nogmaals starten
-
Bob met Piet
nogmaals starten
Hoi,
Ik heb al eerder berichten gepost over het slecht starten van mijn laro.
Zie: vorig bericht
Nu is heel veel vervangen en ik heb uiteindelijk een bedrijf ingeschakeld met als resultaat: als het vriest gaat die nog steeds niet aan.
Gisteren was het 5 graden onder nul. Vol goede moed weer proberen te starten omdat alles gefikst was.
Dus niet aan te krijgen. Startmotor draait vrij langzaam rond (wel beter dan voor alle nieuwe onderdelen) en krijgt de motor bijna niet meer rond na ong 10 sec. Dan kan een accu van 830A toch niet al de geest geven?
's Avonds terug van het werk nog eens proberen, met de schijnbaar lege accu van vanmorgen nog gewoon erin, het was 3 graden boven nul en zonder haperen ronddraaien en aanslaan.
Kan iemand dit nog verklaren? Ik niet. Wat kan dan zo'n groot verschil maken?
Moeten we dan toch maar naar warmere oorden gaan verkassen??
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('0abc7d22285a838408c449f2efc0accb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10969885, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Ik heb al eerder berichten gepost over het slecht starten van mijn laro.
Zie: vorig bericht
Nu is heel veel vervangen en ik heb uiteindelijk een bedrijf ingeschakeld met als resultaat: als het vriest gaat die nog steeds niet aan.
Gisteren was het 5 graden onder nul. Vol goede moed weer proberen te starten omdat alles gefikst was.
Dus niet aan te krijgen. Startmotor draait vrij langzaam rond (wel beter dan voor alle nieuwe onderdelen) en krijgt de motor bijna niet meer rond na ong 10 sec. Dan kan een accu van 830A toch niet al de geest geven?
's Avonds terug van het werk nog eens proberen, met de schijnbaar lege accu van vanmorgen nog gewoon erin, het was 3 graden boven nul en zonder haperen ronddraaien en aanslaan.
Kan iemand dit nog verklaren? Ik niet. Wat kan dan zo'n groot verschil maken?
Moeten we dan toch maar naar warmere oorden gaan verkassen??
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('0abc7d22285a838408c449f2efc0accb', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10969885, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Sylvester
Re: nogmaals starten
Bob,
In je vorige mail heb ik gevraagd om metingen te doen en deze hier te publiceren, zodat de E techneuten zich hier over kunnen buigen.
Je blijft wel klagen, maar ik zie geen meetresultaten, hoe kunnen we je dan helpen?
Groet Sylvester.
In je vorige mail heb ik gevraagd om metingen te doen en deze hier te publiceren, zodat de E techneuten zich hier over kunnen buigen.
Je blijft wel klagen, maar ik zie geen meetresultaten, hoe kunnen we je dan helpen?
Groet Sylvester.
-
Bob met Piet
Re: nogmaals starten
Klinkt goed als je iemand meteen bestempeld als een klager.
Omdat ik er niet uitkom heb ik dus een bedrijf ingeschakeld dat meer weet van electra in auto's dan ik.
Die kunnen ook niks vinden of ze bedonderen me en dan heb ik daar voor betaald (als ik toch een klager ben!!!)
Vandaar de vraag: wat kan het uitmaken op een auto of je net onder nul gaat starten of net boven nul?
Bij mij heel veel blijkbaar.
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('0539da2bcb9e72ddb2af7a92a9c61f37', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10970386, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Omdat ik er niet uitkom heb ik dus een bedrijf ingeschakeld dat meer weet van electra in auto's dan ik.
Die kunnen ook niks vinden of ze bedonderen me en dan heb ik daar voor betaald (als ik toch een klager ben!!!)
Vandaar de vraag: wat kan het uitmaken op een auto of je net onder nul gaat starten of net boven nul?
Bij mij heel veel blijkbaar.
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('0539da2bcb9e72ddb2af7a92a9c61f37', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10970386, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Rickske
Re: nogmaals starten
Nou, Anders test je die variabele, ren nu naar je auto, trek je accu er uit en leg m lekker binnen. Eventueel aan de druppel lader, maar dan verander je meerdere variabelen. Test dan morgenochtend of ie er dan zin aan heeft.
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15783f0d44ba198923782a8277c7da23', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 10970715, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
Rickske
14444.jpg --> mod_embed_images_loadimage('15783f0d44ba198923782a8277c7da23', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/smoelenboek/fotos/landrover/14444.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fsmoelenboek%2Ffotos%2Flandrover%2F14444.jpg', '', 10970715, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Uiteraard kan ik strax in 2014 niet voor beiden de belasting ophoesten..
1978 Series3 109 Stawag 2,25Diesel 5brg "Burro"
1979 Range Rover Classic 3,5L V8 LPG "Amarillo"
-
Exfietser
Re: nogmaals starten
Voor een accu maakt de temperatuur enorm veel uit. Zie: [nl.wikipedia.org]
Verder zal door dikkere olie de krukas moeizamer rondgaan.
