EFI lampje Range Rover

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
johan

EFI lampje Range Rover

Bericht door johan »

Zijn hier Range Rover kenners die een oplossing hebben voor het volgende probleem?

Betreft Range Rover classic, 3.9, bj '89 met ECU unit zonder uitleescode.

Op het dashboard gaat regelmatig het EFI lampje aan waardoor de motor op noodprogramma gaat. In principe rijdt hij nog prima, zit weinig verschil met gewoon programma, er wordt alleen wel erg veel benzine ingespoten. Het stinkt erg.

Ik krijg het lampje uit door de stekker van de brandstof temperatuur zender los te halen en deze in te spuiten met contact spray. Daarna accupool los om ECU te resetten. Dit gaat een tijdje goed en dan brandt het lampje weer, altijd gelijk na starten van de motor. Ik herhaal de procedure weer en het gaat weer een tijdje goed. Slecht contact zou je zeggen temeer omdat zonder de contact spray de procedure niet werkt.

Dus de zender vervangen zonder resultaat en daarna de kabelboom vervangen. Ook zonder resultaat. Het probleem doet zich echter steeds vaker voor, voorheen om de paar dagen nu een paar keer op een dag.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen ?

Ik heb nog een sloop RR van 1993 staan met een ECU mét uitleescode, kan ik deze ECU zo omzetten ?
Ian RookRover

Re: EFI lampje Range Rover

Bericht door Ian RookRover »

Volgens mij kan je die ECUs omzetten. Ik zou zelf de luchtmassameter verdenken, haal de stekker eens van de LMM af en kijk of de loop verandert.

Ian.
GeraRRCd

Re: EFI lampje Range Rover

Bericht door GeraRRCd »

Als je de LMM losgekoppeld hebt, dan kan je deze ook reinigen. De '89er moet een hotwire LMM hebben, die is niet te servicen maar er bestaat wel een airflow-cleaner (van CRC industries) voor. Toen ik de mijne gereinigd had met dit goedje liep de motor veel mooier. Net alsof je een jarenlang niet gepoetste bril een keer in een ultrasoonbadje laat poetsen! Ik vond het verschil erg opmerkelijk.

Ik heb mijn classic, ook voorzien van een 3.9 injectiesysteem (echter op 3.5 blok) destijds door Jansen in Oisterwijk laten afstellen, het EFI lampje was toen al verwijderd. Zij kunnen hem op de computer afstellen. Bij mij werkte ook de cat's nog voor 100%, want dat is ook 1 van de parameters (de lambda-sensors in het uitlaatsysteem), en de kath's moeten na iets van 80K of 160K vervangen worden. Voor de sensors weet ik dat niet zo, die moeten een bepaalde waarde kunnen halen, maar dat zou de ECU moeten kunnen constateren. Vandaar; even laten uitlezen.

succes

Gerard

range%20liggend.jpg --> mod_embed_images_loadimage('72b6442a7739ef47a72cf732d47bc3e1', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', 'http://dl.dropbox.com/u/19667019/range%20liggend.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fdl.dropbox.com%2Fu%2F19667019%2Frange%2520liggend.jpg', '', 10791817, 600, 600, 'Loading image ...', false);
Plaats reactie