dieseltje blijft ook roken na revisie

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Leo Rooijackers

dieseltje blijft ook roken na revisie

Bericht door Leo Rooijackers »

Het diesel blokje van mijn Serie III 2.2.5 moest vanwege de gestage rookgordijnen onder het mes. In het blok zag het er allemaal redelijk goed uit, Geen krassen in de cylinders motorblokjijn dieselblokje, alleen aan de bovenzijde van één zuiger zaten putjes. Die bleken afkomstig van zo'n rond busje (met schuine zijde aan onderzijde.) De lagerschalen zijn vernieuwd en na het honen zijn er nieuwe zuigerveren in gezet. De klepzittingen zijn opgeschuurd en alles netjes schoon gemaakt. Vogens de monteurs hoefden de zuigers niet vervangen te worden, omdat die er nog goed uitzagen en niet te veel speling hadden

Nu is de motor weer geplaatst maar hij blijft roken, en nog eens roken. Lichtblauwe rook zeer waarschijnlijk olie, volgens mij geen overtollige/onverbrande brandstof.
Het lijkt wel of het helemaal niets uitgemaakt heeft wat we gedaan hebben. Zo kan ik 'm niet door de keuring krijgen en zo wil ik ook niet rijden.
De auto start goed en loop stationair wel mooi.

Kan het zijn dat we iets over het hoofd gezien hebben, of is het normaal dat een gereviseerde motor in het begin zoveel rookt en gaat dat over na enkele kilometers?
Wie heeft hier goed advies over?
Joost Nouwen

Re: dieseltje blijft ook roken na revisie

Bericht door Joost Nouwen »

alleen aan de bovenzijde van één zuiger zaten putjes. Die bleken afkomstig van zo'n rond busje (met schuine zijde aan onderzijde.)
na het honen zijn er nieuwe zuigerveren in gezet
Vogens de monteurs hoefden de zuigers niet vervangen te worden, omdat die er nog goed uitzagen en niet te veel speling hadden

?????
Ben geen specialist maar volgens mij klopt hier iets niet.
Volgens mij had je voor het geld het niet hoeven te laten om overmaat? of gewoon nieuwe zuigers te plaatsen.
Dat busje , is dat niet een voorkamer die los is geraakt? Is dat verholpen?

Ben ook maar een leek.
En niet zo erg bekend met revisie maar ...klepseals? vervangen?

Ga voor jezelf terug naar het begin.
Je weet wat je hebt gedaan/laten doen , wat heb je nog niet gedaan wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Hmm , niet zo goed van mij.
Een vraag met een vraag beantwoorden.
Ik hoop dat je er wel wat aan hebt
Marijn & Simba

Re: dieseltje blijft ook roken na revisie

Bericht door Marijn & Simba »

Mag hopen dat onder revisie ook het vervangen van klepseals wordt verstaan... of toch wel alle pakkingen en keerringen... dat is dan ook maar 15 euro extra.

Putjes in een zuiger is niet normaal, maar als er verder niks los zat aan de kop??

Zijn die ronde dingen voor de kleppen ook vervangen? Is je timing belt (ketting) met spanners en tandwielen vervangen? Is je inspuitpomp gereviseerd? Kortom: is er alleen gehoond of is het hele blok gereviseerd? T zijn de kleine dingen die t em doen...

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('ff2e372e8b58410008c9c8f934626299', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 11968610, 600, 600, 'Loading image ...', false);
mirza.denhond@hotmail.com

Re: dieseltje blijft ook roken na revisie

Bericht door mirza.denhond@hotmail.com »

Blauwe rook wijst inderdaad op olie die verbrandt . De olie moet dan wel in de cilinders geraken en dit kan via de zuigerveren en ook via de klepstelen. Zat er niet te veel speling tussen de klepstelen en de klepgeleiders? De klepseals houden maar voor een deel de olie tegen.
waalring

Re: dieseltje blijft ook roken na revisie

Bericht door waalring »

Hoi Leo,

Dit klinkt mij wel heel bekend in de oren. Dit is namenlijk ook de reden dat de mijne al een tijdje bij Aad staat. Probleem niet op te lossen en vermoedelijk een ongelijke cilinder uitboring. Wij (Aad) hebben het opgegeven en nu wordt hij hopenlijk snel voorzien van een andere motor. Ik hoop dat je meer succes hebt met het oplossen.

Groetjes Willem
88FFR

Re: dieseltje blijft ook roken na revisie

Bericht door 88FFR »

Hoi Leo,

Ik denk dat je brandstofinspuitpomp te laat staat.
De aandrijving hiervan verslijt en dan gaat hij steeds verder achterop lopen.
Alle verstuiverleiding aansluitingen een paar slagen lossen en dan de drie bouten van de voet van brandstofpomp ook een paar slagen lossen en de pomp in zijn geheel enkele milimeters verdraaien met de klok mee.Voordat je dit doet even een markering op de pomp maken zodat je de pomp weer op de oude stand kan zetten indien er geen verbetering zou zijn.Nu de leidingen weer aandraaien en proberen.soms moet je wat vaker proberen of je de juiste stand hebt.Als de motor wat rauw gaat lopen dus 'knikkeren' dan ben je te ver.Dat kun je ook zien want dan gaat hij zwart roken,dan moet je weer wat terug(beetje zwart roken is niet erg als hij trekken moet).Probeer dat eerst maar eens.

succes!
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Re: dieseltje blijft ook roken na revisie

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

Hoi Leo,

Voor mij is het al heel lang geleden dat ik zoiets bij een motor heb gedaan, maar je geeft zelf misschien al een oplossing aan: gaat het na enkele kilometers over?
Hoeveel heb je gereden na de revisie, ik kan me indenken dat bij het herplaatsen van de zuigers olie is gebruikt om de zuigers netjes in de cilinders te duwen, dat zal toch wel even draaien moeten om het weg te branden.


Succes,

John
Plaats reactie