Hallo,
Ik wil graag met motorsteunrubbers vervangen voor nieuwe verse exemplaren in mijn Defender 90 met 200 TDI motor (ex-Disco motor)
Om zo min mogelijk werk hieraan te hebben, vraag ik me af wat de meest handige wijze is;
Optie 1:
Motor in de takels, moeren van de steunrubbers loshalen en motor vervolgens iets liften, daarna rubbers er tussenuit peuteren.
Hierbij moet ik misschien de radiateurslangen en uitlaat eerst loshalen om de motor voldoende ruimte te geven.
Optie 2:
Krik onder het motorblok, vervolgens de motorsteun OP HET BLOK loshalen, vervolgens de steun aan chassis-zijde loshalen en daarna de rubbers compleet met steun uit de motorruimte lichten.
In dit geval blijft het blok precies op zijn plek en voorkom ik gesleutel aan slangen, kabels etc.
Heeft iemand ervaring met optie 2 ?
Hoor het graag !
Vervangen motorsteunrubber, de meest handige manier ?
-
WillemNoord
Re: Vervangen motorsteunrubber, de meest handige manier ?
Nee. maar lijkt mij een hele logische. Als je inderdaad de blokken er zo onderweg kunt halen. Ik had bij mij SIII wel wat speling nodig maar als je het met de krik doet kun je gelijk de uitlaat in de gaten houden. Met een beetje mazzel heb je voldoende speling.
-
Joep
Re: Vervangen motorsteunrubber, de meest handige manier ?
heb het tot nu toe altijd via optie 2 gedaan. Redelijk eenvoudig te doen
joep
joep
-
Gert
Re: Vervangen motorsteunrubber, de meest handige manier ?
Ik zou alleen wel oppassen met optie twee dat je de carterpan niet deukt. Deze pan is hooguit een mm dik, en aangezien het gewicht van het motorblok (+-320kg) en een deel van de versnellingsbak steunt op je krik is een deuk snel gemaakt. In het militaire handboek wordt dan ook gesproken om een stuk hout te gebruiken om de kracht te verdelen, maar nog beter is het denk ik om een steviger punt te gebruiken.
-
Pekinees
Re: Vervangen motorsteunrubber, de meest handige manier ?
Met mijn Series IIa heb ik het ook volgens methode 2 gedaan.
Wel even een balkje onder de carterpan om deuken te voorkomen.
Uurtje gepiept.
Rien
Wel even een balkje onder de carterpan om deuken te voorkomen.
Uurtje gepiept.
Rien
-
Michel
Re: Vervangen motorsteunrubber, de meest handige manier ?
Dan zou ik zeggen onder ondersteun het blok door middel van een stevige balk er onder en eventueel nog wat extra opvul stukjes om meerdere delen van het blok te pakken, qua ondersteuning.