hardop denken; lpg-installatie behouden, verplaatsen of verwijde

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RoadRocket

hardop denken; lpg-installatie behouden, verplaatsen of verwijde

Bericht door RoadRocket »

deze zomer wordt de achterbak van onze SIII 88 vervangen, tijd voor wat groter onderhoud en bedenken hoe ik zaken op wil zetten...

Boesman staat nu op grijs kenteken en die wil ik sowieso omkeuren naar geel, daarvoor komen ook 2 klapstoeltjes achterin... nu ligt er tussen de wielkasten, een stukje van de grond, een lpg-tank en die moet er dus ook even uit voor de wissel.... nu speel ik met een aantal gedachtes, de niet te grote achterbak ligt namelijk aardig vol met zo'n tank... wil ik nu, voordat ik gaten ga maken:

1. de tank weer terugleggen op dezelfde plek - makkelijkste optie...
2. een ander formaat tank op een wielkast leggen zodat de vloer 'vrij' is - op zoek naar een andere tank en leidingwerk gaan vervangen
3. de tank niet meer terug leggen en gewoon op benzine gaan rijden... - een behoorlijk kleinere actieradius en 'duurder' rijden

die laatste was eigenlijk nooit een optie, maar lpg begint steeds dichter naar de benzineprijzen te klimmen (okay, er zit nog een aardig gat tussen het een of het ander), daarnaast blijft lpg in mijn ogen gewoon meer gedoe dan 'gewoon' rijden met 1 brandstof ... ik krijg er daarentegen wel een hoop meer ruimte door...

daarnaast is optie 4 natuurlijk een ombouw naar diesel, maar dat is weer wat meer werk en op zich vind ik het benzineblokje een fijn, relatief stil blokje om mee te kachelen als ik dat zo vergelijk met de 2.25 en 2.5 na blokjes om me heen...

iemand een frisse kijk op zaken?

groet, robert

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('dce94b5ebb9ec582dd3901c9db7a185b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 11993214, 600, 600, 'Loading image ...', false);

SIII 88 2.25 LPG/benzine - 1977
[boesmanblog.wordpress.com]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/04/2010 17:33 door RoadRocket.
Wiend

Re: hardop denken; lpg-installatie behouden, verplaatsen of verw

Bericht door Wiend »

RoadRocket Schreef:
-------------------------------------------------------

> 3. de tank niet meer terug leggen en gewoon op
> benzine gaan rijden... - een behoorlijk kleinere
> actieradius en 'duurder' rijden
>
> die laatste was eigenlijk nooit een optie, maar
> lpg begint steeds dichter naar de benzineprijzen
> te klimmen, d

Nou, 59 eurocent voor LPG of bijna 1,60 euro voor een liter benzine. Ik zou het nog maar even bij LPG houden....
RoadRocket

tja.... maar als het op deze lijn door blijft gaan wordt dat gat wel kleiner... [www.nu.nl]

eens dat het goedkoper is dan op benzine rijden maar optie 3 kwam eigenlijk naar boven nadat ik de lpg-prijzen zag stijgen ... en dan kijk je ook eens naar de ruimte die zo'n tank nu eenmaal inneemt en het gedoe met tanken als je je buiten ons landje begeeft...

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('8380ae9e991c308937826649ce39ad20', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 11994215, 600, 600, 'Loading image ...', false);

sjeroens

Bericht door sjeroens »

Als je uitgaat van optie 3 dan neem je mee dat de benzine prijzen niet stijgen. En ik denk dat de benzineprijzen juist harder gaan stijgen... dus ik zou de tank lekker laten zitten.
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Optie 4: Dieselen. Fris 2.5 NA'tje erin, eventueel de diff ratio aanpassen, en het geluid is nog best te doen.

Jurriaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/04/2010 18:42 door Jurriaan.
Sean

Bericht door Sean »

Bij mij heb ik de tank naar beneden gebracht. Dwz vloer open gezaagd, steunen op chassis gelast waar tank aan vast zit, tank komt niet meer boven de wielkasten uit en loopt aans weerskanten door onder/in de wielkasten. Vervolgens in stijl 'afgetimmerd'.

