welke kilometer teller nodig?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
neef Henk

welke kilometer teller nodig?

Bericht door neef Henk »

In mijn 101 FC zit een dieselmotor met grotere wielen als normaal gebruikelijk is en de snelheids meter is nog in mijlen. Als ik nu 40 mijl per uur rijdt dan is dat op de GPS 82 kilometer per uur. Nu is de snelheid nog af te lezen maar binnenin is uit kapot waardoor de dagteller en de totaal teller het niet meer doen. Ik wil dus een andere monteren.

Wie weet welke LR snelheidsmeter het meest in de buurt komt bij deze omschrijving?
Dennis101

Re: welke kilometer teller nodig?

Bericht door Dennis101 »

De 101 FC heeft een snelheidsmeter met nagenoeg dezelfde verhouding als een 88" series 3 met de standaard bandenmaat (6.00x16).
Als jouw huidige meter in orde is dan geeft hij nu 0,8x te weinig aan, waardoor je een meter nodig hebt die dit compenseert.
Met deze bandenmaat zal je op zoek moeten gaan naar een snelheidsmeter van een series 3 109" 1 ton (9.00x16 banden) om zo dicht mogelijk in de buurt te komen.
Met zo'n snelheidsmeter zal de meter nog maar 0,97x te weinig aangeven, dus kom je aardig in de buurt.
De grootste uitdaging zal misschien zijn om er eentje te vinden.

Dennis B
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Dat eentje vinden valt nog best mee

Maar daarna komt het probleem

579198 SPEEDOMETER 109 1 TON WITH 900 X 16 TYRE £ 332.24

fb
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

koop een nieuwe series meter, hier en daar voor een paar tientjes te koop.
dan bij info instruments een box laten maken die het verschil compenseert.
info instruments zit op hazeldonk bij breda.

die box zetten ze tussen de kabel, je moet opgeven hoeveel toeren de binnenkabel maakt bij een vastgesteld aantal omwentelingen van je wiel.
ook de bandenmaat of beter de afrolafstand van je band hebben ze nodig.

paul
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

In dit geval is het eenvoudiger, want op de onderste rand is af te lezen dat de teller 940 omwentelingen nodig heeft voor 1 km (bij de mijlenteller staat daar 1504 vanwege de 1504 omw/mijl).
Maar er was al bepaald dat de standaard teller 0,8x te weinig aangeeft, dus er is een versnelling van 1,25x nodig om de juiste waarde aan te geven.

Dennis B
paulus-109

Bericht door paulus-109 »

dat is dan heel makkelijk als er een ,,box,, besteld moet worden.
de theoretische benadering van me was misschien niet helemaal zoals men wenst maar het adres is echt een aanrader.

paul (die er geregeld e-type,s laat voorzien van zo,n box na een diff conversie)
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Op dit moment zit er een mijlen teller in die ik voor het gemak altijd verdubbel, 40 miles=+/- 80 km/uur, 45 miles=+/- 90km/uur. Maar omdat de rest van de metertjes het niet meer doen wil ik dus een nieuwe/tweedehands monteren die dan gelijk in km/uur aangeeft. De verhalen hierboven met dat gereken snap ik ff niet (blond ) maar als ik het goed begrijp hebben mijn huidige maat banden er dus ook mee te maken?

Groeten neef Henk
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Jazeker, jouw huidige bandenmaat heeft hier directe invloed op.
Door de grotere banden maken de wielen minder omwentelingen per afgelegde kilometer als met de standaard bandenmaat.
Als ik rekening hou met jouw 20" Unimog velgen en de fout van de snelheidsmeter erbij betrek, dan kom ik op een bandenmaat bij jouw 101 van ergens rond 10.00x20 tot 11.00x20.
Klopt dat Henk?

Dennis B
richard78

Bericht door richard78 »

Heb je een gps (anders ik wel)? Dan kan je gewoon de afwijking meten.

Ik heb ook nog een km teller liggen voor een series III. we kunnen kijken of deze goed werkt.

