Het omgekeerde (Defender 100 inch) gebeurt nog wel eens weet ik. Ik vraaf me nu af kan/mag een Discovery (300 Tdi) ook op een Defender chassis? (Net even bij een dealer voor de deur onder een 130 gelegen, lijkt nog best op elkaar )
Zit al een tijd net als veel andere mensen te denken de auto aan te pakken en te laten galvaniseren oid ivm roest.
Andere optie is met een nieuw chassis te beginnen. Probleem is dat die niet bestaan voor Discoverys/Range Rover Classics. Daarnaast zou iets meer laadruimte soms wel handig zijn, dus ik dacht zou het haalbaar zijn om in Nederland een Discovery op een 130 Chassis te zetten en dan om te bouwen naar een Crewcab/Pickup.
Afgezien van de technische verschillen (outtriggers etc) is het ook een juridisch verhaal met typegoedkeuringen etc. Ik denk dat ik so wie so een keer naar de RDW moet om ze mijn wilde plan eens voor te leggen (via de mail kwam er niet helemaal uit). Toch leek het me leuk om eens te horen hoe jullie hier over denken.
Mocht het uberhaupt mogen/kunnen dan wil proberen zoveel mogelijk dure RDW keuringen proberen te vermijden door het goed en netjes aan te pakken.
Om alvast een aantal vragen voor te zijn:
"Waarom koop ik niet gewoon een 127/130?"
1 Ik heb al een auto, is al veel aan gebeurd
2 Ik vind Disco's fijne wagens
3 Een oude Defender heeft waarschijnlijk ook werk.
Alvast veel dank voor jullie tips/ervaringen/waarschuwingen
In mijn ogen een niet haalbaar project. Lijkt me heel veel werk, gedoe met RDW, lelijk (smaken verschillen....) en als je 'm zat bent na een tijdje niet meer te verkopen. Is je electro project al af????
Er is in GB een bedrijf dat disco's maakt 120/130 dubbelecab en met een hicap achterkant helaas geen naam.
dit lijkt mij ook wat zit je +/- ook op 130 met wat meer laad vermogen, deze heeft het chassis van een Carmichael (en dat is weer zonde)
6x6disco.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7e01ee9bf32466ea4f880132ce44459f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.lr-mad.co.uk%2Fpics%2F6x6disco.jpg', 'http://www.lr-mad.co.uk/pics/6x6disco.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.lr-mad.co.uk%2Fpics%2F6x6disco.jpg', '', 11965991, 600, 600, 'Loading image ...', false);
www.lr-mad.co.uk/6x6
wat de RDW doet is natuurlijk de vraag maar in principe blijf je met alleen een andere koets binnen de 1/3 regeling.
@Bart: kan me voorstellen dat niet iedereen het mooi vind idd, maar dat zie ik minder als een punt. Veel werk zal wel ja! Wat betreft mijn electro-project. Ik houdt mijn ogen open voor wat er momenteel allemaal gebeurt maar als ik zie hoeveel moeite bedrijven hebben om iets op de markt te krijgen weet ik dat het als particulier nooit goed gekeurd wordt voorlopig Vandaar nog maar een ander idee, en mens moet toch wat.
@Theo: Die van LR Madness ken ik ja, bizar hoe ze dat geknutseld hebben Heb je misschien een naam van dat bedrijf, zou graag eens wat foto's zien.
Volgens mij is het maar op één manier mogelijk:
Je koopt een 130, haalt de koets er af en je knutselt er de koets van een Disco op. Aan de achterkant zal wel ergens de zaag in de koets moeten om er een fatsoenlijk bakkie achter te kunnen maken.
Op kenteken blijft het in dit geval gewoon een 130, waar 1/3e (de koets) van is gewijzigd. Moet je dus wel zorgen dat er een 300tdi al op kenteken in de 130 zit.
Resultaat: de auto is en rijdt als een 130 en ziet er een beetje uit als een stukje ve discovery, maar hij rijdt per definitie niet zo, alleen al omdat de wielbasis langer is.
ps: electro-project? Ik las van 't weekend een artikel dat iemand een citroen 2cv omgebouwd had naar 100% electrisch (axiradius 70km, top 120
) en ook bij de RDW een aanpassing hiervoor op het kenteken had gefixed.
@Chris: Zou idd kunnen dat dat de enige mogelijkheid is, hoop uiteraard van niet. Zou een enorme omweg zijn bovendien is combinatie van een Disco (die ik bovendien al heb) en een nieuw 130 chassis veel eenvoudiger en goedkoper te vinden...
