FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisch
-
Tom
FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisch
Kan iemand mij helpen bij volgend probleem:
Bij onze ex Britse leger SIII 109 FFR willen wij de waterdichte ontsteking vervangen door een elektronische ontsteking van het merk autoera.
We hebben een 24V-12V omvormer en 12V bobine gemonteerd , hierna de elektronische verdeler geplaatst en aangesloten volgens de handleiding maar krijgen geen vonk , wat kan het probleem zijn.
groet,
Tom
Bij onze ex Britse leger SIII 109 FFR willen wij de waterdichte ontsteking vervangen door een elektronische ontsteking van het merk autoera.
We hebben een 24V-12V omvormer en 12V bobine gemonteerd , hierna de elektronische verdeler geplaatst en aangesloten volgens de handleiding maar krijgen geen vonk , wat kan het probleem zijn.
groet,
Tom
-
Robert
Re: FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisc
Ik heb een gelijke 109 en nu ook met de 12v ontsteking er in, nooit meer wat anders
er kan van alles nog fout zitten.
Waar kom je vandaan, ik zit in Utrecht, misschien eens samen een blik onder de motor kap werpen?
Groeten,
Robert
er kan van alles nog fout zitten.
Waar kom je vandaan, ik zit in Utrecht, misschien eens samen een blik onder de motor kap werpen?
Groeten,
Robert
-
Marijn & Simba
Re: FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisc
Wat voor omvormer heb je gebruikt, is die wel geschikt voor een onsteking? Een bobine is eigenlijk een mega-capacitor en die capacitieve last kan funest zijn voor een simpele omvormer.
Ik vermoed eigenlijk dat daar je probleem begint.
Waarom trouwens niet alles 12V maken?
Is ook weer niet zo'n monsterklus en je haalt een probleembron weg.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3aafda5e53de5a3b609b03dd17bd5429', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12017596, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik vermoed eigenlijk dat daar je probleem begint.
Waarom trouwens niet alles 12V maken?
Is ook weer niet zo'n monsterklus en je haalt een probleembron weg.
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3aafda5e53de5a3b609b03dd17bd5429', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12017596, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dennis101
Re: FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisc
De bobine is in feite niet veel meer als een step up transformator, waarbij het principe (net als bij elke transformator) op inductie berust.
De bobine is dus een inductieve belasting en geen capacitieve.
Ik heb hier een (uiteraard) defecte Autoera ontsteking uit elkaar liggen voor onderzoek en voor mij staat het vast dat ik er nooit eentje in mijn auto's zou willen plaatsen.
De kwaliteit is om te janken, geen bronzen bussen als rotoras lager (lekker goedkoop), gewichten van de centrifugaal vervroeging met gietranden (moeten glad afgewerkt zijn om betrouwbaar te werken) en de "electronica" waarbij de typenummers van de componenten zijn weggevijld/geschuurd om de herkomst (en prijs) te verhullen.
Bij een test op +/- 1500 rpm (zou 3000 rpm van de krukas zijn) afremmend naar 0 bleef de centrifugaal vervroeging van de 20 keer 3x hangen, wat motorschade zou kunnen veroorzaken. De eigenaar mocht dus van geluk spreken dat de electronica als eerste defect raakte.
Aanleiding voor mijn onderzoekje waren 3 2.25 benzinemotoren die allemaal met een gat in een zuiger aan hun einde zijn gekomen.
Twee van deze motoren waren nog maar kort in gebruik en alle drie hadden ze een goedkope electronische verdeler.
Ik heb nog niet kunnen achterhalen of ze een Autoera verdeler hadden, maar gezien de resultaten van het onderzoekje is dit zeker niet onmogelijk.
Dennis B
De bobine is dus een inductieve belasting en geen capacitieve.
Ik heb hier een (uiteraard) defecte Autoera ontsteking uit elkaar liggen voor onderzoek en voor mij staat het vast dat ik er nooit eentje in mijn auto's zou willen plaatsen.
De kwaliteit is om te janken, geen bronzen bussen als rotoras lager (lekker goedkoop), gewichten van de centrifugaal vervroeging met gietranden (moeten glad afgewerkt zijn om betrouwbaar te werken) en de "electronica" waarbij de typenummers van de componenten zijn weggevijld/geschuurd om de herkomst (en prijs) te verhullen.
Bij een test op +/- 1500 rpm (zou 3000 rpm van de krukas zijn) afremmend naar 0 bleef de centrifugaal vervroeging van de 20 keer 3x hangen, wat motorschade zou kunnen veroorzaken. De eigenaar mocht dus van geluk spreken dat de electronica als eerste defect raakte.
Aanleiding voor mijn onderzoekje waren 3 2.25 benzinemotoren die allemaal met een gat in een zuiger aan hun einde zijn gekomen.
Twee van deze motoren waren nog maar kort in gebruik en alle drie hadden ze een goedkope electronische verdeler.
Ik heb nog niet kunnen achterhalen of ze een Autoera verdeler hadden, maar gezien de resultaten van het onderzoekje is dit zeker niet onmogelijk.
Dennis B
-
Exfietser
Re: FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisc
Een bobine is geen condensator maar een grote spoel en dat werkt exact tegengesteld aan een condensator. Het kost moeite om stroom door een spoel te krijgen. De spoel lijkt dat tegen te werken. Dat komt doordat er in de spoel een magnetische veld moet worden opgebouwd. Als er eenmaal een stroom loopt wil de spoel juist weer niet stoppen. Dus als je de stroomkring onderbreekt en het dus onmogelijk wordt om een stroom te laten lopen gaat de spoel een inductiespanning opbouwen om er toch stroom door proberen te persen. Iets dat zelfs kan lukken als de contacten van je schakelaar dicht bij elkaar zitten. Je krijgt dan overslag of te wel een een vonk. De beroemde contactpuntjes zullen hierdoor slijten en moeten af en toe vervangen worden. Doordat de spoel ook een secundaire wikkeling heeft zal die piekspanning die ontstaat door het telkens onderbreken van de stroomkring omhoog getransformeert worden naar een zeer hoge spanning (25KV o.i.d.) Deze spanning wordt naar de bougies geleid waar dan een overlsag optreed in de vorm van een vonk.
Dit alles is electrisch gezien nogal een heftig proces. De onsteking is een zware en lastige belasting voor de voeding. In jouw geval een omvormer. De gemiddelde stroom zal vrij klein zijn. Maar er zullen wel zeer hoge zeer kortdurende pulsvormige stromen gaan lopen. Niet elke omvormer zal daar tegen kunnen zoals Marijn en Simba al vertelde. Als jij inderdaad alles goed hebt aangesloten en hij wil niet werken zou je kunnen proberen een condensator over de plus en de min van de 12 volt omvormer te kunnen zetten. Een condensator kan werken als een soort buffer. In tegenstelling van een spoel kan een condensator onmiddelijk stroom leveren en daar ook onmiddelijk mee stoppen. De spanning wil een condensator juist liever vast houden. Als de ontsteking dus stroom vraagt kan de condensator die meteen leveren zonder dat de spanning kortstondig instort.
Je zou bijvoorbeeld deze condensator kunnen gebruiken: Display electronica
81.00.220u.35.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8cd01df6c6fef33bece2bf1befe1a917', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.display.nl%2Fcomponents%2Fcom_virtuemart%2Fshop_image%2Fproduct%2F81.00.220u.35.jpg', 'http://www.display.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/81.00.220u.35.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.display.nl%2Fcomponents%2Fcom_virtuemart%2Fshop_image%2Fproduct%2F81.00.220u.35.jpg', '', 12017675, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Voor de waarde van de condensator moet je dan even experimenteren. In het voorbeeld is hij 220 uF, maar kan zijn dat een waarde van 10uF of 1000uF het beter doet. Neem wel een werkspanning van minimaal 63volt.
Omdat je een militaire wagen hebt heb je waarschijnlijk ook een massa schakelaar. Sluit in dit geval de min van de omvormer niet aan op de min van de accu maar gewoon ergens aan het chassis. Als je dit niet doet gaat het fout als je de massapik vergeet aan te zetten en gaat starten. Het starten zal niet lukken, maar je omvormer (en mischien de rest van de 12 volt apparatuur.) is wel overleden.
