Uitgevallen 3.5 V8

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Eddie Kapitein

Uitgevallen 3.5 V8

Bericht door Eddie Kapitein »

Gisteren is mijn vrouw gestrand met onze 110 V8. Hij liep hortent en stotent, tot hij er na een aantal km helemaal mee stopte. Vandaag de contactpunten en condensator vervangen en weer opnieuw geprobeerd te starten.
Sloeg gelijk aan liep perfect, na een aantal minuten geprobeerd weer gas gegeven en ging weer stotteren, Als ik gas geef lijkt het alsof de vacuumvervroeger niet werkt. Deze ook vervangen, probleem niet verholpen. Bobine vervangen, motor loopt weer maar onregelmatig. Gas geven gaat maar stationair valt hij stil en is dan amper aan de praat te krijgen. Bougiekabels en bougie's zijn allemaal nieuw en ook de rotor is nieuw. Het enigste wat nog niet is vervangen is de verdelerkap.
De auto reed op zowel benzine als gas en heeft het probleem op beide brandstoffen. Zit het echt in de ontsteking of zit het in de brandstof toevoer.
Na een tijdje starten ruik ik de benzine in de uitlaat. Zelf denk ik de ontsteking, wat denken jullie.
Bart van Dessel

Re: Uitgevallen 3.5 V8

Bericht door Bart van Dessel »

Staat je ontsteking op tijd? Verdelerkap ook maar 'ns vervangen. Hoe zijn je carburateurs er aan toe? Gaan je zuigers vlot op en neer? Zit er voldoende olie in je carburateurs? Als een zuiger vast zit dan komt er ook geen gas of benzine doorheen.
Ik ben een tdi en efi man dus heb eigenlijk hier nooit problemen mee.

gr, Bart
G-men (Gargamel)

Bericht door G-men (Gargamel) »

Het kan ook heel goed met de carrbs te maken hebben. De olie in de dempers is een optie; als die droog staan gaat ie inderdaad mindr goed stationair lopen; hoewel ie het wel zou moeten doen. Kapot membraan geeft ook problemen.
In geval van benzine zou ik ook kunnen denken aan een verstopt filter of een defecte brandstofpomp. Maar dan zou ie op gas gewoon moeten lopen.

Ik zou in elk geval even die dempers checken en eens kijken of de zuigers goed gangbaar zijn. Sommige carbs hebben ook een klein messing klepje in de luchtklep dat zou ook nog het probleem kunnen zijn. Als dat vast zit krijgt ie stationair te weinig lucht. Wel ff checken welke carbs dat waren. ik d8 de zeniths.

Maar ik denk dat Dennis nog wel reageren zal, die weet het uit zijn hoofd.
;-)
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De klepjes in de gaskleppen hebben voornamelijk invloed op het stationair draaien van de motor, als ze dicht blijven is het geen probleem maar als ze te snel openen of open blijven loopt de motor te hoog en onregelmatig stationair.
Een lek membraan of een zuiger die vastzit geeft problemen over het gehele toerengebied.
Tekort olie in de dempers zorgen voor onregelmatig stationair lopen en slecht trekken, bij een constant toerental merk je er meestal niet zo erg veel van.
De vacuumvervroeger zal geen probleem mogen zijn, als die geen vervroeging zou geven dan heb je daar nauwelijks last van en zeker niet als je gas geeft want dan valt de vervroeging toch al weg.

Iets om even na te kijken is of er geen vacuum lekkage is, waarbij de difflock (bij een LT95 versnellingsbak) en het remservo en vooral de slangen van beiden voor veel problemen kunnen zorgen.
In zo'n geval blijkt de motor op benzine opeens wat beter op het gas te reageren als de choke gebruikt wordt.

Controleer wat hier boven staat en we horen wel wat je vindt (of niet natuurlijk).