Grtz.
Dirk109

Bericht door Dirk109 »

Tank onder de vloer tussen de outriggers?
Bij mijn 109(dus wel groter )zat de tank(s) onder de vloer tuseen de outriggers misschien past er bij jou ook wel zoiets onder maar dan kleiner.
Dirk 109
Joost88

Bericht door Joost88 »

ik zou de hele benzine zooi eraf halen en alleen nog op lpg gaan rijden.
Dan kun je een tank op de plaats van de benzinetank leggen en eventueel nog een platte tank tussen vloer en achteras.

hoeveel liter lpg tank heb je nu?
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Dan zou ik maar niet op vakantie naar scandinavie gaan.

Arnold.
Boelo

Bericht door Boelo »

Optie 2, kies dan voor een 100 liter tank op de plaats van één van de bankjes (stoeltjes geloof ik in een 88). Je hebt dan ruimte genoeg op de laadvloer. Zojuist thuisgekomen met 4 x LR velg op de laadvloer en grote hond er bovenop!
marcel

Bericht door marcel »

Kijk hier even naar: [www.mijnalbum.nl]

Dit is de manier zoals ik 't een paar jaar geleden gemaakt heb. De tank lag eerst op een wielkast maar dat vond ik nogal onozel uitzien. Die tank heb ik verkocht overigens. Toevallig had m'n pa nog een gastank liggen die in zijn Alfa 146 had gezeten. Deze bleek precies tussen de achterste chassisbalken te passen.
Ik heb er een degelijke beugel voor gemaakt en als extra veiligheid de tank met strips vastgezet, beetje dubbelop volgens RDW eisen maar vast en zeker!
Enige nadeel is: je moet je uitlaat verplaatsen. Die had ik onder de vloerplaat aan de bestuurderskant gezet.
Bij de RDW invoerkeuring was met onder de indruk van het resultaat! Degelijk werken loont. Zet nieuwe leidingen netjes vast met klemmen die met rubber bekleed zijn, om de 30 cm ongeveer.
In de vloerplaat vd achterbak (die ik overigens vervangen heb voor een iets dikkere aluminium plaat en nieuwe dwarsliggers) had ik een inspectieluikje gemaakt. Kun je er altijd bij.

Groetjes en succes ermee!

Marcel
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Boelo Schreef:
> Optie 2, kies dan voor een 100 liter tank op de
> plaats van één van de bankjes (stoeltjes geloof
> ik in een 88). Je hebt dan ruimte genoeg op de
> laadvloer. Zojuist thuisgekomen met 4 x LR velg op
> de laadvloer en grote hond er bovenop!

Boele,
Bij de 110 past dat perfect zoals we beide ontdekt hebben. Maat van me heeft echter ook een 88 met een tank dwars achterin; en daar gaat het nooit lukken. Dan wordt het een dunne 60 (of hooguit 72) liter tank. Nou lopen ze ook wel weer wat zuiniger......
Maar qua plek is het idd een perfecte oplossing !

Gerrit
RoadRocket

mooie oplossing! ook meer werk dan ik er nu even bij kan hebben ben ik bang...

voorlopig sowieso besloten somehow door te gaan met LPG, het verwijderen van de installatie valt voor nu af als optie

ter volledigheid, ik heb nu een (meen ik) 85 liter tank, die hangt tussen de wielkasten, tegen het achterste schutbord, iets van de grond op een frame. Gisteren even gekeken en zijdelings op de wielkast kan volgens mij maximaal een 70 liter tank qua formaat ... misschien zelfs maar een 60.. Daar zou ik dus op 'terug' gaan

wellicht is de huidige oplossing dan nog niet zo'n verkeerde... al ga ik wel kijken of ik de tank iets omhoog kan brengen... dan heb ik mooi de ruimte om een 'la' onder de tank te maken waarin ik recovery-spul kwijt kan... wellicht dan de tank omtimmeren, zou houd ik links en rechts ook nog bergruimte over...

