nieuwe startmotor met een probleem
-
marcovdg
nieuwe startmotor met een probleem
Hallo Prikkers,
Vandaag een nieuwe startmotor ( 12V) in mijn LandRover 109 2,25D geplaatst.
Het leek allemaal voorspoedig te gaan.
Oude startmotor (12V)verwijdert, goed gekeken hoe de bekabeling zat aangesloten.
Nieuwe erin weer ,aangesloten als de oude startmotor .
Ook een nieuwe massa kabel van startmotor naar chassis aangebracht.
Toen alles weer goed op zijn plaats zat de accupolen aangesloten.
Hier beginnen de problemen,het leek wel vuurwerk.
Eerst vonken bij de accupolen daarna ging de massakabel bij de startmotor roken.
HELP, wat is dit nu weer?????????
Wie kan mij helpen.
Groetjes,
Marco
Vandaag een nieuwe startmotor ( 12V) in mijn LandRover 109 2,25D geplaatst.
Het leek allemaal voorspoedig te gaan.
Oude startmotor (12V)verwijdert, goed gekeken hoe de bekabeling zat aangesloten.
Nieuwe erin weer ,aangesloten als de oude startmotor .
Ook een nieuwe massa kabel van startmotor naar chassis aangebracht.
Toen alles weer goed op zijn plaats zat de accupolen aangesloten.
Hier beginnen de problemen,het leek wel vuurwerk.
Eerst vonken bij de accupolen daarna ging de massakabel bij de startmotor roken.
HELP, wat is dit nu weer?????????
Wie kan mij helpen.
Groetjes,
Marco
-
Grumpy Old Sil
Re: nieuwe startmotor met een probleem
Weet je wel heel zeker dat je alles goed aangesloten hebt? Ik zou dat nog eens grondig gaan nakijken want als plus en massa bij de startmotor verkeerd zitten gebeurt er precies wat jij omschrijft.
Kan me haast niet voorstellen dat het in de startmotor verkeerd zit.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6fa5c0e409169b7d9dc54f1dcd43adea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 12040512, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Kan me haast niet voorstellen dat het in de startmotor verkeerd zit.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6fa5c0e409169b7d9dc54f1dcd43adea', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 12040512, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
-
marcovdg
Re: nieuwe startmotor met een probleem
Ik heb niet echt veel verstand van electro , maar kan het ook zijn dat er geen goede massa gemaakt word met het chassis???
Marco
Marco
-
Paul Rasch
Re: nieuwe startmotor met een probleem
Beste Marco,
Ik zou beginnen met het verwijderen van de extra massa kabel.
Het klopt niet dat er stroom gaat lopen als je niet start.
Waar heb je die extra kabel aangesloten en waarom daar. Is er sluiting met de 12V aansluiting?
Gebruikelijk is om de massakabel ergens op het blok of de bak naar het chassis te monteren.
De verbinding tussen startmotor en de motor is voldoende voor de startstroom. De startmotor hoeft geen eigen retour.
Succes Paul Rasch
Ik zou beginnen met het verwijderen van de extra massa kabel.
Het klopt niet dat er stroom gaat lopen als je niet start.
Waar heb je die extra kabel aangesloten en waarom daar. Is er sluiting met de 12V aansluiting?
Gebruikelijk is om de massakabel ergens op het blok of de bak naar het chassis te monteren.
De verbinding tussen startmotor en de motor is voldoende voor de startstroom. De startmotor hoeft geen eigen retour.
Succes Paul Rasch
-
Dennis101
Re: nieuwe startmotor met een probleem
Zowel bij de diesel als bij de benzinemotoren van de series Land Rovers loopt er vanaf de fabriek een massakabel van het chassis naar de startmotor.
Zie werkplaats handboek en onderdelen boek.
Deze massakabel wordt bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de startmotor (meestal de flens van de startmotor) gemonteerd om stroomdoorgang door (motor)lagers te voorkomen en spanningsverliezen zo laag mogelijk te houden.
Dennis B
Zie werkplaats handboek en onderdelen boek.
