Smeren nieuwe lagers versnellingsbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
hanlandrover

Smeren nieuwe lagers versnellingsbak

Bericht door hanlandrover »

hallo,

Wat is verstandig bij het smeren van nieuwe versnellingsbak lagers.
Is alleen olie voldoende of moet ik deze nog in het vet zetten.

Zo ja, welk type vet.

Gaat zowel om de kogel- als naaldlagers van versnellings- en reductiebak van series 3

gr

Han
Gert

Re: Smeren nieuwe lagers versnellingsbak

Bericht door Gert »

Hoi Han,

Als er in het werkplaatshandboek niks staat geschreven over monteren met vet of olie, dan hoeft dat niet.
Het lijkt me onlogisch dat je ze vol moet stoppen met vet, omdat tijdens de gehele levensduur van de bak sprake zou moeten zijn van smering door olie.
Ik dacht dat het spatsmering was, dus de eerste rotaties zullen zijn zonder olie.

Groeten,

Gert
hanlandrover

Bericht door hanlandrover »

Gert,

Voor die eerste rotaties, wanneer er nog geen spatsmering optreed, ben ik juist een beetje bang.

Heb gelezen dat het meerendeel van de lagers kapot gaan door onvoldoende smering in het beginstadium.
In het werkplaatsboek staat niets over dit onderwerp.

gr

Han
Tom

Bericht door Tom »

Hoi Gert,

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, en ook dom, om ze zonder olie of iets dergelijks te monteren. Zal het altijd ruim met v-bak olie smeren met montage. Anders heb je aan het begin direct enorm veel slijtage. Bij motor revisie is het ook altijd belangrijk dat je het met ruim olie monteert.

groet, Tom
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

Probeer een zo sticky mogelijke V-bak olie op de onderdelen te smeren.
Dan loopt het er niet af en ben je gegarandeerd van een optimale smering bij eerste c.q. koude start.

[www.le-inc.com]

Gr

JW
Plaats reactie