110 vooras op een series III
-
Landstalker
110 vooras op een series III
Beste prikkers,
Hoe simpel is het om een 110 RHD vooras te monteren op een series III? Sinds ik wolf velgen met michelin banden van een Defender 130 er op heb gezet willen de wielen en dus ook mijn stuur behoorlijk gaan klapperen op een bepaald stukje slecht wegdek (iedere keer het zelfde stukje weg). Dit gebeurd wel met hele lage snelheid. De eerste keer dat ik dat meemaakte vond ik wel eng.
Mischien is het probleem over als ik een vooras van een defender monteer en dan heb ik ook nog eens het voordeel van schijfremmen.
Ik weet dat bijna alles mogelijk is maar ik wil het alleen maar doen als het relatief simpel is en niet veel extra onderdelen nodig heb.
Alvast bedankt,
Mark..
Hoe simpel is het om een 110 RHD vooras te monteren op een series III? Sinds ik wolf velgen met michelin banden van een Defender 130 er op heb gezet willen de wielen en dus ook mijn stuur behoorlijk gaan klapperen op een bepaald stukje slecht wegdek (iedere keer het zelfde stukje weg). Dit gebeurd wel met hele lage snelheid. De eerste keer dat ik dat meemaakte vond ik wel eng.
Mischien is het probleem over als ik een vooras van een defender monteer en dan heb ik ook nog eens het voordeel van schijfremmen.
Ik weet dat bijna alles mogelijk is maar ik wil het alleen maar doen als het relatief simpel is en niet veel extra onderdelen nodig heb.
Alvast bedankt,
Mark..
-
Wim Janssen
Re: 110 vooras op een series III
Zit em niet in de as. Je hebt ergens speling in de stuurinrichting. Ik ken het gevoel. Bij mijn Series III 109 zat het onderste armpje op het hulpstuurhuis los. Nou ja los niet echt, maar er zat speling op de vertanding. En iedere keer dat ik over een bepaalde putdeksel reed of een soortgelijk gat in de weg, begon mijn stuur als een gek te klapperen. Nieuw armpje gemonteerd en probleem opgelost.
Andere plekken in de stuurinrichting kunnen hetzelfde effect opleveren.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2010 11:28 door Wim Janssen.
Andere plekken in de stuurinrichting kunnen hetzelfde effect opleveren.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/04/2010 11:28 door Wim Janssen.
-
paulus-109
Re: 110 vooras op een series III
buiten het probleem dat de as van een 110 veel breder is, spiraalveren heeft, en dus niet zomaar past,
zou ik eerst de voorspanning van de fusseebollen, de stuurdemper en het hulpstuurhuis eens nazien.
deze drie klusjes nemen minder tijd in beslag dan het wisselen van de vooras voor een 110 as
waarna je weer een hoop andere problemen tegen gaat komen, zoals de achteras die nu smaller als voor is etc etc.
paul
zou ik eerst de voorspanning van de fusseebollen, de stuurdemper en het hulpstuurhuis eens nazien.
deze drie klusjes nemen minder tijd in beslag dan het wisselen van de vooras voor een 110 as
waarna je weer een hoop andere problemen tegen gaat komen, zoals de achteras die nu smaller als voor is etc etc.
paul
-
Eric&Betty Boop
Re: 110 vooras op een series III
Ik zou beginnen met de voorspanning van de fusees te kontroleren.
Door de bredere banden en de grotere offset van de velgen komen hier grotere krachten op en eventuele speling merk je dan ook eerder.
Een as van een 110 of 90 heeft een grotere spoorbreedte als van een series dus je wielen komen dan ook verder naar buiten en dan moet je dus ook wenkbrauwen monteren anders kom je niet door de apk.
Verder zal je de as om moeten bouwen van schroefgeveerd naar bladgeveerd dus dat brengt ook wel wat laswerk met zich mee.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('db321daff60ec082a8af07a8b0a96c86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11964258, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d479212632b2771790a3328adbb209c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11964258, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Door de bredere banden en de grotere offset van de velgen komen hier grotere krachten op en eventuele speling merk je dan ook eerder.
Een as van een 110 of 90 heeft een grotere spoorbreedte als van een series dus je wielen komen dan ook verder naar buiten en dan moet je dus ook wenkbrauwen monteren anders kom je niet door de apk.
Verder zal je de as om moeten bouwen van schroefgeveerd naar bladgeveerd dus dat brengt ook wel wat laswerk met zich mee.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('db321daff60ec082a8af07a8b0a96c86', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11964258, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('d479212632b2771790a3328adbb209c3', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11964258, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Marijn & Simba
Re: 110 vooras op een series III
Leuk, een S3 die rijd als een Citroën DS
Zou t klapperen ook zoeken in de stuurinrichting...
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3299e70c5bcf14a85622efddbf42b52d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 11964671, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Zou t klapperen ook zoeken in de stuurinrichting...
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('3299e70c5bcf14a85622efddbf42b52d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 11964671, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Landstalker
Re: 110 vooras op een series III
Allen bedankt voor jullie reactie. Een vooras van een 110 monteren lijkt me dus niet echt een oplossing. Ik ga eens kijken of ik inderdaad ergens speling heb.
M.v.g.
Mark..
M.v.g.
Mark..