Hellllllluuuuup.................. Probleem versnellingsbak??
-
Maurice Bastings
Hellllllluuuuup.................. Probleem versnellingsbak??
Goede morgen,
Het betreft een Defender 110 met 200Tdi motor en 5 bak.
Gisteren onderweg met de Defender. Na ca. 120 km bij de aanloop van een tankstation, in een keer een geknars en gekraak van onder de auto.
De motor liep goed, bij stilstand was er niets vreemds te horen en er was op optisch niets te herkennen.
Na 10 minuten te hebben gestaan, weer voorzichtig eens geprobeerd en tot onze verbazing, alles leek weer normaal.
Na weer ca. 100 km en nu bij de aanloop en het snelheid verminderen naar een parkeergarage. Precies het zelfde!
Toen gedaan waarvoor we die hele rit hadden gemaakt. (een kinderfeestje) Na ca. 4 uur de auto uit de parkeergarage gereden maar nu bleef het knarsende en krakende geluid. Uit de garage meteen aan de kant en ANWB gebeld. Volgens de beste man iets met de versnellingsbak.
De auto schakelt, koppelt en rijdt verder goed. Het knarsende geluid wordt bij iets harder rijden minder en gaat dan over in een wat gierend geluid. Ik hoor binnen in de auto een metallisch geluid alsof er twee ringen in elkaar lopen en stuiteren. Als ik de koppeling intrap bij het schakelen, wordt het geknars veel minder maar het gierend geluid blijft.
Wat zou dit kunnen zijn?? Alles tips, suggesties en goede raad zijn van harte welkom!!
Alvast bedankt!!
Maurice Bastings
Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI
[mauricebastings.jouwweb.nl]
Het betreft een Defender 110 met 200Tdi motor en 5 bak.
Gisteren onderweg met de Defender. Na ca. 120 km bij de aanloop van een tankstation, in een keer een geknars en gekraak van onder de auto.
De motor liep goed, bij stilstand was er niets vreemds te horen en er was op optisch niets te herkennen.
Na 10 minuten te hebben gestaan, weer voorzichtig eens geprobeerd en tot onze verbazing, alles leek weer normaal.
Na weer ca. 100 km en nu bij de aanloop en het snelheid verminderen naar een parkeergarage. Precies het zelfde!
Toen gedaan waarvoor we die hele rit hadden gemaakt. (een kinderfeestje) Na ca. 4 uur de auto uit de parkeergarage gereden maar nu bleef het knarsende en krakende geluid. Uit de garage meteen aan de kant en ANWB gebeld. Volgens de beste man iets met de versnellingsbak.
De auto schakelt, koppelt en rijdt verder goed. Het knarsende geluid wordt bij iets harder rijden minder en gaat dan over in een wat gierend geluid. Ik hoor binnen in de auto een metallisch geluid alsof er twee ringen in elkaar lopen en stuiteren. Als ik de koppeling intrap bij het schakelen, wordt het geknars veel minder maar het gierend geluid blijft.
Wat zou dit kunnen zijn?? Alles tips, suggesties en goede raad zijn van harte welkom!!
Alvast bedankt!!
Maurice Bastings
Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI
[mauricebastings.jouwweb.nl]
-
plaetje
Re: Hellllllluuuuup.................. Probleem versnellingsbak??
olie kontroleren van bak en tussenbak.
spelling kontroleren van uitgaande assen ( voor en achter as)
plaetje
21 maart landroverlimburgprikkersrit
spelling kontroleren van uitgaande assen ( voor en achter as)
plaetje
21 maart landroverlimburgprikkersrit
-
Exfietser
Re: Hellllllluuuuup.................. Probleem versnellingsbak??
Olie er uit laten lopen en kijken of er metaal gruis meekomt. Als de wagen stilstaat met een lopende motor en ingetrapte koppeling hoor je het geluid dan ook. Als je dan de v-bak en de tussenbak in zijn vrij hebt en je laat de koppeling dan opkomen. Wat hoor je dan?
Als je het geluid hoort met de koppeling op en de bakken in zijn vrij en de wagen staat stil is de kans groot dat er een (mischien prise-as) lager in je bak stuk is. Grote kans dat je dus brokken (kogeltjes) in je olie vindt. Als je veel mazzel hebt is het vervangen van het lager voldoende en verder geen schade. Alleen is die kans zeer klein. Als die gebeurt is de rest van bak ook wel aan het eind van zijn latijn om maar niet te spreken van de vervolgschade die mogelijk door de rondgaande metalen delen is ontstaan.
De enige manier om het echt te weten is alles openhalen. Maar begin maar eens met het aftappen van de olie en desnoods even met een magneet in die olie rondstruinen.
Arnold.
