Oorzaak duidelijk: Help, 3.5v8 carbs start wel, slaat na 4 sec a
-
Rolvo
Oorzaak duidelijk: Help, 3.5v8 carbs start wel, slaat na 4 sec a
Ik heb mijn Range Rover de hele winter (vanaf eind nov.) stil laten staan. Nu heb ik onlangs een nieuwe startmotor gemonteerd en nu slaat ie goed aan. De nieuwe startmotor is krachtiger en dat werkt goed maar.... Na ongeveer 4 sec. slaat de motor weer af. Ik heb een nieuw brandstoffilter gemonteerd, wat overigens geen overbodige luxe was. De bodem van de filter beker zat ongeveer 1 cm drab/roest in. Nu lijkt ie iets langer te lopen maar slaat nog steeds na enkele seconden af. Wat kan dit verder zijn? Het is een auto uit 1985 met een elektrische brandstofpomp. Het pompje tikt keurig als het contact aan gaat. Zit hier nog een filter in? Kunnen de carburateurs ook nog verstopt zitten? Als ik de carbs er af haal om te reinigen moeten ze dan ook weer gesynchroniseerd worden?
Alvast bedankt voor meedenken en hopelijk oplossingen. Btw; waar zit de brandstofpomp bij de RRC?
groet,
Eric
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2010 21:53 door Rolvo.
Alvast bedankt voor meedenken en hopelijk oplossingen. Btw; waar zit de brandstofpomp bij de RRC?
groet,
Eric
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2010 21:53 door Rolvo.
-
Benno
Re: Help, 3.5v8 carbs start wel, slaat na 4 sec af
bij oudere modellen zit de pomp links onder de auto net voor het driehoeksrubber van de achterstabilisatorstang. Deze tikt als het goed is.
Om te kijken of alles werkt zou je de brandstofleiding op een carburateur kunnen losmaken en deze even in een fles hangen. Daarna contact aan en kijken of er benzine uitspuit. Het zou zomaar kunnen dat er gewoon te weinig verpompt wordt. Andere optie die vaak voorkomt is water in de tank. Dit water komt door het hele brandstofsysteem te zitten met allerlei rare bijwerkingen. Is ook goed te zien trouwens in de opgevangen brandstof. Als zich daarin al snel een ontmenging plaatsvnidt heb je water in de tank en kun je alles losmaken om schoon te spoelen. Ik heb RRC's gezien met liters water in de tank na jaren verwaarlozing. Je diagnose van roest in je brandstofilter maakt me ook bang dat er water inzit want benzine roest niet.
Benno
Om te kijken of alles werkt zou je de brandstofleiding op een carburateur kunnen losmaken en deze even in een fles hangen. Daarna contact aan en kijken of er benzine uitspuit. Het zou zomaar kunnen dat er gewoon te weinig verpompt wordt. Andere optie die vaak voorkomt is water in de tank. Dit water komt door het hele brandstofsysteem te zitten met allerlei rare bijwerkingen. Is ook goed te zien trouwens in de opgevangen brandstof. Als zich daarin al snel een ontmenging plaatsvnidt heb je water in de tank en kun je alles losmaken om schoon te spoelen. Ik heb RRC's gezien met liters water in de tank na jaren verwaarlozing. Je diagnose van roest in je brandstofilter maakt me ook bang dat er water inzit want benzine roest niet.
Benno
-
Rolvo
Inmiddels even de pomp laten draaien. Komt in korte tijd voldoende brandstof naar de carburateurs. Even opgevangen in een Hak potje en ik zie zo snel geen ontmenging ontstaan. Wel leek het een beetje gelig. De roest in het filter zal inderdaad door veel vocht ontstaan zijn.
Als er water in de brandstof zit lijkt me dat ie ook niet wil starten. En dat doet ie gewoon goed. Als de motor vervolgens smoort en afslaat start ie vervolgens direct. Om een paar sec. later weer af te slaan. Kan nog ergens een vacuum oid ontstaan waardoor de brandstof niet naar de cylinders gaat?
Meest voor de hand liggend is om nu de carburateurs schoon te maken?