de tank is overigens een érg oud beestje, hier zit naast de vulopening nog een aparte ontluchter die je open kunt zetten bij het tanken (zo heb ik gehoord - ik doe dat nooit) - ik vraag me af of die behouden dient te worden, tegenwoordig zie je ze nml niet meer... daarnaast zou het mooi zijn als de meter die nu op de tank zit zichtbaar zou zijn tijdens het rijden.... benieuwd of ze losse tankmeters hebben die nog op deze dinosaurus passen...

lekker verder vogelen dus
G-men (Gargamel)

Het "ontluchtingsventiel zoals je dat omschrijft is 80% vulling indicator.
Als je het volgens de regels doet, dan hoor je deze een stukje open te draaien tijdens het tanken en te stoppen als er vloeistof uitkomt. Dan zit de tank voor 80% vol.
Overigens hoort die buiten de auto te zitten en niet erin...;-)
Eisen voor LPG zijn zoals ze golden voor de originele installatie. Je hoeft hem dus niet om te bouwen...... Moderne tanks zijn echter uitgevoerd met een opnemer en een mechanische beveiliging tegen overvullen.....

RoadRocket Schreef:
> mooie oplossing! ook meer werk dan ik er nu even
> bij kan hebben ben ik bang...
>
> voorlopig sowieso besloten somehow door te gaan
> met LPG, het verwijderen van de installatie valt
> voor nu af als optie
>
> ter volledigheid, ik heb nu een (meen ik) 85 liter
> tank, die hangt tussen de wielkasten, tegen het
> achterste schutbord, iets van de grond op een
> frame. Gisteren even gekeken en zijdelings op de
> wielkast kan volgens mij maximaal een 70 liter
> tank qua formaat ... misschien zelfs maar een 60..
> Daar zou ik dus op 'terug' gaan
>
> wellicht is de huidige oplossing dan nog niet zo'n
> verkeerde... al ga ik wel kijken of ik de tank
> iets omhoog kan brengen... dan heb ik mooi de
> ruimte om een 'la' onder de tank te maken waarin
> ik recovery-spul kwijt kan... wellicht dan de tank
> omtimmeren, zou houd ik links en rechts ook nog
> bergruimte over...
>
> de tank is overigens een érg oud beestje, hier
> zit naast de vulopening nog een aparte ontluchter
> die je open kunt zetten bij het tanken (zo heb ik
> gehoord - ik doe dat nooit) - ik vraag me af of
> die behouden dient te worden, tegenwoordig zie je
> ze nml niet meer... daarnaast zou het mooi zijn
> als de meter die nu op de tank zit zichtbaar zou
> zijn tijdens het rijden.... benieuwd of ze losse
> tankmeters hebben die nog op deze dinosaurus
> passen...
>
> lekker verder vogelen dus
RoadRocket

het ventiel zit ook buiten ... naast de vulopening (die dus ook buiten zit )

de (een) vorige eigenaar heeft de vulopening en ventiel alleen rechtsachter geplaatst waardoor de vulslang en de leiding van het ventiel over de wielkast naar achter lopen... ik wil dat nu wat korter opzetten door beiden ongeveer ter hoogte van de benzinedop te plaatsen... de vulslang kan ik gewoon vervangen door een kortere maar ik vraag me af wat te doen met de koperen leiding en of ik die gewoon in kan korten...

overigens sta ik tijdens het tanken nooit met een sissend ventiel te tanken, geeft me toch niet zo'n lekker gevoel... ik laat 'm dus altijd dicht en kijk op de meter hoe ver ik ben...
G-men (Gargamel)

Kennis van me heeft een normale vulopening gekocht voor een series en hierin de lpg vulplug gemonteerd. Vervolgens hele spul dus gemonteerd aan de andere kant.
Links zit dus LPG, rechts benzine vuldop.
Vond het wel een leuke oplossing eigenlijk.
Bij de 110 heb ik hem boven de benzine vuldop gemonteerd.

