TOM TOM op 24volt autolader 12 en 24 volt

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RinusBeest

TOM TOM op 24volt autolader 12 en 24 volt

Bericht door RinusBeest »

Heeft iemand ervaring met een tom tom op 24 volt?
Mijn wagen is een ex defensie NL 24volt Landrover LW uit 1977.
Ik heb net een TomTom aangeschaft, de beschrijving zegt dat de autolader geschikt is voor 12 en 24 volt.
Kan ik ongestraft direkt 24 volt op de lader zetten? Zodat de tomtom kan laden.
of moet ik de 24 volt van de wagen eerst terugbrengen naar 12 volt?
Ik heb nl al een nare ervaring met het opladen van een gsm,(met travo ertussen 24 naar 12volt) terwijl de beschrijving van die lader zij dat er 12 en 24 volt op kon.

graag ervaringen, hoe jullie dit opgelost hebben?
gr RinusBeest
gsm:0653325260
Exfietser

Re: TOM TOM op 24volt autolader 12 en 24 volt

Bericht door Exfietser »

Als hij volgens de beschrijving op 24 volt moet kunnen zou dat ook moeten kunnen. Nadeel is dat de adapter een stuk warmer wordt. Ik heb dat spul met een omvormer overigens op 12 volt gezet om deze reden. Vooral als je naar warmere oorden gaat reizen is het beter om het op deze manier te doen.

Met een trafo alleen kan het overigens niet. Die zijn alleen geschikt voor wisselspanningen. Je moet een omvormer gebruiken. En die zijn niet heel duur. En je kunt ook een radio, bakkie e.d. aansluiten.

Zie ook: [www.omvormer-pagina.nl]
[www.omvormer.nu]

Deze is leuk voor de tomtom: [www.elektronica-online.nl]

Als je ook een kleine radio en een bakkie wilt voeden is dit mischien wat: [www.elektronica-online.nl]

Voor een grote radio met een boel speakers enzo en bijvoorbeeld een koelkast moet je aan zwaardere omvormers gaan denken.

Zorg wel dat je de omvormer juist aansluit. Dus met de min aansluiting niet aan de min van de accu maar aan een massapunt op het chassis. Anders fikt alles er uit als je gaat starten terwijl je de massaschakelaar vergeet aan te zetten.

Arnold.
Bart van Dessel

Bericht door Bart van Dessel »

Ik heb een TomTo 940 live en gebruik 'm in de vrachtwagen (24 volt) en ook in m'n Range Rover (12 Volt) en dat gaat prima. Op de originele TomTom autolader staat ook 12 en 24 volt op, dat ie wat warmer wordt zal geen probleem zijn.

Groetjes, Bart
RinusBeest

Bericht door RinusBeest »

Exfietser en Bart,

bedankt voor jullie antwoorden.
ik verschreef mijzelf, ik heb geen trafo, maar een omvormer 24 naar 12 volt.

maar als ik het goed begrijp, kan ik zowel 24 als 12 volt aansluiten.
terwijl het nadeel van 24 volt is dat de lader dan iets warmer wordt.
ik sluit de omvormer trouwens aan op de radio aansluiting achterin daar zit een + en -.

Dan ga ik maar voor de 12 volt, want dat is dan veiliger. (in een ander nood geval of zo kan ik dan altijd op 24 v laansluiten en laden.

nogmaals bedankt gr RinusBeest
110

Bericht door 110 »

Kan gewoon op 24 Volt, en wordt niet warm.
Puffino

Bericht door Puffino »

hoe wil je starten als je de massaschakelaar om hebt?

Die snap ik niet, Arnold. (ligt waarschijnlijk aan mij hoor).

Sander Lelieveld

Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Gewoon massa schakelaar uit en dan starten. Er gebeurt dan normaal gesproken niets. Maar met een fout aangesloten omvormer gaat de startstroom van de plus van de accu door het startrelais, door de startmotor naar je chassis. Vervolgens van je chassis naar de massa van je autoradio of bakkie (antenne) en dan de dunne min draad van je radio naar de omvormer massa van de omvormer via het dunne min draadje van de radio naar de omvormer. En vandaar via het dunne min draadje van de omvormer naar de min van de accu.

Dat geeft allemaal waarschijnlijk zoveel weerstand dat de startmotor waarschijnlijk niet eens wil draaien. Er wil echter wel een eneorme startstroom van (toevallig gemeten) 250 ampere door je radio, omvormer, bakkie etc lopen. Die gaan dus rook signalen geven. En zoals we allemaal weten is electronica de kunst van binnenhouden van rook. Alle componeneten zijn namelijk gevuld met rook. En als dat er uit komt is het betreffende onderdeel stuk.

Arnold.
Plaats reactie