diagnose wie helpt?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ticco

diagnose wie helpt?

Bericht door Ticco »

Wie kan mij helpen met een diagnose? 109 Stawag bj 1981

Kenmerken:
Sloeg op hol (heb inmiddels carterontluchting in leeg olieblik laten lopen)
Na ca 40 km komt ca 200 cc olie in blik terug
Brandstofpomp staat helemaal naar rechts geraaid (kan niet verder)
Koud, Start erg slecht (met starthulp spray gaat het wel). Warm geen probleem.
zware rook bij start, daarna wit/grijs (heel de straat klaagt)
Rijdt ca 90 km/uur
verbruikt ca 2 liter olie per tankbeurt
Boven de 70km komt een harde ratel boven motorgeluid uit
Soms loopt hij zonder ratel op korte stukjes. Op snelweg komt hij altijd.
Compressie op 3 cylinders 20 bar. 4e kon ik moeilijk bij.

Motor versleten, kan toch niet bij 20 bar?

Iemand een goed idee?

ticco@spero.nl
Exfietser

Re: diagnose wie helpt?

Bericht door Exfietser »

Een nieuwe motor heeft tussen de 31 en 33 bar compressie. Het gaat toch over een diesel? Compressie is dus niet geweldig maar je kunt ermee rijden. Dit blok is redelijk versleten.
Pomp helemaal naar rechts is fout. Je hebt waarschijnlijk een timing probleem. Dat geeft het geratel ook aan. (Vraag me niet hoe ik dat weet.) Zeer waarschijnlijk iets stuk in je distributie. Om verdere schade te voorkomen: NIET MEER STARTEN EN RIJDEN. Als je een nieuwe distributie plaatst kun je waarschijnlijk nog wel een tijdje plezier hebben van de wagen. Als zal hij wel een beetje blijven roken en carterdruk hebben.

Mijn motor startte gewoon nog met geratel en dit was toen de distributie die ik er uit haalde:
Foto-EOMGRHOU.jpg --> mod_embed_images_loadimage('da8d5072463852d75b95b2128a12bc4e', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EOMGRHOU.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOMGRHOU.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-EOMGRHOU.jpg', '', 10768174, 600, 600, 'Loading image ...', false);
En zo hoort het er uit te zien"
Foto-GWRLDQSD.jpg --> mod_embed_images_loadimage('fcb8d0c78419def451a93d6f35fb4916', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GWRLDQSD.jpg', 'http://www.mijnalbum.nl/Foto-GWRLDQSD.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.mijnalbum.nl%2FFoto-GWRLDQSD.jpg', '', 10768174, 600, 600, 'Loading image ...', false);

Arnold.
johan

Re: diagnose wie helpt?

Bericht door johan »

Diagnose ?
verkeerde auto gekocht.

groeten uit Amerika
Puffino

Re: diagnose wie helpt?

Bericht door Puffino »

Wat een fijne hulpvaardige posting, Johan.

Ticco, zoek het eerst eens in de normale dingen die Arnold aangaf, is een niet al te lastige klus om even die distributie te checken. En rijd maar even niet meer, aub, zet het merk niet te veel in het bekende kwade daglicht van rotte oude stinkende walmende milieuverziekers.

Die pomp KAN niet verder naar rechts, zeg je, maaar ik vraag me dan af waarom ie zo ver naar rechts staat.

Trek die distributie eens los en maak goeie foto's van wat je per stap aantreft, en oordeel dan over wat je ziet.

Dat jouw blok OOK gewoon versleten is, ligt wel voor de hand, maar hoe erg dat in praktijk is weet je pas echt als je de aanhangende delen goed hebt gezet....

Sander Lelieveld


Snorkel, een 200tdi Symphonie op 24V

Snorkel.Runde.NL
ticco

Re: diagnose wie helpt?

Bericht door ticco »

Gisteren een gereviseerd blok gekocht met pomp en nieuwe drukgroep & kloppelingsplaten.
De motor ziet er iets anders uit. Komt van de landmacht.

Oliepijp zit op een iets andere plaats op het blok.

Ik weet niet zeker of ik een 3 of een 5 gelagerd blok heb. Dat avontuur gaan we aan, maar eerst op vakantie.

Na demontage en inspectie van het oude blok zal ik laten weten of we een oorzaak hebben voor het getik bij hogere toeren en snelheden.

Dank voor de input exfietser, Puffino en ...johan...;-).
Exfietser

Re: diagnose wie helpt?