Dennis B
johnnyboy

Bericht door johnnyboy »

Eddie Kapitein Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gisteren is mijn vrouw gestrand met onze 110 V8.
> Hij liep hortent en stotent, tot hij er na een
> aantal km helemaal mee stopte. Vandaag de
> contactpunten en condensator vervangen en weer
> opnieuw geprobeerd te starten.
> Sloeg gelijk aan liep perfect, na een aantal
> minuten geprobeerd weer gas gegeven en ging weer
> stotteren, Als ik gas geef lijkt het alsof de
> vacuumvervroeger niet werkt. Deze ook vervangen,
> probleem niet verholpen. Bobine vervangen, motor
> loopt weer maar onregelmatig. Gas geven gaat maar
> stationair valt hij stil en is dan amper aan de
> praat te krijgen. Bougiekabels en bougie's zijn
> allemaal nieuw en ook de rotor is nieuw. Het
> enigste wat nog niet is vervangen is de
> verdelerkap.
> De auto reed op zowel benzine als gas en heeft het
> probleem op beide brandstoffen. Zit het echt in de
> ontsteking of zit het in de brandstof toevoer.
> Na een tijdje starten ruik ik de benzine in de
> uitlaat. Zelf denk ik de ontsteking, wat denken
> jullie.
johnnyboy

Bericht door johnnyboy »

denk dat je die roestbak maar een keer moet opruimen en een echte auto aanschaffen,en volgens mij kan je je vrouw beter een leopard tank geven. oude ijzer is opt moment een centje of 6 dus weg ermee
Sylvester

Bericht door Sylvester »

Hi jonnyboy,
tijd niets van je gehoord, wat zei de dokter?, mag je weer de straat op als je de pilletjes maar blijft gebruiken?.
Wel blijven doen hoor!, we missen je een beetje.
Raymond

Bericht door Raymond »

Kijk eens of de onstekingspoot (dat ding onder de verdelkap en dan in de motor draait) nog soepel ronddraaid. Bij mij draaide deze zwaar rond en sloeg soms vast. Ook zat hier veel speling op waardoor de ontsteking niet meer klopte. Dezelfde symptomen!!

Ook kan het een elektrisch probleem zijn met een loszittende massa van de benzinepomp of de gasinstallatie.

Groeten Raymond
Eddie Kapitein

Vandaag ontsteking vervangen. Zuigers van de carburateurs nagekeken en vacuum nagelopen nog steeds zelfde problemen. Zal Raymond gelijk hebben met dat wieltje. Dat heb ik nog niet bekeken.
Berk One Ten

Bericht door Berk One Ten »

ik had van de zomer het zelfde probleem. Het bleek een bijna kapotte brandstofpomp te zijn.

Starten ging wel, na verloop van tijd stopte de pomp er mee. tja dan stopt de motor ook he!

Succes met zoeken.

Groeten Maurice
Berk One Ten 3.5 V8
de Rode Baron

Bericht door de Rode Baron »

Eddy,

Weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik heb zelf het volgende probleem gehad met een 3.5 V8 in een 110 uit 1985: na een stukje rijden begon de auto te stotteren en sloeg af.
Wat opviel was dat ik op dat moment de benzinepomp niet kon horen lopen.
Met het contact aan en een tik tegen de pomp, in de rechter chassisbalk thv de 2e deur, begon die weer te lopen en kon verder gereden worden.
Pomp vervangen en het brandstoffilter schoongemaakt en verder geen problemen meer gehad.

Als je twijfelt aan de werking van de pomp, dan is het eenvoudig vast te stellen of die loopt, door het luisteren naar het ratelen na het aanzetten van het contact.