Als er water in de brandstof zit lijkt me dat ie ook niet wil starten. En dat doet ie gewoon goed. Als de motor vervolgens smoort en afslaat start ie vervolgens direct. Om een paar sec. later weer af te slaan. Kan nog ergens een vacuum oid ontstaan waardoor de brandstof niet naar de cylinders gaat?
Meest voor de hand liggend is om nu de carburateurs schoon te maken?
-
Wim Janssen
Laat je pomp eens wat langer lopen terwijl je de benzine opvangt. Het kan heel goed gebeuren dat de benzinepomp in eerste instantie uit de tank zuigt en verpompt naar de carburateurs, maar dan zoveel roest aantrekt in het filter op de aanzuigbuis in de tank, dat deze verstopt. Vervolgens stopt je auto en je zet hem van contact af. Op dat moment spoelt alle vuil van het filter, want het is een uitwendig filter en is geen zuiging meer richting filter. Dan is het filter weer schoon om bij de volgende poging weer genoeg te geven om te starten en even te lopen.
Het heeft bij mij weken geduurd voor dat ik dit door had.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover 110 CSW V8 1983 "William"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
[wim-janssen.fotopic.net]
Het heeft bij mij weken geduurd voor dat ik dit door had.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
-
Rolvo
Ik snap wat je bedoelt. Ga ik overmorgen verder mee. Wat was de remedie? Tank leeg laten lopen? Roest er uit gespoeld? Of zelfs een nieuwe/andere tank?
groet,
Eric
groet,
Eric
-
Wim Janssen
Eerst heb ik de tank meerdere malen gespoeld, maar het probleem bleef zich herhalen. Omdat ik echter op LPG rij, was het probleem ook weer niet zo groot. Toen ik echter na revisie afgelopen winter het blok op benzine moest inrijden, zat ik er weer mee. Toen heb ik eerst overwogen om gewoon een nieuwe tank er onder te hangen, maar deze bleek nog vrij nieuw te zijn. De buitenkant was compleet roestvrij. De binnenkant echter allesbehalve. Toen heb ik met HG roestomvormer de tank zo goed als roestvrij gekregen. Het plan was om hem daarna met een coating van binnen te behandelen, maar omdat dit allemaal afgelopen koude winter was en ik eigenlijk niet veel tijd had omdat de auto moest rijden heb ik dit uitgesteld tot dit voorjaar. Dus eerdaags gaat de tank er weer onderuit om nog eens met HG roestomvormer te behandelen en dan te coaten. Maar ook zonder coating rij ik nu nog probleemloos op benzine.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
-
GeraRRCd
Eric, blijft hij wel doorlopen als je remmenreiniger op de luchtfilter /inlaat spuit, of slaat hij dan nog steeds af?
Ik weet niet wat voor koudestart elementen in een carb-versie zitten maar kan het een (extra) klepje zijn o.i.d.?
valse lucht / vacuum slangen gecontrolleerd? Ook dat kan je doen door remmenreiniger rond de moter te verstuiven - als ie harder gaat lopen weet je dat hij de extra brandstof oppakt in de buurt waar je gespoten hebt.
succes,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('063b0173eb66d0a16f84350d95cf7239', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 11123652, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik weet niet wat voor koudestart elementen in een carb-versie zitten maar kan het een (extra) klepje zijn o.i.d.?
valse lucht / vacuum slangen gecontrolleerd? Ook dat kan je doen door remmenreiniger rond de moter te verstuiven - als ie harder gaat lopen weet je dat hij de extra brandstof oppakt in de buurt waar je gespoten hebt.
succes,
Gerard
range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('063b0173eb66d0a16f84350d95cf7239', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 11123652, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Rolvo
Ok, volgende stap gezet;
Benzine uit tank laten lopen via het slangetje naar de benzinepomp. Geen verontreiniging kunnen ontdekken, liep heel regelmatig door tot de laatste drup. De pomp er afgehaald en het deksel aan de onderkant losgedraaid. Op het magneetje in het deksel zat wel wat verontreiniging maar dat was nagenoeg niets. Wel één rubber ophanging gemold bij de demontage. Waar kan ik die even halen? Ik woon in Bennekom en werk in Nijkerk. Bij Gans in Ede?? De benzine die ik in 3 cans á 5 L heb opgevangen ziet er helder uit en ik ontdek ook nog geen waterafscheiding.