Als je het geluid hoort met de koppeling op en de bakken in zijn vrij en de wagen staat stil is de kans groot dat er een (mischien prise-as) lager in je bak stuk is. Grote kans dat je dus brokken (kogeltjes) in je olie vindt. Als je veel mazzel hebt is het vervangen van het lager voldoende en verder geen schade. Alleen is die kans zeer klein. Als die gebeurt is de rest van bak ook wel aan het eind van zijn latijn om maar niet te spreken van de vervolgschade die mogelijk door de rondgaande metalen delen is ontstaan.
De enige manier om het echt te weten is alles openhalen. Maar begin maar eens met het aftappen van de olie en desnoods even met een magneet in die olie rondstruinen.
Arnold.
-
Marijn & Simba
Re: Hellllllluuuuup.................. Probleem versnellingsbak??
Das een LT77 toch?
Succes, die krijg je zonder de special tools volgens mij moeilijk gereviseerd...
Als er wat aan de hand is, overweeg dan een revisiebak, dan ben je het snelste klaar en je hebt enigszins zekerheid dat het allemaal goed zit. .
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('23d87acdc60c7212b123cc08bac28ed6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10889617, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Succes, die krijg je zonder de special tools volgens mij moeilijk gereviseerd...
Als er wat aan de hand is, overweeg dan een revisiebak, dan ben je het snelste klaar en je hebt enigszins zekerheid dat het allemaal goed zit. .
Marijn & Simba & Serious
Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.
prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('23d87acdc60c7212b123cc08bac28ed6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10889617, 600, 600, 'Loading image ...', false);
-
Grumpy Old Sil
Re: Hellllllluuuuup.................. Probleem versnellingsbak??
Zou ook nog eens een veer van je drukgroep kunnen zijn. Omdat je aangeeft dat de auto verder goed rijd en schakelt zou ik het daar gaan zoeken.
Succes.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0fedd3052dcc801a5eb93a84220a2ea7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 10890715, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
Succes.
Wim/Sil
handtekeningserie88.jpg --> mod_embed_images_loadimage('0fedd3052dcc801a5eb93a84220a2ea7', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', 'http://www.dewisser.nl/images/handtekeningserie88.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.dewisser.nl%2Fimages%2Fhandtekeningserie88.jpg', '', 10890715, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Restauratie Land Rover Serie III
-
Bart van Dessel
Re: Hellllllluuuuup.................. Probleem versnellingsbak??
Begin met oliepijlen te controleren en je cardanassen te checken. Dat kost niks, een veertje kapot in je drukgroep maakt geen gierend geluid dus ik denk niet dat het in de koppeling zit, heel misschien druklager. Voor een goede check kun je ze er het beste even onderuit halen en dan kijken of ze soepel bewegen zonder speling. Het is toch droog buiten, windstil en 18 graden
gr, Bart
gr, Bart
-
G-men (Gargamel)
Re: Hellllllluuuuup.................. Probleem versnellingsbak??
Diff lock niet per ongeluk ingeschakeld ???
Hoewel je dan na deze afstand wel wat meer geluid zou moeten horen volgens mij......
Ik zou idd even de olie van de tussen en V-bak aftappen en eens goed nakijen op metaaldeeltjes. Als dat goed is, kan het idd ook je koppeling zijn. (knarsend/versleten druklager)
G
Hoewel je dan na deze afstand wel wat meer geluid zou moeten horen volgens mij......
Ik zou idd even de olie van de tussen en V-bak aftappen en eens goed nakijen op metaaldeeltjes. Als dat goed is, kan het idd ook je koppeling zijn. (knarsend/versleten druklager)
G
-
Maurice Bastings
Re: Hellllllluuuuup.................. Probleem versnellingsbak??
Dag Arnold,
Ben net terug van Amsterdam. Heb daar even gedaan wat je omschreef. Ik hoor dan niets vreemds. Het geluid is er alleen als de auto beweegt.
En voor zo ver ik het van in de auto kan beoordelen komt het zeker niet ergens van achteren vandaan. Maar of het uit de bak, tussenbak of voor-differentieel komt, dat kan ik niet beoordelen.
Maurice Bastings
Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI
[mauricebastings.jouwweb.nl]
Ben net terug van Amsterdam. Heb daar even gedaan wat je omschreef. Ik hoor dan niets vreemds. Het geluid is er alleen als de auto beweegt.
En voor zo ver ik het van in de auto kan beoordelen komt het zeker niet ergens van achteren vandaan. Maar of het uit de bak, tussenbak of voor-differentieel komt, dat kan ik niet beoordelen.
Maurice Bastings
Defender 110 met 200 Tdi
Defender 127 met 3.5 Tdi
Range Rover Classic V8 EFI
[mauricebastings.jouwweb.nl]
-
Maurice Bastings
Re: Hellllllluuuuup.................. Probleem versnellingsbak??