Bedankt voor je reactie iig, en leuk om te weten van die eend zal eens zoeken!
Lucas van Lierop Schreef:
-------------------------------------------------------
> @Chris: Zou idd kunnen dat dat de enige
> mogelijkheid is, hoop uiteraard van niet. Zou een
> enorme omweg zijn bovendien is combinatie van een
> Disco (die ik bovendien al heb) en een nieuw 130
> chassis veel eenvoudiger en goedkoper te
> vinden...
>
> Bedankt voor je reactie iig, en leuk om te weten
> van die eend zal eens zoeken!
>
> Groet
> Lucas
Dag Lucas,
Er is natuurlijk de U-bocht-constructie. Auto uitvoeren naar een EU-land waar meer kan (waarschijnlijk een kwestie van een veerpont) en na conversie incl. juiste papieren weer invoeren. Wel zorgen dat in dat rare land het juiste chassisnummer op de juiste plek komt en daarenboven alle stappen heel goed documenteren teneinde een identiteitscrisis te voorkomen. Daarna heb je een Disco op 130 chassis. De inheemse bocht brengt je niet verder als een 130 met een Disco-carrosserie.
Marc
Je kunt toch de opbouw van je eigen disco er op takelen? en als basis een 130-chassis kan ook wel, alleen wordt in dát geval de auto wel als spiksplinternieuw gezien, en dat wil je waarschijnlijk ook weer niet.
Variant 2 lijkt technisch makkelijk (nou ja), maar is volgens mij RDW-technisch wel erg lastig: Het achterste stuk van je huidige disco afzagen (incl chassis) en dat verlengen. Dan moet je dus naar de RDW om je aangepastte chassis te laten goedkeuren. Dat gaat natuurlijk lastig worden omdat er geen typegoedkeuring is. Ik weet echter niet precies hoe het zit. Een oude 127 is in feite ook een verlengde 110 en er is ook menig mercedes of Hummer in 2en gezaagd, verlengd en gekeurd. Ook veel andere aanpassingen aan een auto kunnen worden geaccepteerd, maar wat je in die gevallen moet aantonen (dus als er geen typegoedkeuring ivoor je aanpassing is), dat weet ik dus niet.
Die electrische 2CV is door Leen APK op kenteken aangepast
2CVolt%20klein.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7d2154f0b104cc1ab3589058f70130bf', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.leenapk.nl%2Fimages%2Farticles%2Flarge%2F2CVolt%2520klein.jpg', 'http://www.leenapk.nl/images/articles/large/2CVolt%20klein.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.leenapk.nl%2Fimages%2Farticles%2Flarge%2F2CVolt%2520klein.jpg', '', 11972261, 600, 600, 'Loading image ...', false);
CamperChris Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je kunt toch de opbouw van je eigen disco er op
> takelen? en als basis een 130-chassis kan ook wel,
> alleen wordt in dát geval de auto wel als
> spiksplinternieuw gezien, en dat wil je
> waarschijnlijk ook weer niet.
>
> Variant 2 lijkt technisch makkelijk (nou ja), maar
> is volgens mij RDW-technisch wel erg lastig: Het
> achterste stuk van je huidige disco afzagen (incl
> chassis) en dat verlengen. Dan moet je dus naar de
> RDW om je aangepastte chassis te laten goedkeuren.
> Dat gaat natuurlijk lastig worden omdat er geen
> typegoedkeuring is. Ik weet echter niet precies
> hoe het zit. Een oude 127 is in feite ook een
> verlengde 110 en er is ook menig mercedes of
> Hummer in 2en gezaagd, verlengd en gekeurd. Ook
> veel andere aanpassingen aan een auto kunnen
> worden geaccepteerd, maar wat je in die gevallen
> moet aantonen (dus als er geen typegoedkeuring
> ivoor je aanpassing is), dat weet ik dus niet.
>
> Die electrische 2CV is door Leen APK op kenteken
> aangepast
> [www.leenapk.nl]
> %20klein.jpg
Leuk die 2CVolt. Mijn broertje antwoordde mij dat hij nog - op afstand dan - aan de wieg stond van de voor goedkeuring verplichte voorruitontwaseming: een reisföhn die ook op 110 V draait. Altijd handig zo'n broertje (nog handiger was 't als ie iets dichterbij zou wonen).
