A2 - Koppelingsplaat kapot?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Finn

A2 - Koppelingsplaat kapot?

Bericht door Finn »

Vandaag reed ik met de ambu op de A2 richting Amsterdam. Lekker in de 4e versnelling met overdrive. Ineens rook ik verbrande koppelingsplaat.. niet lang daarna schokte de auto een beetje. Het leek op het gevoel wat je hebt als je de tank leeg gereden hebt. Maar de motor bleef draaien. Ik ben dus maar aan de kant gaan staan.
1. Versnelling erin, koppeling laten opkomen, beetje gas.. geen beweging in die kar te krijgen. De motor draait wel, maar ik kom niet van mn plek. Zo heb ik alle versnellingen geprobeerd, ook de achteruit.. nix. Ik heb dan uit wanhoop de reductiebak ingeschakeld.. maar zoals al verwacht gebeurde er niets. Wel hoorde je steeds een geluid als je de koppeling liet opkomen.

Ik vermoed dat mijn koppelingsplaat kapot is. De anwb heeft me van de snelweg af geholpen. De wagen staat nu vooreerst in Amsterdam Zuid oost op een parkeerplaats (bij een burger king, hoop dat ze hem niet weg slepen). Moet even bedenken wat nu de volgende stap is.

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen?

Gr,
Finn
Frans Bonnes

Re: A2 - Koppelingsplaat kapot?

Bericht door Frans Bonnes »

Als je op de vooras geen vrijloopnaven heb, die je vergeten bent in te schakelen, neem ik aan dat de koppeling het begeven heeft.
Vooral omdat je dat ook geroken hebt.

Als je ANWB lid bent wordt de auto trouwens voor je naar een bestemming gebracht huis of garage, wat jij wilt.

fb
Finn

Bericht door Finn »

hallo Frans,
de vrijloopnaven heb ik er niet meer op zitten.
De anwb vroeg inderdaad waar ik naartoe wilde.
Mijn adres in Amsterdam was geen optie (omdat ik daar geen parkeervergunning heb). En het adres van een garage had ik niet bij me (mijn broertje heeft vanmiddag hier naar het adres van auto rega gevraagd, maar toen waren we al op weg naar de burger king.. haha) Raar genoeg kon dat adres ook niet meer gewijzigd worden. Ik zal ze morgen even bellen (want vandaag waren ze al dicht). En hoop dat de anwb dan nog een keer wil komen.

Gr,
Finn
Gert

Bericht door Gert »

Ben ik een keer van huis zonder mobiel....

Ik neem aan dat je daarom had gebeld ? Toen ik thuis was was het al wat later dus toen heb ik niet meer gebeld.

Het adres van autorega heb je nu vast wel gevonden. Ik hoop dat de ANWB je kan helpen om hem naar bijvoorbeeld Autorega te krijgen. Is het die Burger King bij het AMC, knooppunt holendrecht ?
Ik durf je ook niet met mijn ambulance door de zeeburgertunnel te slepen, en bovendien is het vanaf daar nog wel een stukje sturen. In Purmerend zit ook iemand die in Landrovers doet, de oude werknemer van Knook, nu kraakman4x4 genaamd. Ik neem aan dat je de ambulance het liefst zo snel mogelijk weer op de rit wil hebben, en ik weet niet in hoeverre autorega of kraakman "spoedklusjes" voor laten gaan, maar dat komt omdat ik nog nooit bij een garage moest zijn voor reparatie.

Je kunt me morgen de hele dag bellen als je iets nodig hebt, of iets moet weten, ik zal mn mobiel bij me houden.

Groeten,

Gert
Gert

Bericht door Gert »

Misschien kun je trouwens wel gewoon een paar autogarages in de buurt afbellen met de vraag of jij bij hun op de brug je koppeling mag vervangen. Je hebt de onderdelen binnen enkele dagen in huis, en ik neem aan dat van die eenmansbedrijfjes wel willen helpen. De Kwikfit enzo niet, maar je hebt in nederland (en met name amsterdam ;-) ) een heleboel van die half duistere autogarages. [maps.google.nl] bijvoorbeeld.

Het is jammer dat je het niet op straat mag doen, want met een manual er bij kan het niet zo heel ingewikkeld zijn lijkt me.