Bericht door Exfietser »

Wat jij in je auto hebt is waarschijnlijk een civiel blok en wat jij gekocht hebt is hetzelfde blok maar dan in de militaire uitvoering. Het verschil tussen het militaire en civiele blok zit hem in het distributiehuis en het carter. Als je de oude situatie weer in je wagen wilt hebben kun je die onderdelen zo overzetten van je oude naar je nieuwe motor. Ik zou dat niet doen omdat alles nu netjes gemonteerd is en als het goed is op het juiste moment vast gezet enzo.. Bovendien is het nogal een k-klus om de startklauw er af te krijgen.
Dit betekend wel dat je de civiele dynamo niet meer op de oude plaats kunt monteren. Voor de dynamo moet je iets gaan hobbyen. De militaire dynamo kun je niet kwijt omdat je de accu waarschijnlijk onder de motorkap hebt zitten. Tevens is dit waarschijnlijk een 24 volt blok. Het verschil 24volt of 12 volt zit hem alleen in de dynamo en de startmotor. De gloeipluggen zijn voor 12 en 24 volt hetzelfde. Ze compenseren dat door een andere voorgloeiweerstand te plaatsen. Maar je hebt de goede al in je wagen zitten dus daar hoef je verder geen aandacht aan te schenken. Oh, ik leees dat je er geen dynamo en startmotor bij hebt. Gewoon de spullen van je oude motor overzetten en klaar dus. Dan is hij gelijk 12 volt.
Het carter is anders omdat daar een gat inzit voor een olietemperatuursensor en er zit een aansluiting op voor een oliekoeler. De andere aansluiting voor de koeler zit op een extra adapter die tussen de flens van je oliefilter en het motorblok zit. De aansluitingen voor je oliekoeler kun je afdoppen. Je hebt dan alleen een iets hogere oliedruk.
Je hebt waarschijnlijk een 3 maal gelagerd blok omdat het leger de vijf maal gelagerde blokken dacht ik nooi heeft gehad.
Maar hier kun je vinden hoe je het verschil tussen de blokken ziet.
[www.landroverwiki.nl]

Ik denk overigens dat je er goed aangedaan hebt om dat blok te kopen. Voor dat geld kun niet zelf reviseren als je het goed wilt doen. Wat ga je doen met je oude blok? Ik zou bepaalde onderdelen als de pomp, verstuivers, kop etc bewaren om als reserve op de plank te hebben liggen. En mischien in een later stadium toch reviseren om als reserve te hebben.

Ik raad je wel aan om nieuwe rubber motorsteunen te plaatsen.

Veel succes en fijne vakantie,

Arnold.
D&G

Re: diagnose wie helpt?

Bericht door D&G »

Bij de Benzineuitvoering was het verschil tussen het militaire en civiele blok qua dynamo heel simpel op te lossen door de dynamo met een paar vulringen een halve cm naar voren te plaatsen. Dynamo draait wel iets te langzaam bij stationair maar het is de afgelopen 6000 km wel gebleken dat het gewoon functioneert.

Ander punt was de aansluiting van de oliekoeler, die heb ik er gewoon tussenuit gehaald en het filter direct op het blok.

Laatste punt was dat een motorsteun iets afgeslepen moest worden.

Dat waren de enige aanpassingen die ik nodig had bij de benzine uitvoering. Hoop dat het dieselblok ook zo eenvoudig is.

Dit ondanks alle spookverhalen die de ronde doen over de verschillen.

Succes met je wissel!

Gerard
Exfietser

Re: diagnose wie helpt?

Bericht door Exfietser »

Op de plek van de civiele dynamo zit bij de militaire uitvoering een spanrol. Tevens is de krukas uitgerust met een dubbele pully. De achterste is voor de ventilator en de voorste pully is voor de dynamo. Doordat het distributiehuis van de militair anders is als de civiele zijn de bevestigingspunten van de dynamo ook anders. Je moet het even uitkienen maar een kleine civiele 12 volt dynamo past mischien wel op de plek van de grote oorspronklelijke 24 volt dynamo. Die laatste kan je niet plaatsen niet vanwegen de accu. Een kleine moderne dynamo van de sloop past er mischien wel net tussen.

Dat van de motorsteunen weet ik niet. Mijn wagen is militair en ik destijds een civiel 5 maal gelagerd blok omgeturned naar een militaire uitvoering.

Arnold.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/02/2010 09:38 door Exfietser.
D&G

Re: diagnose wie helpt?

Bericht door D&G »

Ik heb de dynamo op de plaats vande spanrol gezet en één snaar gebruikt.

G
ticco

Re: diagnose wie helpt?

Bericht door ticco »

Allemaal erg bedankt voor de informatie. Ik ga morgen en zaterdag het blok overzetten. Ben erg benieuwd.
Plaats reactie