verlichting verklikker

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Anton (Rumble)

verlichting verklikker

Bericht door Anton (Rumble) »

Iedereen kent wel de verklikker die aangaat als je je verlichting aan laat als je de auto afzet. maar is er ook een waarschuwings systeem om je eraan te herinneren dat je je verlichting aan moet doen? Niks is zo vervelend als die seinende auto's morgens vroeg. ik denk dan een een piep die een paar keer herhaalt en die je onderbreekt door verlichting aan te doen, dan wel kan wegdrukken. iemand een oplossing?
WillemNoord

Re: verlichting verklikker

Bericht door WillemNoord »

verlichting aan je contact slot verbinden. MAW gewoon altijd verlichting gebruiken.
Gert

Bericht door Gert »

Ik denk dat je jezelf dit gewoon aan moet leren, mijns inziens hoort het namelijk gewoon bij de verantwoordelijkheid van autorijden. Je vergeet immers als het goed is ook niet om je gordel om te doen, om richting te geven enzovoort.

Ik zet eigenlijk altijd mijn stadslichten aan, tenzij het een heel zonnige dag is. Als het wat donkerder wordt dan gaat mijn dimlicht aan.
Anton (Rumble)

Bericht door Anton (Rumble) »

en dat bedoel ik dus, je doet het altijd, maar soms vergeet je het, en dan moet er een waarschuwing zijn. Ik zoek daar dus een antwoord op, anders dan aanspreken op mijn verantwoordelijkheid.

laat ik de vraag anders formuleren:

als ik een waarschuwings systeem wil inbouwen welke mij herinnerd dat ik min lichten aan moet doen, hoe zal ik dit systeem ontwikkelen. (graag in jip en janneke taal dan he'

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/04/2010 20:59 door Rumble.
VeeTee

Bericht door VeeTee »

Idee: gebruik zo'n zelfde verklikker, maar zet er een breekrelais tussen. Dus contact aan, lampen uit: relais in ruststand (gesloten) > zoemer aan. Lamp aan: relais breekt > zoemer uit.

Vincent | Defender 110 CSW 300 Tdi | Freelander TD4
Gerard E.

Bericht door Gerard E. »

Je hebt toch gewoon van die kant en klare schakelingen die je licht aanschakelen met contact aan en als je het contact uit zet ze met een vertraging uitschakelen.
Jurriaan

Bericht door Jurriaan »

Met een Defender zit de lichtschakelaar zo dichtbij het contactslot dat ik het mezelf heb aangeleerd het bij iedere keer starten automatisch te doen. Bij een andere auto ben ik 'm wel eens vergeten uit te zetten op locatie. Door de moeite die het kostte om die weer aan de gang te krijgen zet ik ze nu ook altijd uit

Jurriaan.
AadG

Bericht door AadG »

Ik zou het nog anders doen.
Tijdrelais nemen dat vertraagd op komt en daarmee mijn verlichting aan laten schakelen.

Dus je zet je contact aan, start je motor en 30 sec later gaat je licht vanzelf aan.
Heb je ook geen last dat de lampen alvast spanning wegtrekken voor het starten.
Scratch

Bericht door Scratch »

Gert Schreef:
-------------------------------------------------------
Je vergeet immers als het goed is ook niet om richting te geven enzovoort.

Ha ha, net zijn rijbewijs zeker
Scratch

Bericht door Scratch »

Jurriaan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Met een Defender zit de lichtschakelaar zo dichtbij het contactslot dat ik het mezelf heb aangeleerd het bij iedere keer starten automatisch te doen.

Anton rijd geen Defender !!

Bij de Astra vergeet ik het ook wel eens... en bij de eend blijft hij altijd aan....in de Defenders heb ik het licht altijd aan en doe ik hem altijd weer uit aan het einde van de rit. Knopje zit ook zo dicht tegen het contact slot
Benno

Bericht door Benno »

Simpele schakeling maken met een relais tussen de verlichtingsvoeding en het contact. Als het contactslot aan staat verlichting aan, anders automatisch uit.

Benno
Gert

Bericht door Gert »

Vijf jaar nu, maar ik houd stug vol met richting aangeven omdat ik me altijd vreselijk irriteer aan mensen die dat niet doen. Met name op rotondes.
richard78

Bericht door richard78 »

die lui denknen dat hun auto meer waarde heeft als ze kun nen zeggen dat de knipperlichtjes als nieuw zijn, zijn nooit gebruikt

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('439c1ea7c930a31dc5ca4f97e2b37224', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 11120541, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gert

Bericht door Gert »

Ja ik denk het ja, ze zouden er in ieder geval veel meer bekeuringen voor moeten uitschrijven.
Een rotonde is een geniale uitvinding, en het werkt vele malen beter dan een geregelde of ongeregelde kruising, maar dan moet je wel riching aangeven.

Rijbewijs afpakken als ze het niet doen,
Scratch

Bericht door Scratch »

Gert en Richard,

Jullie dwalen af, topic ging niet over rotondes knipperlichten en mensen op de bon slingeren

Anton vergeet wel eens zijn licht aan te steken en wil daar wat op verzinnen, een rood touwtje aan zijn wijsvinger hielp niet.
Licht aan laten gaan met contact kan, maar is weer niet zo handig als je eens een keer in het donker niet gezien wil worden
Plaats reactie