@Wim, was bij jou de vervuiling in de benzine zichtbaar? Ofwel hoe wist je nou dat er rommel in de tank zat?
@Gerard, ik doe de klus in m'n eentje en heb jouw tips nog niet kunnen uitvoeren. Eerst maar de benzine aanvoer in orde maken en dan de test met remmenreiniger als ie het nog niet goed doet.
Wordt vervolgd.
Eric
Benzine uit tank laten lopen via het slangetje naar de benzinepomp. Geen verontreiniging kunnen ontdekken, liep heel regelmatig door tot de laatste drup. De pomp er afgehaald en het deksel aan de onderkant losgedraaid. Op het magneetje in het deksel zat wel wat verontreiniging maar dat was nagenoeg niets. Wel één rubber ophanging gemold bij de demontage. Waar kan ik die even halen? Ik woon in Bennekom en werk in Nijkerk. Bij Gans in Ede?? De benzine die ik in 3 cans á 5 L heb opgevangen ziet er helder uit en ik ontdek ook nog geen waterafscheiding.
@Wim, was bij jou de vervuiling in de benzine zichtbaar? Ofwel hoe wist je nou dat er rommel in de tank zat?
@Gerard, ik doe de klus in m'n eentje en heb jouw tips nog niet kunnen uitvoeren. Eerst maar de benzine aanvoer in orde maken en dan de test met remmenreiniger als ie het nog niet goed doet.
Wordt vervolgd.
Eric
-
Wim Janssen
Net als bij jouw had ik ook de benzinefilters vol troep zitten. De benzine die ik aftapte in een emmer liet ik een half uur staan. Vervolgens voorzichtig omkiepen in een andere emmer en dan zag je onderin de eerste emmer het bezinksel liggen.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
-
sjeroens
Misschien moet je ergens anders zoeken. Toen ik bezig was met mijn startmotor/ solenoid had ik een kabel verkeert aangesloten. Toen kreeg mijn bobine de volle stroom ipv 6 a 9v. Omdat de startstroom wel de volle stroom is starte hij wel maar viel daarna uit. misschien is je ballast resistor (zit net voor de bobine) doorgebrand?
sccs,
Jeroen
sccs,
Jeroen
-
Rolvo
Dat is een goede suggestie. Ik heb op de nieuwe startmotor (op het solenoid) geen aansluiting naar de bobine. Daarom direct door gelust. Hoe heb jij dat opgelost? Zwaardere weerstand of origineel aangesloten?
gr.,
Eric
gr.,
Eric
-
sjeroens
Op de solenoid horen 4 contactpunten. IOp de 2 kleine hoort de schakelstroom (om de solenoid in werking te zetten) te staan en 1 contact punt voor startstroom (ing).
Op de 2 grote contactpunten staat voor de solenoid 12v en de ander een loopt naar startmotor.
Als het goed is loopt er een draad van grote contactpunt voor solenoid naar de bobine. Net voor de bobine zit een ballast resistor. (3 aansluitpunten)
Voor de ballast resistor staat dus 12v en erna 6/9 volt.
Omdat bij mij de (ing) contact punt is afgebroken heb ik een (tijdelijke) puls overbrugging gemaakt bij de ballastresistor. Tijdens het starten druk ik de pulsschakelaar in en krijgt de bobine 12v. als hij aanslaat laat ik hem weer los (2 handen nodig bij het starten)
sccs.
jeroen
Op de 2 grote contactpunten staat voor de solenoid 12v en de ander een loopt naar startmotor.
Als het goed is loopt er een draad van grote contactpunt voor solenoid naar de bobine. Net voor de bobine zit een ballast resistor. (3 aansluitpunten)
Voor de ballast resistor staat dus 12v en erna 6/9 volt.