De leiding kun je gewoon inkorten..... mits de tank leeg is natuurlijk... :-)

Gerrit
wilberth

Bericht door wilberth »

Als ik hardop denk denk ik 109, dan komen we hem wel een keer mooi smurf blauw schilderen ;-)

Maaruh, qua motor keuze, na laatst weer eens even met mijn neus boven Wouters benzine blok gehangen te hebben, waarbij ik naar de fan moest kijken om te weten of het ding draaide of niet... Tjaa, zelfs deze oliestoker komt dan wel eens in de verleiding om naar een benzine blokje om te kijken. Dus lekker gas blijven rijden, is beter voor je oren.

Groet, Wilberth
Michael110V8

Bericht door Michael110V8 »

Na jaren van dieselen (300TDI en TD5) heb ik nu een V8.
Deze reedt op LPG, maar aangezien ik de auto alleen voor wat weekend km's heb, LPG uitgebouwd.

En ik kan je vertellen; wat een verademing. De motor loopt zoveel mooier op benzine.
Uiteraard het vergelijk is niet helemaal terecht, aangezien een V8 anders zal zijn dan een vier cilinder.

Houdt er wel rekening mee dat je na jaren op LPG wat onderhoud zal moeten plegen aan je carburateurs.
Bij mijn V8 liep de motor prima op benzine alleen lekte de carburatuers uit de vlotterkamers.
Deze hebben jaren droog gestaan (hij starte ook op LPG).
Ben nu bezig nieuwe pakkingkjes en vlotternaalden te monteren (de eerste is al klaar ).

Uiteindelijk lijkt het mij een kostenplaatje. Rijd je weinig km's, dan zou ik altijd benzine boven LPG adviseren.

Succes,

Michael
RoadRocket

neuh... het blijft voorlopig een 88 ... wél hebben we een aanhanger(tje) gekocht om de campingspullen te kunnen vervoeren, we moeten hem alleen nog in de juiste kleur zetten

LPG blijft, evenals het benzineblokje, zou wat meer power mogen hebben maar daar kampen wel meer oudjes mee dus daar kan ik wel mee leven ... wellicht nog eens een turner-kopje erop ofzo maar voorlopig heb ik nog genoeg op mijn lijstje....

hoe gaat het aan die kant op papa-vlak? een beetje je draai gevonden?

groet, robert
wilberth

Bericht door wilberth »

ja hoor, begint al aardig in mijn systeem te zitten dat papa-en.
Wat vooral wennen is, is dat je nergens anders meer tijd voor lijkt te hebben ;-)

Ik weet eigenlijk niet of een 2.5 benzine blokje nog veel uitmaakt tov de 2.25, bij dieseltjes wel, maar dat heeft met meer dingen te maken dan alleen dat beetje inhoud.

Groet, Wilberth
RoadRocket

verrassing: dat verandert voorlopig niet

als Madelief een maandje of 9 is moet je zeker deze DVD eens kijken; [www.bol.com] - hij kwam ons op een paar punten ... euh... enigzins herkenbaar voor (de hond moeten jullie in jullie geval er even bijdenken...)

ik probeer dit weekend 1 ophangbeugel van mijn uitlaat te vervangen, met een beetje geluk gaat het me ook daadwerkelijk lukken dat kwartiertje vrij te houden

(wel tijd om een keer iets af te spreken?)

groet, robert

blub.jpg --> mod_embed_images_loadimage('1ab9c09d251f01ee99052ac16b3fe56d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', 'http://www.s43.nl/laro/blub.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.s43.nl%2Flaro%2Fblub.jpg', '', 12022536, 600, 600, 'Loading image ...', false);

wilberth

Bericht door wilberth »

Iets afspreken kost maar weinig tijd toch? Lijkt me leuk, maar misschien ff off-list voortzetten dan.

Groet, Wilberth
Plaats reactie