Er worden inderdaad genoeg andere auto's gestrecht, eens zien hoe dat nou precies in zijn werk gaat. Iemand nog tips van bedrijven die (legale) chassis verlenging voor een enigzins acceptabel bedrag kunnen doen?
Je moet dan alleen uitgaan van een Defender 130, waar je een Disco koets opzet. Je mag 50% (bijv. carrosserie) legaal veranderen. Chassis op de bevestigingspunten na is hetzelfde. Assen ook en de aandrijflijn ook. Krijg je een luxe dubbele cabine en pickup bak. Er zijn ook Disco's waarvan een pickup of Aus. Kelpie van is gemaakt.
Waarom wil je een ander chassis? een discovery chassis is over het algemeen een hard chassis en prima te verzinken, verder is er weinig verschil tussen de discovery chassis en de rangerover chassis. ( latere bouwjaaren 1992 + )
de koets van de discovery is een ander verhaal, ik weet nog niet in hoeverre je de achterschermen en dakplaat van de koets krijgt zonder slijptol alhoewel ik wel al eens nieuwe achter schermen heb gezien voor de discovery. de koets op zich heeft als basis gewoon een rangerover koets met wat extra plaat delen om het plaatwerk vast te schroeven.
dus als je er alles afkrijgt dan kun je de koets ook gewoon verzinken, dat weet ik zeker!
als je persee het chassis langer wilt hebben dan kun je diverse dingen doen, de 6x6 in de foto hierboven b.v heeft gewoon een extra kont stukje gekregen ( de lus over de achteras zegmaar)
je kunt de rechte koker bij de versnellings bak verlengen en een setje extra deuren monteren.
alles kan, en zolang je wilt betalen krijg je zelfs hier in NL een zelf samengestelde auto op kenteken wel moet je duidelijk kunnen maken wat er gedaan is en voor somige dingen door wie, ik zou het verlengen van een chassis overlaten aan een construktie bedrijf die hier voor is ingericht en ook een lasser heeft met certificaten.
Hoe meer je behoud van de originele auto hoe makkelijker het wordt, een donor achter kant heb je zo gevonden.
als je alles via de rdw laat doen dan ben je zo'n 1000 euro kwijt aan leleystad waar ze testen ( geluid /weggedrag) of er nog meer bijkomt durf ik niet te zeggen.
als je dit trukje in de UK wilt doen heb je al een probleem de auto moet daar al geregistreerd zijn voor je hem verbouwt om hem daar te registreren zul je inwoner moeten zijn, anders krijg je hem niet op naam.
verder zou je de auto naar wens kunnen laten bouwen door "Foley special vehicles" beroemd van de vele 6x6 en 130 140 150 verlengingen / verbouwingen van diverse landrover modellen.
@ 88Serie123 en Andrew: Dank voor de informatie! Die gegalvaniseerde foto van Andrew kende ik al, die hangt bij wijze van spreke boven mijn bed (inspiratie!!)
Voor een bepaald jaartal (ik meen 1972) zijn er geen typegoedkeuringen van toepassing. Dat geeft veel ruimte in de juridische mogelijkheden. Misschien biedt het chassis van een vroege range rover mogelijkheden. Ik heb het chassis van mijn 88 bj 1961 verlengt naar ruim 130" en er een verlengde 88 koets op gezet met de laadbak van een 90. Bij de RDW zit een man die specialist is op het gebied van verlengingen. Ook voor limo's e.d. Zijn naam heb ik even niet paraat maar kan ik misschien nog wel terugvinden. In elk geval was hij zeer behulpzaam en heeft de RDW hier in Nieuwegein overtuigd dat alles legaal was. Wat er alleen gecontroleerd werd was de kwaliteit van het laswerk en de wielbasis werd opgemeten. Teun
Dag Lucas. Ik heb de naam van de man die mij zeer behulpzaam was achterhaald. Ik twijfel een beetje of het correct is zijn naam hier te noemen. Enige discretie kan immers geen kwaad. Mail me maar even op teunstigter@versatel.nl.
Teun (ook uit Utrecht)
Ik zou dan wel de achter kant (plaatwerk/vorm) van de discovery behouden je kunt van de achter bak van een discovery prima een bakkie maken en deze netjes afwerken. het idee vindt ik wel leuk!
als ik zo je fototje zie denk ik dat een driedeurs koets mooi pas te maken is als laadbakje, je kunt een tweede set voor portieren modificeren als achter deuren.
bowy heeft zijn disco oorspronkelijk toch ook als pick-up gereden alleen niet verlengd.