Omdat bij mij de (ing) contact punt is afgebroken heb ik een (tijdelijke) puls overbrugging gemaakt bij de ballastresistor. Tijdens het starten druk ik de pulsschakelaar in en krijgt de bobine 12v. als hij aanslaat laat ik hem weer los (2 handen nodig bij het starten)
sccs.
jeroen
-
Gert Jan B
Is het zo ( volgens mij tenminste) dat de bobine tijdens het starten de spanning van de balast resistor moet krijgen ( lage spanning geeft groter verschil, geschakeld via de startmotor) en daarna terug moet vallen op 12V. Bij een electronische onsteking is dit altijs 12V.
-
sjeroens
Gert Jan,
Net anders om, tijdens starten vollestroom (12v/13v) en bij het lopen 6 tot 9v. electronische ontsteking idd 12v.
(maarja, ik maak natuurlijk ook welleens fouten....)
jeroen
Net anders om, tijdens starten vollestroom (12v/13v) en bij het lopen 6 tot 9v. electronische ontsteking idd 12v.
(maarja, ik maak natuurlijk ook welleens fouten....)
jeroen
-
G-men (Gargamel)
Je kunt dat heel eenvoudig checken door de + van de bobine even aan een permanente voeding te hangen. blijft ie dan wel lopen......
Doe dat echter niet langer als 1-2 minuten, de standaard bobine is 9 (of zelfs 6) volt en zal bij langdurige 12v voeding te warm worden.
Als je echter een 9 volt bobine hebt; en die lange tijd direct op de 12v hebt aangesloten gehad (tijdens het starten) dan denk ik dat die bobine wel overleden is.
Je zou als oplossing een 12v bobine kunen plaatsen, dan heb je de ballast weerstand en de extra draad van de startmotor ook niet meer nodig. Die kun je direct van het contact af voeden.
Nadeel is wel dat je contactpunten wat sneller inbranden.
Gerrit
Doe dat echter niet langer als 1-2 minuten, de standaard bobine is 9 (of zelfs 6) volt en zal bij langdurige 12v voeding te warm worden.
Als je echter een 9 volt bobine hebt; en die lange tijd direct op de 12v hebt aangesloten gehad (tijdens het starten) dan denk ik dat die bobine wel overleden is.
Je zou als oplossing een 12v bobine kunen plaatsen, dan heb je de ballast weerstand en de extra draad van de startmotor ook niet meer nodig. Die kun je direct van het contact af voeden.
Nadeel is wel dat je contactpunten wat sneller inbranden.
Gerrit
-
Rolvo
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het probleem electrisch is. Morgen even contact opnemen met de verkoper van de startmotor. Die heeft mij geadviseerd om de Ignition draad van het originele relais door te lussen via de + verbinding van het nieuwe relais naar de nieuwe startmotor. Dan zal die inderdaad 12V krijgen.
Wat ik alleen nog niet snap is hoe het precies werkt in het originele relais. Wanneer geeft de Ignition aansluiting stroom naar de bobine? Tijdens het draaien van de startmotor of alleen nadat de motor loopt? Of direct na het omdraaien vd contactsleutel? Is deze stroom de enige stroom naar de bobine toe? Hoe kan het nou dat de motor wel start (loopt 4 sec) en daarna afslaat. De bobine moet dan tijdelijk werken, immers de motor loopt. Ik ben qua electrisch niet zo onderlegd...
Overigens ben ik ontzettend blij met jullie goede raad en adviezen!!! Buitengewoon leerzaam, het probleem wordt opgelost en wat mentale steun
Wordt wederom vervolgd.
Eric
Wat ik alleen nog niet snap is hoe het precies werkt in het originele relais. Wanneer geeft de Ignition aansluiting stroom naar de bobine? Tijdens het draaien van de startmotor of alleen nadat de motor loopt? Of direct na het omdraaien vd contactsleutel? Is deze stroom de enige stroom naar de bobine toe? Hoe kan het nou dat de motor wel start (loopt 4 sec) en daarna afslaat. De bobine moet dan tijdelijk werken, immers de motor loopt. Ik ben qua electrisch niet zo onderlegd...
