Welke schokbrekers achter Disco 2?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tata-D2

Welke schokbrekers achter Disco 2?

Bericht door Tata-D2 »

Mede Larofielen,

Op mijn Disco 2 zit achter luchtvering. Kraakt en kreunt met deze kou. Door het bericht deze week op de prikpagina over lekke balgen, maar zeker ook een lekke slang (!), heb ik besloten de boel achter te laten ombouwen naar 'normale' vering (snik, snik). Betrouwbaarheid is voor mij immers essentieel. Gebruik de Disco elke dag. Geneuzel met een lekke balg, slang of kapotte compressor heb ik geen zin in. Bovendien is reparatie ook loeiduur.

De huidige schokbrekers zijn aan vervanging toe.
Welke schokbrekers kan ik het best monteren?

Ik ga voor kwaliteit, moeten nog lang meegaan, en kijk dus niet op een paar tientjes.

Zo zie ik op landroverwinkel.nl Bilstein gasgevulde schokbrekers. Iemand een ander/beter idee?
Disco voor gebruik op de weg en af en toe in niet al te zwaar terrein.
Graag jullie advies.

Groet, Willem

Tata-D2
Marco 109

Re: Welke schokbrekers achter Disco 2?

Bericht door Marco 109 »

Nou je vraagt om mijn advies dus dat zal ik geven:

Aangezien je "snik snik"zegt ben je blijkbaar niet blij met je besluit om om te bouwen, dus het advies van mij is dus ook: niet doen!!!!!!!

Het luchtvering systeem is erg betrouwbaar, en zeker niet gelijk onbruikbaar bij lekkage.
Meestal (lees eigenlijk altijd) is de balg eerst poreus en loopt dus langzaam leeg in een nachtje stilstaan.
Dan de twee balgen vervangen en het gaat weer ettelijke jaren mee.
Je kunt dus ook aanwennen om prefentief elke bv. 2 jaar de balgen te vervangen en dan heb je nooit problemen.

En hoezo is reparatie loeiduur?
Nieuwe balgen (genuine Landrover) kosten 170 euro en ongeveer 1 uurtje werk (volgens de diverse draadjes hierover).

Kortom, ik zou nog even objectief nadenken en niet zomaar een prachtig systeem onder je Disco uitslopen.
Tata-D2

Bericht door Tata-D2 »

Marco,
Bedankt voor je tip.
Zal er nog even over nadenken, maar denk wel dat het op slopen uitdraait.
Groet, Willem.

Tata-D2.
Paul Engels

Bericht door Paul Engels »

Ben het erg met Marco eens. Ik heb na 10 jaar en 262.000 km 2 balgen vervangen onder mijn TD5 dus onbetrouwbaar is het niet echt. Comfort en gemak zijn dan toch wat belangrijker ipv de luchtvering er onderuit slopen.

Paul

Paul Engels
LandRover Discovery TD5 Highlander
www.krafter.nl
www.garagemooyman.nl
Rinze

Bericht door Rinze »

Ik zal de luchtvering zeker niet zomaar vervangen door andere schokbrekers. Ik verwacht dat je behoorlijk op comfort gaat inleveren. Zoals Paul hierboven ook al meldt vallen de prijzen van de luchtvering (balgen) mij erg mee. Ik geloof dat Landrover roept dat ze iedere 5 jaar preventief moeten worden vervangen. Als je geen enkel risico wilt lopen moet je dat gewoon doen.
Het lekke luchtslangetje bij mij was uiteindelijk een "minor problem" en in 10 minuten te verhelpen met een koppelingetje en al zal de hele leiding vervangen moeten worden: het is gewoon standaard slang met een standaardkoppeling. Daar wordt je niet arm van!
Anders wordt het als de compressor kapot is. Die zijn vrij duur en dan kun je obv de kosten misschien besluiten tot traditionele vering...
Jan Herman

Bericht door Jan Herman »

Hoi Willem,
Niet doen hoor, krijg je spijt van! Aad heeft nu één keer de balgen vervangen. En sindsdien geen problemen meer. De wartels die nog goed waren hebben we schoongemaakt als reserve. Je kan eventueel een stukje slang meenemen voor op reis.
Ik zou ook niet zo maar weten wat voor veren je achter moet plaatsen. Bovendien wordt het met de caravan erachter een stuk minder.
Ik heb zelf voor Koni 4x4 heavy track gekozen, geef er zelf de voorkeur aan ze voor en achter nieuw te monteren.
Groet,
Jan Herman
paul

Bericht door paul »

Inderdaad, ik kan me er bij aansluiten. Luchtvering van een D2 is heel wat anders dan van een RR p38. Bij een D2 werkt het gewoon. Alleen de balgen om de paar jaar vervangen, of wachten totdat hij 's ochtends iets lager staat. Het is niet als bij een lekke band dat hij halverwege de reis ineens kapot is, je ziet het vanzelf aankomen. En als je ooit iets aan de trekhaak hebt is het helemaal een feest om automatische luchtvering te hebben.
Over de schokbrekers, wat wil je bereiken met je schokbrekers? Is er een reden om af te wijken van standaard? Alleen vervangen voor nieuwe kost niet veel en je kunt weer jaren vooruit. Koni Heavy track zijn denk ik prima en prachtige schokbrekers, voor een prachtige (lees flinke) prijs maar maken de auto ook anders. Je kunt harder de bocht door maar comfort wordt absoluut minder. Ik zelf vond de auto ook wat te zacht en heb Cullular Dynamics gemonteerd. Kost maar weinig en je kunt er heel makkelijk hard mee over drempels. Hoewel ze ook wel iets meer kleine oneffendheden doorgeven maar volgens mij een mooie tussenoplossing qua comfort.
Groeten, Paul.
Tata-D2

Bericht door Tata-D2 »

Heren,
Dank voor jullie tips, en Jan Herman leuk je weer eens te spreken.
Begon warempel te twijfelen, maar heb besluit 'de boel te slopen' teruggedraaid.
De Disco blijft luchtgeveerd en origineel zoals af fabriek.
Groet, Willem

Tata-D2.
Marco 109

Bericht door Marco 109 »

Jan Herman/jhoort@planet.nl

Bericht door Jan Herman/jhoort@planet.nl »

Hoi Willem,

Blijft de vraag welke schokbrekers?? Je bent van harte uitgenodigt om eens met onze disco te rijden ,staat op koni rondom. Bilstein is ook een goed merk.
Groet,
Jan Herman
Plaats reactie