Maar kijk eerst even of alles juist is een gesloten. Sluit de ontsteking anders eerst even aan op een losse 12 volt accu en kijk dan of dat werkt. Dan weet je dat dat goed zit en dat je dus alleen naar het omvormer gedeelte hoeft te kijken
Ik zou wel 24 volt voor de rest proberen te houden. Afgelopen winter met die koude heb ik daar weer veel plezier van gehad. En als je met een omvormer werkt heeft het voordelen. Als je accuspanning door koude en narigheid tijdens het starten 6 volt zakt heb je nog 18 volt over. Van 18 volt kan een omvormer nog heel goed 12 volt maken. Je ontsteking heeft dus altijd 12 volt en dus een goede vonk. Als bij een 12 volt systeem de spanning 6 volt zakt heeft je ontsteking nog maar 6 volt over om op te werken. En dus ook een beroerde vonk.
Arnold.
Dit alles is electrisch gezien nogal een heftig proces. De onsteking is een zware en lastige belasting voor de voeding. In jouw geval een omvormer. De gemiddelde stroom zal vrij klein zijn. Maar er zullen wel zeer hoge zeer kortdurende pulsvormige stromen gaan lopen. Niet elke omvormer zal daar tegen kunnen zoals Marijn en Simba al vertelde. Als jij inderdaad alles goed hebt aangesloten en hij wil niet werken zou je kunnen proberen een condensator over de plus en de min van de 12 volt omvormer te kunnen zetten. Een condensator kan werken als een soort buffer. In tegenstelling van een spoel kan een condensator onmiddelijk stroom leveren en daar ook onmiddelijk mee stoppen. De spanning wil een condensator juist liever vast houden. Als de ontsteking dus stroom vraagt kan de condensator die meteen leveren zonder dat de spanning kortstondig instort.
Je zou bijvoorbeeld deze condensator kunnen gebruiken: Display electronica
81.00.220u.35.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8cd01df6c6fef33bece2bf1befe1a917', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.display.nl%2Fcomponents%2Fcom_virtuemart%2Fshop_image%2Fproduct%2F81.00.220u.35.jpg', 'http://www.display.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/81.00.220u.35.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.display.nl%2Fcomponents%2Fcom_virtuemart%2Fshop_image%2Fproduct%2F81.00.220u.35.jpg', '', 12017675, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Voor de waarde van de condensator moet je dan even experimenteren. In het voorbeeld is hij 220 uF, maar kan zijn dat een waarde van 10uF of 1000uF het beter doet. Neem wel een werkspanning van minimaal 63volt.
Omdat je een militaire wagen hebt heb je waarschijnlijk ook een massa schakelaar. Sluit in dit geval de min van de omvormer niet aan op de min van de accu maar gewoon ergens aan het chassis. Als je dit niet doet gaat het fout als je de massapik vergeet aan te zetten en gaat starten. Het starten zal niet lukken, maar je omvormer (en mischien de rest van de 12 volt apparatuur.) is wel overleden.
Maar kijk eerst even of alles juist is een gesloten. Sluit de ontsteking anders eerst even aan op een losse 12 volt accu en kijk dan of dat werkt. Dan weet je dat dat goed zit en dat je dus alleen naar het omvormer gedeelte hoeft te kijken
Ik zou wel 24 volt voor de rest proberen te houden. Afgelopen winter met die koude heb ik daar weer veel plezier van gehad. En als je met een omvormer werkt heeft het voordelen. Als je accuspanning door koude en narigheid tijdens het starten 6 volt zakt heb je nog 18 volt over. Van 18 volt kan een omvormer nog heel goed 12 volt maken. Je ontsteking heeft dus altijd 12 volt en dus een goede vonk. Als bij een 12 volt systeem de spanning 6 volt zakt heeft je ontsteking nog maar 6 volt over om op te werken. En dus ook een beroerde vonk.
Arnold.
-
Exfietser
Re: FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisc
Verdorie 1 minuut Dennis.
Arnold.
Arnold.
-
Exfietser
Re: FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisc
Verdorie 1 minuut Dennis.
Arnold.
Arnold.
-
Marijn & Simba
Re: FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisc
eeehhhmmm, ja correct, stom, had ik MOETEN weten, maar ja, ik doe niks met bobines, vind t eigenlijk maar vieze dingen
Waar Arnold verderop ingaat: de bekende spikes. Spannings- en/ of stroompieken in de lijn naar buiten. In dit geval de omvormer...
Something died, but what.
Maar Dennis, als jou AutoEra-verhaal klopt: gewoon een lekkere ouderwetse conventionele roto-ontsteking met puntjes is dus nog beter?