Deze massakabel wordt bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de startmotor (meestal de flens van de startmotor) gemonteerd om stroomdoorgang door (motor)lagers te voorkomen en spanningsverliezen zo laag mogelijk te houden.
Dennis B
-
marcovdg
Re: nieuwe startmotor met een probleem
Bedankt voor je reactie Paul.
Ik heb deze kabel van startmotor naar chassis zo aangesloten omdat dit in de oude situatie ook zo gedaan was.
Snap jij het nog, ik niet meer.
GR, Marco
Ik heb deze kabel van startmotor naar chassis zo aangesloten omdat dit in de oude situatie ook zo gedaan was.
Snap jij het nog, ik niet meer.
GR, Marco
-
marcovdg
Re: nieuwe startmotor met een probleem
De extra massakabel zit aan het eind van de startmotor bevestigd, dus niet waar de startmotor aan het blok gebout zit.
Op de kop van de startmotor en daar vanaf naar het chassis.
GR,Marco
Op de kop van de startmotor en daar vanaf naar het chassis.
GR,Marco
-
Paul Rasch
Re: nieuwe startmotor met een probleem
Beste Marco,
Dat het zo zat is bij een Land Rover geen garantie dat ook zo hoort. Je bent waarschinlijk niet de eerste die aan deze LaRo werkt....
Het onderdelen boek geeft uitsluitsel.
Belangrijk is dat de massakabel (onbedoeld) geen verbinding maakt met de 12V+ aansluiting. Controleer dat.
Wat je verder kan doen is het volgende: koppel de 12V+ aansluiting los van de startmotor, zorg dat deze nergens contact mee maakt en kijk dan of er nog steeds sluiting is. Je weet dan of het in de kabel vanaf de accu zit of bij de startmotor of de aansluiting daarvan.
Nog steeds sluiting: mogelijk doordat je aan de kabel hebt gerommeld maakt deze sluiting bij een (chassis-)doorvoer, kapot doorvoer rubber, schuren en doordat je aan werkt maakt de kabel op dit moment contact.
Geen sluiting: dan zit het in de startmotor of de aansluiting van de 12V+ kabel. Dat laatste lijkt mij het meest waarschijnlijk.
Een isolatie ringetje vergeten, een te grote metalen ring die ergens tegen aan komt, verbogen aansluitoog, etc.?
Ik kan mee vergelijkbaar probleem herinneren met een startmotor van een 1950 80' die ik had gereviseerd. Daar was ik een isolatie ringetje vergeten. Die startmotor werkt anders maar toch.
Succes.
Groeten Paul Rasch
Dat het zo zat is bij een Land Rover geen garantie dat ook zo hoort. Je bent waarschinlijk niet de eerste die aan deze LaRo werkt....
Het onderdelen boek geeft uitsluitsel.
Belangrijk is dat de massakabel (onbedoeld) geen verbinding maakt met de 12V+ aansluiting. Controleer dat.
Wat je verder kan doen is het volgende: koppel de 12V+ aansluiting los van de startmotor, zorg dat deze nergens contact mee maakt en kijk dan of er nog steeds sluiting is. Je weet dan of het in de kabel vanaf de accu zit of bij de startmotor of de aansluiting daarvan.
Nog steeds sluiting: mogelijk doordat je aan de kabel hebt gerommeld maakt deze sluiting bij een (chassis-)doorvoer, kapot doorvoer rubber, schuren en doordat je aan werkt maakt de kabel op dit moment contact.
Geen sluiting: dan zit het in de startmotor of de aansluiting van de 12V+ kabel. Dat laatste lijkt mij het meest waarschijnlijk.
Een isolatie ringetje vergeten, een te grote metalen ring die ergens tegen aan komt, verbogen aansluitoog, etc.?
Ik kan mee vergelijkbaar probleem herinneren met een startmotor van een 1950 80' die ik had gereviseerd. Daar was ik een isolatie ringetje vergeten. Die startmotor werkt anders maar toch.
Succes.
Groeten Paul Rasch