Veel verschil tussen 95AH of 72AH ?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Pamela

Veel verschil tussen 95AH of 72AH ?

Bericht door Pamela »

De auto start goed op een 95AH, maar deze is niet van "haar", die moet weer terug in " de andere", nu de vraag of er in de praktijk veel verschil te merken is tussen een 95AH of een 72AH, dit om een 109 diesel 2.5 te starten!?

Iemand goed en goedkoop adresje? (in de buurt of met gratis levering)

"Pamela"
Series III '88 - 1980 -LHD

&

"Crocky"
Defender 110 200TDI - 1983 - RHD

(Zuid Limburg)

"Leef vandaag alsof deze dag de laatste zou zijn...... "
[www.scoutinglaros.nl]
Joost Nouwen

Re: Veel verschil tussen 95AH of 72AH ?

Bericht door Joost Nouwen »

Met een ampere of 50 lukt het wel.
Maar hoe meer hoe liever.
Ik ben wel eens vaker in Tjechie en zo geweest , als het kouder wordt neemt het vermogen af.
Moest iedere dag de accu er uit halen en binnen zetten om te kunnen starten.
Dit met een renault expres 1.6d met een 65 amp accu.(25 ah meer als nodig hier)
De Tjechen hebben me daar destijds duidelijk gemaakt dat ik het dubbele er in moest hebben.
Als ik een accu koop kost me dat gemiddeld een euro per ampere , hoef geen merk , gel of wat dan ook.(meestal wel onderhouds vriendelijk)
Gewoon een nieuwe fatsoenlijke goede accu met 2 jaar garantie , mooi piek/start vermogen.
Hoeft echt niet zo'n moderne je van het , weet ik veel wat de mensen warm doet lopen accu te zijn.
Hoe meer overcapaciteit hoe minder dat ie last heeft van het gebruik.
Het viel me zondag met de prikkersrit toch weer op dat vele diesels (in mijn optiek) , slecht starten door te weinig vermogen met de accu.
M'n accu's zijn nu 4 jaar oud en het blok hoeft echt geen 2 keer rond te gaan om te starten.
Wat een gelul allemaal.
Meet wat er max. inpast en koop die hele grote accu voor ongeveer 1 euro per ah.
Mijn advies,beknopt.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De techniek van accu's is de laatste jaren aanzienlijk verbeterd, waardoor het tegenwoordig mogelijk is om een relatief kleine accu toch een zeer hoge startstroom te kunnen laten leveren.
In de tijd dat de auto gemaakt werd was de techniek nog niet zo ver en had je een 95 Ah accu nodig om voldoende startstroom te kunnen leveren.
Met een moderne accu van goede kwaliteit is het wel mogelijk om de vereiste startstroom met voldoende reserve te kunnen leveren met een kleinere accu.
Als je dus een goede kwaliteit accu (zoals Varta blue dynamic) koopt zou je met een 72 Ah accu ook tijdens een strenge winter probleemloos moeten kunnen starten.
Meestal is het echter handiger om voor een accu te kiezen van gelijk formaat als de oorspronkelijke accu om er zeker van te zijn dat alle aansluitingen en montagemiddelen passen (let op de plaats van de accupolen).

Ik heb er zelf voor het gemak voor gekozen om voor 3 van de 4 Land Rovers exact hetzelfde type accu te kiezen, wat erg goed uit kwam toen de accu van de Freelander er vorige winter mee stopte. Accu uit de 88" S2a gehaald en in de Freelander geplaatst, waardoor mijn vrouw met slechts 15 minuten vertraging op pad kon.

Dennis B
longshackle

Bericht door longshackle »

72Ah doet het prima.ook in de winter
Dirk

Bericht door Dirk »

Ah maak niet zo veel uit ik zou eerder naar de startstroom kijken.
Het verschil in kwaliteit zit vaak in de startstroom.
Een accu van bij 72Ah uit de bouwmarkt merk X is niet zo sterk als een
accu van bijv Bosch zilver.De startstroom is veel hoger bij een merk accu en daardoor ook duurder.
Plaats reactie