Inverter of normaal electroden apparaat

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maarten Schot

Inverter of normaal electroden apparaat

Bericht door Maarten Schot »

Voor het wat grovere werk wil ik graag mijn defecte electrode lasapparaat vervangen door een nieuwe. Niets speciaals, gewoon af en toe iets diks kunnen lassen, tot zo'n 6 mm, dus 2 platen van 3mm op elkaar.

Zit te denken aan zo'n Ferm inverter, maar die gaat tot 80A. Lijkt me niet voldoende, klopt dat? Is inverter sowieso beter dan een ouderwetse trafo?

Groet
Maarten
Marijn & Simba

Re: Inverter of normaal electroden apparaat

Bericht door Marijn & Simba »

Die heb ik ook, voor het normale laswerk meer dan genoeg.
De hogere startstroom bij een inverter is soms killing voor je plaatwerk, kies daar dan ook voor dunne elektrodes (1mm bijvoorbeeld) en het gaat op zich wel goed.
Voordeel is wel dat de elektrodes minder snel "plakken".

Let wel... voor 100 euro meer heb je MIG, dus als je veel plaatwerk wilt lassen misschien beter dat overwegen.

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('991ad092dfdbd23fdbb88a3218209058', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 11955772, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Thimo

Re: Inverter of normaal electroden apparaat

Bericht door Thimo »

Beste Maarten,

Kijk vooral naar de tijd de je kunt lassen en de afkoeltijd. De lastijd van een goedkope is vaak erg kort terwijl je een lange afkoeltijd hebt. Let je hier niet op tijdens gebruik dan raakt je apparaat oververhit en gaat dan kapot. Mijn ervaring is iets meer investeren in een goede die zeer lang mee gaat. Een inverter is kleiner en lichter en kan op een gewone groep gebruikt worden als je met grote lasstroom gaat werken ( lees dikke materialen ). Wil je hoofdzakelijk plaatmateriaal gaan lassen zou ik voor een MIG-inverter gaan. Op de sit van www.rustbuster.nl staat erg veel info en leuke aanbiedingen.

Mvg Thimo.
Maarten Schot

Re: Inverter of normaal electroden apparaat

Bericht door Maarten Schot »

Dank voor de reacties, apparaat is niet voor plaatmateriaal bedoeld, meer voor chassis etc.

Groet
Michel

Re: Inverter of normaal electroden apparaat

Bericht door Michel »

Ik zou, net als mijn bovenburen ook voor een Mig apparaat gaan. Ik heb zo'n 230v van Rustbuster en heb d'r behoorlijk wat chassis werk en ander 3mm plaatwerk mee gedaan. Dat ging erg netjes erg fijn apparaat!
Dirk109

Re: Inverter of normaal electroden apparaat

Bericht door Dirk109 »

Hallo Maarten ik heb ze alle drie en gebruik ze ook alle drie.
De Trafo (3 fase) gebruik ik voor zeer zwaar constructie werk met 4.5mm electrode of dunner.
De inverter (Ferm) voor al het andere constructie werk.De inverter van Ferm werkt(€150 gamma) uitstekend, last zeer rustig en is goed traploos regelbaar en vooral handzaam klein en licht.Voor het lassen van plaat(en ook chassis) gebruik ik een Cebora mig.De mig is naar mijn idee het best voor laswerk aan je chasssis.Een klein gaatje of plaatje kan je nog wel met electrode dichtmaken maar als het een wat langere las moet zijn en vooral netjes dan is de mig beter.
Zelf had ik ook het idee om mijn chassis op te knappen maar na een grondige inspectie heb ik toch een nieuw
chassis gebruikt.Bij het doorzagen van het oude chassis wist ik gelijk dat het een goede beslissing was geweest.
Roest is net als een ijsberg;er is veel meer niet te zien dan wel en dan wordt het een eindeloze klus.
Let op als je buiten last kan je eigenlijk enkel een electrode app gebruiken.Bij een Mig wordt het co2 snel weggeblazen(tocht-wind) en de draad verbrand snel.Het Cebora mig app werkt ook zeer goed en je kan er zelfs een dun blikje mee dicht lassen evenals dikker plaat(chassis).
Eventueel heb ik de trafo(koper gewonden) te koop voor een klein prijsje omdat ik hem niet veel meer gebruik.
Je kan zo proeflassen bij mij als je wilt.Ik heb er ff een foto bijgedaan van de mig en de inverter.Het blauwe kastje boven op is de inverter.
Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel misschien kan ik je dan helpen.
Suc6 met je keuze
Foto-U3GY8RYA.jpg --> mod_embed_images_loadimage('70e590177b1dd1742ecc7400cf663a5d', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3GY8RYA.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3GY8RYA.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-U3GY8RYA.jpg', '', 11958711, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie