RRC verliest koelwater
-
D. Louis
RRC verliest koelwater
help!
Ik heb reeds een maand of drie een probleem met mijn koelwater. Geregeld gaat de lamp van het koelwater branden in mijn dashboard, waarna er een liter of twee koelwater moet worden bijgevuld. Direct daarna weer rijden, en geen waarschuwingslamp meer. Laatst ging de lamp wederom aan waarop ik de snelweg verliet, en concludeerde dat de druk erg hoog was in het vaatje. Na rustig openen van de dop bleek na terugvloeien van het koelwater dit weer keurig op nivo!? Borrelen in het vaatje heb ik geen enkele keer kunnen bespeuren. Ik heb ergens één poreuse slang, maar wil voor ik hier mee aan de slag ga zeker zijn dat ik geen ander probleem heb. Ik heb gelezen over losgekrompen cilinderbussen, enz.
Iemand enig idee wat nu werkelijk mijn probleem kan zijn?
groet,
Douwe
Ik heb reeds een maand of drie een probleem met mijn koelwater. Geregeld gaat de lamp van het koelwater branden in mijn dashboard, waarna er een liter of twee koelwater moet worden bijgevuld. Direct daarna weer rijden, en geen waarschuwingslamp meer. Laatst ging de lamp wederom aan waarop ik de snelweg verliet, en concludeerde dat de druk erg hoog was in het vaatje. Na rustig openen van de dop bleek na terugvloeien van het koelwater dit weer keurig op nivo!? Borrelen in het vaatje heb ik geen enkele keer kunnen bespeuren. Ik heb ergens één poreuse slang, maar wil voor ik hier mee aan de slag ga zeker zijn dat ik geen ander probleem heb. Ik heb gelezen over losgekrompen cilinderbussen, enz.
Iemand enig idee wat nu werkelijk mijn probleem kan zijn?
groet,
Douwe
-
Bart van Dessel
Re: RRC verliest koelwater
Een lekke cylinder is eigenlijk alleen te controleren door het onderblok af te persen. Dan moet je het effe uitbouwen en uit elkaar halen. Als het blok nog ingebouwd is dan kan het ook een (relatief onschuldige) koppakking zijn. Is je thermostaat, radiateur, koelslangen, waterpomp allemaal in orde? Is het gtoevallig een RR tussen '95 en 2000?
Gr, Bart
Gr, Bart
-
Bart van Dessel
Ik zie dat het een RRC is gelukkig, dan is de kans op een gescheurd blok kleiner, maar zeker nog aanwezig.
gr, Bart
gr, Bart
-
D. Louis
Bart,
Het is een RRC van 1992. Ik heb de auto al eens een paar keer warm laten draaien, en zie dan geen problemen. Is het niet zo dat in geval ik een versopte radiateur, slechte waterpomp of haperende thermostaat heb de auto ook werkelijk aan de kook moet gaan?
het vreemde is dat ik dus ook geen bellen in het vaatje zie, wanneer dan ook.
mvg,
douwe
Het is een RRC van 1992. Ik heb de auto al eens een paar keer warm laten draaien, en zie dan geen problemen. Is het niet zo dat in geval ik een versopte radiateur, slechte waterpomp of haperende thermostaat heb de auto ook werkelijk aan de kook moet gaan?
het vreemde is dat ik dus ook geen bellen in het vaatje zie, wanneer dan ook.
mvg,
douwe
-
Bart van Dessel
Ik heb een keer een zelfde probleem gehad met een 3.9i aut. RRC, beige koppakkingen vervangen en nog steeds hetzelfde. Later bleek de radiateur verstopt te zitten. Een nieuwe d'r in en weg was het probleem. Dit was ca. 10 jaar geleden, toen ik net begon met RRC's, reparatie koppakkingen kostte 1600 guldens....
gr, bart
gr, bart
-
Bart van Dessel
Dat klopt inderdaad, ik had temp. problemen maar geen noemenswaardig koelwater verbruik, maar waarom vervang je die poreuze slang niet eerst? Dat zijn de kosten niet, een 3.9i die een paar keer warm is geweest heeft grote kans op lekke koppakkingen.
gr, Bart
gr, Bart
-
D. Louis
inderdaad, dan eerst maar eens de slang. Trouwens, zowel een lekke koppakking als een lek onderblok moet toch bellen geven in het vaatje?