In de koudere landen worden er ook grotere accu's in auto's geplaatst en olie die dunner is bij lagere temperaturen.
Een accu heeft overigens drie getallen om aan te geven wat het er voor een is.
De spanning in volt. Meestal dus 12V. De spanning geeft de druk aan waarmee de stroom vanuit de accu door de draden en de verbruiker(startmotor) wordt geperst.
De capaciteit in Ah (Ampere per uur). Dat is bij mij standaard dus 45 Ah. En dat doet het prima in ons toch echt niet vreselijk koude landje. Zelfs bij 8 graden onder nul na ruim twee maanden stilstand is het starten en lopen. Mijn accu's waren de allergoedkoopste die ik vinden kon en zijn nu ongeveer zes jaar oud.
Het aantal ah geeft de hoeveelheid energie aan die in de accu zit. Denk aan een aantal liters in een brandstoftank.
De koude startstroom die een accu kan leveren. Dat is de stroom die een accu maximaal kan leveren bij 18 graden onder nul. Zie ook: [www.marcovw.nl] Zie dit als de grootte van het gaatje waardoor de stroom uit de accu door naar buiten komt. De grootte van dit gaatje is afhankelijk van de temperatuur. Hoe kouder hoe kleiner.
Doordat de chemische processen bij lage temperaturen veel langzamer verlopen is die koude startstroom dus ook veel lager. Die stroom is direct afhankelijk van de snelheid waarmee de ionen zich door de vloeistof verplaatsen. Als de accu dus echt helemaal bevroren zou zijn doet hij dus echt niets. Het gaatje is dan dus gewoon dicht.
De eerste verdachte is dus als je al hoort dat de motor te langzaam ronddraait de accu. Maar of dat echt zo is kun je alleen maar meten en dat is echt niet moeilijk. Je moet gewoon de spanning in volt meten direct op de accupolen tijdens het starten. De spanning mag dan niet onder de 10 volt zakken. Gebeurt dat wel dan is of de accu defect of leeg. In het laatste geval is je laadcircuit dus niet in orde of blijft er een verborgen verbruiker aanstaan die de accu langzaam ontlaad.
Meet tijdens het starten de spanning direct op je startmotor. Dus de plus van je meter op de plus van de startmotor en de min op het huis van de startmotor. Zorg dat je met je meetpennen goed contact maakt door even te krassen. De spanning die je nu meet mag niet veel anders zijn dan de spanning die je eerst op je accu gemeten hebt. Meet je 1 volt minder dan stop je al 8% van de energie die je hebt om te starten in je kabels die daardoor een beetje opwarmen.
Het is dus zaak om je bekabeling zo goed te maken dat je deze verliezen niet hebt. En een startmotor heeft zowel een plus als een min kabel. De plus is altijd makkelijk te vinden maar de min is lastiger. Die bestaat uit het huis van de startmotor en daarna je motorblok en dan een litze kabel naar je chassis (Die was iemand dus een paar weken geleden vergeten.) En dan een kabel van je chassis naar de min van je accu.
Met een voltmeter kun je zo uitvinden waar je probleem zit. Meet de spanning tuusen het huis van je startmotor en de min van de accu. Die moet nul volt zijn. Als dit niet zo is moet je fout dus in je min (of massa bekabeling zoeken.)
Je kunt ook met de voltmeter op de plus van de accu en de plus aansluiting van de startmotor meten tijdens het starten. Ook die moet nul zijn. Zoniet controleer de plus bekabeling en je start relais.
Je kunt ook met de voltmeter over de twee dikke aansluitingen van je startrelais meten. Ook hier moet je tijdens het starten nul volt meten. Meet je hier spanning dan kun je je start relais vervangen.
Toevallig hebben we van het weekend de startstroom van een 2,25D 24 volt gemeten. Dat was dus gewoon 250 ampere. Bij een 12 volt systeem kun je dat dus gewoon verdubbelen of te wel 500 ampere. Als je dus een weerstand van 0,01 ohm in je bekabeling hebt, heb je al een spanningsverlies van 5 volt. Je bent dan dus 40% van de weinige toch al door de koude gehinderde accu geleverde energie kwijt in je bedrading. En 0,01 ohm verlies in je kabels en aansluitingen heb je zo.
Sylvester heeft wel een beetje gelijk al drukt hij zich mischien niet helemaal gelukkig uit. Doe die metingen nu maar even en vertel ook wat er nu allemaal is vervangen en vernieuwd. Anders kunnen we er op afstand ook echt weinig zinnigs over zeggen.
Arnold.
Verder zal door dikkere olie de krukas moeizamer rondgaan.
In de koudere landen worden er ook grotere accu's in auto's geplaatst en olie die dunner is bij lagere temperaturen.
Een accu heeft overigens drie getallen om aan te geven wat het er voor een is.
De spanning in volt. Meestal dus 12V. De spanning geeft de druk aan waarmee de stroom vanuit de accu door de draden en de verbruiker(startmotor) wordt geperst.