Overigens ben ik ontzettend blij met jullie goede raad en adviezen!!! Buitengewoon leerzaam, het probleem wordt opgelost en wat mentale steun
Wordt wederom vervolgd.
Eric
-
sjeroens
De ing draad geeft 12/13v zolang de startstroom op de solenoid staan. (dus tijdens starten) .Het idee om de ing draad af te tappen van de startmotor lijkt in de theorie wel te lukken maar in de praktijk niet? Startmotor draait nog ffe door (uitlopen), misschien werk ie dan als generator?.
Loopt er wel een draad van voor de solenoid naar de ballastresistor/bobine? die draad is nodig tijdens het lopen.
Ik zou gaan kijken naar een andere solenoid met de goede aansluitingen.
Ik ben trouwens benieuwd:
* heb je de ballast resistor al gevonden?
* wat is de spanning voor de ballastresistor en erna/ stroom voor de bobine?
sccs
jeroen
Loopt er wel een draad van voor de solenoid naar de ballastresistor/bobine? die draad is nodig tijdens het lopen.
Ik zou gaan kijken naar een andere solenoid met de goede aansluitingen.
Ik ben trouwens benieuwd:
* heb je de ballast resistor al gevonden?
* wat is de spanning voor de ballastresistor en erna/ stroom voor de bobine?
sccs
jeroen
-
G-men (Gargamel)
In normaal bedrijf krijgt de bobine zijn spanning van het contactslot via een ballast weerstand.
Tijdens starten komt er even 12 volt op de bobine voor een sterkere vonk. Die spanning komt van de startmotor.
Het lijkt erop dat dit bij jou wel werkt, maar dat na het stoppen van de startmotor de spanning van de bobine wegvalt; en dat de bobine niet via de reguliere weg via de ballastweerstand gevoed wordt.
Vandaar mijn suggestie om het even met een directe + te proberen. blijft ie dan wel lopen, dan zit daar je probleem.
Gerrit
Tijdens starten komt er even 12 volt op de bobine voor een sterkere vonk. Die spanning komt van de startmotor.
Het lijkt erop dat dit bij jou wel werkt, maar dat na het stoppen van de startmotor de spanning van de bobine wegvalt; en dat de bobine niet via de reguliere weg via de ballastweerstand gevoed wordt.
Vandaar mijn suggestie om het even met een directe + te proberen. blijft ie dan wel lopen, dan zit daar je probleem.
Gerrit
-
Rolvo
Nog even onder de kap gelegen. Brandstofpomp weer teruggehangen.
De draad naar de bobine wordt warm als alleen het contact aan staat! Dus als alleen het contact wordt aangezet, dan gaat het lampje vd ignition branden. Betekent dat een sluiting? Consumeert de bobine stroom als er spanning op staat en de motor niet loopt?
De + draad naar de bobine is een dubbele draad. Is de ene 12V startdraad en de andere de 9V draad als de motor loopt? De bobine hoort toch pas stroom te krijgen als het contact is omgedraaid. Zou de storing bij het contact vandaan kunnen komen?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/04/2010 22:10 door Rolvo.
De draad naar de bobine wordt warm als alleen het contact aan staat! Dus als alleen het contact wordt aangezet, dan gaat het lampje vd ignition branden. Betekent dat een sluiting? Consumeert de bobine stroom als er spanning op staat en de motor niet loopt?
De + draad naar de bobine is een dubbele draad. Is de ene 12V startdraad en de andere de 9V draad als de motor loopt? De bobine hoort toch pas stroom te krijgen als het contact is omgedraaid. Zou de storing bij het contact vandaan kunnen komen?
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/04/2010 22:10 door Rolvo.
-
Rolvo
Re: Oorzaak duidelijk: Help, 3.5v8 carbs start wel, slaat na 4 s
Op basis van alle suggesties het volgende gedaan:
- bobine direct aan 12v (accu) gehangen
- startrelais aangestuurd middels een draadje naar de + vd accu.
Alles dus direct overbrugd.