Groeten,

Gert
westfries

Bericht door westfries »

In en rond Amsterdam hab je meerdere hobby gerage's
de Heining hobbyhal bv
Finn

Bericht door Finn »

bedankt voor de reacties. Op zich geen slecht idee met die garages, maar ik heb nog nooit een koppelingsplaat vervangen en weet niet of ik daar alleen aan wil beginnen.
Ik ga zo even kijken hoe dat in de theorie zou moeten gaan.

Gr,
Finn
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Bak van de motor af, verder weinig spannends. Zijn vooral lompzware onderdelen waar je mee werkt, lastig is het niet. Met de juiste werkplaatsinrichting piece of cake. Maar ook op straat wel te doen.

Succes!

Jurriaan.
Finn

Bericht door Finn »

Ja dat dacht ik al.. voordeel is dat bij de ambu de bak er naar onderen uit kan.
Maar nogmaals, alleen zie ik dit niet zitten. Ik heb altijd wel een hoop gereedschap bij me, maar of ik alles hier heb om die bak los te halen, ..hmm?
Ik ken wel iemand die bij de Heijning een Attelier heeft (helaas geen knutselgarage). Daar voor de deur is plek, maar is ook niet binnen.
Thijs

Bericht door Thijs »

Hallo Finn

op de heining 117-119 zit een doe-het-zelf garage.
Ik ben er zelf nog niet geweest maar een vriend van ons doet er het onderhoud van z`n auto.

Gr
Thijs
Finn

Bericht door Finn »

ok, dat is een optie.. indien iemand zin en tijd heeft mij te helpen.
Uiteraard tegen een vergoeding
Ik kan nu ook Bram bellen om hem te vragen of hij het wil doen.. maar dan kom ik over mijn versnellingsbak-angst nooit heen. Zou de bak zelf graag een keer eronderuit halen.
Bovendien is het ook een kostenkwestie :-/
Mocht iemand zin hebben, mijn mobiele tel: 0049 1577 3479142
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Geen speciaal gereedschap voor nodig, een paar druppels durf en lef wellicht?

Paar extra handjes zijn wel handig af&toe.

Jurriaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/04/2010 12:27 door Jurriaan.
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Een centreerding voor de koppeling is echt wel handig hoor. En vervang dan ook gelijk je toplager.

Arnold.
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Hmm, die ligt hier tussen het standaard gereedschap

Jurriaan.
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

zin wel maar tijd niet.
gewoon aan beginnen is echt easy

paul
westfries

Bericht door westfries »

Bij Heining hebben ze ook gereedschap, sleutelplekken ,colombruggen ,gevuldekoek ,en er loopt altijd wel een monteur rond die voor zich zelf werkt daar
Je laat je auto voor 5 euro de hele nacht staan
Je zet je tent op of neemt een fiets mee en na 2 dagen sleutelen zit je bak er weer onder
De laaste keer heb ik het over moeten doen
Er zat zoveel los dat ik de trip naar Marroko niet aandurfde dus heb ik het gewoon over gedaan
Appeltje eitje niets geen gekke dingen
Helaas voor jou zit ik nu even in Africa dus is de reistijd te lang voor mij
westfries zusje

Bericht door westfries zusje »

Ik heb de koppelings plaat tot 2x toe eronder uit gehaald, ze waren tijdens het vervangen in een"goede"garage vergeten de toplager te vervangen.
Heb dan wel geen laro maar een bf, het systeem komt overeen.
Wel heb je een contra pullie nodig om de lager te vervangen en een tip ..... kijk twee keer hoe je de plaat erin zet.
Bij mij is de ene kant anders als de andere kant( kan bij jullie wel eenvoudiger zijn, maar het is en blijft engels..............
heb het trouwens voor 80% alleen gedaan, alleen het koppelingshuis is wat zwaar voor de meeste onder ons om alleen te tillen.
Centreer asje is wel erg handig en wees daar mee geduldig.
Succes en rustig aan beginnen, greetz
Finn

Bericht door Finn »

Even de stand van zaken..
ik ben gisteren bij de auto geweest en heb het kijkluik van het koppelingshuis open gemaakt.
Bij ingetrapte koppeling maakt deze metaalachtige tikkende geluiden,
Ik heb er toch voor gekozen de wagen naar Auto Rega te laten brengen. Ik bel straks de anwb en hoop dat ze hem een 2. keer willen slepen. De politie die gisteren langs kwam zei dat ze dat eigenlijk niet doen.. ik bel vanmiddag.

Zal jullie op de hoogte houden.

Gr,
Finn
Plaats reactie