De capaciteit in Ah (Ampere per uur). Dat is bij mij standaard dus 45 Ah. En dat doet het prima in ons toch echt niet vreselijk koude landje. Zelfs bij 8 graden onder nul na ruim twee maanden stilstand is het starten en lopen. Mijn accu's waren de allergoedkoopste die ik vinden kon en zijn nu ongeveer zes jaar oud.
Het aantal ah geeft de hoeveelheid energie aan die in de accu zit. Denk aan een aantal liters in een brandstoftank.
De koude startstroom die een accu kan leveren. Dat is de stroom die een accu maximaal kan leveren bij 18 graden onder nul. Zie ook: [www.marcovw.nl] Zie dit als de grootte van het gaatje waardoor de stroom uit de accu door naar buiten komt. De grootte van dit gaatje is afhankelijk van de temperatuur. Hoe kouder hoe kleiner.
Doordat de chemische processen bij lage temperaturen veel langzamer verlopen is die koude startstroom dus ook veel lager. Die stroom is direct afhankelijk van de snelheid waarmee de ionen zich door de vloeistof verplaatsen. Als de accu dus echt helemaal bevroren zou zijn doet hij dus echt niets. Het gaatje is dan dus gewoon dicht.
De eerste verdachte is dus als je al hoort dat de motor te langzaam ronddraait de accu. Maar of dat echt zo is kun je alleen maar meten en dat is echt niet moeilijk. Je moet gewoon de spanning in volt meten direct op de accupolen tijdens het starten. De spanning mag dan niet onder de 10 volt zakken. Gebeurt dat wel dan is of de accu defect of leeg. In het laatste geval is je laadcircuit dus niet in orde of blijft er een verborgen verbruiker aanstaan die de accu langzaam ontlaad.
Meet tijdens het starten de spanning direct op je startmotor. Dus de plus van je meter op de plus van de startmotor en de min op het huis van de startmotor. Zorg dat je met je meetpennen goed contact maakt door even te krassen. De spanning die je nu meet mag niet veel anders zijn dan de spanning die je eerst op je accu gemeten hebt. Meet je 1 volt minder dan stop je al 8% van de energie die je hebt om te starten in je kabels die daardoor een beetje opwarmen.
Het is dus zaak om je bekabeling zo goed te maken dat je deze verliezen niet hebt. En een startmotor heeft zowel een plus als een min kabel. De plus is altijd makkelijk te vinden maar de min is lastiger. Die bestaat uit het huis van de startmotor en daarna je motorblok en dan een litze kabel naar je chassis (Die was iemand dus een paar weken geleden vergeten.) En dan een kabel van je chassis naar de min van je accu.
Met een voltmeter kun je zo uitvinden waar je probleem zit. Meet de spanning tuusen het huis van je startmotor en de min van de accu. Die moet nul volt zijn. Als dit niet zo is moet je fout dus in je min (of massa bekabeling zoeken.)
Je kunt ook met de voltmeter op de plus van de accu en de plus aansluiting van de startmotor meten tijdens het starten. Ook die moet nul zijn. Zoniet controleer de plus bekabeling en je start relais.
Je kunt ook met de voltmeter over de twee dikke aansluitingen van je startrelais meten. Ook hier moet je tijdens het starten nul volt meten. Meet je hier spanning dan kun je je start relais vervangen.
Toevallig hebben we van het weekend de startstroom van een 2,25D 24 volt gemeten. Dat was dus gewoon 250 ampere. Bij een 12 volt systeem kun je dat dus gewoon verdubbelen of te wel 500 ampere. Als je dus een weerstand van 0,01 ohm in je bekabeling hebt, heb je al een spanningsverlies van 5 volt. Je bent dan dus 40% van de weinige toch al door de koude gehinderde accu geleverde energie kwijt in je bedrading. En 0,01 ohm verlies in je kabels en aansluitingen heb je zo.
Sylvester heeft wel een beetje gelijk al drukt hij zich mischien niet helemaal gelukkig uit. Doe die metingen nu maar even en vertel ook wat er nu allemaal is vervangen en vernieuwd. Anders kunnen we er op afstand ook echt weinig zinnigs over zeggen.
Arnold.
-
Geert Oude Luttighuis
Re: nogmaals starten
Temperaturen kunnen heel veel doen met de kwaliteit/capaciteit van een accu, maar ook met de weerstand van kabels... Kijk eens goed naar je massapunten, en schuur ze eventueel even goed op. Met name ook de kabels naar/van startmotor...
-
Bob met Piet
Re: nogmaals starten
Het is zeker de bedoeling om te gaan meten, maar het is wat lastig om alleen te starten en te meten tegelijkertijd in de motor ruimte. Ik moet nog iemand zo ver krijgen om even te helpen.
Daarbij raak je een beetje geprikkeld als je al 3 maanden aan het klooien bent en nog niets opgelost is.
