aankoop

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
erik van oort

aankoop

Bericht door erik van oort »

Ik zit de aanschaf van een landrover te overwegen. Ik ga die auto af en toe gebruiken voor woon werk en zo af en toe voor een uitje in het buitenland "paragliden" Nu weet ik niet waar ik op moet letten. Ik wil graag een 109 of 110 diesel uit 80 t/m 86, echter een range rover is ook nog een optie. Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten bij aankoop? Voetenbakken (109 en 110) en achterklep (RR)weet ik al. Maar wat nog meer?
En in welke is eventueel makkelijk een andere motor te plaatsen (300 tdi) en waar kan ik wat vinden over dergelijke conversies?
gretz erik
jan110tdi+109d

Re: aankoop

Bericht door jan110tdi+109d »

Goeiemorgen Erik,

Hier rechts bovenaan in het archief staan wel "wat" links, kom je de dag wel mee door.

Leuke overweging wel,

Succes,

Jan
erik van oort

Re: aankoop

Bericht door erik van oort »

Ja, kan wel zijn, maarre dit opent in startpagina waardoor er verschrikkelijk veel rommel staat. Nee, wat ik eigenlijk wilde weten of er een speciale aankoop pagina is. Ik heb ook een porsche 924 en hier zijn meerdere sites over.
bv: [www.924forum.nl]

Zoiets zoek ik. Verder is de carrosserie en motoren van een 924, 944 en nog een allemaal uitwisselbaar, waardoor je een 924 uit 80 kan voorzien van een moderner onderstel met abs enzo. Ik zoek dit soort technische sites over conversie van motoren enzo...
Wie kan helpen mij een beetje op de rit te zetten...
gretz erik
Eric&Betty Boop

Re: aankoop

Bericht door Eric&Betty Boop »

Jan bedoeld rechts helemaal bovenaan bij "zoeken"

Maar je kan hier ook eens kijken.

Groet.
Eric.

Foto-S36C8XEB.jpg --> mod_embed_images_loadimage('74a30a5ee3af8ab5740f78b687a32a5a', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-S36C8XEB.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-S36C8XEB.jpg', '', 10799057, 600, 600, 'Loading image ...', false);
1tonsquash2.gif --> mod_embed_images_loadimage('4b5a1e65a2832e977974ffd63d33ef49', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', 'http://roverlanders.bc.ca/roverforum/images/smilies/1tonsquash2.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Froverlanders.bc.ca%2Froverforum%2Fimages%2Fsmilies%2F1tonsquash2.gif', '', 10799057, 600, 600, 'Loading image ...', false);
die zijn onderweg

Re: aankoop

Bericht door die zijn onderweg »

Dag Erik, wellicht nog een tip: [www.landroverclubholland.nl] > shop > boeken:
LRCH Boekje Aanschaf 2e hands Land Rover (LBK0001) € 5.00 Boekje met tips en adviezen waar op te letten bij de aanschaf van een tweede hands Land Rover/Range Rover.

En eerlijkheids halve: we hebben het, geheel vrijwillig, vormgegeven , Grt Martijn en Caroline
erik van oort

Re: aankoop

Bericht door erik van oort »

Boekie maar gekocht, lijkt me een goed begin. Kben benieuw wanneer ie binnenkomt...
gretz erik
Gromit

Re: aankoop

Bericht door Gromit »

Lees eerst dit maar eens: [www.lrfaq.org]

Berry

lowland.jpg --> mod_embed_images_loadimage('c7e1d27b38888d5af176dd6ac984ecbc', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', 'http://i401.photobucket.com/albums/pp91/gromit88/lowland.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi401.photobucket.com%2Falbums%2Fpp91%2Fgromit88%2Flowland.jpg', '', 10799456, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: aankoop

Bericht door Exfietser »

Tja waar moet je opletten.

