Compressie meten 2.25 D

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ben

Compressie meten 2.25 D

Bericht door Ben »

Volgens het boekje zou je de compressie moeten meten via het gat van de verstuiver, maar dit kan toch ook via het gat van de gloeispiraal ??
Exfietser

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door Exfietser »

Het kan inderdaad beide. Bij een nieuwe motor moet dat liggen tussen de 31 en 33 bar. Gemeten met warme motor zonder olie o.i.d. op de zuiger te gooien.

Arnold.
Mark(110)

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door Mark(110) »

Als je het via het gat van de gloeispiraal doet zou het kunnen zijn dat je diesel in de meter krijgt. En dat wil je natuurlijk niet. Vandaar dat het meestal via het verstuivergat gedaan wordt.

Mark
Gert

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door Gert »

Maar volgens mij moet je de motorstopknop uittrekken terwijl je de startmotor ronddraait.
Die stopknop sluit de brandstoftoevoer af, dus dat probleem zou je niet moeten hebben.
VervatC

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door VervatC »

Bij mijn 109 is laatst een meting gedaan. Alle 4 zaten tussen de 30 en 31 bar.
Wat zegt dit over de motor? Want hij rookt behoorlijk, olie verbruik is 1 op 1000 en ik zit te juichen in de auto als ik een keer de 95kmh (op de teller) haal...

Cees
Exfietser

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door Exfietser »

Dat zegt over de motor dat die nog helemaal top is. En dat het roken niet door versleten zuigers, veren etc komt.

Pomp op tijd?
Ademhaling ok? (Klep voor remvacuum staat goed afgesteld? en luchtfilter schoon?)
Verstuivers ok? (Openen op de juiste druk en verstuiverbeeld ook goed?)
Kleppen goed gesteld?
Oliedruk in orde. (Niet te hoog dus.)
Motor schoon? (Rijdt eens een rondje nederland met shell v-power er in. En dan ook hoog in de toeren. Dus niet het nieuwe rijden.)

Wat er dan nog overblijft zijn mischien de klepseals. Maar dat is een hele operatie.
Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/03/2010 18:24 door Exfietser.
VervatC

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door VervatC »

Bedankt Arnold, ik ga alles ff nalopen.

De verstuivers zijn gereviseerd.
Oliedruk is denk ik in orde. Ben een keer vergeten de olievuldop terug te doen. Na een stukje (200km) rijden was de motorkap was nog helemaal schoon.
Ik rij standaard op V-power/BP ultimate.

Wie weet een 2,25D specialist? Om kleppen te stellen en pomp op tijd te laten zetten?

Gr,

Cees
Hans 109

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door Hans 109 »

Probeer Aad koene eens
Ben

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door Ben »

Dat blok van mij start als de beste en trekt nog redelijk goed, alleen het olieverbruik is 1:300. Hij rookt dan ook lekker. Krijg 'm helaas bij de APK dan ook niet meer door de roetmeting. Om zeker te zijn of het alleen de klepseals zijn toch eerst maar ff compressie meten.

Ben
Joost Nouwen

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door Joost Nouwen »

Waar woon je?
Ik ken een goede dieselcervice in Weert(limburg).
Lasualec , hebben meerdere vestigingen in NL , niet erg goedkoop maar mijn ervaringen zijn positief.
Mijn nieuw blok rookt ook(2.25), maar alleen met starten , neem aan dat het de seals zijn ( bijna geen verbruik).
Is wel te doen , maar van de seals alleen kan ie niet blijven roken.
Ik neem het voor lief.
Wat voor rook?
Kleur en geur?
Waarschijnlijk toch iets met brandstof te maken.
Joost Nouwen

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door Joost Nouwen »

Mijn seals zullen hard zijn door opslag en niet rot of versleten van verbruik.
Nieuw blok , ex-mill.
De seals kosten je zowat een Mac menu of zo.
Exfietser

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door Exfietser »

Kleppen stellen doe je zelf. Dat is iets van 30 minuten werk. Als je het voor het eerst doet mischien een uurtje ofzo. Ze moeten gesteld op 0,1 inch of een kwart mm. En kan zowel warm als koud. Gewoon het wphb volgen en dan kan het niet mislukken.

Pomp verstellen kun je ook zelf. Verstuiverleidingen los, de drie boutjes los en dan een heel klein stukje verdraaien t.o.v. het pijltje, verstuiverleidingen weer vast en dan kijken hoe de wagen rijdt. Mischien moet je dit een paar keer doen voor het goed is.

Klepseals vervangen is een klus waar je even en nachtje over moet slapen. Dan moet de kop er af en moet je met een kleppentang aan de gang. Er zijn overigens ook truuks om de kop te laten zitten. Maar ook dan blijft het een lastige klus.

Arnold.
Bram109

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door Bram109 »

Exfietser Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kleppen stellen doe je zelf. Dat is iets van 30
> minuten werk. Als je het voor het eerst doet
> mischien een uurtje ofzo. Ze moeten gesteld op 0,1
> inch of een kwart mm. En kan zowel warm als koud.
> Gewoon het wphb volgen en dan kan het niet
> mislukken.
>

Kleine correctie Arnold; 0,01" ipv 0,1".

0,1" komt overeen met 2,5mm. 0,01" komt overeen met 0,25mm.

Bram.
VervatC

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door VervatC »

Ok, dat ziet er goed uit.
Ga ik zelf proberen...
Is er maar 1 manier om de kleppen te stellen?
Of kan je bijvoorbeeld kiezen voor veel vermogen en meer verbruik. Of minder vermogen en dan minder verbruik.

Cees
Joost Nouwen

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door Joost Nouwen »

.25mm en dan krijg je het OPTIMALE van je kleppen.
Dit heeft niets met tunen te maken maar met onderhoud.
Als je het blok op orde hebt en je wilt een beetje meer dan stuur mij maar een PB.
Ik heb een gereviseerde pomp liggen met rekening en waarschijnlijk ook de grafiek er bij.
6 % meer diesel , wat dat aan pk's doet weet ik zo niet.
Zou 140 moeten gaan (125 gehaald,geen plankgas), niet iets wat ik adviseer om te doen met een serie 3.
Exfietser

Re: Compressie meten 2.25 D

Bericht door Exfietser »

Thanks Bram voor de correctie. Het was even een slip of the keyboard. 0,1 inch is een beetje erg groot.

Grtz,

Arnold.
Plaats reactie