Oplossing " tikkend geluid benzine blok" 123 ignition

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
megamannen

Oplossing " tikkend geluid benzine blok" 123 ignition

Bericht door megamannen »

Enige tijd geleden een benzineblokje gereviseerd en meteen voorzien van
een 123 ignition.
Blok liep prima.
Geen olieverbruik en topsnelheid goed.

Alleen bij hogere snelheden hoorde ik dat vervelende tikkende dieselgeluid.
Op zich niet erg als je diesel rijd maar ik heb een 2,25 benzine.
Allerlei dingen geprobeerd.
Opnieuw carter eronder uit en alles nog eens opnieuw op moment gezet.
Dikkere olie 20W50 erin maar ook dat was niet echt de oplossing.

Toch weer wat boeken erbij gepakt en het bleek dat ik last had van pingelen.
Het te vroeg ontsteken van de brandstof waardoor het blok flink op zijn lazer krijgt.
Onderin de 123 ignition zit een schakelaar met 16 verschillende standen.
Met deze schakelaar kun je verschillende vervroegings curves kiezen.
Ik had 'm ooit op E gezet omdat ik dat ergens gelezen had.
Heb de schakelaar inmiddels op stand 3 gezet waardoor de vervroeging veel minder is.
Een proefrondje op de snelweg resulteerde in een stil blok waar geen tik meer te horen was.27 graden i.p.v. 36 graden.
Ook de topsnelheid is toegenomen dus een echte win win situatie.
Hopelijk heb ik het blok niet te lang pijn gedaan met mijn verkeerd ingestelde onsteking.

Groet Laurens

[megamannen.web-log.nl]
Dirk109

Re: Oplossing " tikkend geluid benzine blok" 123 ignit

Bericht door Dirk109 »

Hallo Laurens ik wilde mijn 123 vanavond ook nog op aanraden van jouw op E zetten.
Ik heb de boeken er op nageslagen en daar staat toch in dat bij 3500 toeren 30-34graden en bij 4500 toeren 38-42
graden vooronsteking.Dus curve E zou de meest ideale zijn(weliswaar op benzine).In de beschrijving staat als de motor pingeld dan met 2 graden per keer de verdeler terugdraaien.Het meeste vermogen schijn wel tegen de pingelgrens aan te liggen.Pingelen schijnt idd zeer slecht voor je blok te zijn, veel te warm en slecht voor de zuigers. Misschien heb je de onsteking wel iets te vroeg gezet waardoor de vooronsteking boven de 36 graden uitkomt die de 123 geeft.Volgens mij moet de 123 precies op BDP zetten zonder vooronsteking.Ik heb de 123 gebruikt gekocht en hij stond bij mij op C voor een benzine motor.
Mijn 123 staat ook op 3 aangezien ik dacht dat bij gas hoge toeren juist de vervroeging veel minder moet zijn, daarom voor 3 gekozen (27 graden bij 4200 toeren).
Misschien dat ik binnenkort de motor en 123 eens prof.laat afstellen om gelijk eens te leren hoe het nu echt moet en hoort op gas.Bij mij ploft de motor soms op gas als ik het gas geheel loslaat en de auto doorlaat rollen dus lijkt mij ook niet goed.
Als ik nog iets intressants tegenkom over de 123 hoor je het wel.
Succes Dirk109
megamannen

Bericht door megamannen »

Hoi Dirk,

Ik ben in ieder geval blij dat ik van dat getik af ben.
Het doet gewoon pijn om te horen
Wellicht dat ik nu per stapje de vooronsteking kan aanpassen totdat de boel weer gaat pingelen
en dan vervolgens een stap terug.

Maar ik ben in ieder geval erg tevreden.
Dus jij bedankt voor je advies.

Groet Laurens
Dirk109

Bericht door Dirk109 »

Heb zojuist op curve 6 gereden (zondervacuum op 0 bdp gesteld)en werkte op lpg en benzine ook goed.Dacht dat het op lpg wat beter was.Echter op benzine hoorde ik nog steeds die plofjes bij gas los, dus nog niet helemaal
goed.
Wordt vervolgd...........
Dirk
Plaats reactie