Kamperen Noorwegen en Poollicht

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan Willem

Kamperen Noorwegen en Poollicht

Bericht door Jan Willem »

Om de ca 11 jaar is er een activere periode van zonneactiviteit. Daardoor kun je het pollicht vaker en beter waarnemen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Poollicht]Poollicht[/url]
De laatste actieve periode was in 2000. Dus volgend jaar zou het mooi kunnen zijn.

Nu maken wij al een aantal jaren aanstalte om richting het noorden te karren met de sleur.

Heeft iemand ervaring met het Poollicht (hoe ver noordelijk moet je gaan?) en wie heeft er daarbij een leuke tip voor een camping?
De camping moet wel enige uitdaging bieden voor de kids (dan 8 en 11 jaar oud)

Tnx voor alle suggesties

JW
Frank Geerts

Re: Kamperen Noorwegen en Poollicht

Bericht door Frank Geerts »

Uitdagend zal het zeker kunnen worden. Poollicht is in de zomer daar niet zo best te zien als het 24 uur licht is.
Zal dus iets moeten worden van oktober tot maart. Trek maar een dikke jas aan
Frank

Vriendelijke groeten,
Frank
[home.tiscali.nl]
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Jan Willem Schreef:
-------------------------------------------------------
> Om de ca 11 jaar is er een activere periode van
> zonneactiviteit. Daardoor kun je het pollicht
> vaker en beter waarnemen.
> Poollicht
> De laatste actieve periode was in 2000. Dus
> volgend jaar zou het mooi kunnen zijn.
>
> Nu maken wij al een aantal jaren aanstalte om
> richting het noorden te karren met de sleur.
>
> Heeft iemand ervaring met het Poollicht (hoe ver
> noordelijk moet je gaan?) en wie heeft er daarbij
> een leuke tip voor een camping?
> De camping moet wel enige uitdaging bieden voor de
> kids (dan 8 en 11 jaar oud)
>
> Tnx voor alle suggesties
>
> JW

Dag Jan Willem,

Hoe ver moet je gaan .... naar Zuid-België bijvoorbeeld.

Je moet vooral geluk hebben, hoe zuidelijker hoe meer geluk, en verder een minstens donkere schemering, en weinig of geen storende verlichting, en ook een nogal ongestoorde blik op de noordelijke hemel.
Geheel toevallig dus, jaren terug, zag ik voor het eerst in mijn leven het Poollicht in Z-België (niet heel ver weg van die beroemde Maka-camping).
Schijnt zo zuidelijk wel een echte gelukstreffer te zijn, donkerte was er genoeg want eind okt/begin november.

Verder wat betreft de kids: vlgs mij moet je de uitdaging niet in de camping zoeken: de uitdaging zit vooral in die kids (en een beetje in de ouders).
Vuurtje stoken, hutten en dammen bouwen kan je goed beschouwd overal, en eigenlijk beter naar mate er minder camping is.
En ... daar in Z-België hadden we ook zo'n uitdagend vuurtje, dat wil je wel zeker wat dieper in de herfst.

En dan tenslotte: laat een en ander je dus niet weerhouden om eens naar het noorden te trekken.

Marc
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

Ja das wel een beetje een niet overdachte opmerking ja. 't Wordt niet donker nie

Dan toch maar kijken of meedoen aan de Arctic challenge een optie is.
Maar dan heb je weer geen tijd om naar de poollicht te zitten gluren.

dub dub dub dub.