Als je een 109 diesel koopt is handig als hij juist ouder is dan 1980. Je hoeft dan namelijk bij de apk geen roettest te laten doen.
Wil je zeker een motor conversie doen is het handig om een vroege 110 met een 2.5. NA met een lt77 v-bak te kopen.
De aandrijflijn en lt76 v-bak zijn ongeschikt om daar een sterkere motor als een 300tdi in te hangen. Het kan wel maar alles draait dan aan gort. Net als wat jij verteld over porche (Waar ik verder niets van weet.) passen modernere motoren redelijk op een oudere v-bak. Soms moet je wat rommelen belhuizen en koppelingen van andere modellen en een motorsteun verplaatsen. Je moet wat met uitlaatpijpen knutselen en wat hobbyen met de motorkap en radiator. De tunnel in je wagen moet mischien wat aangepast worden. Maar het lukt wel.

Alleen omdat een landrover 4wd heeft zijn dingen als de aandrijflijn waarschijnlijk een stuk complexer dan bij een porche die maar 2wd is (Ik weet niets van porche dus zeg het maar akls ik het fout heb.) Tevens is de landrover gemaakt voor zwaar werk dat meestal met een lage snelheid plaats vindt. Dat betekend dikke zware assen en diffs. Om door het water te kunnen rijden zijn de appendages als dynamo, turbo, startmotor enz. hoog of zelfs boven in de motoruimte gemonteerd. Bij het inbouwen van een andere motor is er nog wel eens wat fantasie nog om dat allemaal een plaats te geven. De stuurinrichting is een complex stangenstelsel om te zorgen dat er een behoorlijk wieluitslag mogelijk is. Die stangen kunnen ook in de weg zitten.
Bij een 109 is de vooras uitgerust met kruisjes en niet met homokineten. Niet erg omdat een 109 in principe een achterwielaandrijver is waar je de voorwielen bij kunt schakelen. Dat mag je dus ook alleen doen als het glad is of in het zand. Op het asfalt draai je je kruizen aan gort. De 110 met de lt77 v-bak is permanent 4wd en heeft dus een vooras met cv-joints die dat wel kunnen. De rover achteras in de oudere modellen is ook niet sterk genoeg voor een 300 tdi motor. De nieuwere 110 (en de ex-militaire) hebben daar ook sterkere salesbury as inzitten De niewere 110 heeft ook schijfremmen i.p.v. trommels. Trommels remmen ook uitstekend hoor. Maar een top van 100 bij een 2.25 2.5NA motor of 140 bij de 300 TDI maakt nogal wat uit.

In principe is natuurlijk alles mogelijk. Je koopt een 109 uit 1960 en hangt er een onderstel van disco met een td5 motor onder. Het wordt gedaan en is mogelijk. Disco's worden voor niet al te veel geld aangeboden. en een 110 met een beroerde of geen motor is ook wel te vinden voor niet al te veel geld Er zijn echter een aantal RDW en belasting regels waar je ook aan moet blijven voldoen en die maken het lastig.

Ik weet niet hoe het bij een porche is met de v-bakken. Kun je daar gewoon een veel sterkere (dubbele aantal pk's) motor inhangen zonder dat je problemen krijgt met je aandrijflijn en v-bak? Het lijkt mij dat de aandrijflijn en motor ook op elkaar zijn afgestemd. Mischien komt het omdat een landrover een heel ander soort auto (of beter trekker) is. In het terein rijdt je altijd langzaam tot zeer langzaam maar wel met enorme krachten in je aandrijflijn. Een porche is meer voor de prachtige gladgestreken asfaltwegen en hoge snelheden. Ook leuk maar een totaal ander concept.

Wat ik zelf een mooi project zou vinden is een 110 ex mariniers en daar een 300tdi inklussen. Dan heb je een auto met een aantal militaire eigenschappen als 24 volt, standkachel, hoger op de pootjes, iets sterker chassis enz.

Er is overigens ook veel te zeggen voor een 2.25NA of een 2.5NA motor hoor. De motor is veel minder complex en makkelijker en goedkoper te repareren. En je komt er echt ook overal mee. Je moet alleen vrede met een top van 100km/u hebben. Deze motoren zijn ook volledig mechanisch. Als deze motoren mechanisch in orde zijn doen ze het of er nu wel of geen startmotor/dynamo/accu aanwezig is. Aanduwen(of slingeren) en je kunt rijden.