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('d4893f8c8dbcfe350862835365969974', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10951810, 600, 600, 'Loading image ...', false);
bagpiperob

Bericht door bagpiperob »

Ik heb ooit op een motorfiets een elektronische maar wel analoge ( met wijzer dus) van VDO gezet.
En dit naar volle tevredenheid,nooit meer een schommelende wijzer en je hebt geen mechanische kabel meer nodig.
Meter koste ongeveer 260 euro maar werkt op zowel 12 als 24V en als sensor kan je eentje van een auto nemen die je ergens bij een aandrijfas zet.
Even lastig is op de meter te kalibreren voor het juiste aantal pulsen per wielomwenteling maar is met een GPS een fluitje van een cent !
De opnemer ergens inbouwen is even knutselen denk ik .
Heb hem bij Biesheuvel autosport gekocht.

Rob
Gert

Bericht door Gert »

Is het niet handiger om de wijzerplaat te vervangen ?
Ik weet niet in hoeverre die bereikbaar is, maar met een beetje huisvlijt kun je een wijzerplaat maken die klopt.
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Bijna goed Dennis ik heb er 900x20 onder zitten, vrachtwagen band.

Groeten neef Henk
sjeroens

Bericht door sjeroens »

Henk,
Ik begrijp dat je een km teller wil ipv een miles teller. Afwijkingen blijf je altijd houden.
Bij ratios en speed [groups.yahoo.com] kun je bij invullen wheel diameter het verschil zien.
Afwijkingen kun je ook op de koop toenemen.(al is ie bij jou wat groter..) Bij mij wijkt hij 12% af. 80km/u op teller is 90km/u in werkelijkheid.
Ik geloof dat hij 10% standaard afweek en er is 2 % bijgekomen omdat de xzl banden iets groter zijn (255/100r16 ipv 9.00r16)
sccs,
jeroen
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Een GPS heb ik wel maar zoals Dennis heeft uitgerekend dan heb ik een zeldzaam tellertje nodig

Ik denk dat ik voorlopig maar blijf omrekenen, eventueel met de hulp van de plisie

Groeten neef Henk
Paul Kampeerrover

Bericht door Paul Kampeerrover »

Als je de afwijking eenmaal weet met behulp van een gps, dan is er toch niets aan de hand?
Tis misschien wat simpel, maar een kwestie van 1 keer meten

Groet, Paul
bagpiperob

Bericht door bagpiperob »

Die elektronische meter krijg je hardstikke precies, en dan hoef je niks om te rekenen !
Alleen de eerste keer afstellen en klaar.
Of je monteerd even andere banden en dan kun je hem gewoon bijstellen.
Alleen de verplichte afwijking dan, hij moet een klein beetje teveel aangeven, maar dat is voor een laro harstikke positief toch?
neef Henk

Bericht door neef Henk »

De verplichte afwijking bestaat niet, fabrikanten nemen echter geen risico vanwege aanklachten dus zorgen ze dat de teller altijd iets meer aangeeft dan in werkelijkheid.

Waar het mij eigenlijk om draait is gewoon een goedkope, originele, Land Rover meter die in kilometers aangeeft hoe snel/zacht ik rij en dat redelijk secuur

Groeten neef Henk
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Quotebagpiperob Alleen de verplichte afwijking dan, hij moet een klein beetje teveel aangeven, maar dat is voor een laro harstikke positief toch?
Je kunt me veel vertellen maar dit gaat er bij mij niet in. Wat wel een feit is, is dat de metertjes in een auto zo goedkoop mogelijk gemaakt worden en dat de kwaliteit niet altijd even goed is. Fabrikanten maken ze wel zo dat de snelheidsmeters meestal veilig iets aan de hoge kant zitten wat aanwijzen betreft. Waarschijnlijk om klachten wat snelheidsovertredingen betreft te voorkomen. Maar er is echt geen wet over en verplichte misaanwijzing.

Ik heb gewerkt met ge-eikte snelheidsmetingen en weet dat de meters in de auto maar zelden klopten. Het merendeel geeft iets te veel inderdaad maar er waren ook wagens waar de meter gewoon 10% minder aangeven. Een enkele zelfs 20%. Maar daar was waarschijnlijk ook iets mis mee.

