TD5 zwakke punten?
-
Oscar
TD5 zwakke punten?
Goedemorgen allen,
Ik ga binnenkort een 110TD5 aanschaffen, maar waar moet ik op letten voor het gedeelte dat ik nog niet ken: De motor..(en bak)
- Is bij de ECU te zien of er olie in de kabelboom zit of moet je dan de boel uit elkaar halen?
- Mag een R380 "zingen" of moet ie gewoon stil zijn in alle versnellingen?
- Vanaf welk jaar is het oliepompboutje gefixt?
- ????
Bij voorbaat dank.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Ik ga binnenkort een 110TD5 aanschaffen, maar waar moet ik op letten voor het gedeelte dat ik nog niet ken: De motor..(en bak)
- Is bij de ECU te zien of er olie in de kabelboom zit of moet je dan de boel uit elkaar halen?
- Mag een R380 "zingen" of moet ie gewoon stil zijn in alle versnellingen?
- Vanaf welk jaar is het oliepompboutje gefixt?
- ????
Bij voorbaat dank.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
Mark 110 TD5
Re: TD5 zwakke punten?
Ik heb ook net een 110 TD5 gekocht en heb er verschillende gezien en gereden.
Mijn conclussie is dat als een stekker van de ecu lekt je dit ook direct ziet aaan de buitenkant, nat van olie e.d.(overigens is het vervangen van de draadboom niet zoveel werk gelukkig)
De versnellingsbak mag niet zingen wat mij betreft en de bak welke onder de mijne zit hoor je ook niet, dus het kan, wat je wel veel hoort en voelt zijn versleten drukgroepen.... en deze is helaas niet zo makkelijk op te lossen tenzij je een brug o.i.d. hebt..
Olieboutje ga ik van de winter toch maar even checken maar ook dat viel me wat tegen om dit even snel te doen, toch een iets ander carterpannetje dan een oude 200 TDI, alleen al de megaisolatieplaat die er onder hangt is al een drama om die er onderuit te halen als de Land Rover niet op een brug staat...
Wat me wel erg opviel bij de TD5 zijn de verschrikkelijk slechte achterbalken van het chassis! Heb diverse Land en Range Rovers gehad en nog nooit z'n verzameling slecht achterbalken gezien... maar misschien had ik wel pech.. en bij de oude Land Rovers geluk!
Succes!!
Mijn conclussie is dat als een stekker van de ecu lekt je dit ook direct ziet aaan de buitenkant, nat van olie e.d.(overigens is het vervangen van de draadboom niet zoveel werk gelukkig)
De versnellingsbak mag niet zingen wat mij betreft en de bak welke onder de mijne zit hoor je ook niet, dus het kan, wat je wel veel hoort en voelt zijn versleten drukgroepen.... en deze is helaas niet zo makkelijk op te lossen tenzij je een brug o.i.d. hebt..
Olieboutje ga ik van de winter toch maar even checken maar ook dat viel me wat tegen om dit even snel te doen, toch een iets ander carterpannetje dan een oude 200 TDI, alleen al de megaisolatieplaat die er onder hangt is al een drama om die er onderuit te halen als de Land Rover niet op een brug staat...
Wat me wel erg opviel bij de TD5 zijn de verschrikkelijk slechte achterbalken van het chassis! Heb diverse Land en Range Rovers gehad en nog nooit z'n verzameling slecht achterbalken gezien... maar misschien had ik wel pech.. en bij de oude Land Rovers geluk!
Succes!!
-
Marc-my-Words
Re: TD5 zwakke punten?
Dag Mark 110 TD5,
Wat betreft die achterbalken .... de mijne was tot voor kort nog prima (en dat dus na ruim 10 jaar).
Zo goed dat een te snel Peugeotje er een zo degelijke dreun tegen kon geven dat ik achtereenvolgens twee maal ± 180º draaide (eerst clockwise en daarna anti-clockwise, om verschillende assen -- zie ook uit m'n dak). Was de achterbalk maar wat minder stevig geweest, dan was de energie-overdracht wellicht wat minder hevig geweest.
Marc (nu dus wellicht ex 110 TD5)
Wat betreft die achterbalken .... de mijne was tot voor kort nog prima (en dat dus na ruim 10 jaar).
