aanlopende remmen 109
-
Pieter
aanlopende remmen 109
Even voorstellen
Pieter uit Oosterhout NB.
Sinds 2 maanden gelukkig met een 109 stawag diesel van circa eind jaren 70. (op papier veel ouder)
Het eerste klusje was het vervangen van een gare hoofdremcilinder. (Er is nog een hele lijst klussen te doen)
Sindsdien bijna 2 maanden 1000+ Km gereden met prima remmen.
Gisteren begon de rem hard aan te voelen, met korte pedaalslag.
Vanavond bijna geen pedaalslag meer over, even iets ophalen 10Km.
Onderweg was de vrije slag van het rempedaal steeds minder tot helemaal weg.
Dus met hete remmen thuisgekomen.
Waar moet ik de oplossing zoeken?
Alvast bedankt,
Pieter
Pieter uit Oosterhout NB.
Sinds 2 maanden gelukkig met een 109 stawag diesel van circa eind jaren 70. (op papier veel ouder)
Het eerste klusje was het vervangen van een gare hoofdremcilinder. (Er is nog een hele lijst klussen te doen)
Sindsdien bijna 2 maanden 1000+ Km gereden met prima remmen.
Gisteren begon de rem hard aan te voelen, met korte pedaalslag.
Vanavond bijna geen pedaalslag meer over, even iets ophalen 10Km.
Onderweg was de vrije slag van het rempedaal steeds minder tot helemaal weg.
Dus met hete remmen thuisgekomen.
Waar moet ik de oplossing zoeken?
Alvast bedankt,
Pieter
-
Frans Mien Mesjien
Re: aanlopende remmen 109
Heb je de slag van het rempedaal veranderd?
Misschien kan je dat eens bekijken. Op de as van de hoofremcilinder zitten twee moeren, daarmee kan je de slag veranderen.
Kijk maar eens wat er gebeurt als je die losdraait, of je dan weer beweging hebt in het pedaal.
Misschien kan je dat eens bekijken. Op de as van de hoofremcilinder zitten twee moeren, daarmee kan je de slag veranderen.
Kijk maar eens wat er gebeurt als je die losdraait, of je dan weer beweging hebt in het pedaal.
-
Eric&Betty Boop
Re: aanlopende remmen 109
Pieter,
Je hebt waarschijnlijk toen je de hoofdremcilinder verving de vrije slag te strak afgesteld.
Het drukstangetje moet 1,5mm speling hebben ten opzichte van de zuiger van de hoofdremcilinder.
Is deze speling te weinig dan komt de zuiger niet ver genoeg terug en bouw je naar verloop van tijd steeds meer druk op.
Schaf een ORIGINEEL werkplaatshandboek aan(en dan bedoel ik niet een Haynes boek),daarin staan al dit soort broodnodige informatie.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b5d6578a6712a9078ee8c61e9cb4dd0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11087458, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a1e1a26de44be351382d2c22846fe23b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11087458, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Je hebt waarschijnlijk toen je de hoofdremcilinder verving de vrije slag te strak afgesteld.
Het drukstangetje moet 1,5mm speling hebben ten opzichte van de zuiger van de hoofdremcilinder.
Is deze speling te weinig dan komt de zuiger niet ver genoeg terug en bouw je naar verloop van tijd steeds meer druk op.
Schaf een ORIGINEEL werkplaatshandboek aan(en dan bedoel ik niet een Haynes boek),daarin staan al dit soort broodnodige informatie.
Groet.
Eric.
Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('7b5d6578a6712a9078ee8c61e9cb4dd0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 11087458, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('a1e1a26de44be351382d2c22846fe23b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 11087458, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Pieter
Re: aanlopende remmen 109
mensen bedankt,
Vooral de omschrijving van Eric lijkt op wat ik meemaak. vanavond ga ik proberen of ik de zaak verstellen kan.
Hoe komt het dat het meer dan een maand duurt voordat het verschijnsel optreedt?
De vrije slag heb ik nooit gewijzigd omdat het pedaal "goed aanvoelde".
Ik heb de afgelopen maanden diverse digitale handboeken gevonden die ik na zal pluizen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Pieter
Vooral de omschrijving van Eric lijkt op wat ik meemaak. vanavond ga ik proberen of ik de zaak verstellen kan.
