Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Geert Oude Luttighuis

Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Aangezien mijn toerenteller iedere vorm van dienst weigert, wil ik testen of dit in de dynamo zit of in de bedrading.
Dus wil ik een multi-meter op de W-aansluiting zetten, maar weet iemand welke waarde(s) door een gezonde W-aansluiting dienen te worden uitgezonden?
Benno

Re: Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Bericht door Benno »

W aansluitingen op de dynamo doe je eigenlijk alleen met diesels. Benzineblokken pak je op de bobine op.

Benno
Geert Oude Luttighuis

Re: Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Think again?! Volgens mij moet je bij 8-cilinders weer bij de dynamo zijn, in ieder geval is dat bij de RRC V8 zo...
jouke ruardy

Re: Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Bericht door jouke ruardy »

volgens mij is het de helft van de accu spanning
dus 6 volt +/- wissel spaning en geen gelijk stroom
als je het zeker wil weten dan moet ik het morgen even naar kijken

mvgr jouke ruardy
Geert Oude Luttighuis

Re: Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

jouke ruardy Schreef:
-------------------------------------------------------
> volgens mij is het de helft van de accu spanning
> dus 6 volt +/- wissel spaning en geen gelijk
> stroom
> als je het zeker wil weten dan moet ik het morgen
> even naar kijken
>
> mvgr jouke ruardy

Thnx! Als je het zou kunnen/willen nakijken: graag! (ik ga er vanavond toch niet meer mee aan de slag... )
Benno

Re: Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Bericht door Benno »

Mijn eigen RRC V8 heeft gewoon de toerentelleraansluiting direct op de bobine. Op de toerenteller zit een omschakeling voor 1,2,4 of 8 cilinders.

Groet,

Benno
Geert Oude Luttighuis

Re: Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Dan heb je waarschijnlijk een échte oude? Waarbij de (aftermarket?)toerenteller op het dashboard gemonteerd zit?
Volgens mij krijgt de tt (bij de RRC >'81, dus met de tt in het klokkenspel) zijn voeding vanuit de dynamo?
Benno

Re: Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Bericht door Benno »

klopt, een echte dus

Benno
jouke ruardy

Re: Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Bericht door jouke ruardy »

de uitgang op de w is de helft van het boord net spanning
en daar komt inderdaat wisselspanning uit
dus bij een goed werkende dynamo zal deze waarde liggen bij
een +/- 7 volt wisselspanning

mvgr jouke
Geert Oude Luttighuis

Re: Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Thnx! Is het niet zo dat deze waarde moet fluctueren met het toerental? Zodat zeg maar de teller weet dat-ie meer of minder aan moet geven?
Exfietser

Re: Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Bericht door Exfietser »

Nee. De frequentie van de wisselspanning is evenredig met toerental. En daar werkt de toerenteller op.

Dus bij 1000 Rpm van de dynamo geeft die bijvoorbeeld 1000 Hz. Kan ook 333 Hz zijn. Dit afhankelijk van het aantal spoelen in de dynamo. Dit kun je op de toerentellers ook instellen.

Arnold.
Geert Oude Luttighuis

Re: Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Bericht door Geert Oude Luttighuis »

Thnx!

Dus begrijp ik goed dat ik eerst überhaupt moet checken of er (+/- 7 Volt wissel)spanning op het W-contact staat, en zo ja, dat ik moet checken of-ie fluctueert in frequentie? Als-ie dat goed doet moet ik het probleem in principe in de bedrading naar of de toerenteller zelf zoeken?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/04/2010 13:57 door Geert Oude Luttighuis.
Exfietser

Re: Waarde(s) W-aansluiting dynamo

Bericht door Exfietser »

Frequentie meten kun je alleen met een frequentie meter. Er zijn overigens multimeters die dit kunnen. Met een scoop kun je zien of er een beetje een knappe spanning uitkomt. Met een scoop kun je ook de frequentie bepalen.

Maar dit is helemaal niet nodig. De frequentie is namelijk direct afhankelijk van het toerental van de dynamo. Zoiets als dat je met een tandwiel via een ketting een ander tandwiel aandrijft. De snelheden van beide tandwielen hebben altijd dezelfde verhouding met elkaar zolang de ketting er goed omloopt. Als de snelheden zouden verschillen dan is er iets echt kapot. Een gebroken ketting bijvoorbeeld.

Dus als je dynamo het gewoon doet. D.w.z. dat de accu goed oplaad is de frequentie op de w aansluiting in orde. De frequentie hoef je dus niet te meten. Die klopt altijd. Wat er wel fout kan gaan is dat de spanning op de w aansluiting weggevallen is of te laag kan zijn door een defecte gelijkrichter. Om dat te testen kun je met een multimeter (Het liefst een ouderwets analoog exemplaar.) de spanning op de w aansluiting t.o.v. de massa meten. En dan met de meter in wisselspannings-stand. Wat die waarde moet zijn kan ik helaas niet even voor je meten, omdat ik nu in China zonder landrover zit, maar hierboven hebben ze het over 7 volt. Probeer dat eens te meten. Als dat er is en de dynamo laad goed kun je er vanuit gaan dat je dynamo verder in orde is en je het probleem verderop in het circuit moet zoeken.

Arnold.
Plaats reactie