Hoe zit het met de 1-2-3 variant? is die wel betrouwbaar?
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5d7e7e3792091115961e72261c12fc35', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12017700, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Waar Arnold verderop ingaat: de bekende spikes. Spannings- en/ of stroompieken in de lijn naar buiten. In dit geval de omvormer...
Something died, but what.
Maar Dennis, als jou AutoEra-verhaal klopt: gewoon een lekkere ouderwetse conventionele roto-ontsteking met puntjes is dus nog beter?
Hoe zit het met de 1-2-3 variant? is die wel betrouwbaar?
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('5d7e7e3792091115961e72261c12fc35', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 12017700, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Dennis101
Re: FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisc
Er is niets mis met een electronische ontsteking, zolang hij degelijk gebouwd is.
De 123 ignition verdelers zijn bijvoorbeeld wel goed gebouwd en daar betaal je natuurlijk ook voor.
Andere mogelijkheid is om een goede verdeler met contactpunten te kopen en hier een degelijke electronische contactpunt vervanger in te bouwen.
Het inbouwen van een electronische contactpunt vervanger in een bestaande verdeler heeft op de wat langere tijd alleen zin als zeker is dat deze verdeler in nagenoeg nieuwstaat is.
Voor het toepassen van zo'n contactpunt vervanger dus altijd de bestaande verdeler testen op speling op de rotoras en dynamisch controleren van de centrifugaal vervroeging.
Als de standaard auto nog gewoon op benzine rijdt volstaat een verdeler met contactpunten onder normale omstandigheden ook prima en een goed afgesteld mengsel ontbrandt gemakkelijk en heeft geen extra sterke vonk nodig.
Dennis B
De 123 ignition verdelers zijn bijvoorbeeld wel goed gebouwd en daar betaal je natuurlijk ook voor.
Andere mogelijkheid is om een goede verdeler met contactpunten te kopen en hier een degelijke electronische contactpunt vervanger in te bouwen.
Het inbouwen van een electronische contactpunt vervanger in een bestaande verdeler heeft op de wat langere tijd alleen zin als zeker is dat deze verdeler in nagenoeg nieuwstaat is.
Voor het toepassen van zo'n contactpunt vervanger dus altijd de bestaande verdeler testen op speling op de rotoras en dynamisch controleren van de centrifugaal vervroeging.
Als de standaard auto nog gewoon op benzine rijdt volstaat een verdeler met contactpunten onder normale omstandigheden ook prima en een goed afgesteld mengsel ontbrandt gemakkelijk en heeft geen extra sterke vonk nodig.
Dennis B
-
Tom
Re: FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisc
komend weekeinde ga ik er weer mee aan de slag en zal een en ander uitproberen , alvast hartelijk bedankt voor de tips en infromatie en ik laat weten wat de vorderingen zijn.
groet.
Tom
groet.
Tom
-
Tom
Re: FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisc
Robert uit Utrecht ik zou graag eens willen weten hoe jij dit hebt opgelost omdat wij hetzelfde type voertuig hebben .Ik komt uit de gemeente Aalten.
mvg
Tom
mvg
Tom
-
westfries
Re: FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisc
Ja Dennis
Ook mijn motor blok had zuigerschade na nog geen 6000km
En de prikkers die erbij waren op de camping tijdens die motor wissel dachten er net zo over
TROEP heeft mijn in iedergeval een motorblok gekost
Gewoon voor een 123 gaan wel iets duurder maar wie haalt er nu 135 km met een ambu
Ook mijn motor blok had zuigerschade na nog geen 6000km
En de prikkers die erbij waren op de camping tijdens die motor wissel dachten er net zo over
TROEP heeft mijn in iedergeval een motorblok gekost
Gewoon voor een 123 gaan wel iets duurder maar wie haalt er nu 135 km met een ambu
-
Robert
Re: FFR 24V waterdichte ontsteking ombouwen naar 12V elektronisc
Een wijziging op mijn eerdere mail, ik heb er een 123 in zitten.
Het is echt een plug en play type.
Alleen in ons geval (24V) de omvormer van mijn gasklep gebruikt voor de bobine.
Succes.
Het is echt een plug en play type.
Alleen in ons geval (24V) de omvormer van mijn gasklep gebruikt voor de bobine.
Succes.