Wat ook wel gedaan in een 109 is de 2.25 vervangen door een perkins prima diesel uit een personenwagen. Dan schijn je iets van 80 pk i.p.v. 63 pk te hebben. Top wordt iets hoger en de aandrijflijn schijnt het nog net aan te kunnen. Nadeel is een motor uit een tereinwagen anders is als die uit een personenwagen. De verschillen zitten hem in de waterdichtheid van het blok bij o.a. de oliekeringen en distributiehuizen en dat de oliepomp ook voldoende druk levert als wagen onder zeer extreme hoeken moet werken. Daarvoor is het carter anders. Voor zeer extreme toestanden zijn er zelfs ook allerlei aanpassingen te koop (geweest) voor de motor. Daarvan is een snorkel het eenvoudigste en het meest in het oog springende onderdeel. Andere aanpassingen zijn er bijvoorbeeld voor zeer extreme koude of hitte enz.

Voor landrover zijn er conversiesets te koop voor o.a. toyota, nissan, izuzu, ford, daihatsu(rocky) motoren. Die kunnen er allemaal in. Wat hier vaak lastig is dat de schakel momenten van de versnellingsbak niet helemaal lekker in het juiste toerental/koppelgebied liggen. Je rijd dan dus vaak net met een even te hoog of te laag toerental wat juist lawaai geeft of te weinig koppel. Er zijn mensen die bij zo'n conversie zweren maar ik ken ook mensen die een omgebouwde wagen gekocht hadden en toen snel een rovermotor terug geplaatst hebben omdat ze de conversie niks vonden.

Mischien moet je eens rondvragen of je bij iemand een stuk mag rijden in een landrover. Dan kun je eens kijken hoe dat bevalt en je keuze vergemakkelijken.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/02/2010 13:33 door Exfietser.
erik van oort

Re: aankoop

Bericht door erik van oort »

Leuke en uitgebreide reactie, ik heb ooit al eens in een range rover gereden, maar die was me echt te slecht. Ik heb toen een porsche 924 op gas gekocht. Voor een porsche geldt idd hetzelfde als voor bijna alle auto's dat de aandrijflijn en motor op elkaar zijn afgestemd. Je kan dus niet zomaar een blower of een turbo op zo'n porsche zetten terwijl het blok wel hetzelfde is (kop niet) Qua complexiteit zal het om het even zijn. P is klein en compact en lastige bak met transaxle. Het idee met de landrover is dat ik er goed 120km mee kan rijden naar buitenland en af een toe naar mijn werk. Ik ga geen gek terreinwerk doen, tenminste niet de bedoeling. Maarrre je weet nooit. Bedankt dat stukje over die bakken dat is erg leerzaam en handig om te weten. Dat soort dingen wil ik weten, dat helpt bij aankoopkeuzes. Verder lijkt het me een zegen om grote zaken te sleutelen. Dat geen ruimte hebben is echt niet leuk en zeker niet zonder brug.
Graag meer dit soort wetenwaardigheden.
gretz erik
G-men (Gargamel)

Re: aankoop

Bericht door G-men (Gargamel) »

Als je met een 110 constant 120 wilt rijden zul je toch echt een V8 of een wat nieuwere diesel moeten nemen.
De 2.25 die in eerste instantie in de 110 gezet is, gaat dat echt niet leuk vinden c.q. redden. Ook voor de 2.5 n/a lijkt me eigenlijk ook wat teveel gevraagd van het blokje. En dan kom je inderdaad direct op een 2.5 turbo of 200TDI. En die zijn niet geleverd in de tijdperiode die jij aangeeft. Dus dan zit je in elk geval aan een auto die al omgebouwd is, of je zelf moet ombouwen.

Voor een standaard V8 110 en RR classic (3500ccV8 op LPG) is 120 technisch goed te doen. Ik rijd zelf meestal ergens 100-110. Houd echter wel rekening dat de 110 niet echt geweldig gestroomlijnd is en je daar meer rijwind-herrie in het interieur zal hebben als bij een RR. Overigens is een 110 V8 motorisch erg stil ten opzichte van een diesel.
Houd echter wel rekening met een gebruik van 1:5 op gas, en verwacht niet de stuureigenschappen en accelleratie van een 924.....
Qua sleutelen is het echter wel veel bereikbaarder als een porsche, en een stuk eenvoudiger (t/m de 200tdi) Onderdelen zijn een stuk goedkoper.
Exfietser

Re: aankoop

Bericht door Exfietser »

Voor 120 km/u zit je aan een 200 of 300 tdi. Dat zijn geweldige motoren. De 2,5 td zou ik niet doen. Die zijn minder betrouwbaar. En dan moet je aan een conversie omdat die er voor die bouwjaren nog niet waren.

