Joelende /huilende td5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
arno

Joelende /huilende td5

Bericht door arno »

Mijn discovery2 TD5 automaat met 169000km gaf bij de laatste versnelling een joelend/huilend geluid vooral bij op snelheid van 80km/uur naar hoger.Ongeveer 2200tpm en meer
Sinds vandaag in elke versnelling deze geluiden. Bij constante snelheid is dit geluid er niet of minder. Nu is mijn automatische airco ook kapot. Hoor ik nu de pomp of iets dergelijks van de airco. Wie weet waar dit geluid vandaan komt. Trekkracht van de motor is als vanouds.
Frank 110V8

Re: Joelende /huilende td5

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

Zoek eens op het forum, volgens mij komt het probleem vaker voor en heeft het te maken met het filter van je brandstofpomp in je tank.

Groet Frank
arno

Bericht door arno »

ja,dat klopt die maakt ook een typische geluid.
Maar ik heb het idee dat het vanonder de motorkap komt.
kan het beruchte boutje van de oliepomp dit veroorzaken. Ik heb overigens geen olielekkage
paul

Bericht door paul »

Wat ook regelmatig voorkomt, bij mij al twee keer, is dat het gietijzeren uitlaatspruitstuk (dat een andere uitzettingscoefficient heeft dan de aluminium kop) zoveel uitzet dat de buitenste tapeindjes van het uitlaatspruitstuk afbreken. Hierlangs gaan uitlaatgassen lekken en dat geeft ook een typisch geluid. Of dat joelen of huilen heet, tja, moeilijk te zeggen.... De symptomen komen mij bekend voor, het is vooral bij optrekken, En het wordt steeds een beetje erger.
Je kunt het makkelijk controleren, je moet dan wel even goed kracht op de moertjes zetten, dan voel je of ze nog wel echt vast zitten of alleen vast lijken te zitten. Tapeindjes eruit halen ging best goed.
De aircopomp kun je op het dashboard uitzetten, en die zou ook bij stationair dan wel iets laten horen als je de motorkap opent.
Paul
Tata-D2

Bericht door Tata-D2 »

Arno,
Interessante discussie.
Volg ik.
Groet, Willem

Tata-D2. (met Td5).
Tata-D2

Bericht door Tata-D2 »