Wat vervangen is: accu, startmotor, plus kabel naar startmotor, massa kabels vervangen (opschuren en kopervet erop) waar ze horen te zitten (litze kabel vervangen voor een omhulde kabel!, maakt dat nog iets uit), daarna dynamo (100A), laadstroomregelaar vervangen 14V voor 15V, 12V anker vervangen voor 9V anker. Daarna werd gezegd het ligt aan de motor en kon ik gaan. Volgens mij kun je ook niet meer vervangen dan deze onderdelen.
Toch blijft het raar dat een ogenschijnlijk lege accu het 's avonds het dan weer gewoon doet zoals het hoort als het maar boven nul is.
Nu wordt het tenminste weer warmer.
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('00987be2e88b90c92816505e3060c951', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10971549, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Daarbij raak je een beetje geprikkeld als je al 3 maanden aan het klooien bent en nog niets opgelost is.
Wat vervangen is: accu, startmotor, plus kabel naar startmotor, massa kabels vervangen (opschuren en kopervet erop) waar ze horen te zitten (litze kabel vervangen voor een omhulde kabel!, maakt dat nog iets uit), daarna dynamo (100A), laadstroomregelaar vervangen 14V voor 15V, 12V anker vervangen voor 9V anker. Daarna werd gezegd het ligt aan de motor en kon ik gaan. Volgens mij kun je ook niet meer vervangen dan deze onderdelen.
Toch blijft het raar dat een ogenschijnlijk lege accu het 's avonds het dan weer gewoon doet zoals het hoort als het maar boven nul is.
Nu wordt het tenminste weer warmer.
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('00987be2e88b90c92816505e3060c951', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10971549, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Exfietser
Re: nogmaals starten
Even wat commentaar op je verhaaltje Bop.
QuoteBob
Wat vervangen is: accu, startmotor, plus kabel naar startmotor, massa kabels vervangen (opschuren en kopervet erop) waar ze horen te zitten (litze kabel vervangen voor een omhulde kabel!, maakt dat nog iets uit), daarna dynamo (100A),
Zo te zien alles vervangen. Maar is er door de garage ook gemeten wat er loos is. En waarom draait de startmotor langzaam. De krukas zelf hoe zwaar draait die rond? Met de slinger moet je hem gewoon vrij makkelijk rond kunnen krijgen. Als dat niet lukt is het mischien inderdaad de motor. Het lijkt me niet waarschijnlijk maar we houden alle mogelijkheden open. Vooral omdat de motor verder wel goed loopt als die gestart is. Toch? Een 100 ampere dynamo is onzin en helpt echt niet voor het starten. Maar ook niet voor het laden van de accu. Behalve de startstroom heb ik afgelopen weekend ook de laadstroom van de accu gemeten Die was dus in het begin direct na het starten 4,5 ampere. En zakte na een tijdje af na 1 ampere
QuoteBop laadstroomregelaar vervangen 14V voor 15V,
Dit is foute boel. In de winter leuk maar 's zomers laad je je accu naar de knoppen. Dat merk je dan dus pas in de winter die daarna komt. Terwijl het 's zomers gebeurt is.
QuoteBop 12V anker vervangen voor 9V anker. Daarna werd gezegd het ligt aan de motor en kon ik gaan. Volgens mij kun je ook niet meer vervangen dan deze onderdelen. Bedoel je dat de startmotor nu 9 volt is geworden????
Ik vind dit rare acties. Het zijn geen reparaties maar een soort lapwerk omdat je het echte probleem niet kunt vinden. Zoiets als je hebt een lekkende boot en je stopt kouwgom in het gaatje en gaat dan zeggen dat je het gerepareerd hebt.
Quotebop Toch blijft het raar dat een ogenschijnlijk lege accu het 's avonds het dan weer gewoon doet zoals het hoort als het maar boven nul is.
Vanwege de temperatuur is dit niet raar. Je weet niet hoe goed de accu geladen is en met een foute lader is een accu snel stuk hoor. En een paar graden maakt heel veel uit. Ik kan me wel voor stellen dat je het na 3 maanden klooien helemaal zat bent.
Het alleen meten is lastig maar op te lossen hoor. Ik heb bij mijn meters lange draden gemaakt. Lang genoeg om de meters op het dashboard te kunnen zetten. Draden met aan beide kanten bananen stekers. De bananen steker past netjes in een goedkope aldi/lidle/action multimeter van een paar euri's op de andere kant schuif ik een passende krokodillenklem die ik mooi op het te meten punt vast knijp. Ik gebruik twee meters tegelijk zodat ik op het dashboard tijdens het starten alle spanningen tegelijk kan zien. Zijn de spanningen op de accu en die op de startmotor vrijwel gelijk dan is de bedrading in orde. Zakt de spanning op beide meters onder de 10 volt dan is er een probleem met de accu of lader. Blijven de spanningen hoog genoeg en gelijk dan moet je het probleem in de startmotor zoeken.
