MIG-lassen van RVS en aluminium
-
Gert
MIG-lassen van RVS en aluminium
Hallo allemaal,
Ik heb thuis een mooie 2e hands MIG-machine staan, die ik gebruik voor staal. Het is nu zelfs zo erg dat ik twijfel of ik mijn eveneens 2e hands electrodelasser met honderden bijbehorende electroden zal verkopen.
Mijn vader last al een tijd met TIG, vooral omdat hij dan aluminium kan lassen. Helaas woont hij in Spanje, waardoor ik niet zomaar even langs kan gaan.
Nu struin ik af en toe wat op lasfora's op internet, en daar kwam ik tegen dat je met een vrij simpele manier ook RVS en aluminium kunt lassen met MIG.
Bij het lassen van aluminium is er echter een obstakel; de aluminium lasdraad is zo zacht dat deze kan gaan stropen in de slang.
Als oplossing daarvoor kun je een spoolgun kopen, of de geleider door telfon vervangen voor verminderde glijweerstand.
Bij RVS moet je natuurlijk RVS draad gebruiken.
:
Het nadeel is dat de drie materialen verschillende gassen nodig hebben:
- Staal varieert, vaak een mix van argon en CO2
- Aluminium puur Argon
- RVS gaat op ongeveer 97% argon en 3% CO2 (ook wordt 90% helium,7,5% argon en 2,5%CO2 genoemd)
Nu lijkt vast te staan dat je maar zeer moeilijk de kwaliteit van een TIG las kunt bereiken, maar het lijkt me toch erg interessant om je horizon te verbreden door "in het ergste geval" ook dingen in aluminium of RVS kunt lassen. "Brazing" (hardsolderen?) van gietijzer lijkt zelfs ook mogelijk.
Ik kan echter weinig vinden over de praktische bezwaren ervan, zoals de verschillende gasflessen, draadrollen enzovoort.
Vandaar de vraag:
Is er hier iemand die meerdere materialen last met zijn MIG lasapparaat ?
Hoe werkt dat in praktijk ?
Bij voorbaat dank voor de reactie !
Gert
Ik heb thuis een mooie 2e hands MIG-machine staan, die ik gebruik voor staal. Het is nu zelfs zo erg dat ik twijfel of ik mijn eveneens 2e hands electrodelasser met honderden bijbehorende electroden zal verkopen.
Mijn vader last al een tijd met TIG, vooral omdat hij dan aluminium kan lassen. Helaas woont hij in Spanje, waardoor ik niet zomaar even langs kan gaan.
Nu struin ik af en toe wat op lasfora's op internet, en daar kwam ik tegen dat je met een vrij simpele manier ook RVS en aluminium kunt lassen met MIG.
Bij het lassen van aluminium is er echter een obstakel; de aluminium lasdraad is zo zacht dat deze kan gaan stropen in de slang.
Als oplossing daarvoor kun je een spoolgun kopen, of de geleider door telfon vervangen voor verminderde glijweerstand.
Bij RVS moet je natuurlijk RVS draad gebruiken.
:
Het nadeel is dat de drie materialen verschillende gassen nodig hebben:
- Staal varieert, vaak een mix van argon en CO2
- Aluminium puur Argon
- RVS gaat op ongeveer 97% argon en 3% CO2 (ook wordt 90% helium,7,5% argon en 2,5%CO2 genoemd)
Nu lijkt vast te staan dat je maar zeer moeilijk de kwaliteit van een TIG las kunt bereiken, maar het lijkt me toch erg interessant om je horizon te verbreden door "in het ergste geval" ook dingen in aluminium of RVS kunt lassen. "Brazing" (hardsolderen?) van gietijzer lijkt zelfs ook mogelijk.
Ik kan echter weinig vinden over de praktische bezwaren ervan, zoals de verschillende gasflessen, draadrollen enzovoort.
Vandaar de vraag:
Is er hier iemand die meerdere materialen last met zijn MIG lasapparaat ?
Hoe werkt dat in praktijk ?
Bij voorbaat dank voor de reactie !
Gert
-
Frans Mien Mesjien
Re: MIG-lassen van RVS en aluminium
Ik ben geen lasser, maar heb je niet een veel groter vermogen nodig?
Een oom van me, die wel lasser is, zei dat het thuis niet zou gaan lukken vanwege het grote vermogen dat nodig is.
Een oom van me, die wel lasser is, zei dat het thuis niet zou gaan lukken vanwege het grote vermogen dat nodig is.
-
Dirk109
Hallo Gert ik heb een cebora mig gekocht bij rustbuster veendendaal en die konden daar alles vertellen over div soorten lassen met mig etc.Ook was het mogelijk om een andere cylinder tijdelijk te huren oid voor het lassen van aluminium etc.Even bellen en je weet het.
Suc6
Dirk 109
Suc6
Dirk 109
-
Joost88
Ik heb een co2 apparaat waar ik zowel staal als rvs mee las.
Gasfles is 15 procent CO2, rest argon, daar las ik allebei de materialen mee.
Mijn staaldraad is 0,8 mm, RVS draad is 1 mm en 308 kwaliteit.
Ik ben geen proffesionele lasser ofzo, maar ik het niet het het idee dat mijn rvs lassen minder sterk zijn dan de rest.
Ik hoef dus alleen maar de rol te wisselen.
Alumium kan mijn apparaat niet lassen want daarvoor moet hij een aparte functie hebben. Hoe dat precies zat weet ik niet, dat zou ik moeten opzoeken. Aluminium vind ik sowieso geen fijn materiaal dus daar heb ik me nooit zo in verdiept.
Gasfles is 15 procent CO2, rest argon, daar las ik allebei de materialen mee.