Succes!
deRodeBaron
Eddie Kapitein

Benzinepomp werkt prima, ontsteking is prima. Misschien nog een aanvulling hij heeft op benzine last backfire soms en de bougies zijn allemaal zwart.
Kabels en bougie's zijn nieuw almede ook de ontsteking en bobine. ontsteking staat op tijd enige wat ik kan bedenken is dat hij verzuipt of te weinig benzine krijgt.
liberty1970

Bericht door liberty1970 »

hoi,

heb je een elektronische ontsteking of met puntjes?

gr bertil
Roy B

Bericht door Roy B »

liberty1970 Schreef:
> hoi,
>
> heb je een elektronische ontsteking of met
> puntjes?
>
> gr bertil

In zijn eerste bericht staat dat hij de contactpunten heeft vervangen, dus vermoed dat hij conactpuntjes heeft
liberty1970

hoi,

ok, had ik ff gemist! had ie beter een elektronische erin kunnen zetten, veel minder problemen

gr. bertil
Eddie Kapitein

Heb ik ook nog liggen, maar denk niet dat het probleem dan over is.
liberty1970

hoi,

als je t hebt liggen, kan t geen kwaad om ff te proberen. weet je ook zeker dat je de juiste bobine hebt, mijn nieuwe was mooi de verkeerde.

gr. bertil
G-men (Gargamel)

Zwarte bougies duidt idd op een tevel aan brandstof.
Domme vraag, maar zit je luchtfilter niet toevallig verstopt ????
Dan krijg je ook een veel te rijk mengsel....

Gerrit

Eddie Kapitein Schreef:
> Benzinepomp werkt prima, ontsteking is prima.
> Misschien nog een aanvulling hij heeft op benzine
> last backfire soms en de bougies zijn allemaal
> zwart.
> Kabels en bougie's zijn nieuw almede ook de
> ontsteking en bobine. ontsteking staat op tijd
> enige wat ik kan bedenken is dat hij verzuipt of
> te weinig benzine krijgt.
Frank 110V8

Bericht door Frank 110V8 »

Hoi,

Ik heb weleens problemen gehad met slechte kwaliteit (nieuwe) rotors, hier zat op het koperen stripje een minimaal klein beetje speling, dat gaf de door jou beschreven problemen.
Groet Frank
johan

Bericht door johan »

Tja, V8 is prachtig, als hij het maar blijvt doen....
Als de bougies zwart zijn en er backfire's zijn lijkt mij het probleem in het mengsel te zitten.

Ik heb wel eens een slecht lopende moter gehad. Wat bleek, er zat een papieren schoonmaakdoek voor de smoorklep. Tijdens onderhoud in inlaat gestopt om vuil buiten te houden. Vergeten eruit te halen en eerst een tijdje nauwlijks last van gehad. Misschien na een keer goed gasgeven iets verder naar binnen getrokken en toen pas slecht gaan lopen. Blijven zoeken dus, kan iets simpels zijn, zal in ieder geval iets zijn wat op het eerste gezicht het niet is....dus systematisch dingen uitsluiten.

Verdelerkap is laatst bij mij spontaan stuk gegaan, nog geen vier maanden oud. Zet de auto neer zonder problemen. Drie dagen later nooit niet meer willen starten, niet één keer gepruttel. Toch maar de verdelerkap gewisseld (kost ook niet veel) en in darna één keer starten. Niets aan de kap te zien maar dus toch kapot.

Succes met de zoektocht..
Johan

Bij onze RRC had ik laatst ook een ineens niet of nauwlijk slopende motor. Stationair ging wel, maar bij gas geven smoorde hij helemaal. Bleek dat één van de draadjes die naar de bobine loopt een aftakking had met een schuifje eraan, Het schuifje had vier jaar zonder nut meegereden was nu eindelijk massa gaan maken. En twee weken later zet ik de auto op zaterdag neer, alles prima. Woensdag mijn vrouw weg, en helemaal niets meer, niet één kuch. Zoeken, niets vinden. Ik heb het bij een andere auto al eens gehad, dus de verdelerkap (nog maar 4 maanden oud) gewisseld. Tik lopen... Blijkbaar de verdelerkap spontaan gescheurd oid. Je zag er niets aan, maar toch.
Moraal van het verhaal: kan verschillende kleine dingen zijn.
Als je bougies zwart zijn lijkt het op een probleem met het mengsel.
Henk Bossinade

Bericht door Henk Bossinade »