Bananen steker:
banaan_hirschm_4mm_schroef_rood.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6129fdfd70ff56fc78b666bfc4627a2b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.kleinspul.nl%2Fproducts_pictures%2Fbanaan_hirschm_4mm_schroef_rood.jpg', 'http://www.kleinspul.nl/products_pictures/banaan_hirschm_4mm_schroef_rood.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.kleinspul.nl%2Fproducts_pictures%2Fbanaan_hirschm_4mm_schroef_rood.jpg', '', 10972016, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Krokodillenklem:
50.70.11.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9faddbbe7d131b674ac95c1f61eaaa16', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.realparts.nl%2Fpictures%2Flarge%2F50.70.11.jpg', 'http://www.realparts.nl/pictures/large/50.70.11.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.realparts.nl%2Fpictures%2Flarge%2F50.70.11.jpg', '', 10972016, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit is te koop bij de gemiddelde electronicaboer of de conrad.
Succes,
Arnold.
QuoteBob
Wat vervangen is: accu, startmotor, plus kabel naar startmotor, massa kabels vervangen (opschuren en kopervet erop) waar ze horen te zitten (litze kabel vervangen voor een omhulde kabel!, maakt dat nog iets uit), daarna dynamo (100A),
Zo te zien alles vervangen. Maar is er door de garage ook gemeten wat er loos is. En waarom draait de startmotor langzaam. De krukas zelf hoe zwaar draait die rond? Met de slinger moet je hem gewoon vrij makkelijk rond kunnen krijgen. Als dat niet lukt is het mischien inderdaad de motor. Het lijkt me niet waarschijnlijk maar we houden alle mogelijkheden open. Vooral omdat de motor verder wel goed loopt als die gestart is. Toch? Een 100 ampere dynamo is onzin en helpt echt niet voor het starten. Maar ook niet voor het laden van de accu. Behalve de startstroom heb ik afgelopen weekend ook de laadstroom van de accu gemeten Die was dus in het begin direct na het starten 4,5 ampere. En zakte na een tijdje af na 1 ampere
QuoteBop laadstroomregelaar vervangen 14V voor 15V,
Dit is foute boel. In de winter leuk maar 's zomers laad je je accu naar de knoppen. Dat merk je dan dus pas in de winter die daarna komt. Terwijl het 's zomers gebeurt is.
QuoteBop 12V anker vervangen voor 9V anker. Daarna werd gezegd het ligt aan de motor en kon ik gaan. Volgens mij kun je ook niet meer vervangen dan deze onderdelen. Bedoel je dat de startmotor nu 9 volt is geworden????
Ik vind dit rare acties. Het zijn geen reparaties maar een soort lapwerk omdat je het echte probleem niet kunt vinden. Zoiets als je hebt een lekkende boot en je stopt kouwgom in het gaatje en gaat dan zeggen dat je het gerepareerd hebt.
Quotebop Toch blijft het raar dat een ogenschijnlijk lege accu het 's avonds het dan weer gewoon doet zoals het hoort als het maar boven nul is.
Vanwege de temperatuur is dit niet raar. Je weet niet hoe goed de accu geladen is en met een foute lader is een accu snel stuk hoor. En een paar graden maakt heel veel uit. Ik kan me wel voor stellen dat je het na 3 maanden klooien helemaal zat bent.
Het alleen meten is lastig maar op te lossen hoor. Ik heb bij mijn meters lange draden gemaakt. Lang genoeg om de meters op het dashboard te kunnen zetten. Draden met aan beide kanten bananen stekers. De bananen steker past netjes in een goedkope aldi/lidle/action multimeter van een paar euri's op de andere kant schuif ik een passende krokodillenklem die ik mooi op het te meten punt vast knijp. Ik gebruik twee meters tegelijk zodat ik op het dashboard tijdens het starten alle spanningen tegelijk kan zien. Zijn de spanningen op de accu en die op de startmotor vrijwel gelijk dan is de bedrading in orde. Zakt de spanning op beide meters onder de 10 volt dan is er een probleem met de accu of lader. Blijven de spanningen hoog genoeg en gelijk dan moet je het probleem in de startmotor zoeken.
Bananen steker:
banaan_hirschm_4mm_schroef_rood.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6129fdfd70ff56fc78b666bfc4627a2b', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.kleinspul.nl%2Fproducts_pictures%2Fbanaan_hirschm_4mm_schroef_rood.jpg', 'http://www.kleinspul.nl/products_pictures/banaan_hirschm_4mm_schroef_rood.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.kleinspul.nl%2Fproducts_pictures%2Fbanaan_hirschm_4mm_schroef_rood.jpg', '', 10972016, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Krokodillenklem:
50.70.11.jpg --> mod_embed_images_loadimage('9faddbbe7d131b674ac95c1f61eaaa16', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.realparts.nl%2Fpictures%2Flarge%2F50.70.11.jpg', 'http://www.realparts.nl/pictures/large/50.70.11.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.realparts.nl%2Fpictures%2Flarge%2F50.70.11.jpg', '', 10972016, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Dit is te koop bij de gemiddelde electronicaboer of de conrad.
Succes,
Arnold.
-
Hans 109
Re: nogmaals starten
Nou wil ik de pret niet bederven, enige jaren geleden begon mijn lease bak ook "ineens" moeilijk te starten. (Slopel Ascona, met LPG, dus wat jaartjes terug).