Over sleutelen. Een lt76 v-bak wissel ik in een lange middag zonder brug en met gewoon handgereedschap. (Doppendoos van de Aldi) Een motor (2.25NA) wissel je in een weekend met alleen een motortakel.

Dingen als een koppeling kun je als je het rustig aandoet (veel bakkies doen en kletsen met de buren die het ook interessant vinden) gewoon in een dag wisselen of zo. De turbosleutelaars onder ons in een paar uur.

Alles gewoon achter op de parkeerplaats met alleen handgereedschap. Een brug heb je nooit nodig. Je kunt immers gewoon onder de wagen doortijgeren. Mijn wagen staat alleen maar bij de apk boer op de brug.

Ik heb me laten vertellen dat alleen al het vervangen van de bougies bij een P al een avondtuur is. Je hebt speciale superlange bougie sleutels nodig en de wielen met wielkasten moeten dan zelfs gedemonteerd worden. Als je het laat doen ben je dus een kapitaal kwijt aan arbeidstijd. Ik weet niet of dat inderdaad waar is. Maar als dit zo is zou het echt niets voor mij zijn. Dan liever met 100km/u voortprutten naast de weg die uiteraard vol met file's staat. En een makkelijk te onderhouden wagen.


Arnold.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2010 15:50 door Exfietser.
richard78

Re: aankoop

Bericht door richard78 »

Je kan toch wel een 200tdi aan een lt76 koppelen (dus in een series III, kan je makkelijk een 200tdi van de disco gebruiken). Of is de lt76 daar eigenlijk ook te zwak voor?

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('b389fdf2c0481b8b68ed812d9b702028', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10807838, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Exfietser

Re: aankoop

Bericht door Exfietser »

Je schroeft hem er volgens mij zo op. Maar dat zal je dan elke 6 maanden weer opnieuw moeten doen.

110 pk i.p.v. 63 pk is echt te veel.

Arnold.
Gert

Re: aankoop

Bericht door Gert »

Ik heb wel eens gelezen over een 200TDI zonder turbo. Is er bekend hoeveel PK er dan overblijft ? Ik geloof dat Xander er nu een in een S1 aan het bouwen is.

Groeten,

Gert
Exfietser

Re: aankoop

Bericht door Exfietser »

Ik dacht dat het ongeveer 80 pk was volgens dat engelse bedrijf die die conversie doet. Ik weet alleen de website niet meer.

Arnold
Hermen Vlothuizen

Re: aankoop

Bericht door Hermen Vlothuizen »

"Ik weet alleen de website niet meer."

Ik vermoed dat je deze bedoelt:
[www.glencoyne.co.uk]

Hermen
Exfietser

Re: aankoop

Bericht door Exfietser »

Yep. Wat moet het pb toch zonder Hermen.

Arnold.
erik van oort

Re: aankoop

Bericht door erik van oort »

Ha ha wat een grap, ik zat dat stuk over een downgrade 2.0 tdi te lezen enne wta een grap, die dynamo zit ook op mijn porsche. Whahahaha. Boekje is vandaag verstuurd en heb zin om em te lezen. Heeft iemand nog iets graag... Tot nu toe wordt het steeds leuker. Ga zo es wa linkies bekijken met projecten als ik ze kan vinden tenminste...
gretz erik
GeraRRCd

Re: aankoop

Bericht door GeraRRCd »