-
Bart van Dessel
Hoeft niet, soms komen er onder volle belasting pas belletjes en dat je het onbelast niet waarneemt, of er komen helemaal geen belletjes en drinkt het koelwater gewoon op. Je kunt ook de cylinders optische bekijken met een camera, als er 1 cylinder helemaal schoon gebrand is en de rest is gewoon zwart dan heb je toch een koppakking of gescheurd blok.
Gr, bart
Gr, bart
-
D. Louis
dank je, ik moet nu eerst maar eens aan de slag gaan. alle verdere tips zijn natuurlijk van harte welkom
-
D. Louis
Vandaag bleek de koppeling met de koelvin defect. Vreemd, ik heb de meter in het dashboard nooit hoog zien oplopen. Eerst maar eens repareren.
-
Andrew Colville
ook ik zou uit ervaring beginnen met alle randapparatuur te controleren vooral een oude radiateur een radiateur 10+jaar zit vol met kalk dit help de koeling zeker niet. een nieuwe is duur maar wel heel belangrijk.
als verder alles in orde is en je probleem is er nog dan zullen de cilinderkoppen er af moeten, hopelijk kom je hier een gescheurde pakking tegen welk na vervanging alle problemen oplost.
Groetjes Andrew
als verder alles in orde is en je probleem is er nog dan zullen de cilinderkoppen er af moeten, hopelijk kom je hier een gescheurde pakking tegen welk na vervanging alle problemen oplost.
Groetjes Andrew
-
D. Louis
nieuwe viscokoppeling en het probleem is opgelost!. heren, in ieder geval bedankt voor jullie reacties.
-
LoukJanssen
Hallo
Hoe is het nu afgelopen met het koelwater probleem?.
Zelf heb ik ook een RRC V3.9,deze heeft nu ook al een jaar koelwater problemen. De koppakking is ondertussen vervangen,losse bussen waren volgens monteur niet aanwezig. Maar nu nog steeds het zelfde probleem. Water komt niet bij de olie,temperatuur blijft goed,water komt ook niet uit het reservoir. Ik konstateer 6witte en 2 bruine bougies.Is er een manier om te kijken of er water uit de uitlaat komt?
Hoe is het nu afgelopen met het koelwater probleem?.
Zelf heb ik ook een RRC V3.9,deze heeft nu ook al een jaar koelwater problemen. De koppakking is ondertussen vervangen,losse bussen waren volgens monteur niet aanwezig. Maar nu nog steeds het zelfde probleem. Water komt niet bij de olie,temperatuur blijft goed,water komt ook niet uit het reservoir. Ik konstateer 6witte en 2 bruine bougies.Is er een manier om te kijken of er water uit de uitlaat komt?
-
Bart van Dessel
De bussen hoeven niet los te zitten maar ze kunnen ook gescheurd zijn, meestal gaat dit scheurtje pas een beetje open staan als de motor goed warm is, dan gaat ie wat koelwater verbruiken. Misschien is dat bij de 2 cylinders waar de bougies wat bruin van zijn. Als dit echt het geval is dan is dat natuurlijk een probleem. Oplossing is blok volledig uit elkaar halen, af laten persen en dan verbussen. Je kunt natuurlijk wel een middeltje gebruiken dat het koelsysteem (tijdelijk) doet afdichten. Is van alles voor te koop, ook van gerenommeerde merken.
Gr, Bart
Gr, Bart