Met uitdagingen op de camping bedoel ik eigenlijk iets dat zij kunnen doen als paps, door alle inspanningen van die dag hijgens achter een pilsje kruipt
Normaal gesproken trekken wij er om de dag flink op uit.
Dagje wandelen boven op allerlei almen, daagje boodschappen en iets leuks, daagje klauteren in een Klamm, daagje vliegen, daagje kletteren, daagje kanooen, etc

JW
paul be

Bericht door paul be »

het klopt wel van die zonnecyclus, maar het is in 100 jaar nog nooit zo weinig activiteit geweest van de zon als nu.
het zou best kunnen dat de volgende cyclus later op gang komt dan gewoonlijk. En dan nog neemt het per jaar toe. Volgend jaar is dus zeker niet een heel actief zonnevlekken jaar.
Desondanks zijn er toch wel af en toe uitbarstinkjes en zal er wel eens wat te zien zijn. Misschien eens even hiernaar kijken of dat klopt.

paul
Carrie

Bericht door Carrie »

Hai Jan Willem,

Ik heb alleen ervaring met het Noorderlicht in Schotland. (Is Noorderlicht niet overal hetzelfde, weet niet?) Kan je een ding zeggen: je bent dan helemaal van de leg af! Je weet niet wat je overkomt. Een vreemde gewaarwording, hoor. Slapen lukte me niet. Maar..... wel mooi.

Fijne vakantie! Carrie.
Marc-my-Words

Bericht door Marc-my-Words »

Carrie Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hai Jan Willem,
>
> Ik heb alleen ervaring met het Noorderlicht in
> Schotland. (Is Noorderlicht niet overal hetzelfde,
> weet niet?) Kan je een ding zeggen: je bent dan
> helemaal van de leg af! Je weet niet wat je
> overkomt. Een vreemde gewaarwording, hoor. Slapen
> lukte me niet. Maar..... wel mooi.
>
> Fijne vakantie! Carrie.

Kennelijk is die legdrang niet geheel sexe-neutraal.

Ik had nergens last van.
Dacht alleen: He, dat lijkt wel Noorderlicht, best gek zo zuidelijk, maar goed dat het hier echt donker is want anders had 'k 't nooit zo mooi gezien (if at all).

En ja ... in principe is het overal hetzelfde, alleen de verschijningsvorm is nogal wisselend.

Marc
richard78

Bericht door richard78 »

Het noordelicht zien is ook een van mijn dromen. De beste tijden zijn de lente en de herfst. Je kan dan het beste richting Noorwegen of zweden gaan en daar minimaal 2 weken verblijven. Het lastige is dat hoewel we naar een solar maximum gaan de zon de afgelopen 5 jaar nog nooit zo stil is geweest. Dit is iets wat astronomen op het moment erg bezig houd. Het is dus niet echt een goed tijd.

Een leuk weetje is dat de elf jarige cycles van de zon gelijk loopt met de elf jarige cycles van de elf steden tocht

Richard78

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje
Als er genoeg wilskracht is kan alles!

handtekening.jpg --> mod_embed_images_loadimage('e7d078c5f105b8efa2d52e4a252a2ae6', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', 'http://rhijmer1.home.xs4all.nl/Landrover/slides/handtekening.jpg', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Frhijmer1.home.xs4all.nl%2FLandrover%2Fslides%2Fhandtekening.jpg', '', 10732352, 600, 600, 'Loading image ...', false);
paul be

Bericht door paul be »

dat klopt, dus dit jaar had er een elfstedentocht moeten zijn, maar die is verpest door de sneeuw zeker.

defender 110 300TDi
Roland88

Bericht door Roland88 »

Dag JW,

Met een beetje geluk hoef je dit jaar niet eens heel ver naar het noorden af te reizen. Zo heb ik in 2000 op 13 april bij heldere hemel en ter hoogte van Rotterdam zeilend op de Noordzee dit prachtige schouwspel minuten lang kunnen bewonderen. Maargoed, dat was een 'lucky shot'.

Verder kan je het noorderlicht in zuidelijk Noorwegen toch wel tot begin juni of zo treffen.
Met deze link kan je checken of het uberhaupt donker wordt op een bepaalte breedte [www.meteonet.nl]

By the way, het noorderlicht vindt simultaan (gespiegeld over de evenaar) plaats op het zuidelijk halfrond. Je kan dus in nood ook altijd nog een tripje naar Kaap Hoorn plannen .

Cheers,
Roland
Plaats reactie