Starten en lopen
Oorzaak is dus bedrading en/of het contactslot. Eerste klus is nu dus om de bedrading betrouwbaar te maken want dit is echt waardeloos. En een nieuwe/andere bobine regelen, want deze 9V bobine is na een kleine 5 minuten lopen overleden. Was echt erg heet geworden. Nu eerst maar 's een 12V exemplaar op de kop tikken, zodat ik de machine weer kan laten werken. De auto moest nu met 3 man op z'n plek (iets omhoog) worden geduwd.
Nogmaals dank voor alle input!!!!
Groet,
Eric
- bobine direct aan 12v (accu) gehangen
- startrelais aangestuurd middels een draadje naar de + vd accu.
Alles dus direct overbrugd.
Starten en lopen
Oorzaak is dus bedrading en/of het contactslot. Eerste klus is nu dus om de bedrading betrouwbaar te maken want dit is echt waardeloos. En een nieuwe/andere bobine regelen, want deze 9V bobine is na een kleine 5 minuten lopen overleden. Was echt erg heet geworden. Nu eerst maar 's een 12V exemplaar op de kop tikken, zodat ik de machine weer kan laten werken. De auto moest nu met 3 man op z'n plek (iets omhoog) worden geduwd.
Nogmaals dank voor alle input!!!!
Groet,
Eric
-
G-men (Gargamel)
Maar ik heb nog zo geschreven... niet langer als 1-2 minuten.....
Let met het plaatsen van een 12 volt bobine wel op de weerstand en of deze intern een ballast weerstanmd heeft.
Als je wagen nog puntjes heeft zul je echt naar een 9volt terug moeten, puntjes zijn namelijk niet in staat om de grotere stroom die een 12v versie trekt goed te verwerken en zullen snel slijten.
Zelfde geld voor sommige electronische ontstekingsmodules.
Volgens mij zijn sommige pertronix bobines inwendig uitgerust met een ballast weerstand.
De flamethrower 1 heeft er eentje ingebouwd en heeft dan ook een primaire weerstand van 1,5 Ohm. (lager moet je echt niet gaan met een standaard (electronische) ontsteking. Dat is voor de meeste ontstekingen goed te doen.
Meeste echte high-power (zoals flame thrower 2 e.d. ) trekken teveel stroom (zijn 1 of 0,7 Ohm). Daar heb je echt een speciale versterker voor nodig.
Succes !!
Rolvo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op basis van alle suggesties het volgende gedaan:
>
> - bobine direct aan 12v (accu) gehangen
> - startrelais aangestuurd middels een draadje naar
> de + vd accu.
>
> Alles dus direct overbrugd.
>
> Starten en lopen
>
> Oorzaak is dus bedrading en/of het contactslot.
> Eerste klus is nu dus om de bedrading betrouwbaar
> te maken want dit is echt waardeloos. En een
> nieuwe/andere bobine regelen, want deze 9V bobine
> is na een kleine 5 minuten lopen overleden. Was
> echt erg heet geworden. Nu eerst maar 's een 12V
> exemplaar op de kop tikken, zodat ik de machine
> weer kan laten werken. De auto moest nu met 3 man
> op z'n plek (iets omhoog) worden geduwd.
>
> Nogmaals dank voor alle input!!!!
>
> Groet,
>
> Eric
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/04/2010 22:55 door G-men (Gargamel).
-
Rolvo
Gerrit,
Wat bedoel je met "de interne ballastweerstand van de 12V bobine"
Ik wil het in principe allemaal netjes op 9V zetten. Alleen voor de korte termijn, om de auto even te kunnen verplaatsen wil ik een 12V bobine direct overbrugd naar de accu. Dat kan toch wel?
De structurele oplossing wil ik gewoon op de manier doen hoe het hoort. Mooiste oplossing is een 123 ignition als ik het zo een beetje lees maar ik vind die zo duur.... Dus waarschijnlijk eerst de origineel staat terug brengen.
gr.,
Eric
Wat bedoel je met "de interne ballastweerstand van de 12V bobine"
Ik wil het in principe allemaal netjes op 9V zetten. Alleen voor de korte termijn, om de auto even te kunnen verplaatsen wil ik een 12V bobine direct overbrugd naar de accu. Dat kan toch wel?
