Consequenties van 2 naar 4 wiel aandrijving

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Richard

Consequenties van 2 naar 4 wiel aandrijving

Bericht door Richard »

Hallo.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn Freelander uit 2001 staat nu al 5 weken bij een garage omdat er bij het achteruit rijden en dan weer voorruit rijden een metaalachtig geluid achter te horen was. Nu is de viscosekoppeling, cardan, steekassen vervangen en heel veel uren al in de auto opgegaan maar het probleem is nog steeds niet verholpen. Nu ben ik ten einde raad en wil de achterwielaandrijving laten onderbreken (dan is het metaalachtige geluid wel weg) tussenbak is goed heldere olie en geen ijzerslijpsel te zien. Wat zijn de consequenties, klopt het dat de tussenbak 2x zo snel zal draaien en hierdoor zowiezo kapot zal gaan.

En wie heeft er ook ooit zo'n klacht gehad.

Hoop van harte dat jullie mij letterlijk weer met de Freelander op weg kunnen helpen, blijft een mooie auto.

groet Richard
Bart van Dessel

Re: Consequenties van 2 naar 4 wiel aandrijving

Bericht door Bart van Dessel »

Niet naar het differentieël achter gekeken? Staat de auto bij een L.R. specialist? Een vreemdeling die niks met Freelanders heeft zou ik er niet aan laten werken. In nood zou je een cardanas weg kunnen halen om thuis te komen maar zeker niet voor langere tijd, de auto is ontworpen als auto met permanente 4x4 en daar is alles op gemaakt. Maar ik verdenk persoonlijk het differentieël.

groetjes, Bart
Paul Kampeerrover

Re: Consequenties van 2 naar 4 wiel aandrijving

Bericht door Paul Kampeerrover »

Je kan de achterkardan zonder problemen weghalen.
Ik heb op deze manier 40.000km zonder problemen mee gereden. Zoek maar op engelse sites en de belgische Freelanderclub site ter bevestiging.
De wagen is op deze manier ook zonder problemen 2x apk gekeurd geweest.

Groet, Paul
Exfietser

Re: Consequenties van 2 naar 4 wiel aandrijving

Bericht door Exfietser »

Yep. Heeft nog een voordeel ook. Lager brandstofverbruik en minder banden slijtage. Maar ik zou ook even naar het achterdiff en de ophangrubbers van de achtertrein kijken. En mischien een andere garage zoeken.
Vakmensen moet dit soort dingen toch gewoon kunnen vinden.

Arnold.
Dennis101

Re: Consequenties van 2 naar 4 wiel aandrijving

Bericht door Dennis101 »

Het aandrijfsysteem waarvoor bij de Freelander 1 gekozen is laat het zonder consequenties toe om met slechts voorwielaandrijving te rijden.
Wie het systeem enigszins kent begrijpt ook wel waarom.
Vele Freelander 1 rijders zijn je al voorgegaan en rijden al jarenlang met alleen voorwielaandrijving.
Onze eigen Freelander TD4 rijdt nu bijna 2 jaar zonder visco en cardanassen en de bandenslijtage (vooral achter) is sterk afgenomen en het verbruik is duidelijk merkbaar afgenomen. Hij rijdt ook een stuk soepeler, wat je met name bij het achteruitrijden merkt.

Als je bij het veranderen van rijrichting een knakkend geluid vanaf de achterkant hoort komen, dan kun je ook even nakijken of de bouten van het subframe achter nog goed vast zitten. In de liggers van de bodemplaat zitten moeren die door een plaatstalen kooi worden vastgehouden. Het komt wel eens voor dat deze moeren iets los komen en bij het vastdraaien niet meer worden tegengehouden door de kooi. In zo'n geval zal het subframe iets los zitten en zorgt de beweging voor het geluid. remedie is om deze moeren (zitten onder de vloermat) met een hechtlasje vast te zetten aan de bodemplaat.

Ook is het verstandig om de bevestiging na te kijken van het achterdifferentieel, want het komt regelmatig voor dat de steunen breuken of scheuren vertonen. Onderzoek dit nauwkeurig, want soms is een breuk of scheur nauwelijks te zien.

Dat het geluid niet te horen is bij verwijderde cardanassen komt omdat de spanning die de visco normaal gesproken veroorzaakt dan niet meer aanwezig is. Zonder achterwielaandrijving blijft de traction control overigens nog gewoon werken, dus ook 's winters zal je er niet veel last van hebben.

Dennis B
Bart van Dessel

Re: Consequenties van 2 naar 4 wiel aandrijving

Bericht door Bart van Dessel »

Dat is een goed verslag! Daar kan Richard mee vooruit. Ik wist niet dat de Freelander ook zonder a.w.aandrijving probleemloos kon rijden.

gr bart
Richard

Re: Consequenties van 2 naar 4 wiel aandrijving

Bericht door Richard »

Dennis en andere alvast hartelijk dank voor jullie info, top!!!
willem vroegh

Re: Consequenties van 2 naar 4 wiel aandrijving

Bericht door willem vroegh »

Geld dat ook voor de Defender??

Willem
Exfietser

Re: Consequenties van 2 naar 4 wiel aandrijving

Bericht door Exfietser »

Nee, de techniek zit daarvan heel anders in elkaar. Het kan wel als je je difflock aanzet. Maar of dat op de lange duur goed gaat vraag ik me af. Ik zou het niet proberen maar het gewoon weer goed maken. Door het middendiff speelt het bandenslijtage- en brandstofverbruik-probleem ook minder.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/04/2010 19:08 door Exfietser.
Dennis101

Re: Consequenties van 2 naar 4 wiel aandrijving

Bericht door Dennis101 »

Als je besluit om de achterwielaandrijving te laten vervallen alvast het volgende in de gaten houden.

Bij demontage eerst de stand van de assen t.o.v. de flenzen van de IRD en het achterdifferentieel merken, zodat je deze later weer in dezelfde stand terug kunt plaatsen mocht dat nodig zijn.
Maak ook de omgeving rond de lagerblokken van de IRD schoon om daarna de stand van de blokken te merken t.o.v. de bodemplaat.
Het merken gaat heel gemakkelijk met een spuitbus verf o.i.d., even spuiten rond de bevestiging van de lagerblokken, laten drogen en je hebt e.e.a. duidelijk afgetekend.

Bij het losnemen van het geheel eerst de twee uiterste zijden (bij IRD en bij het achterdifferentieel), de uiteinden van de assen enigszins ondersteunen en dan de lagerblokken van de visco losnemen. Visco dus inclusief beide cardanassen onder de auto uit halen en pas later de assen van de visco scheiden (is gemakkelijker op te bergen).
De boutkoppen van de bouten bij de IRD en het achterdifferentieel zijn resp. E10 en E12 uitwendige Torx, waarbij een ringsleutel E10/E12 het gemakkelijkste werkt i.v.m. de beperkte ruimte.
De bouten van de visco tegen de bodemplaat zijn M8 bouten (slw. 13 mm) en de bouten van de cardanassen op de visco zijn M10 (slw. 17 mm).

Dennis B
Plaats reactie