Iedereen gaat er ook maar vanuit de een GPS altijd de juiste snelheid aangeeft. De snelheid van de GPS is de uitkomst van een gemiddelde berekening van de afstand tussen een aantal meetpunten gedeelt door de tijd. De meetpunten zijn het resultaat van een soort kruispeiling van radiosignalen. Bij kruispeilingen kan er heel veel fout gaan.
De afstand tot de sataliet wordt bijvoorbeeld ook gemeten door de tijd die een radiosignaal nodig heeft om van de sataliet naar de ontvanger te reizen te meten. Iets wat eigenlijk niet mogelijk is omdat de interne klok in de ontvanger daarvoor niet nauwkeurig genoeg is. Maar daar hebben ze weer een wiskundige truuk voor bedacht. Er zit ook een stukje trendvolging in. De volgende meetpositie wordt behalve gemeten ook nog geschat. En tussen die twee mag geen hele grote fout zitten. Het ene meetpunt in Eindhoven en het volgende door een storing in Rome kan nu eenmaal niet. Kortom meetpunt afgekeurd. Hoe meer (goede) meetpunten er zijn hoe beter de gemiddelt berekende snelheid is.

Dit is ook van de redenen dat de gps snelheid niet als juridisch bewijs kan gelden. De ge-eikte snelheidsmeters in politievolgwagens echter wel. En voor de rechter winnen die dus de zaak.

Ikzelf vind het eigenlijk zeer verbazingwekkend dat navigatiesystemen zo verschrikkelijk goed werken. Als je je er in verdiept en ziet wat voor problemen er zijn om het goed te krijgen kan ik alleen maar zeggen: bijzonder knap. En dat in zo'n verrot klein doosje.

Om je laro snelheidsmeter te kontroleren doet het GPS het meer dan ruim voldoende goed.

Arnold.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De maximale afwijking is terug te vinden in de Europese regelgeving:

5.3. De aangegeven snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid van het voertuig. Bij
de in punt 5.2.5 gespecificeerde testsnelheden moet tussen de aangegeven snelheid (V1) en de
werkelijke snelheid (V2) de volgende relatie bestaan:

0 ? (V1 - V2) ? 0,1 V2 + 4 km/h

Hieruit blijkt al dat een teller nooit minder mag aangeven dan de werkelijke snelheid en dat de positieve afwijking best behoorlijk mag zijn.

Aangezien je 9.00x20 banden blijkt te hebben is de afwijking van de huidige snelheidsmeter zodanig dat er toch wat mis mee is.
Als ik met deze gegevens omreken van de standaard 9.00x16 banden naar de 9.00x20 banden die je nu hebt, dan kom je met een normale 109" snelheidsmeter nog heel aardig in de buurt. Je zal dan op zoek moeten gaan naar een snelheidsmeter met het getal 880 in de onderste rand van de schaal om een normale 109" series 3 teller te krijgen met km aanduiding. Deze tellers zijn nog volop te vinden voor een leuke prijs.

Dennis B
neef Henk

Bericht door neef Henk »

Ik ben heel erg slecht in rekenen en wiskunde maar er komt toch ook bij kijken welke motor er in zit, de versnellingsbak/overdrive, diffs etc? Maar misschien moet ik maar met richard eens kijken wat de 109 teller doet. Berekenen is leuk maar ik ben meer van de praktijk

Groeten neef Henk
Exfietser

Bericht door Exfietser »

Motor en v-bak is niet belangrijk. De opnemer van je snelheidsmeter zit op de uitgaande as van je v-bak. Wat dus wel belangrijk is je wielmaat en de verhouding van de diffs. Als je die twee dingen weet kun je gewoon de draaisnelheid van de as berekenen bij b.v. 100km/u. Bij het aldus berekende toerental moet je meter dus 100km/u aangeven. De verhouding van je vbak bepaalt dan alleen de snelheid waar de motor mee draait. En dat kunnen nog vier verschillende snelheden (of 8 dan hi-gear meegerekend) zijn ook. Maar de motorsnelheid(toerental) is niet interresant voor de snelheidsmeting.

Arnold.
Plaats reactie