Zo goed dat een te snel Peugeotje er een zo degelijke dreun tegen kon geven dat ik achtereenvolgens twee maal ± 180º draaide (eerst clockwise en daarna anti-clockwise, om verschillende assen -- zie ook uit m'n dak). Was de achterbalk maar wat minder stevig geweest, dan was de energie-overdracht wellicht wat minder hevig geweest.
Marc (nu dus wellicht ex 110 TD5)
-
Marc-my-Words
Re: TD5 zwakke punten?
Niet per se een typische Td5 zwakte, maar wel zwak: de lichtschakelaar.
In ieder geval de meer recente producties van deze schakelaar zijn zodanig dat ze vroeger of later de geest geven.
(Alleen de echt oude lijken nog oudrwets degelijk -- of zou dat komen door de kleinere koplampjes.)
Verder geeft een Td5 weinig warmte (misschien is dat bij de 2e edition iets verbeterd).
Marc
In ieder geval de meer recente producties van deze schakelaar zijn zodanig dat ze vroeger of later de geest geven.
(Alleen de echt oude lijken nog oudrwets degelijk -- of zou dat komen door de kleinere koplampjes.)
Verder geeft een Td5 weinig warmte (misschien is dat bij de 2e edition iets verbeterd).
Marc
-
Oscar
Re: TD5 zwakke punten?
Heren bedankt.
Doet me deugt dat er weinig reactie is..
Ik ga straks 2 auto's bekijken, wie weet.
En het gebrek aan warmte, had ik al gehoord, wordt opgelost met een Webasto.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
Doet me deugt dat er weinig reactie is..
Ik ga straks 2 auto's bekijken, wie weet.
En het gebrek aan warmte, had ik al gehoord, wordt opgelost met een Webasto.
Oscar
In dienst : SIII 88", One Ten Tithonus, FL2 TD4 hse aut.
Uit dienst: One Ten V8 ex-mod, 110 td5 sw, FL1 td4 sw
www.verroen.org
www.tithonus.org
www.blrc.nl
-
stumpertje
Re: TD5 zwakke punten?
Als je nog een redelijk jonge hebt kun je m misschien nog wel gratis laten "keuren" door een dealer.Bij mij leverde dat een hele lijst op met hele spannende dingen als het ontbreken van een rubber dopje op de motorkap en een kapotte tie-rip aan de snelheidsmeter
Mijn TD5 heeft me de eerste 9 maanden in ieder geval probleem loos door de zomer en winter heen gebracht. Warmte gebrek vind ik mee vallen, het duurt ff maar dan is het geen probleem. Versnellingsbak is geruisloos, bij mij maakt de koppeling koud nog wel wat geluid, maar dat is na een paar minuten verdwenen.
Mijn TD5 heeft me de eerste 9 maanden in ieder geval probleem loos door de zomer en winter heen gebracht. Warmte gebrek vind ik mee vallen, het duurt ff maar dan is het geen probleem. Versnellingsbak is geruisloos, bij mij maakt de koppeling koud nog wel wat geluid, maar dat is na een paar minuten verdwenen.
-
110
Re: TD5 zwakke punten?
TD5 ?
- "zwevende koppen" (zie ook: plastic paspennen): levert een lekke koppakking op, en soms een kapotte kop.
- Dual mass vliegwiel slijtage: te vervangen voor een single mass, maar dat geeft ook weer zo z'n problemen (blijft een dure grap).
- Brandstof druk regelaar lekkage
- oliepomp boutje
- brandstof lekkage in de kop (naar carter: overmatige slijtage indien niet snel ontdekt)
- olie in kabelboom
- brandstof opvoerpomp in tank
- ABS/ETC fouten (vaak vieze gevers, wel makkelijk op te lossen)
zoek eventueel ook eens op wat engelse en belgische site's
En verder is en blijft het een Land Rover
Succes
- "zwevende koppen" (zie ook: plastic paspennen): levert een lekke koppakking op, en soms een kapotte kop.
- Dual mass vliegwiel slijtage: te vervangen voor een single mass, maar dat geeft ook weer zo z'n problemen (blijft een dure grap).
- Brandstof druk regelaar lekkage
- oliepomp boutje
- brandstof lekkage in de kop (naar carter: overmatige slijtage indien niet snel ontdekt)
- olie in kabelboom
- brandstof opvoerpomp in tank
- ABS/ETC fouten (vaak vieze gevers, wel makkelijk op te lossen)
zoek eventueel ook eens op wat engelse en belgische site's
En verder is en blijft het een Land Rover
Succes