Oorzaak: Twee gebroken zuigerveren. Aanzienlijke schade binnenin, omdat er toch mee doorgereden was, (hij doettet toch weer....) vrij hoog smeerolie verbruik ( Garage: dat is in het begin met nieuwe auto's, ineens slecht starten: komt door de LPG installatie.....)
Volgens de dealer een "fabrikagefout". Kosten gelukkig voor de leasemij. Daarna nooit meer Slopel gereden.
Oorzaak: Twee gebroken zuigerveren. Aanzienlijke schade binnenin, omdat er toch mee doorgereden was, (hij doettet toch weer....) vrij hoog smeerolie verbruik ( Garage: dat is in het begin met nieuwe auto's, ineens slecht starten: komt door de LPG installatie.....)
Volgens de dealer een "fabrikagefout". Kosten gelukkig voor de leasemij. Daarna nooit meer Slopel gereden.
-
plaetje
Re: nogmaals starten
Ik heb een plaat piepschuim onder en aan de een zijkant van de accu liggen. Mijne accu zit naast de motor, 2,5d na in een 88, en de accu is 90aph.
plaetje
plaetje
-
Exfietser
Re: nogmaals starten
Er zijn altijd zat mogelijkheden die slecht starten kunnen veroorzaken. Mijn toyota corrolla had het ook opeens. Eerst een halve slag draaien en lopen. Daarna moest je ineens twee of drie keer starten voor hij aansloeg. Na veel gedoe tot bij de importeur aan toe (Boordcomputer vervangen startmotor vervangen etc.)bleek het uiteindelijk een temperatuur sensor in het blok te zijn die foute waarden doorgaf aan het motormanagement systeem. Motormanagement systeem creeert vervolgens een foute startvoorwaarde waardoor de motor niet aan wil.
Gelukkig toen alles nog onder garantie, maar het geeft wel aan dat gebrek aan kennis vaak een groot probleem kan zijn bij toch gerenommeerde garage bedrijven. Dat kunnen de ongetwijvelt kundige automonteurs ook niet altijd echt helpen. Een automonteur is immers geen electronicus en andersom.
Maar in het geval Piet is het natuurlijk handig om goed te kijken wat er loos is. En als de motor goed en zonder problemen rondgaat tijdens het tornen is er geen reden waarom de startmotor langzaam zou moeten draaien. Ik heb het dus niet over aanslaan maar uitsluitend over het rondgaan van de motor. Dan kan de motor zelfs helemaal kappot en gaar zijn. Als je hem met de hand gewoon redelijk makkelijk rond krijgt moet de startmotor dat ook kunnen met een normale snelheid.
Doet de startmotor dat niet dan moet je echt zoeken in het start circuit. en niet in de motor zelf. Het daadwerkelijk aanslaan van de motor is weer een volgend hoofdstuk.
Arnold.
Gelukkig toen alles nog onder garantie, maar het geeft wel aan dat gebrek aan kennis vaak een groot probleem kan zijn bij toch gerenommeerde garage bedrijven. Dat kunnen de ongetwijvelt kundige automonteurs ook niet altijd echt helpen. Een automonteur is immers geen electronicus en andersom.
Maar in het geval Piet is het natuurlijk handig om goed te kijken wat er loos is. En als de motor goed en zonder problemen rondgaat tijdens het tornen is er geen reden waarom de startmotor langzaam zou moeten draaien. Ik heb het dus niet over aanslaan maar uitsluitend over het rondgaan van de motor. Dan kan de motor zelfs helemaal kappot en gaar zijn. Als je hem met de hand gewoon redelijk makkelijk rond krijgt moet de startmotor dat ook kunnen met een normale snelheid.
Doet de startmotor dat niet dan moet je echt zoeken in het start circuit. en niet in de motor zelf. Het daadwerkelijk aanslaan van de motor is weer een volgend hoofdstuk.
Arnold.
-
Bob met Piet
Re: nogmaals starten
Het tornen van de motor heb ik een tijdje geleden gedaan toen het een keer 14 graden onder nul was. Dat is dan een mooie test.
Wiel omhoog, in de vijfde versnelling en het ronddraaien ging net zo "makkelijk" als in de zomer ervoor tijdens het stellen van de kleppen.
Verder was de communicatie in het bedrijf niet zo goed (om het zacht uit te drukken) en ik had al het idee dat het lapwerk was, maar goed wat moet je dan. Kwaad worden had geen zin en telkens iemand regelen die me aan wilde slepen werd ook vervelend, want met de audi aanslepen op een besneeuwde weg was niet mogelijk. Ik ben 6 keer terug geweest.
Ik heb de accu onder de stoel en die heb ik inderdaad ook al geisoleerd, zonder resultaat natuurlijk.
Ik ga binnenkort eens meten(dan nog een metertje aanschaffen, want dat vind ik wel een goeie tip van 2 metertjes) en als ik dan nog niks vind ga ik naar een 2de bedrijf, die misschien wel goede oplossingen aanbieden.
