart74

Re: 9.75 std maat zuigers?

Bericht door Bart74 »

Er zijn zelfs standaard 10.5:1 zuigers.
Zaten in de oude rover P5 en P6

Zuigers en zuigerveren hiervoor zijn ook nog te koop bij Rimmer Bros.

Bart
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Ik zou persoonlijk ook geen andere zuigers plaatsen zonder het onderblok volledig te reviseren. Je gaat iets dat op elkaar ingelopen is gedeeltelijk vervangen, aanpassen en zwaarder belasten....
Bovendien is het al een hoog compressieblok als ik de originele post lees. Je verliest denk ik its van 0,5 bar door gebruik van de komposiet pakkig, maar wint dat grotendeels terug door de 4.6 koppen.

Gerrit

TVR Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja dat lijkt mij ook mooi werk! alleen moet ik
> volgens het revisie bedrijf dan ook het onderblok
> opboren/honen, en dat gaat zo 400 euro kosten.
> Bij RPI en v8tuner kon ik alleen +020 9.75
> zuigersets vinden.
>
>
> Weet iemand of er ook 9.75 compressie standaard
> maat zuigers zijn? Dan ga ik daarvoor!
>
>
> GRoet, Tom
Bart van Dessel

De blokken zijn allemaal hetzelfde, verschil in compressie zit 'm in de zuigers, ik zou persoonlijk ook het blok laten uitboren, dat kost iets meer maar dan is het in feite zo goed als nieuw en zijn evt. onrondingen eruit. Het kost toch al geld, doe het dan in 1 keer goed zou ik zeggen.

gr, Bart
Plaats reactie