De structurele oplossing wil ik gewoon op de manier doen hoe het hoort. Mooiste oplossing is een 123 ignition als ik het zo een beetje lees maar ik vind die zo duur.... Dus waarschijnlijk eerst de origineel staat terug brengen.
gr.,
Eric
-
G-men (Gargamel)
Er is op zich niets mis met de originele oplossing, die kun je gewoon gebruiken.
123 is een mooi systeem, ik vind het echter persoonlijk erg veel geld.
Als de wagen nog is uitgerust met puntjes is en de verdeler goed is, zou je kunnen overwegen om een electronische opnemer in die verdeler te monteren, dat is een klusje van niets.
Pertronix levert dergelijke systemen; en de ignitor modules (vvoral de 2) bevatten een deel van de features die 123 ook heeft ingebouwd. Ze zijn echter wat goedkoper en alles zit in de verdeler. dus geen externe kastjes ofzo.
De bobines van die club zijn ook van goede kwaliteit en de flamethrower1 (het oude model dus) heeft een ingebouwde ballast weerstand. Die kun je dus direct op de 12 volt aansluiten in wat oudere wagens, zonder ballasweerstanden enzo.
Ik heb in mijn auto de ignitor 1 en de flamethrower1 gemonteerd. Je bent dan ongeveer 200 Eurie kwijt en dat vond ik een goed compromis.
Dit model bobine heeft een ingebouwde balast weerstand en gebruikt minder stroom als de meeste andere 12v bobines.
Er staat een verhaaltje op de site van Hendrik.: [www.landrover-cursus.nl]
Of hij ze nog levert weet ik niet maar er staan wat foto's.
Even tijdelijk een 12 volt bobine zou moeten werken, let wel op..... : Als je er een bobine met een weerstand van 0,7 Ohm inschroeft gaan je contactpunten niet lang mee; maar zal hij wel lopen. Een electronische Lucas verdeler gaat echter wel stuk !!!! Die kan de stroom niet aan. Dus vooraf even checken wat voor verdeler er in zit.
Je kunt ook gewoon een 9v bobine kopen met een nieuwe ballastweerstand. Als je die dan direct van de accu voed zou het weer moeten werken.
Gerrit
Gerrit
123 is een mooi systeem, ik vind het echter persoonlijk erg veel geld.
Als de wagen nog is uitgerust met puntjes is en de verdeler goed is, zou je kunnen overwegen om een electronische opnemer in die verdeler te monteren, dat is een klusje van niets.
Pertronix levert dergelijke systemen; en de ignitor modules (vvoral de 2) bevatten een deel van de features die 123 ook heeft ingebouwd. Ze zijn echter wat goedkoper en alles zit in de verdeler. dus geen externe kastjes ofzo.
De bobines van die club zijn ook van goede kwaliteit en de flamethrower1 (het oude model dus) heeft een ingebouwde ballast weerstand. Die kun je dus direct op de 12 volt aansluiten in wat oudere wagens, zonder ballasweerstanden enzo.
Ik heb in mijn auto de ignitor 1 en de flamethrower1 gemonteerd. Je bent dan ongeveer 200 Eurie kwijt en dat vond ik een goed compromis.
Dit model bobine heeft een ingebouwde balast weerstand en gebruikt minder stroom als de meeste andere 12v bobines.
Er staat een verhaaltje op de site van Hendrik.: [www.landrover-cursus.nl]
Of hij ze nog levert weet ik niet maar er staan wat foto's.
Even tijdelijk een 12 volt bobine zou moeten werken, let wel op..... : Als je er een bobine met een weerstand van 0,7 Ohm inschroeft gaan je contactpunten niet lang mee; maar zal hij wel lopen. Een electronische Lucas verdeler gaat echter wel stuk !!!! Die kan de stroom niet aan. Dus vooraf even checken wat voor verdeler er in zit.
Je kunt ook gewoon een 9v bobine kopen met een nieuwe ballastweerstand. Als je die dan direct van de accu voed zou het weer moeten werken.
Gerrit
Gerrit