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('0fb20e3a5542a5865ac2c8114fec4805', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10973909, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Wiel omhoog, in de vijfde versnelling en het ronddraaien ging net zo "makkelijk" als in de zomer ervoor tijdens het stellen van de kleppen.
Verder was de communicatie in het bedrijf niet zo goed (om het zacht uit te drukken) en ik had al het idee dat het lapwerk was, maar goed wat moet je dan. Kwaad worden had geen zin en telkens iemand regelen die me aan wilde slepen werd ook vervelend, want met de audi aanslepen op een besneeuwde weg was niet mogelijk. Ik ben 6 keer terug geweest.
Ik heb de accu onder de stoel en die heb ik inderdaad ook al geisoleerd, zonder resultaat natuurlijk.
Ik ga binnenkort eens meten(dan nog een metertje aanschaffen, want dat vind ik wel een goeie tip van 2 metertjes) en als ik dan nog niks vind ga ik naar een 2de bedrijf, die misschien wel goede oplossingen aanbieden.
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('0fb20e3a5542a5865ac2c8114fec4805', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10973909, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
paul be
Re: nogmaals starten
het kan best zijn dat door die hoge laadstroom, 15V, de accu nu al niet meer in orde is.
het circuit van dynamo en accu moet op elkaar afgestemd zijn. Dus laden met 100 Amp op een accu die daarvoor geschikt
en met 14 V.
Al geprobeert of ie vlot start met een starthulp, dus startkabels vanaf een andere auto? Als dat vlot gaat zou ik zeggen dat er toch iets mis is met de soort accu die je gebruikt.
defender 110 300TDi
het circuit van dynamo en accu moet op elkaar afgestemd zijn. Dus laden met 100 Amp op een accu die daarvoor geschikt
en met 14 V.
Al geprobeert of ie vlot start met een starthulp, dus startkabels vanaf een andere auto? Als dat vlot gaat zou ik zeggen dat er toch iets mis is met de soort accu die je gebruikt.
defender 110 300TDi
-
Bart van Dessel
Re: nogmaals starten
Ieder beetje fatsoenlijk garagebedrijf kan je accu testen op uithoudingsvermogen, als er twijfel bestaat gewoon nieuwe d'r in zetten. Ook de dynamo kan snel getest worden, bij elkaar 3 minuten werk. Daarvoor hoef je niet 6 keer terug te komen
gr, Bart
gr, Bart
-
paul be
Re: nogmaals starten
accu, startmotor, plus kabel naar startmotor, massa kabels vervangen , daarna dynamo (100A), laadstroomregelaar vervangen 14V voor 15V, 12V anker vervangen voor 9V anker.
daarvoor is ie 6 keer geweest, niet voor accu doormeten.
daarvoor is ie 6 keer geweest, niet voor accu doormeten.
-
Roelie
Re: nogmaals starten
Wat bedoel je met anker of bedoel je de bobine
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('145b08891ca91da27a30f8e7c6e0e875', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 10975718, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
Roelie
395.jpg --> mod_embed_images_loadimage('145b08891ca91da27a30f8e7c6e0e875', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', 'http://leutjerovertje.nl/395.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fleutjerovertje.nl%2F395.jpg', '', 10975718, 600, 600, 'Loading image ...', false);
klik hier voor foto's restauratie Leutje Rovertje
Laatste update 22 juli 2012
-
Dennis101
Re: nogmaals starten
Draait de startmotor ook langzaam rond bij vorst als je start met starthulp van een andere auto?
Zo ja, dan zit er toch nog een fout in het systeem en zo nee, dan is de accu verdacht.
Aanvulling: Bij het starten altijd de koppeling intrappen, anders maak je het de startmotor onnodig moeilijk.
Dennis B
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2010 01:34 door Dennis101.
Zo ja, dan zit er toch nog een fout in het systeem en zo nee, dan is de accu verdacht.
Aanvulling: Bij het starten altijd de koppeling intrappen, anders maak je het de startmotor onnodig moeilijk.
Dennis B
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2010 01:34 door Dennis101.
-
Dennis101
Re: nogmaals starten
Als je een 95 Ah accu laad met een spanning van 14 volt dan krijg je er nooit 100A laadstroom in, hooguit ergens rond de 10 A zal er stromen bij 14 volt bij een niet te volle accu.
Gelukkig ook maar, want anders zou de accu exploderen.
Voor een oudere 90 zonder spannende extra's die je continue gebruikt is een 40 a 45 A dynamo ruimschoots voldoende.
Als je in zo'n geval een 100A dynamo zou plaatsen heb je een veel duurdere dynamo gekocht zonder dat je er ook maar enig voordeel aan hebt, sterker nog, door de hogere minimumwaarde van het regelbereik kun je 's zomers bij hoge temperaturen en langere ritten (accu al vol geladen) de accu overladen.
Zorg er dus altijd voor dat de dynamo altijd in overeenstemming is met het gebruik van de auto en mocht de dynamo door bv. een lier en tweede accu toch wat groot uitvallen, dan kun je 's zomers beter rijden met de koplampen aan om binnen het regelbereik te blijven.
