Andere dynamo 24v
-
VervatC
Andere dynamo 24v
Beste Prikkers,
Ik ben op zoek naar een andere dynamo voor mijn ex-mill 109.
Eentje die op de zelfde plaats past waar bij de civiele ook de dynamo zit (links, onder het spruitstuk)
Dit om ruimte te maken voor een snaar aangedreven luchtcompressor die ik op de kop heb getikt. Die pas net niet op de civiele-dynamo plek, maar wel waar nu de militaire-dynamo zit.
Uit de boeken heb ik begrepen dat de dynamo die er nu in zit 60amp geeft.
Kan iemand mij adviseren?
Groetjes,
Cees
Ik ben op zoek naar een andere dynamo voor mijn ex-mill 109.
Eentje die op de zelfde plaats past waar bij de civiele ook de dynamo zit (links, onder het spruitstuk)
Dit om ruimte te maken voor een snaar aangedreven luchtcompressor die ik op de kop heb getikt. Die pas net niet op de civiele-dynamo plek, maar wel waar nu de militaire-dynamo zit.
Uit de boeken heb ik begrepen dat de dynamo die er nu in zit 60amp geeft.
Kan iemand mij adviseren?
Groetjes,
Cees
-
Erik One-ten+LW
Re: Andere dynamo 24v
Probeer er eentje te vinden van een oude Landcruiser. Die zijn 24V, klein en alles zit erin. Dus je gelijkrichter/spanningsregelaar wordt ook overbodig.
Zit wel een vacuumpompje op, maar die kun je er gewoon afslopen. (Of gebruiken als je dat prettig vindt)
Is wel íets groter als een standaard Series dyn, maar ik denk wel passend te maken.
Erik
Zit wel een vacuumpompje op, maar die kun je er gewoon afslopen. (Of gebruiken als je dat prettig vindt)
Is wel íets groter als een standaard Series dyn, maar ik denk wel passend te maken.
Erik
-
Erik One-ten+LW
Dat pompje heeft wel smering nodig. Valt vast te realiseren.
Succes.
Erik
Succes.
Erik
-
Exfietser
Die dynamo geeft een nominale stroom van 63 ampere en een piekstroom van 90 ampere. Hij is voor een series overigens zeer zwaar overbemeten. Een series en zeker een diesel gebruikt namelijk helemaal geen stroom. De diesel doet het ook zonder accu startmotor en dynamo. Je moet hem dan alleen aanslingeren of trekken.
De enoige stroom gebruikers zijn de lampen die op de wagen zitten. Als je naar de civiele series uit die tijd kijkt, die kon toe met een 12 volt 35 ampere dynamo. Die wekt dus maar een kwart van het vermogen op van die dikke militaire dynamo.
Als je dus alleen de standaard lampen op de wagen hebt zitten en verder niets extra's als vooruitverwarming, grote dikke radio's met grote luidsprekers, 1000 watt verstralers e.d. Dan kun je makkelijk met een dynamo toe die minder vermogen heeft en dan dus ook vaak fysiek kleiner is.
Hij hoeft dus niet per see hetzelde vermogen te hebben.
Arnold.
De enoige stroom gebruikers zijn de lampen die op de wagen zitten. Als je naar de civiele series uit die tijd kijkt, die kon toe met een 12 volt 35 ampere dynamo. Die wekt dus maar een kwart van het vermogen op van die dikke militaire dynamo.
Als je dus alleen de standaard lampen op de wagen hebt zitten en verder niets extra's als vooruitverwarming, grote dikke radio's met grote luidsprekers, 1000 watt verstralers e.d. Dan kun je makkelijk met een dynamo toe die minder vermogen heeft en dan dus ook vaak fysiek kleiner is.
Hij hoeft dus niet per see hetzelde vermogen te hebben.
Arnold.
-
110
Volgens mij kan er een A127 type dynamo op die plek.
zie:
[landrover.startpagina.nl]
[cgi.ebay.co.uk]
en wat info over deze dynamo:
[www.qxcomponents.co.uk]
Succes
zie:
[landrover.startpagina.nl]
[cgi.ebay.co.uk]
en wat info over deze dynamo:
[www.qxcomponents.co.uk]
Succes
-
VervatC
Arnold,
Op dit moment hangt er niks zwaars aan.
Maar misschien (als ik later groot ben) komt er wel wat extra verlichting, en/of een lier.
Vandaar mijn vraag; een fysiek kleinere dynamo met ongeveer het zelfde vermogen.
Groetjes,
Cees
Op dit moment hangt er niks zwaars aan.
Maar misschien (als ik later groot ben) komt er wel wat extra verlichting, en/of een lier.
Vandaar mijn vraag; een fysiek kleinere dynamo met ongeveer het zelfde vermogen.
Groetjes,
Cees
-
VervatC
Bedankt! Ik ga op zoek.
De eerder genoemde Landcruiser dynamo lijkt best zeldzaam.
Cees
De eerder genoemde Landcruiser dynamo lijkt best zeldzaam.
Cees
-
Erik One-ten+LW
Oude patrols (nissan) hebben ook 24V gehad. Ik weet echter niet wat die gebruikten.
Of wellicht een dynamo van een ex-belg leger. Oók 24V, kleiner dan de nederlanders, maar wel met dezelfde gelijkrichter.
Erik
Of wellicht een dynamo van een ex-belg leger. Oók 24V, kleiner dan de nederlanders, maar wel met dezelfde gelijkrichter.
Erik
-
Exfietser
Nee ok, Ik wilde alleen maar zeggen dat zo'n grote dynamo niet noodzakelijk is voor het goed funtioneren van de wagen en dat je dus ook met een kleinere toekunt. Dat zou de zoektocht kunnen vergemakkelijken. Dit omdat de fysieke grote toch wel samenhangt met het vermogen dat een dynamo levert en duidelijk minder inbouwruimte hebt.
Arnold.
Arnold.
-
Dirk109
Bij van Dam in Rhenen vindt je massa's van dat soort spullen nieuw en gebruikt.
Ze kunnen je misschien ook wel adviseren.
Dirk 109
Ze kunnen je misschien ook wel adviseren.
Dirk 109
-
jack pronk Breda
heb , misschien een dynamo, kwam uit een ex. mil. 109 , maar paste niet in mijn L W . De dynamo ligt nu bij Swolfs autobanden in Breda . bel of mail hem even
-
Puffino
Die Lucas A127 is de meest gebruikte algemene dynamo die er is, als ik mijn starter-reviseur mag geloven. Is ook in 24V te krijgen, ik heb er eentje in de wagen liggen
Bij Hakom in Nieuw-Vennep kunnen ze je in elk geval helpen, hier dus: [www.hakomautomateriaal.nl] (draak van een site maar goeie gasten!)
Bij Hakom in Nieuw-Vennep kunnen ze je in elk geval helpen, hier dus: [www.hakomautomateriaal.nl] (draak van een site maar goeie gasten!)