Hoe komt het dat het meer dan een maand duurt voordat het verschijnsel optreedt?
De vrije slag heb ik nooit gewijzigd omdat het pedaal "goed aanvoelde".
Ik heb de afgelopen maanden diverse digitale handboeken gevonden die ik na zal pluizen.
Ik houd jullie op de hoogte.
Pieter
-
Pieter
Re: aanlopende remmen 109 servo
Kleine aanvulling.
Er zit een remservo in.
In de handboeken vind ik afstelgegevens voor remmen zonder servo.
Als ik mij het monteren goed herinner zit er iets stelbaars op de pin van de servo.
Als eerste zal ik vanavond (leve de zomertijd) de bevestiging remcilinder/servo wat speling geven.
Als het goed is zou dan de remcilinder de ruimte krijgen om ver genoeg terug te komen.
Wat ik nog niet snap is het feit dat het probleem meer dan een maand na het monteren van de nieuwe hoofdremcilinder optreed.
mvg.
Pieter
Er zit een remservo in.
In de handboeken vind ik afstelgegevens voor remmen zonder servo.
Als ik mij het monteren goed herinner zit er iets stelbaars op de pin van de servo.
Als eerste zal ik vanavond (leve de zomertijd) de bevestiging remcilinder/servo wat speling geven.
Als het goed is zou dan de remcilinder de ruimte krijgen om ver genoeg terug te komen.
Wat ik nog niet snap is het feit dat het probleem meer dan een maand na het monteren van de nieuwe hoofdremcilinder optreed.
mvg.
Pieter
-
Gert
Re: aanlopende remmen 109 servo
Ik had hetzelfde met mijn koppeling, daar zit ook een afstelling bij. Ik reed de auto al een jaar en toen trad het op. Blijkbaar is de borging losgetrild waarmee de afstelling gehandhaaft blijft. De trilling in met name een diesel is fors, dus het is niet ondenkbaar dat moertjes loslopen.
-
Pieter
Re: aanlopende remmen 109
Zojuist buiten onder de motorkap gedoken, wat was het weer vorige week toch mooi.
Het rempedaal had weer meer vrije slag, maar nog steeds te krap.
De hoofdremcilinder losgehaald van de servo, vervolgens het moertje dat op de kop van de servostang zit 2 slagen ingedraaid.
Alles vastgezet en proefritje gemaakt.
Resultaat; het probleem is er nog.
Wanneer ik zodanig rij dat ik de rem nauwelijks nodig heb gaat het goed.
Na een paar keer remmen wordt de slag van het pedaal steeds kleiner.
komend weekend de tijd nemen om het rustig uit te dokteren.
Het rempedaal had weer meer vrije slag, maar nog steeds te krap.
De hoofdremcilinder losgehaald van de servo, vervolgens het moertje dat op de kop van de servostang zit 2 slagen ingedraaid.
Alles vastgezet en proefritje gemaakt.
Resultaat; het probleem is er nog.
Wanneer ik zodanig rij dat ik de rem nauwelijks nodig heb gaat het goed.
Na een paar keer remmen wordt de slag van het pedaal steeds kleiner.
komend weekend de tijd nemen om het rustig uit te dokteren.
-
Pieter
Re: aanlopende remmen 109
De diagnose was correct.
De zuiger kwam niet ver genoeg terug in de hoofdremcilinder.
Ik heb wat speling gecreerd door metaalplaatjes van zo'n 3mm dik tussen de servo en de hofdremcilinder te plaatsen.
de remmen werken nu normaal, zelfs ietsje te veel vrije slag naar mijn gevoel.
Nu kan ik op een mooie voorjaarsdag de zaak eens netjes afstellen en ben ik voorlopig weer zorgeloos mobiel.
Bedankt,
tot de volgende landroverpuzzle.
De zuiger kwam niet ver genoeg terug in de hoofdremcilinder.
Ik heb wat speling gecreerd door metaalplaatjes van zo'n 3mm dik tussen de servo en de hofdremcilinder te plaatsen.
de remmen werken nu normaal, zelfs ietsje te veel vrije slag naar mijn gevoel.
Nu kan ik op een mooie voorjaarsdag de zaak eens netjes afstellen en ben ik voorlopig weer zorgeloos mobiel.
Bedankt,
tot de volgende landroverpuzzle.