Dennis B
Gelukkig ook maar, want anders zou de accu exploderen.
Voor een oudere 90 zonder spannende extra's die je continue gebruikt is een 40 a 45 A dynamo ruimschoots voldoende.
Als je in zo'n geval een 100A dynamo zou plaatsen heb je een veel duurdere dynamo gekocht zonder dat je er ook maar enig voordeel aan hebt, sterker nog, door de hogere minimumwaarde van het regelbereik kun je 's zomers bij hoge temperaturen en langere ritten (accu al vol geladen) de accu overladen.
Zorg er dus altijd voor dat de dynamo altijd in overeenstemming is met het gebruik van de auto en mocht de dynamo door bv. een lier en tweede accu toch wat groot uitvallen, dan kun je 's zomers beter rijden met de koplampen aan om binnen het regelbereik te blijven.
Dennis B
-
Bob met Piet
Re: nogmaals starten
Met startkabels geprobeerd te starten via een andere auto met draaiende motor en toen was het ook niet mogelijk om hem aan te krijgen. Nu bleek achteraf dat zijn dynamo versleten was want na een tijdje kreeg hij hem ook niet meer aan.
Dus een echt antwoord kan ik niet geven op je vraag.
Ik ga dan ook maar eens de accu laten meten, voor de zekerheid.
Bij het starten trap ik altijd de koppeling. En verder rij ik altijd met de lichten aan (ook al is die geel)
Vanmorgen nog even gestart. Het was boven nul dus ging die aan. Draaide in ieder geval snel genoeg rond.
Meteen maar een eerste kleine meting gedaan.
Spanning accu 13 V
Tijdens het gloeien zakte de spanning tot 12V
Tijdens het starten zakte de spanning tot net onder 11 V (misschien tot 10,5 V, maar het ging te snel om een goede meting te doen)
Laadstroom met een beetje gas geven 14,7V
Voor de rest van de gegevens moet ik nog even wachten
Meteen na het starten heb ik de motor weer uit gezet en nogmaals gestart. Dan draait die veel soepeler rond en slaat meteen aan(zoals het echt hoort). Dus zal er ook wel een hogere wrijvingscoefficient aanwezig zijn dan bij een gezonde motor.
En het was geen extra dure dynamo, dus daarom dacht ik laat maar gaan. Het is nog een wensje om een lier te plaatsen, dus vandaar de sterkere dynamo. Ze zeggen dan niet dat het systeem kan overladen. Ik heb 2 jaar garantie gekregen dus ik ga gewoon weer terug als er iets kapot gaat.
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('3d482750776dc27c2ed19dca7a45d1a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10979400, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2010 15:40 door BobmetPiet.
Dus een echt antwoord kan ik niet geven op je vraag.
Ik ga dan ook maar eens de accu laten meten, voor de zekerheid.
Bij het starten trap ik altijd de koppeling. En verder rij ik altijd met de lichten aan (ook al is die geel)
Vanmorgen nog even gestart. Het was boven nul dus ging die aan. Draaide in ieder geval snel genoeg rond.
Meteen maar een eerste kleine meting gedaan.
Spanning accu 13 V
Tijdens het gloeien zakte de spanning tot 12V
Tijdens het starten zakte de spanning tot net onder 11 V (misschien tot 10,5 V, maar het ging te snel om een goede meting te doen)
Laadstroom met een beetje gas geven 14,7V
Voor de rest van de gegevens moet ik nog even wachten
Meteen na het starten heb ik de motor weer uit gezet en nogmaals gestart. Dan draait die veel soepeler rond en slaat meteen aan(zoals het echt hoort). Dus zal er ook wel een hogere wrijvingscoefficient aanwezig zijn dan bij een gezonde motor.
En het was geen extra dure dynamo, dus daarom dacht ik laat maar gaan. Het is nog een wensje om een lier te plaatsen, dus vandaar de sterkere dynamo. Ze zeggen dan niet dat het systeem kan overladen. Ik heb 2 jaar garantie gekregen dus ik ga gewoon weer terug als er iets kapot gaat.
Groet Bob
Ninety 1985 2.5D n/a 200TDI Disco powerrrrrrrr
--> mod_embed_images_loadimage('3d482750776dc27c2ed19dca7a45d1a0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/file.php?1162,file=101,filename=laro.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Flandrover.startpagina.nl%2Fprikbord%2Ffile.php%3F1162%2Cfile%3D101%2Cfilename%3Dlaro.jpg', '', 10979400, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/03/2010 15:40 door BobmetPiet.
-
richard78
Re: nogmaals starten
Heb je wel de juiste olie in het blok zitten? Misschien dat deze te dik word bij koudere temperaturen
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e9e10af7f4a38840da2cad7e66dd01c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10980442, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Richard78
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!
handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e9e10af7f4a38840da2cad7e66dd01c0', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10980442, 600, 600, 'Loading image ...', false);