Goedenavond techneuten/professoren, Ik zit nog steeds met een bedrijfswagen, een Disco 300 tdi, die niet presteert wat ie hoort te doen. Hij trekt de zware aanhanger met veel moeite en het verbruik ligt rond de 1:7. Er is gelukkig geen olie- of koelwaterverbruik. Wat hebben we de laatste 3 maanden uitgevoert: * gloednieuwe cylinderkop, * kleppen gesteld * nieuwe distributie, uiteraard goed getimed, * gereviseerde en perfect afgestelde injectiepomp door zeer ervaring Bosch diesel specialist, * gereinigde inejctoren met mooi vernevelbeeld, nwe brandplaatjes, * grote intercooler van Allard, turbodruk ca. 1,2 bar max volgens de VDO meter, * alle leidingen en slangen zijn dicht en schoon, * injectiepomp staat ca. 7% rijker dan standaard, ook te zien aan het bescheiden zwarte pluimpje bij vollast, * katalisator is leeggemaakt (sorry groen links). * alle filters zijn recent vervangen. Mijn vorige bedrijfswagen was een RRC 200 tdi met bijna 500.000 km en die liep op de GPS 12 km sneller op topsnelheid en trok de aanhanger veel beter, voor m'n gevoel had deze auto zeker 20 pk meer terwijl alles volledig standaard was en de turbodruk was 0,8 bar. Het kan zijn dat de motor van de Disco ver versleten is (staat ook op 495.000 km) maar hij verbruikt géén olie, slaat ook bij -10 direct aan en mooi op 4 cylinders, blok loopt ook heel mooi. Compressiemeting nog niet gedaan
Maarrrr....bij het wisselen van de distr.riem zag ik dat het nokkenas tandwiel eenzelfde soort tandwiel is als van de injectiepomp, hier zit dus een verstelmogelijkheid op. Kan het zijn dat de nokkenas afgesteld kan worden? Zou een paar graden afwijking een grote vermogensafname kunnen geven? Op Google kan ik hier niks over terugvinden, alleen de gangbare dingen zoals injectiepomp afstellen, kleppen etc etc.
Wil de ware Jomanda me helpen??
Groetjes, Bart
verstelbare nokkenas 300 tdi??
-
Frans Bonnes
Re: verstelbare nokkenas 300 tdi??
Bart.
De tandwielen zijn zelfs identiek, zelfde partnummer.
Heb je het wisselen van de riem precies volgens het boekje gedaan?
Pomp vastgezet en ook het vliegwiel geborgd?
En heb je bij het wisselen van de riem gekeken of de tandwielen beide goed op de merktekens stonden.
Ook nadat je de boel een of twee keer met de hand doorgedraaid had.
fb
De tandwielen zijn zelfs identiek, zelfde partnummer.
Heb je het wisselen van de riem precies volgens het boekje gedaan?
Pomp vastgezet en ook het vliegwiel geborgd?
En heb je bij het wisselen van de riem gekeken of de tandwielen beide goed op de merktekens stonden.
Ook nadat je de boel een of twee keer met de hand doorgedraaid had.
fb
-
Bart van Dessel
Re: verstelbare nokkenas 300 tdi??
Hoi Frans, ja ik heb zo'n timing tool setje, pin van 9mm in pomp en alles op goede merkteken, is d'r 2 keer afgeweest ivm demontage injectiepomp, motor loopt ook netjes maar hij komt gewoon tekort.
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart
-
Bart van Dessel
Re: verstelbare nokkenas 300 tdi??
Heb afgelopen week de compressie laten testen bij m 'n 300 tdi blok. Op alle 4 de cylinders was het resultaat 22 bar, bij warme motor. Is dit goed of slecht?
Gr, Bart
Gr, Bart