Hoi Erik,

Als je comfortabel 120-130 km/u wilt cruisen dan is de RRC zeker een aantrekkelijk alternatief. Ik rij nu zelf ruim 2 jaar in een 3.5 EFI classic en het blijft genieten. Sleutelen aan een RRC is ook prima te doen, onderhoud eveneens. Als je maar tijdig de smeermiddelen vervangt (8 a 10.000 km voor olie, voor een automaat de ATF en oliefilter na 40.000 km, tussenbak en diffs voor en achter ook om de 40.000 km evenals de swivelhouse olie/vet) en propshafts met vetpistool behandelen (10K - schuifstuk 30K) dan ben je al een heel eind op weg. Bougies, verdelerkap en HTleads (bougiekabels) om de 20.000 km vervangen.
En verder wat je zoals tegenkomt; bijvoorbeeld de lekkende stuurhuizen (bij mij na 170.000 km vervangen - 220 pond), rubber ophangingsbussen (150-170.000 km), een dynamo revisie (160.000 km) en nog wat kleinere zaken (koplampunits net vervangen voor meer licht, ca 4 tientjes inclusief Ring Ultra Xenon lampjes).
Roest kan een probleem vormen, de dorpels, achterklep, crossmember achter, etc moet je alert op zijn.
Op LPG is het allemaal betaalbaar ondanks dat je rond de 1:5 rijdt (bij 125 km/u).
De V8 is een sterke motor die 3 ton moet kunnen draaien als je goed onderhoud pleegt. Het 3.5 blok is redelijk sterk en heeft thermisch minder te lijden dan de 3.9 versies omdat de cilinderwanden een stuk dikker zijn.

Maar als je er lekker in rondzoeft op langere ritten is de zit fantastisch comfortabel en een ritje naar Italie nog steeds een fijne belevenis. De eerste auto waar mijn gezin onderweg ook in kan lezen zonder wagenziek te worden. Redelijk rustig (en een heerlijke V8 brom) zodat je niet hoeft te schreeuwen en een forse kofferbak, ondanks een 90 liter gastank kom ik met 4 personen vakantiebagage niet boven de achterbank uit en heb je dus nog steeds rondom overzicht.

Pas wel op; deze karren werken verslavend - als een soort virus waar je maar niet los van komt. Maar dat is ook de lol al vervloek je soms ook die engelse ingenieurs als er een lampje gaat branden en je weer een raar geluid hoort of iets anders meemaakt (raambediening stop met doorgebrande zekering, met enige regelmaat maar alleen als het buiten warm is natuurlijk). Met de airco is het ook bij hogere temperaturen nog te doen.

Goede lektuur zijn de Haynes manuals (en restoration guide).

Veel plezier bij je zoektocht,
groet

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('2432d81c6ebea6c83ebeb7d61c7860f6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 10810973, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Gert

Re: aankoop

Bericht door Gert »

Hij rept over 75pk "net zo veel als een gezonde S3 benzine motor"
De nadelen schijnen meer geluid en trilling te zijn.

Het verhaal sluit met dat als je "redelijke" snelheden wilt bereiken dat je dan een overdrive of een versnellingsbak met andere verhoudingen moet monteren. Uit eigen ervaring (205R16 banden) zegt hij dat boven de 60mph (96km/u) merkt dat de motor erg "bezig" is, en dat de verhouding dan anders zou moeten.

Affijn, we dwalen af, maar ik heb toch wat geleerd.

Groeten,

Gert
John Straatman (johnstraatman@hotmail.com)

Re: aankoop

Bericht door John Straatman (johnstraatman@hotmail.com) »

Allereerst mijn complimenten voor Arnold over zijn eerste posting, van 13:23, ik vind dat goed geschreven.
Erik, je kan inderdaad zo onder een 110 of series door tijgeren, wat ik wel doe is hem met de ene kant net op de stoep zetten en met de andere kant op een paar grote houten blokken, zodat hij daar ook "stoephoogte" bereikt, alles in versnelling en op handrem en je kan er nog beter bij.
Bij een aantal modellen kan je om het toerental lager te houden een overdrive monteren, maar die kunnen prijzig zijn. Ook zijn er setjes tandwielen met andere overbreng verhoudingen te koop voor de v-bak waardoor je motor minder toeren maakt. De differentiëlen van een RRC schijnen ook een gunstigere overbrenging te hebben voor weggebruik, je kan in sommige gevallen die op een series monteren om zo een gunstiger toerental op de snelweg te hebben. Dit gaat dan wel ten koste van koppel in het terrein, maar je gaf zelf al aan dat terrein niet je hoogste prioriteit is. Wel even op het aantal splines letten bij zo'n wissel, heb je er 10 of 24 op een as zitten.
Succes met je plannen,

John
Plaats reactie