Mijn staaldraad is 0,8 mm, RVS draad is 1 mm en 308 kwaliteit.
Ik ben geen proffesionele lasser ofzo, maar ik het niet het het idee dat mijn rvs lassen minder sterk zijn dan de rest.
Ik hoef dus alleen maar de rol te wisselen.
Alumium kan mijn apparaat niet lassen want daarvoor moet hij een aparte functie hebben. Hoe dat precies zat weet ik niet, dat zou ik moeten opzoeken. Aluminium vind ik sowieso geen fijn materiaal dus daar heb ik me nooit zo in verdiept.
-
Armand Galle
Hoi Gert,
het lassen van rvs en staal is met de mig geen probleem, de meeste lasapparaten doen dit met gelijkstroom.
Voor alluminium moet je lasapparaat wisselstroom kunnen leveren, (kunnen de meeste niet) omdat het alluminium direct een elektrisch isolerende oxidehuid vormt die het lasproces stopt. Bij wisselstroom heb je hier veel minder last van.
Voor de meeste lasapparaten zijn in de vakhandel wel teflon binnengeleider te verkrijgen die de weerstand van het draadtransport verminderen.
Of het lukt het alluminiumdraad door te voeren zonder opstropen ligt aan de construcie van je mig is een kwestie van proberen.
groet en succes, Armand
het lassen van rvs en staal is met de mig geen probleem, de meeste lasapparaten doen dit met gelijkstroom.
Voor alluminium moet je lasapparaat wisselstroom kunnen leveren, (kunnen de meeste niet) omdat het alluminium direct een elektrisch isolerende oxidehuid vormt die het lasproces stopt. Bij wisselstroom heb je hier veel minder last van.
Voor de meeste lasapparaten zijn in de vakhandel wel teflon binnengeleider te verkrijgen die de weerstand van het draadtransport verminderen.
Of het lukt het alluminiumdraad door te voeren zonder opstropen ligt aan de construcie van je mig is een kwestie van proberen.
groet en succes, Armand
-
Gert
Hoi Armand,
Van tevoren dacht ik inderdaad ook dat je per sé AC nodig had.
Op de site van rustbuster, op de afdeling waar de lasprocessen beschreven worden
staat ook een stukje over MIG aluminium zowel buitenhoek als binnenhoek. Dit wordt gedaan met een Tri-star, en als ik de specificaties van dat ding bekijk is die niet pulserend en ook niet AC.
Daaronder staat een pulserend MIGlasproces voor aluminium.
Uit alle beschrijvingen op internet maak ik dus op dat het wel mogelijk is, maar dat het moeilijk onder de knie te krijgen is.
Maar als ik het hier zo hoor zijn er nog geen mensen hier die aluminium MIG lassen.
Groeten,
Gert
Van tevoren dacht ik inderdaad ook dat je per sé AC nodig had.
Op de site van rustbuster, op de afdeling waar de lasprocessen beschreven worden
staat ook een stukje over MIG aluminium zowel buitenhoek als binnenhoek. Dit wordt gedaan met een Tri-star, en als ik de specificaties van dat ding bekijk is die niet pulserend en ook niet AC.
Daaronder staat een pulserend MIGlasproces voor aluminium.
Uit alle beschrijvingen op internet maak ik dus op dat het wel mogelijk is, maar dat het moeilijk onder de knie te krijgen is.
Maar als ik het hier zo hoor zijn er nog geen mensen hier die aluminium MIG lassen.
Groeten,
Gert
-
paulus-109
jawel dat doe ik maar wel met een pulserend ac apparaat.
andere set up,s geen ervaring mee.
wel met het hard solderen van alu met flux en losse staafjes
met een vlam. dat is ook erg goed te doen gert.
paul
andere set up,s geen ervaring mee.
wel met het hard solderen van alu met flux en losse staafjes
met een vlam. dat is ook erg goed te doen gert.
paul
-
laro
Ik heb vaker alluminium gelast met een Mig apparaat met speciaal gas eneen pistool met teflon binnenvoering, maar het geeft toch maar een mager resultaat wat ook nog afhankelijk is van het soort alluminium, de las ligt er erg bovenop, rvs lassen gaat er beter mee, maar de las is niet zo mooi als met een Tig, voor alluminium te lassen zou ik toch geen Mig gebruiken.
-
erik van oort
Staal en rvs is geen probleem. Aluminium wel. Doordat aluminium warmte erg goed en snel weg-geleid krijg je idd dat de las er nogal bovenop kan komen te liggen. Voor een normaal app is het nogal een aanslag om zoveel warmte erin te pompen wat resulteerd in het sneller warm worden van de trafo. Een goed app kan bv 80% van de tijd achter elkaar lassen. Bij alu gaat dat dan hard naar beneden. Tig is eigenlijk de manier voor alu. Overigens kan je normaal staal heel goed met RVS draad en gas lassen. Gaat dan alleen niet meer op de las roesten en oud klasgenoot deed dat bij alles, hoefde hij maar een soort draad en gas te hebben...
gretz erik
gretz erik
-
Gert
Kan het eigenlijk ook andersom, dus RVS lassen met staal draad ?
-
erik van oort
eh waarom zou je? Rvs is meestal zichtwerk. Maar het zou kunnen denk ik. Alleen vroeg ik me ook toen al af hoe het met roesten zit. Rvs roest amper maar de las zelf des te harder vanwege het onedelere materiaal wat je toevoegd. Wil je iets lassen en goed houden moet je het daarna dus goed lakken zodat je er geen zuurstof bij laat komen. Daarnaast lijkt het me niets voor echt constructief werk omdat er op de grensvlakken een rare legering ontstaat. Maar qua stevigheid ofzo maakt het niet uit denk ik.