Ik heb een bericht geplaatst met een foute veronderstelling nl. dat het aantrekkoppel 90 Lbft moet zijn maar dat betreft een Dieselkop. De benzine kop moet op 65 Lbft.
Ik dacht dat mijn lekkende pakking was ontstaan door een te laag aantrekkoppel maar dat is dus onjuist.
Nu vraag ik mij helemaal af wat de oorzaak zou kunnen zijn van het wegbranden van een deel van de pakking.
Ligt dit aan de kwaliteit van de pakking (koper) of heeft dit een andere oorzaak. De kop was gevlakt toen die er op ging. Ik rijd op LPG.
Iemand nog ideeen?
Casper109
aantrekkoppel cilinderkop S3 benz.
-
megamannen
Re: aantrekkoppel cilinderkop S3 benz.
Hoi Casper,
Ik heb zelf betere ervaring met de composiet pakking.
Wel na een paar honderd kilometer even de bouten 1 voor 1 lossen en opnieuw op moment zetten.
Uiteraard in de juiste volgorde maar dat staat in je onderhoudsboek (haynes)
Succes.
Laurens
[megamannen.web-log.nl]
Ik heb zelf betere ervaring met de composiet pakking.
Wel na een paar honderd kilometer even de bouten 1 voor 1 lossen en opnieuw op moment zetten.
Uiteraard in de juiste volgorde maar dat staat in je onderhoudsboek (haynes)
Succes.
Laurens
[megamannen.web-log.nl]
-
Dennis101
Het is heel belangrijk dat de schroefdraad in het motorblok schoon is, want dit beïnvloed de trek in de bouten aanzienlijk.
Dit is ook de reden dat de meeste fabrikanten over zijn gegaan op hoekverdraaiing in plaats van aantrekkoppel.
Uiteraard is bij montage op koppel wel een betrouwbare momentsleutel nodig.
Dennis B
Dit is ook de reden dat de meeste fabrikanten over zijn gegaan op hoekverdraaiing in plaats van aantrekkoppel.
Uiteraard is bij montage op koppel wel een betrouwbare momentsleutel nodig.
Dennis B
-
Exfietser
Dat is inderdaad heel belangrijk. Ik heb op die manier ook een lekkende koppakking gehad. Op het juiste moment aangetrokken en toch lekken. Het bleek dat de bouten vastgelopen waren in het vuil en daar met het juiste koppel aangetrokken. Dat was alleen niet vast genoeg om de kop vast te zetten.
Nu haal ik eerst even een tap door de gaten en dan blijkt dat zelfs een blok dat er schoon uitziet en dus ook de gaten er schoon uitzien er met een tap toch nog best veel vuile en juist wat hardere en aangekoekte rommel mee uitkomt. Rommel die niet met een borstel ontvetter e.d. uitkrijgt.
Een koperen pakking moet het overigens ook goed kunnen doen hoor. Er zijn een hoop mensen die de oude koperen met asbest pakking liever hebben dan de nieuwere composiet versie. Alleen zijn die nergens meer te koop vanwege het asbest.
Arnold.
Nu haal ik eerst even een tap door de gaten en dan blijkt dat zelfs een blok dat er schoon uitziet en dus ook de gaten er schoon uitzien er met een tap toch nog best veel vuile en juist wat hardere en aangekoekte rommel mee uitkomt. Rommel die niet met een borstel ontvetter e.d. uitkrijgt.
Een koperen pakking moet het overigens ook goed kunnen doen hoor. Er zijn een hoop mensen die de oude koperen met asbest pakking liever hebben dan de nieuwere composiet versie. Alleen zijn die nergens meer te koop vanwege het asbest.
Arnold.