Allemaal dank zo ver voor de tips.
Ben net terug van Amsterdam en de auto staat nu bij een bergingsbedrijf.
Wat denk je, de man van het bergingsbedrijf was ook een Land Rover fanaat. Toevallig
Heb van onderweg wat gebeld en besloten de auto te laten afleveren bij een adres waar kan worden bekeken
wat er aan de hand is en waar hij dan ook kan worden gerepareerd.
Ben net terug van Amsterdam en de auto staat nu bij een bergingsbedrijf.
Wat denk je, de man van het bergingsbedrijf was ook een Land Rover fanaat. Toevallig
Heb van onderweg wat gebeld en besloten de auto te laten afleveren bij een adres waar kan worden bekeken
wat er aan de hand is en waar hij dan ook kan worden gerepareerd.
-
Maurice Bastings
Re: Hellllllluuuuup.................. Probleem versnellingsbak??
Ter info voor wie het weten wil:
Het probleem was een kapot gelopen differentieel.
Het probleem was een kapot gelopen differentieel.
-
Everhard Mulder
Re: Hellllllluuuuup.................. Probleem versnellingsbak??
Kijk je v-snaar na. Staat die strak genoeg? Ik stond ooit in Duitsland langs de snelweg met gegier en gedoe en zelfs de man van de ADAC wist me te vertellen dat het vast en zeker de synchromessen waren. Dat zou een ellende zijn geweest want ik was net 1 dag op weg voor een trip van 3 maanden! Ikzelf had ook gezworen dat het mijn versnellingsbak was. Het gierde en knarste: metaal op metaal, ik wist het zéker! Bleek toch de v-snaar: beugel van de dynamo was afgebroken en toen hing de zaak te slap.
Ik hoop voor je dat dat het is..
Everhard Mulder
Ik hoop voor je dat dat het is..
Everhard Mulder
-
paulus-109
Re: Hellllllluuuuup.................. Probleem versnellingsbak??
goed dat je dat even meld!
-
Vekeman Guy
koud start lawaai druklager defender??
Beste
Bij koude start heb ik bij indrukken koppelingspedaal een schurend geluid ,eenmaal motor warm is het geluid verdwenen.Wat kan dit zijn de druklager?
Bij koude start heb ik bij indrukken koppelingspedaal een schurend geluid ,eenmaal motor warm is het geluid verdwenen.Wat kan dit zijn de druklager?
-
Geert Oude Luttighuis
Re: koud start lawaai druklager defender??
Klinkt eerder als het lager van de waterpomp?
-
G-men (Gargamel)
Re: koud start lawaai druklager defender??
Is idd het druklager.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem (nu voor de tweede keer) Toen in combinatie met nogal schokkend aangrijpen als het spul warm was. Werd zo erg dat je na een stuk snelweg niet gedoseerd achteruit kon rijden.
Vorige lager 10000 mijl terug vervangen; zat wel wat speling op, maar was nog niet versleten. Nieuw (landrover) druklager erin met nieuwe drukgroep, koppeling en slave cylinder. Nu, 10.000 mijl verder doet ie het soms weer. (en nee, ik rijd niet met mijn voet op de koppeling
) Bij koude start even een schurend geluid. Is na 2x koppelen vervolgens weer weg.
Heb zelf het gevoel dat het roest o.i.d. is wat eregens op komt, en na 1-2 maal aangrijpen weer weg is. Het spul werkt echter prima en ik laat het lekker voor wat het is. Had ie maar geen landrover moeten worden.
Gerrit
Vekeman Guy Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste
> Bij koude start heb ik bij indrukken
> koppelingspedaal een schurend geluid ,eenmaal
> motor warm is het geluid verdwenen.Wat kan dit
> zijn de druklager?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem (nu voor de tweede keer) Toen in combinatie met nogal schokkend aangrijpen als het spul warm was. Werd zo erg dat je na een stuk snelweg niet gedoseerd achteruit kon rijden.
Vorige lager 10000 mijl terug vervangen; zat wel wat speling op, maar was nog niet versleten. Nieuw (landrover) druklager erin met nieuwe drukgroep, koppeling en slave cylinder. Nu, 10.000 mijl verder doet ie het soms weer. (en nee, ik rijd niet met mijn voet op de koppeling
Heb zelf het gevoel dat het roest o.i.d. is wat eregens op komt, en na 1-2 maal aangrijpen weer weg is. Het spul werkt echter prima en ik laat het lekker voor wat het is. Had ie maar geen landrover moeten worden.
Gerrit
Vekeman Guy Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste
> Bij koude start heb ik bij indrukken
> koppelingspedaal een schurend geluid ,eenmaal
> motor warm is het geluid verdwenen.Wat kan dit
> zijn de druklager?