spruitstuk
-
WillemNoord
spruitstuk
Hoe vast moet het spruitstuk zitten en moet je de bouten in een bepaalde volgorde aantrekken met een momentsleutel en zo ja weet iemand de waarden voor een 2.5 benzine blok. Is het handig om de bouten nog een keer na te trekken met een warme motor?
Hoor graag jullie ervaringen.
Groet
WillemNoord
Groet,
Willem (zonder auto) Noord
20120925_151340.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fbf7f94011ca76aaca6d324b0b52d36f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-F3H15344Nks%2FUGHFIVs-paI%2FAAAAAAAAIco%2F-oOBrz5OecQ%2Fw336-h252-k%2F20120925_151340.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-F3H15344Nks/UGHFIVs-paI/AAAAAAAAIco/-oOBrz5OecQ/w336-h252-k/20120925_151340.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-F3H15344Nks%2FUGHFIVs-paI%2FAAAAAAAAIco%2F-oOBrz5OecQ%2Fw336-h252-k%2F20120925_151340.jpg', '', 10945137, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Hoor graag jullie ervaringen.
Groet
WillemNoord
Groet,
Willem (zonder auto) Noord
20120925_151340.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fbf7f94011ca76aaca6d324b0b52d36f', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-F3H15344Nks%2FUGHFIVs-paI%2FAAAAAAAAIco%2F-oOBrz5OecQ%2Fw336-h252-k%2F20120925_151340.jpg', 'https://lh5.googleusercontent.com/-F3H15344Nks/UGHFIVs-paI/AAAAAAAAIco/-oOBrz5OecQ/w336-h252-k/20120925_151340.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=https%3A%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2F-F3H15344Nks%2FUGHFIVs-paI%2FAAAAAAAAIco%2F-oOBrz5OecQ%2Fw336-h252-k%2F20120925_151340.jpg', '', 10945137, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Frans Mien Mesjien
Re: spruitstuk
Staat niet in de boeken. Tenminste, ik kan het daarin niet vinden.
Maar vast is vast lijkt me goed genoeg.
Mocht er iets gaan lekken, dan kan je ze altijd nog aantrekken lijkt me.
Als de goede pakkingen er tussen zitten geeft het geen problemen.
Maar vast is vast lijkt me goed genoeg.
Mocht er iets gaan lekken, dan kan je ze altijd nog aantrekken lijkt me.
Als de goede pakkingen er tussen zitten geeft het geen problemen.
-
Dennis101
Re: spruitstuk
Eerst het inlaat en uitlaatspruitstuk aan elkaar bevestigen en de moeren vastdraaien met een koppel van 23 Nm, daarna de moeren iets lossen.
Dan het in en uitlaatspruitstuk tegen de kop monteren, waarbij de bouten alleen voor het uitlaatspruitstuk worden vastgezet met een koppel van 13,5 Nm.
Hierna de bouten/moeren van het inlaat en uitlaatspruitstuk (dus niet de bouten die alleen het uitlaatspruitstuk bevestigen, want die zitten dan al vast) vastdraaien met een koppel van 23 Nm.
Nu kunnen ook de moeren van het inlaat aan uitlaatspruitstuk vastgedraaid worden met een koppel van 23 Nm.
Dennis B
Dan het in en uitlaatspruitstuk tegen de kop monteren, waarbij de bouten alleen voor het uitlaatspruitstuk worden vastgezet met een koppel van 13,5 Nm.
Hierna de bouten/moeren van het inlaat en uitlaatspruitstuk (dus niet de bouten die alleen het uitlaatspruitstuk bevestigen, want die zitten dan al vast) vastdraaien met een koppel van 23 Nm.
Nu kunnen ook de moeren van het inlaat aan uitlaatspruitstuk vastgedraaid worden met een koppel van 23 Nm.
Dennis B
-
Cor
Re: spruitstuk
En niet de kopermoeren van een bekende onderdelen leverancier uit GB gebruiken, draaien direct door bij dit soort aantrekkrachten,
-
Boelo
Re: spruitstuk
ik haak even in Cor, ik heb die koperen exemplaren die je bedoelt net op de spruitstukken van mijn V8 gezet en ik heb er geen goed gevoel over, ze zijn niet dol gedraaid maar ik heb ook niet het idee dat het echt vast zit, ik blijf aan natrekken en daar zit een keer een eind aan zou je zeggen
Ofwel, nog geen kapot gedraaide bouten, maar ik zou ze niet weer gebruiken en een ander niet aanraden.
Groet Boelo
Ofwel, nog geen kapot gedraaide bouten, maar ik zou ze niet weer gebruiken en een ander niet aanraden.
Groet Boelo
-
WillemNoord
Re: spruitstuk
Heren,
Bedankt, de koperen moeren die ik ook heb zitten handvast. Ik heb ook niet het gevoel dat ik meer moet aantrekken
Bedankt, de koperen moeren die ik ook heb zitten handvast. Ik heb ook niet het gevoel dat ik meer moet aantrekken
-
Dennis101
Re: spruitstuk
De moeren die hiervoor wel geschikt zijn horen slechts verkoperd te zijn.
Dit zijn dus gewoon stalen moeren waar elektrolytisch een koperlaag op is aangebracht.
De aantrekkoppels van de uitlaatbouten en moeren zijn overigens vrij laag om ruimte te kunnen geven bij uitzetting.
Ook zie je dat de gaten in het uitlaatspruitstuk ruim geboord zijn en bewerkt om de gaten heen.
Dennis B
Dit zijn dus gewoon stalen moeren waar elektrolytisch een koperlaag op is aangebracht.
De aantrekkoppels van de uitlaatbouten en moeren zijn overigens vrij laag om ruimte te kunnen geven bij uitzetting.
Ook zie je dat de gaten in het uitlaatspruitstuk ruim geboord zijn en bewerkt om de gaten heen.
Dennis B
-
WillemNoord
Re: spruitstuk
Hoi Dennis,
Ik heb ze zelf nog moeten uitboren om het passend te maken van mijn 2,25 naar 2,5. Wel heb ik bij de uitlaat fiberringtjes gezet voor het borgen. Dit is dus niet handig volgens jouw theorie?
Ik heb ze zelf nog moeten uitboren om het passend te maken van mijn 2,25 naar 2,5. Wel heb ik bij de uitlaat fiberringtjes gezet voor het borgen. Dit is dus niet handig volgens jouw theorie?
-
wschutte
Re: spruitstuk
Hey Willem, fiberringetjes zijn niet bestand tegen uitlaat temperaturen en de mechanische krachten die ontstaan bij het uitzetten en krimpen. Groet, Wiecher.
-
WillemNoord
Re: spruitstuk
Volgens mij heb ik weer de verkeerde naam gebruikt, het zijn die ijzeren ringetjes die gespleten zijn. Om een moer te borgen.