Johan , jij verteld dat een V8 verdelerkap niet veel kost .Immitatie dus . Betaal liever wat meer voor een orginele LR verdelerkap en heb daarna nooit meer problemen Vr gr Henk B.
G-men (Gargamel)

Ik ben het wel met Henk eens.
De V8 is zeker niet onbetrouwbaar. Ik her er nu 30.000km (totaal 180.000 km) mee gereden en afgezien van een versleten oliepomp en normale slijtage delen (bougies, filters e.d.) aan het blok geen problemen gehad.
Wel recentelijk ontdekt dat er een universele 60 graden thermostaat in zat, die in 2000 door een engelse garage ingezet was..... en dat was nog een land rover dealer ook, heb de factuur)

Ze hebben wat meer aandacht nodig als ze ouder worden en vaak zijn ze als je ze koopt al redelijk verwaarloosd.
Probleem met de verdeelkap heb ik gehad. Er zat een britpart op en op zich liep het blok prima, alleen "dansde" de kap tijdens het draaien. Bleek een gietfoutje te zijn van de positioneringsnok. Destijds (2007) provesorisch verholpen en toen een OEM erop gezet, samen met een electronische onsteking. Die verdeelkap is twee weken geleden vervangen, na ruim 28.000 probleemloze kilometers.

Henk Bossinade Schreef:
> Johan , jij verteld dat een V8 verdelerkap niet
> veel kost .Immitatie dus . Betaal liever wat meer
> voor een orginele LR verdelerkap en heb daarna
> nooit meer problemen Vr gr Henk B.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/02/2010 10:29 door G-men (Gargamel).
Eddie Kapitein

Was ook zeer tevreden over de V8 liep altijd, alleen laat hij me nu in de steek. Verdelerkap is ook vervangen, rotor is ook nieuw.
Probleem is ook op lpg vandaar ik het zocht in de ontsteking. Ga nu meer richting gasklep denken.
Marijn & Simba

Bericht door Marijn & Simba »

In de categorie kansloos...

Nee, zeg verder maar niks...

Marijn & Simba & Serious

Since I've got my Land Rover, my other car needs therapy.

prikavatar.jpg --> mod_embed_images_loadimage('6577abee5e0364468fec5dd6d8f387f2', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', 'http://i777.photobucket.com/albums/yy53/atmosferic/Land%20Rover%20-%20Simba/prikavatar.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fi777.photobucket.com%2Falbums%2Fyy53%2Fatmosferic%2FLand%2520Rover%2520-%2520Simba%2Fprikavatar.jpg', '', 10798962, 600, 600, 'Loading image ...', false);
G-men (Gargamel)

Heb al eerder gezegd, maar kijk ook even naar je luchtfilter.......

G
Eddie Kapitein

Luchtfilter heb ik er ook al tussenuit gehaald nog steeds zelfde probleem.
leo

Bericht door leo »

3-2 klep van je gas installatie blijft hangen, of los elektrisch contact.
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Kontroleer eens alle vacuum/luchtslangen, misschien zit er een los of is er gescheurd.

Dat kan dus ook het probleem zijn, valse lucht.

fb
macweekers

Bericht door macweekers »

voel eens aan de voorschakelweerstand. Wordt deze na een tijdje gloeiend heet?
Bij nomale toestand: moet je het blokje gewoon met je vingers kunnen aanraken (letop de spanning!)

(de voorschakelweerstand is het witte blokje meteen naast de bobine dat de voeding naar de bobine druk van 12v naar ca 9v)
Als deze te heet wordt, wordt de weerstand te groot en krijgt de bobine geen stroom.

Meestal heeft vervangen alleen niet het gewenste effect, want; het bijna doorbranden hiervan komt waarschijnlijk van een lek/sluiting elders
Check eens de aansluiting die afkomt vanaf de startmotor, misschien maakt deze kortsluiting (deze aansluiting geeft 12v tijdens het starten als boost aan de bobine) ook zonder deze aansluiting zou ie gewoon moeten starten.

succes met de zoektocht
Plaats reactie